4.1. (1). La întocmirea formularului „Bilanț” (anexa 1 la situațiile financiare) se are în vedere și completarea rândurilor 22.1 „Avansuri acordate” și 61.1 „Avansuri primite”.
4.1. (2) Rezultatul patrimonial al exercițiului raportat la finele anului 2015 în formularul „Cont de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare) pe rândul 31 sau 32, după caz, se completează în anul 2016 și la rândul 29.2 sau 29.3 (col. 1), după caz.
Cheltuielile cu impozitul pe profit aferente anului 2016 determinate potrivit prevederilor art. 13 alin. (2) pct. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora sunt obligate la plata impozitului pe profit instituțiile publice care desfășoară activități economice, se completează la rândul 29.4 pe col. 2.
În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2016 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea caselor de pensii sectoriale din Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne și Serviciul Român de Informații, sumele raportate la finele anului 2015 de casele de pensii sectoriale, în formularul „Cont de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare) pentru sectorul 03, sursa A, se preiau în col. 1 pentru sectorul 01, sursa A în formularul „Cont de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare).
4.1. (3) La completarea formularului „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) se au în vedere următoarele:
- prevederile pct. 3.1 „Modul de completare a situațiilor financiare” din Normele metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componența și modul de completare a situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice în anul 2006, precum și modelele acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 616/2006;
- următoarele prevederi:
Coloanele de la 1 la 9 se completează astfel:
Veniturile bugetului de stat (sursa A), bugetelor locale (sursa A), bugetului asigurărilor sociale de stat (sursa A), bugetului asigurărilor pentru șomaj (sursa A), bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (sursa A), bugetului Fondului pentru mediu (sursa I), bugetului Trezoreriei Statului (sursa J) se completează în „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) cu încasările diminuate cu restituirile din venituri, evidențiate în conturile: 5200100, 5210100, 5240100, 5250101, 5250102, 5710100, 5740101, 5740102, 5750100.
Plățile bugetului de stat (sursa A), bugetelor locale (sursa A), bugetului asigurărilor sociale de stat (sursa A), bugetului asigurărilor pentru șomaj (sursa A), bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate (sursa A), bugetului Fondului pentru mediu (sursa I), bugetului Trezoreriei Statului (sursa J) se completează în „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) cu soldurile conturilor de finanțare bugetară 7700000 „Finanțare de la buget” aferente fiecărei surse de finanțare.
Soldul pentru conturile de finanțare bugetară se stabilește ca diferență între plăți efectuate și încasări (sume recuperate din finanțarea anului curent reprezentând reconstituirea creditelor bugetare) și reflectă totalul plăților nete de casă.
Coloana 10 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri, pentru bugetul instituțiilor finanțate integral din venituri proprii (sursa F), evidențiate în contul: 5600101 „Disponibil în lei al instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii - Disponibil curent la trezorerie”.
Coloana 10 - la plăți se completează cu soldul contului 7700000 „Finanțarea de la buget”, reprezentând plățile nete de casă, efectuate din bugetul de venituri proprii (sursa F).
Coloana 11 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri pentru bugetul instituțiilor finanțate din venituri proprii și subvenții (sursa G), evidențiate în contul: 5610101 „Disponibil al Instituțiilor publice finanțate din venituri proprii și subvenții - Disponibil curent la trezorerie”.
Coloana 11 - la plăți se completează cu soldul contului 7700000 „Finanțarea de la buget”, reprezentând plățile nete de casă, efectuate din bugetul de venituri proprii și subvenții (sursa G).
Coloana 12 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri pentru bugetul activităților finanțate integral din venituri proprii (sursa E), bugetul activității de privatizare (sursa H), evidențiate în contul: 5620101 „Disponibil în lei al activităților finanțate integral din venituri proprii - Disponibil curent la trezorerie”.
Coloana 12 - la plăți se completează cu soldul contului 7700000 „Finanțarea de la buget”, reprezentând plățile nete de casă, efectuate din bugetele activităților finanțate integral din venituri proprii (sursa E) și bugetul activității de privatizare (sursa H).
Coloana 13 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri pentru bugetele creditelor externe (sursa B) și bugetele creditelor interne (sursa C), evidențiate în conturile: 5130101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe contractate de stat la trezorerie”, 5140101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe garantate de stat la trezorerie”, 5160101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe contractate de autoritățile administrației publice locale la trezorerie”, 5170101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne și externe garantate de autoritățile administrației publice locale la trezorerie”, la codurile bugetare de venituri 41.02.00 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03.00 „Sume aferente creditelor externe”.
Coloana 13 - la plăți se completează cu soldul contului 7700000 „Finanțarea de la buget”, reprezentând plățile nete de casă, efectuate din bugetul creditelor externe (sursa B) și bugetul creditelor interne (sursa C).
La raportările trimestriale, pentru conturile: 5130301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat”, 5130302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat”, 5140301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat”, 5140302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat”, 5160301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”, 5160302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor- din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”, 5170301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor- din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”, 5170302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor- din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”, se completează soldul inițial pe rd. 14, iar sumele care au fost transferate la începutul anului din conturile de disponibil în conturile bugetelor respective se completează pe rd. 14.3.
Coloana 14 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri pentru bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D) evidențiate în contul: 5150103 „Disponibil în lei din fonduri externe nerambursabile la trezorerie - venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile (sursa D)”.
Coloana 14 - la plăți se completează cu soldul contului 7700000 „Finanțarea de la buget”, reprezentând plățile nete de casă, efectuate din bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D).
La raportările trimestriale, pentru contul 5150600 „Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor” se completează soldul inițial pe rd. 14, iar sumele care au fost transferate la începutul anului din contul de disponibil în contul bugetului respectiv se completează pe rd. 14.3.
Coloana 15 - la încasări se completează cu încasările în conturile de disponibil rămase deschise pe numele instituțiilor publice după efectuarea operațiunilor de regularizare prevăzute de Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 720/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice privind execuția bugetelor de venituri și cheltuieli ale instituțiilor publice autonome, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii și activităților finanțate integral din venituri proprii, inclusiv a bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor fondului de risc și bugetelor privind activitatea de privatizare, gestionate de instituțiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare a acestora, cu modificările și completările ulterioare.
Coloana 15 - la plăți se completează cu plățile din conturile de disponibil rămase deschise pe numele instituțiilor publice după efectuarea operațiunilor de regularizare prevăzute de Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 720/2014, cu modificările și completările ulterioare.
La rândul 14 „Numerar și echivalent de numerar la începutul anului” se raportează: rezultatele din anii precedenți ale bugetului local, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului Fondului pentru mediu, bugetului Trezoreriei Statului, bugetului instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii, bugetului instituțiilor publice finanțate din venituri proprii și subvenții, bugetului activităților finanțate integral din venituri proprii, bugetului aferent activității de privatizare, bugetului fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D), în situația în care este aprobat cu buget de venituri și cheltuieli, soldul inițial al contului de disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor, în situația în care bugetul FEN (sursa D) nu este aprobat cu buget de venituri și soldurile inițiale ale conturilor de disponibil din împrumuturi din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor, pe coloanele bugetelor respective în formularul „Situația fluxurilor de trezorerie”.
Sumele utilizate din excedentul anului precedent sub formă de împrumut, evidențiate la rd. 14.2, se raportează în cursul exercițiului la încasări la „Numerar din activitatea de finanțare”. Plățile efectuate în cursul exercițiului din aceste sume se raportează la „Numerar din activitatea operațională” sau „Numerar din activitatea de investiții”, în funcție de natura cheltuielilor, după caz.
Rândul 14.1 „Sume recuperate în excedentul anului precedent” se completează pentru bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, bugetul instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii, bugetul instituțiilor publice finanțate din venituri proprii și subvenții, bugetul activității finanțate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor externe nerambursabile - sursa D în situația în care este aprobat cu buget de venituri și cheltuieli, bugetul privind activitatea de privatizare, cu sumele recuperate în excedentul anilor precedenți, precum și sumele reprezentând reîntregirea excedentului cu depozitele, dacă operațiunile au avut loc în exerciții financiare diferite.
Rândul 14.2 „Sume utilizate din excedentul anului precedent/sume transferate din excedent la bugetul local/sume transferate din excedent pentru constituirea de depozite în trezorerie” se completează astfel:
- pentru bugetele: locale, instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii, activităților finanțate integral din venituri proprii, fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D) în situația existenței unui buget de venituri și cheltuieli, activității de privatizare, Fondului pentru mediu - cu sumele utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli, acoperirea golurilor temporare de casă;
- pentru bugetul Instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii și bugetul activităților finanțate integral din venituri proprii - cu sumele transferate din excedent la bugetul local;
- pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru șomaj, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul Fondului pentru mediu, bugetul instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii, bugetul activităților finanțate din venituri proprii și bugetul activității de privatizare și bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D) în situația existenței unui buget de venituri și cheltuieli - cu sume transferate din excedent pentru constituirea de depozite în trezorerie.
La sfârșitul exercițiului financiar, sumele raportate la rd. 14.1 și 14.2 trebuie să fie egale, cu următoarele excepții:
- sumele transferate din excedentul instituțiilor publice și activităților finanțate integral din venituri proprii, care se preiau ca venit la bugetul local;
- sumele transferate din excedent pentru constituirea de depozite în trezorerie, precum și în situația reîntregirii excedentului cu depozitele, dacă operațiunile au avut loc în exerciții financiare diferite;
- sumele din excedentul anilor precedenți ale sistemului asigurărilor pentru șomaj utilizate pentru acoperirea deficitului din anii anteriori al acestuia.
Ordonatorii de credite cuprind în raportul de analiză pe bază de bilanț, ce însoțește situațiile financiare anuale, informații cu privire la situațiile menționate ca excepții.
Rândul 14.3 „Sume transferate din disponibilul neutilizat la finele anului precedent” se completează pentru bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D), în situația existenței doar a unui buget de cheltuieli, precum și pentru bugetul creditelor interne și bugetul creditelor externe, cu sumele neutilizate la finele anului precedent, transferate la începutul anului din conturile de disponibil în conturile bugetelor respective.
La rd. 15 „Numerar și echivalent de numerar la sfârșitul perioadei”, coloana 13 „Buget împrumuturi interne și externe”, la raportările anuale, se completează soldul final al conturilor: 5130301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat”, 5130302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat”, 5140301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat”, 5140302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat”, 5160301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”, 5160302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autoritățile administrației publice locale”, 5170301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”, 5170302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de autoritățile administrației publice locale”.
La rd. 15 „Numerar și echivalent de numerar la sfârșitul perioadei”, coloana 14 „Bugetul fondurilor externe nerambursabile”, la raportările anuale, se completează soldul final al contului 5150600 „Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent și reportate în anul următor”.
Sumele primite din prefinanțare sau din rambursările provenite din fonduri externe nerambursabile postaderare (codurile bugetare: 45.xx, 48.xx, 41.04) se raportează la activitatea operațională la încasări, în formularul „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 și anexa 4 la situațiile financiare).
Sumele încasate la codul bugetar 40.16.00 „Sume primite în cadrul mecanismului decontării cererilor de plată” se raportează în „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) la activitatea operațională.
În formularul „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) corelațiile dintre fluxurile de trezorerie din activitatea operațională, activitatea de investiții și activitatea de finanțare și clasificație bugetară, prevăzute în Normele metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componența și modul de completare a situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice în anul 2006, precum și modelele acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 616/2006, nu se respectă în situația plăților efectuate de la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare”, titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020” și de la titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă”.
Plățile efectuate de la aceste titluri se vor repartiza pe cele 3 grupe de fluxuri de trezorerie: din activitatea operațională, din activitatea de investiții și din activitatea de finanțare, în funcție de natura acestora.
Instituțiile publice finanțate integral din bugetul de stat și instituțiile publice de subordonare locală finanțate integral din bugetul local înregistrează sumele rambursate în contul plăților efectuate de la sursa de finanțare (A), în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local (pentru care Trezoreria Statului eliberează extrase de cont beneficiarilor/partenerilor pe ale căror coduri de identificare fiscală sunt deschise conturile respective), în creditul contului 8077000 „Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget”. Aceste sume nu se raportează în anexa 3 „Situația fluxurilor de trezorerie”.
La instituțiile finanțate integral din bugetul de stat și la instituțiile de subordonare locală finanțate integral din bugetul local (sursa A), sumele încasate în contul de venituri al bugetului de stat 20.A.36.32.01 „Sume provenite din finanțarea bugetară a anilor precedenți” sau în conturile de venituri ale bugetului local 21.A.36.32.02(03) deschise la Trezoreria Statului nu se raportează în Situația fluxurilor de trezorerie (anexa 3 la situațiile financiare).
Sumele încasate se raportează în conturile de execuție și în Situația fluxurilor de trezorerie ale instituțiilor publice care evidențiază în contabilitate veniturile bugetului respectiv.
În cazul instituțiilor publice care au bugete de venituri și cheltuieli, sumele recuperate în anul curent care provin din finanțarea bugetară a anilor precedenți, încasate pe codurile de venituri 36.xx.32, se evidențiază în conturile contabile de venituri bugetare ale bugetelor respective și se raportează în Conturile de execuție - Venituri (anexele 5, 9, 12, 17 la situațiile financiare) și în Situația fluxurilor de trezorerie (anexa 3 la situațiile financiare).
4.1. (4) Instituțiile au obligația să verifice corespondența datelor înscrise în fluxul de trezorerie (anexele 3 și 4 la situațiile financiare) cu cele din extrasele de cont eliberate de unitățile Trezoreriei Statului sau de instituțiile de credit, după caz.
Instituțiile publice au obligația să prezinte la unitățile Trezoreriei Statului la care au deschise conturile „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) pentru obținerea vizei privind exactitatea soldurilor conturilor de disponibilități, pentru asigurarea concordanței datelor din contabilitatea instituțiilor publice cu cele din contabilitatea unităților Trezoreriei Statului.
Datele înscrise în „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) trebuie să corespundă cu datele din evidența Trezoreriei Statului, altfel aceasta va restitui situația instituției publice respective pentru a introduce corecțiile corespunzătoare. Viza Trezoreriei Statului se acordă pentru datele înscrise pe rândurile 14 și 15 coloana 15.
4.1. (5) În formularul „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 4 la situațiile financiare), la rândurile 15 și 16 se înscriu numai diferențele de curs valutar favorabile/nefavorabile rezultate din reevaluarea soldurilor conturilor de numerar și echivalent de numerar la sfârșitul perioadei de raportare.
La depunerea la ordonatorul de credite superior sau la direcțiile generale ale finanțelor publice județene și a municipiului București, după caz, formularul „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 4 la situațiile financiare) este însoțit de copii ale extraselor de cont pentru a confirma exactitatea soldurilor conturilor de disponibilități deschise la instituțiile de credit.
4.2. (1) Conturile de execuție bugetară - venituri, la raportarea anuală, coloanele 1 și 2 se completează cu:
- prevederi bugetare inițiale;
- prevederi bugetare definitive.
4.2. (2) Formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Venituri” (anexele 5, 9, 12 și 17 la situațiile financiare) se întocmesc numai pentru veniturile încasate în anul curent (fără cuprinderea excedentului rezultat din anii precedenți), în structura bugetului aprobat.
În formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Venituri” (anexele 5, 9 și 17 la situațiile financiare) sunt evidențiate atât veniturile încasate prin trezorerie, cât și veniturile în valută încasate prin instituțiile de credit, care nu au tranzitat conturile de venituri din trezorerie.
4.2. (3) Formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Venituri” (anexele 5, 9, 12 și 17 la situațiile financiare) se întocmesc de instituțiile publice care au calitatea de creditori bugetari și administrează veniturile bugetului general consolidat potrivit legii, cu informații privind veniturile realizate în structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).
Nu se întocmesc formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Venituri” pentru sumele încasate în bugetele creditelor interne și externe pe codurile bugetare: 41.02 „Sume aferente creditelor interne” și 41.03 „Sume aferente creditelor externe”, precum și pentru sumele încasate în bugetul fondurilor externe nerambursabile - sursa D, pe codul bugetar 41.04 „Sume aferente FEN”.
4.2. (4) Cu privire la raportarea informațiilor privind drepturile constatate se au în vedere următoarele:
- preluarea datelor din soldurile din anii precedenți și rulajele curente ale conturilor de creanțe purtătoare de venituri ale bugetului general consolidat (conturile 463, 464, 411, 461, 51807 etc.), după caz;
- pentru veniturile încasate fără evidențierea anticipată a drepturilor constatate (fără debit), ca urmare a nedeclarării și neînregistrării în contabilitate a creanțelor potrivit legii, coloana de drepturi constatate (total și an curent) se completează cu sume la nivelul încasărilor realizate; coloana se completează astfel și pentru sumele încasate necuvenit, care urmează a fi restituite;
- stingerea debitelor pe alte căi decât încasarea are în vedere anularea sau prescripția, conversia în acțiuni etc., precum și diminuarea încasărilor ca urmare a restituirii sumelor încasate necuvenit, restituirea subvențiilor rămase neutilizate la finele anului, diferențe de curs valutar și alte diminuări de disponibilități în condițiile legii;
- drepturile constatate de încasat se determină ca diferență între totalul drepturilor constatate și drepturile stinse și trebuie să corespundă cu soldurile conturilor de creanțe dezvoltate pe clasificația de venituri la sfârșitul perioadei de raportare;
- sumele raportate în conturile de execuție - venituri la coloana 4 reprezentând „Drepturi constatate din anii precedenți” trebuie să corespundă cu sumele raportate la coloana 8 „Drepturi constatate de încasat” din aceleași formulare, întocmite la 31 decembrie 2015;
- sumele încasate ca împrumut din excedentul anilor anteriori la codurile bugetare: 40.15.01 „Sume utilizate de administrațiile locale din excedentul anului precedent pentru secțiunea de funcționare”, 40.15.02 „Sume utilizate de administrațiile locale din excedentul anului precedent pentru secțiunea de dezvoltare”, 40.15.03 „Sume utilizate de alte instituții din excedentul anului precedent”, 41.06 „Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă”, 40.11.00 „Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă ale secțiunii de funcționare”, 40.13.00 „Sume din excedentul anului precedent pentru acoperirea golurilor temporare de casă ale secțiunii de dezvoltare”, 40.14.00 „Sume din excedentul bugetului local utilizate pentru finanțarea cheltuielilor secțiunii de dezvoltare", nu se raportează în contul de execuție - venituri la sfârșitul exercițiului financiar.
În cursul exercițiului financiar, sumele încasate ca împrumut din excedent la codurile bugetare menționate se raportează în contul de execuție - venituri.
- la instituțiile publice care efectuează transferurile de venituri bugetare de la subcapitolul de venituri 41.07.00 „Venituri proprii redistribuite între instituții publice finanțate integral/parțial din venituri proprii sau între activități finanțate integral din venituri proprii”, sumele se raportează în contul de execuție - venituri, cu valoare negativă la coloana 6 „încasări realizate” și cu valoare pozitivă la coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”. Aceste sume nu se raportează ca drepturi constatate.
- la instituțiile publice care primesc transferurile de venituri bugetare la subcapitolul de venituri 41.07.00 „Venituri proprii redistribuite între instituții publice finanțate integral/parțial din venituri proprii sau între activități finanțate integral din venituri proprii”, sumele se raportează în contul de execuție - venituri cu valoare pozitivă la coloana 6 „Încasări realizate” și cu valoare negativă la coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”.
Sumele redistribuite nu se raportează ca drepturi constatate.
La întocmirea contului de execuție - venituri, Autoritatea de Supraveghere Financiară cumulează veniturile bugetare evidențiate în contul de trezorerie la subcap. 41.09 „Disponibilități din venituri curente constituite în depozite/titluri de stat la bănci comerciale” (cu semnul minus), cu sumele aflate în depozite constituite la instituțiile de credit din acestea (cu semnul plus).
Conturile de venituri calculate (de exemplu: venituri din bunuri și servicii primite cu titlu gratuit, venituri din reluarea ajustărilor de depreciere, venituri din reluarea ajustărilor pentru pierderea de valoare, venituri din reluarea provizioanelor etc.) sunt venituri care nu implică nicio încasare monetară în bugetul instituției și se vor raporta numai în formularul „Contul de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare).
Sumele reprezentând venituri ale bugetelor locale, venituri proprii ale instituțiilor publice sau venituri cuvenite altor bugete, achitate prin intermediul cardurilor bancare la terminalele de plată electronice instalate la sediile instituțiilor publice beneficiare, se raportează în formularele:
„Contul de execuție a bugetului instituției publice - venituri” (anexa 5 la situațiile financiare), „Contul de execuție a bugetului instituției publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii - de subordonare locală - venituri” (anexa 9 la situațiile financiare) și „Contul de execuție a bugetului local - venituri” (anexa 12 la situațiile financiare), astfel:
- sumele achitate la terminalele de plată și care nu au fost încasate în conturile de venituri bugetare deschise la Trezoreria Statului până la data decontării aferente drepturilor constatate pe seama contribuabililor sau debitorilor care au fost raportate anterior în coloanele: 3 „Drepturi constatate” - „Total”, 4 „Drepturi constatate din anii precedenți” și 5 „Drepturi constatate” - „din anul curent” se raportează în coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”;
- debitele constituite pe seama instituțiilor de credit rezultate din stingerea obligațiilor fiscale și/sau bugetare ale contribuabililor nu se raportează în contul de execuție - venituri;
- sumele încasate de la instituția de credit, aferente tranzacției, în contul de disponibil deschis la Trezoreria Statului pe numele instituțiilor publice beneficiare nu se raportează în contul de execuție - venituri;
- veniturile încasate la bugetele către care s-a efectuat plata, provenite din debitele constituite pe seama instituțiilor de credit, se evidențiază la data încasării sumelor respective în conturile corespunzătoare de venituri deschise la Trezoreria Statului și se raportează în coloana 6 „Încasări realizate”; aceste sume nu se mai înscriu în coloana 7 „Stingeri pe alte căi decât încasări”.
4.3. (1) Formularele „Contul de execuție bugetară - Cheltuieli” (anexele 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16 și 18 la situațiile financiare), la raportarea anuală, se completează după cum urmează:
- credite de angajament definitive (coloana 1) cu sumele aferente acțiunilor multianuale cuprinse în anexele la bugetele ordonatorilor principali de credite, anexe ce sunt considerate parte integrantă a respectivelor bugete;
- credite bugetare inițiale (coloana 2);
- credite bugetare definitive (coloana 3).
4.3. (2) Cu privire la raportarea informațiilor în formularele „Contul de execuție bugetară - Cheltuieli” (anexele 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16 și 18 la situațiile financiare) se au în vedere următoarele:
- angajamentele bugetare (coloana 4) nu pot depăși creditele bugetare definitive (coloana 3);
- angajamentele legale (coloana 5) nu pot depăși creditele bugetare definitive (coloana 3) pentru celelalte acțiuni, altele decât cele multianuale (de exemplu, cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunuri și servicii, subvenții, transferuri etc.);
- angajamentele legale (coloana 5) nu pot depăși angajamentele bugetare (coloana 4) pentru celelalte acțiuni, altele decât cele multianuale (de exemplu, cheltuieli de personal, cheltuieli cu bunuri și servicii, subvenții, transferuri etc.);
- angajamentele legale (coloana 5) pot depăși creditele de angajament (coloana 1) cu valoarea angajamentelor legale rămase neachitate la data de 31 decembrie 2015, evidențiate în soldul contului 8067000 „Angajamente legale”;
- plățile efectuate (coloana 6) trebuie să se încadreze în creditele bugetare definitive (coloana 3) și în angajamentele bugetare (coloana 4);
- angajamentele legale de plătit (coloana 7) reprezintă valoarea angajamentelor legale efectuate în limita creditelor bugetare aprobate sau a creditelor de angajament, rămase neachitate la 31 decembrie 2016, evidențiate în soldul contului 8067000 „Angajamente legale”;
- cheltuielile efective (coloana 8) pot depăși creditele bugetare definitive (coloana 3), angajamentele bugetare (coloana 4), angajamentele legale (coloana 5), deoarece cheltuielile efective reprezintă costul bunurilor și serviciilor utilizate în vederea realizării serviciilor publice sau veniturilor.
Conturile de cheltuieli calculate (de exemplu, cheltuieli cu ajustările pentru depreciere, cheltuieli cu ajustările pentru pierderea de valoare, cheltuieli cu provizioanele etc.) sunt cheltuieli care nu implică o plată monetară din bugetul instituției și, prin urmare, nu se raportează în conturile de execuție bugetară - coloana 8 „Cheltuieli efective”, ci doar în formularul „Contul de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare).
Cheltuielile cu diferențele de curs valutar se raportează în conturile de execuție bugetară în coloana 8 „Cheltuieli efective”, numai în situația în care pot fi identificate codurile de clasificație bugetară aferente.
Cheltuielile cu amortizarea și cheltuielile cu activele fixe neamortizabile se raportează în coloana 8 „Cheltuieli efective”.
4.3. (3) În formularele „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Cheltuieli” (anexele 6, 11, 15, 16 și 18 la situațiile financiare) și „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexele 7 și 7b la situațiile financiare) se evidențiază atât cheltuielile plătite prin trezorerie, cât și cheltuielile bugetare plătite în valută prin instituțiile de credit, dar care nu s-au efectuat din sume în lei transferate din conturile de cheltuieli din trezorerie.
4.4. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Venituri” (anexa 5 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice care au calitatea de creditori bugetari ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului Fondului pentru mediu, bugetului activităților pentru privatizare, bugetului Trezoreriei Statului, de către instituțiile publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii/activități finanțate integral din venituri proprii (altele decât cele de subordonare locală), bugetul fondurilor externe nerambursabile - sursa D, în situația în care în acest buget au fost aprobate venituri (altele decât cele de subordonare locală), cu informații privind veniturile realizate potrivit bugetului aprobat (clasificația funcțională).
4.5. Autoritățile publice, ministerele și celelalte organe ale administrației publice centrale, alte autorități publice, precum și instituțiile publice din subordinea acestora, care încasează, administrează și utilizează venituri proprii, potrivit legii, raportează execuția bugetului astfel:
a) execuția bugetului activităților finanțate integral din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 2 la Legea nr. 339/2015, cu modificările șl completările ulterioare, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);
b) execuția bugetului instituțiilor publice finanțate parțial din venituri proprii, cuprinse în anexa nr. 2 la Legea nr. 339/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și în anexa nr. 5/04 la Legea nr. 340/2015, cu modificările și completările ulterioare, potrivit structurii bugetului aprobat (codul 10);
c) execuția cumulată a bugetului instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii și a activităților finanțate integral din venituri proprii, care include execuția atât a bugetelor prevăzute la lit. a) și b), cât și a celorlalte bugete care cuprind veniturile proprii și cheltuielile efectuate potrivit unor legi specifice (codul 20).
4.6. Formularul „Contul de execuție a bugetului Instituției publice - Cheltuieli” (anexa 6 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice din administrația centrală șl de asigurări sociale, Indiferent de sursa de finanțare a cheltuielilor, cu cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).
Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare).
În formularele de situații financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanțelor Publice se completează și coloana 8 „Cheltuieli efective”.
4.7. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare) se completează de instituțiile publice din administrația centrală și de asigurări sociale, indiferent de sursa de finanțare a cheltuielilor, cu cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat, cu detaliere pe naturi de cheltuieli. Se întocmește distinct pe fiecare capitol de cheltuieli, titluri, articole și alineate (clasificația economică).
În formularele de situații financiare centralizate ce se depun la Ministerul Finanțelor Publice se completează și coloana 8 „Cheltuieli efective”.
Conturile de execuție - cheltuieli întocmite de Casa Națională de Pensii Publice, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă și Casa Națională de Asigurări de Sănătate depuse la Ministerul Finanțelor Publice vor purta viza Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru sumele deduse direct de către angajator din contribuțiile datorate potrivit prevederilor art. 8 din Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2016 nr. 340/2015, cu modificările și completările ulterioare, și respectiv ale art. 4 alin. (7) și (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările și completările ulterioare.
4.8. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile publice de subordonare locală, indiferent de modul de finanțare a acestora, cu informații privind cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat, cu detaliere pe naturi de cheltuieli distinct pe fiecare capitol de cheltuieli, titluri, articole și alineate (clasificația economică).
4.9. La întocmirea formularelor de raportare a execuției bugetare se au în vedere și următoarele:
- instituțiile publice care în anul 2016 au efectuat cheltuieli privind activitatea de învățământ depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare) și formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare) întocmite pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor și paragrafelor capitolului 65.00 „Învățământ”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2017;
- instituțiile publice care în anul 2016 au efectuat cheltuieli privind activitatea de apărare depun formularul „Contul de execuție a bugetului Instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare) întocmit pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor capitolului 60.00 „Apărare”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2017;
- instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care în anul 2016 au efectuat cheltuieli de la capitolul 74.00 „Protecția mediului” depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare) sau formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare) întocmite pe titluri, articole șl alineate în cadrul subcapitolelor șl paragrafelor capitolului 74.00 „Protecția mediului”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2017;
- instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care în anul 2016 au efectuat cheltuieli de la capitolul 61.00 „Ordine publică și siguranță națională” depun formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare) sau formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare) întocmite pe titluri, articole și alineate în cadrul subcapitolelor și paragrafelor capitolului 61.00 „Ordine publică și siguranță națională”, indiferent de bugetul din care acestea au fost efectuate, până la 31 martie 2017.
4.10. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice și activităților finanțate Integral sau parțial din venituri proprii (de subordonare locală) - Venituri” (anexa 9 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice și activitățile finanțate integral din venituri proprii sau din venituri proprii și subvenții, de subordonare locală, cu informații privind veniturile realizate și subvențiile primite de la bugetul local, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).
4.11. Formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice și activităților finanțate integral sau parțial din venituri proprii (de subordonare locală) - Cheltuieli” (anexa 11 la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice și activitățile finanțate integral din venituri proprii sau din venituri proprii și subvenții, de subordonare locală, cu informații privind cheltuielile efectuate, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).
La secțiunile de funcționare si dezvoltare se completează informațiile numai la nivel de capitol.
Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare).
4.12. Formularul „Contul de execuție a bugetului local - Venituri” (anexa 12 la situațiile financiare) se completează de către unitățile administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii, județe), creditori bugetari ai bugetelor locale, cu informații privind veniturile realizate, pe structura bugetelor aprobate (clasificația funcțională).
4.13. Formularul „Contul de execuție a bugetului local - Cheltuieli” (anexa 13 la situațiile financiare) se completează de către unitățile administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii, județe) și instituțiile subordonate finanțate din bugetul local cu informații privind cheltuielile efectuate pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).
La secțiunile de funcționare și dezvoltare se completează informațiile numai la nivel de capitol.
Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare).
4.14. Formularul „Disponibil din mijloace cu destinație specială” (anexa 14a la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice de subordonare centrală.
Rândul 12 „Alte fonduri cu destinație specială” se detaliază pe fonduri în raportul de analiză pe bază de bilanț.
La completarea formularului se au în vedere prevederile pct. 2.(11) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare.
4.15. Formularul „Disponibil din mijloace cu destinație specială” (anexa 14b la situațiile financiare) se completează de către instituțiile publice de subordonare locală.
La completarea formularului se au în vedere prevederile pct. 2.(12) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare.
4.16. Formularul „Contul de execuție a bugetului creditelor externe - Cheltuieli” (anexa 15 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate care efectuează cheltuieli din credite externe pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională). Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare).
4.17. Formularul „Contul de execuție a bugetului creditelor interne - Cheltuieli” (anexa 16 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate care efectuează cheltuieli din credite interne pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională). Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli" (anexa 7b la situațiile financiare).
4.18. Formularul „Contul de execuție a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Venituri” (anexa 17 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate cu informații privind veniturile realizate din fonduri externe nerambursabile, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională).
4.19. Formularul „Contul de execuție a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Cheltuieli” (anexa 18 la situațiile financiare) se completează de unitățile administrativ-teritoriale și instituțiile subordonate cu informații privind cheltuielile efectuate din fonduri externe nerambursabile, pe structura bugetului aprobat (clasificația funcțională). Detalierea cheltuielilor pe clasificația economică se realizează pe capitole, titluri, articole și alineate în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare).
4.20. Formularul „Situația plăților efectuate și a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanțate din FEN postaderare” (anexa 19 la situațiile financiare) se completează de către toate instituțiile publice care au calitatea de beneficiari și care derulează proiecte cu finanțare externă nerambursabilă postaderare.
Formularul „Situația plăților efectuate și a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanțate din FEN postaderare” (anexa 19 la situațiile financiare) se completează distinct pe fiecare sursă de finanțare (mai puțin sursa 08 - bugetul fondurilor externe nerambursabile).
Plățile raportate de instituțiile publice la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” și la titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020” raportate în anexele 7 și 7b, întocmite potrivit bugetului aprobat, se corelează cu plățile raportate în formularul „Situația plăților efectuate și a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanțate din FEN postaderare” (anexa 19 la situațiile financiare).
În cazul proiectelor derulate în parteneriat, instituțiile publice în calitate de lideri sau parteneri completează anexa 19 cu informații privind plățile efectuate potrivit bugetului aprobat pentru activitățile pe care s-au angajat să le asigure în scopul implementării proiectului, conform acordului de parteneriat, precum și cu informații privind sumele rambursate/neautorizate/deduse din sumele solicitate aferente propriilor activități.
Anexa 19 se completează potrivit prevederilor pct. 4.20 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 71/2013, ale cap. I pct. 5 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2013, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 505/2013, ale pct. 2.(6) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2015, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 465/2015 și ale pct. 4.20 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2015, pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.917/ 2005, precum și pentru modificarea și completarea altor norme metodologice în domeniul contabilității publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 82/2016, cu completările ulterioare.
La completarea col. 9 „Sume rezultate din nereguli aferente cheltuielilor efectuate în anul curent și anii precedenți” și col. 10 „Sume rezultate din nereguli deduse din sumele solicitate la rambursare aferente cheltuielilor efectuate în anul curent” se ține cont și de informațiile preluate din rulajul debitor al contului 8077000 „Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget”.
4.21. (1) Formularul „Situația sumelor primite direct de la Comisia Europeană/alți donatori și a plăților din FEN postaderare” (anexa 20a la situațiile financiare) se completează de către toate instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care primesc direct de la Comisia Europeană/alți donatori fonduri externe nerambursabile postaderare (de exemplu: Autoritatea de certificare și plată, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice etc.) și apoi efectuează plăți către autoritățile de management, agenții de plăți, instituții publice subordonate în calitate de beneficiar, beneficiari de fonduri externe nerambursabile care efectuează cheltuieli pentru propriile proiecte cu finanțare externă nerambursabilă postaderare.
Anexa 20a se completează potrivit prevederilor pct. 4.21. (1) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 71/2013.
4.21. (2) Formularul „Situația sumelor primite indirect de la Comisia Europeană/alți donatori și a plăților din FEN postaderare” (anexa 20b la situațiile financiare) se completează de toate instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare, care primesc fonduri externe nerambursabile postaderare, prin autorități de certificare, instituții publice ierarhic superioare, după caz, și care ulterior efectuează plăți din aceste sume (de exemplu: autorități de management, agenții de plăți, operatori de program, alte instituții publice).
Anexa 20b nu se completează de către Instituțiile publice care au calitatea de beneficiari sau de lideri de proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare, care primesc prefinanțări și rambursări prin autoritățile de management din România, în conturile de venituri ale bugetelor proprii.
Anexa 20b se completează potrivit prevederilor pct. 4.21. (2) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 71/2013.
4.22. Formularul „Contul de execuție a donațiilor/ sponsorizărilor primite și utilizate în anul...” (anexa 23 la situațiile financiare anuale) se completează pe structura modelului prevăzut în anexa nr. 3 la Normele metodologice privind modul de încasare și utilizare a fondurilor bănești primite sub forma donațiilor și sponsorizărilor de către Instituțiile publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.661 bis/2003.
4.23. Formularul „Situația privind veniturile și cheltuielile bugetelor locale pe unități administrativ-teritoriale” (anexa 24 la situațiile financiare anuale) nu se completează de către ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale. Se obține ca rezultat al prelucrării automate a datelor la administrațiile județene ale finanțelor publice, precum și la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice.
4.24. Formularul „Sinteza finanțării programelor” și formularul „Fișa programului” (anexele 25 și 26 la situațiile financiare anuale) se completează de ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, de alte autorități publice, care au obligația să întocmească și să anexeze la situațiile financiare anuale rapoarte de performanță în care se prezintă, pe fiecare program, obiectivele, rezultatele preconizate și cele obținute, indicatorii și costurile asociate.
4.25. Formularul „Situația plăților efectuate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (titlul 56 și titlul 58)” (anexa 27 la situațiile financiare) se completează de instituțiile publice care derulează proiecte finanțate din fonduri externe nerambursabile postaderare.
În anexa 27 „Situația plăților efectuate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (titlul 56 și titlul 58)”, totalul plăților raportate de instituțiile publice la titlul 56 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare” și la titlul 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020” se detaliază pe fiecare sursă de finanțare, pe naturi de cheltuieli, și trebuie să corespundă cu totalul plăților raportate în anexa 7 sau 7b la situațiile financiare, la cele două titluri (coloana 6).
4.26. Formularul „Situația plăților efectuate la titlul 65 «Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă»” (anexa 28 la situațiile financiare) se completează de instituțiile publice finanțate integral din bugetul de stat, din venituri proprii de subordonare centrală, cu informații privind plățile efectuate pentru programele cu finanțare rambursabilă.
În anexa 28 „Situația plăților efectuate la titlul 65 « Cheltuieli aferente programelor cu finanțare rambursabilă», totalul plăților raportate de instituțiile publice la titlul 65 se detaliază pe fiecare sursă de finanțare, pe naturi de cheltuieli, și trebuie să corespundă cu totalul plăților raportate în anexa 7 la situațiile financiare (coloana 6).
4.27. Formularul „Situația plăților efectuate din buget și nejustificate prin bunuri, lucrări, servicii la finele perioadei” (anexa 29 la situațiile financiare) se completează de toate instituțiile publice, indiferent de subordonare și de sursa de finanțare.
Rândul 16 se completează cu soldurile altor conturi de disponibil în lei deschise la trezorerie sau disponibil în lei și valută deschise la instituțiile de credit, al căror sold provine din finanțarea bugetară (contul 770 „Finanțare de la buget”).
4.28. (1) Formularul „Plăți restante” (anexa 30 la situațiile financiare) se completează de autoritățile publice, ministere, celelalte organe ale administrației publice centrale, instituțiile publice autonome și instituțiile publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, cu sumele reprezentând plăți restante din: bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru șomaj, bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, credite externe, credite interne, fonduri externe nerambursabile, bugetul Fondului pentru mediu, al instituțiilor publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii/activități finanțate integral din venituri proprii. Se completează câte un formular distinct pentru fiecare cod înscris în subsolul acestuia.
4.28. (2) Formularul „Plăți restante” (anexa 30b la situațiile financiare modificată conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 1.248/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 49 alin. (131) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale și de modificare și completare a Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2009, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 629/2009) se completează de unitățile administrativ-teritoriale, precum și de instituțiile publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finanțare.
4.28. (3) Plățile restante se completează potrivit prevederilor pct. 4.28.(3)-4.28.(7) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2014, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 96/2015, cu modificările ulterioare.
4.29. (1) Formularul „Situația acțiunilor deținute de instituțiile publice, în numele statului român, la societăți comerciale, societăți/companii naționale, precum și în capitalul unor organisme internaționale și companii străine” (anexa 31 la situațiile financiare anuale) se completează de către instituțiile publice care dețin în numele statului român acțiuni la societăți comerciale, societăți/companii naționale, precum șl în capitalul unor organisme internaționale și companii străine.
4.29. (2) La finele exercițiului se raportează separat valoarea acțiunilor cotate și a celor necotate la valoarea de piață, valoare care se determină potrivit prevederilor pct. 1.7 din Normele metodologice privind închiderea conturilor contabile, întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 40/2007.
4.29. (3) Formularul „Situația acțiunilor/părților sociale deținute direct/indirect de unitățile administrativ-teritoriale la operatorii economici” (anexa 31b la situațiile financiare anuale) se completează de către unitățile administrativ-teritoriale care dețin acțiuni și părți sociale la operatorii economici, direct sau indirect, cu informațiile de la 31 decembrie 2016.
În cazul municipiului București, autoritățile administrației publice locale de la nivelul sectoarelor raportează operatorii economici la care administrează/controlează acțiuni sau părți sociale, potrivit hotărârilor Consiliului General al Municipiului București, în numele municipiului București.
4.30. Formularul „Situația sumelor evidențiate în conturi în afara bilanțului rezultate din operațiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general consolidat” (anexa 32 la situațiile financiare) se completează de către creditorii bugetari (Ministerul Finanțelor Publice, Casa Națională de Pensii Publice, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă, Casa Națională de Asigurări de Sănătate) care, potrivit legii, gestionează veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru șomaj, bugetului Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în vederea raportării prin situațiile financiare a bunurilor sechestrate ca măsură asiguratorie dispusă prin procedură administrativă și ca modalitate de executare silită a garanțiilor depuse de contribuabili pentru înlesnirile acordate etc.
Această anexă se completează cu soldurile conturilor în afara bilanțului specifice operațiunilor respective.
4.31. Formularul „Situația modificărilor în structura activelor nete/capitalurilor proprii” (anexa 34 la situațiile financiare anuale) se completează cu informații privind evoluția activelor nete/capitalurilor proprii ale Instituțiilor publice pe parcursul exercițiului financiar. Datele trebuie să fie însoțite de informații prezentate în notele explicative referitoare la:
- natura modificărilor;
- natura și scopul constituirii rezervelor;
- orice informații semnificative.
Coloana 2 „Creșteri” se completează cu rulajul creditor al conturilor de capitaluri, iar coloana 3 „Reduceri” se completează cu rulajul debitor al conturilor de capitaluri.
La completarea informațiilor din coloanele 2 șl 3 urmează să se analizeze rulajele și soldurile conturilor de capitaluri și să se țină cont de caracterul bifuncțional al conturilor 121 „Rezultatul patrimonial” și 117 „Rezultatul reportat”, astfel încât soldul la sfârșitul anului din coloana 4 rezultat din calcul să corespundă cu soldul raportat în bilanț, debitor sau creditor, după caz.
4.32. (1) Formularele „Situația activelor fixe amortizabile” și „Situația activelor fixe neamortizabile” (anexele 35a și 35b la situațiile financiare anuale) se completează de instituțiile publice care au în administrare active fixe corporale din domeniul public sau privat al statului și al unităților administrativ-teritoriale, precum și active fixe corporale aflate în proprietatea privată a instituției publice, după caz.
Pentru activele fixe neamortizabile conform legii, nu se recunoaște ajustarea pentru depreciere.
4.32. (2) Ordonatorii principali de credite au obligația reconcilierii valorii bunurilor imobile din domeniul public sau privat al statului din situațiile financiare anuale, care se depun la Ministerul Finanțelor Publice, cu valoarea acestor bunuri din inventarul centralizat reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, cu modificările și completările ulterioare, respectiv prin Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului delegat pentru buget nr. 668/2014 pentru aprobarea Precizărilor privind întocmirea și actualizarea inventarului centralizat al bunurilor imobile proprietate privată a statului și a drepturilor reale supuse inventarierii, cu modificările și completările ulterioare.
Bunurile din domeniul public al statului (evidențiate 2xx = 101) se raportează în anexa 35b „Situația activelor fixe neamortizabile” în coloana 19, iar bunurile din domeniul public al unităților administrativ-teritoriale (evidențiate 2xx = 103) se raportează în același formular în coloana 22.
Bunurile din domeniul privat al statului și din domeniul privat al unităților administrativ-teritoriale, precum și cele aflate în proprietatea privată a instituției publice (evidențiate 2xx = 231, 404, 779, după caz) care se amortizează potrivit legii se raportează în anexa 35a „Situația activelor fixe amortizabile” în coloanele 22, 23 și 24.
Bunurile din domeniul privat al statului (evidențiate 2xx = 1020101), precum și cele aflate în proprietatea privată a instituției publice din administrația centrală (evidențiate 2xx = 1020102) care nu se amortizează potrivit legii se raportează în anexa 35b „Situația activelor fixe neamortizabile” în coloanele 20 și 21, iar bunurile din domeniul privat al unităților administrativ-teritoriale (evidențiate 2xx = 1040101), precum și cele aflate în proprietatea privată a instituției publice din administrația locală (evidențiate 2xx = 1040102) care nu se amortizează potrivit legii se raportează în anexa 35b „Situația activelor fixe neamortizabile” în coloanele 23 și 24.
4.32. (3) În vederea completării corecte a anexelor 35a și 35b se au în vedere următoarele:
- rândul 09 - drumuri publice se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.7 „Infrastructură drumuri (publice, industriale, agricole), alei, străzi și autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, parcaje, parapete, marcaje, semne de circulație)” din Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificările ulterioare, denumit în continuare Catalog, exclusiv poduri, podețe, pasarele și viaducte și tunele;
- rândul 10 - drumuri industriale agricole se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.7 din Catalog „Infrastructură drumuri (publice, industriale, agricole), alei, străzi și autostrăzi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, parcaje, parapete, marcaje, semne de circulație)”;
- rândul 11 - infrastructură pentru transport feroviar exclusiv viaducte și tunele se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.2 din Catalog „Infrastructură pentru transport feroviar”, exclusiv poduri, podețe, pasarele și viaducte și tunele;
- rândul 12 - poduri, podețe, pasarele și viaducte pentru transporturi feroviare și rutiere; viaducte se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.17 din Catalog „Poduri, podețe, pasarele și viaducte pentru transporturi feroviare și rutiere; viaducte”;
- rândul 13 - tunele se completează cu valoarea acestora având în vedere pct. 1.3.18 din Catalog „Tunele”;
- rândul 14 - piste pentru aeroporturi și platforme de staționare pentru avioane și autovehicule; construcții aeroportuare se completează având în vedere pct. 1.3.8 din Catalog „Piste pentru aeroporturi și platforme de staționare pentru avioane și autovehicule. Construcții aeroportuare”;
- rândul 15 - canale pentru navigație se completează având în vedere pct. 1.3.11 din Catalog „Canale pentru navigație”;
- rândul 16 se completează cu valoarea altor active fixe încadrate în grupa „Construcții”.
4.32. (4) Instituțiile publice au obligația să analizeze înainte de înscrierea în situațiile financiare anuale natura juridică a bunurilor imobile din domeniul privat al statului definite potrivit prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice și ministrului delegat pentru buget nr. 668/2014, cu modificările și completările ulterioare, și a celor din domeniul privat al unității administrativ-teritoriale, precum și din proprietatea privată a instituției publice, astfel încât datele raportate în situațiile financiare să fie în concordanță cu datele din inventare.
4.32. (5) În vederea evitării dublei raportări a bunurilor din domeniul public al statului, instituțiile de învățământ preuniversitar/unitățile administrativ-teritoriale în cadrul cărora funcționează cluburi sportive fără personalitate juridică se vor pune de acord cu inspectoratele școlare asupra datelor raportate în situațiile financiare anuale cu privire la bunurile din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Educației Naționale și în folosința gratuită a cluburilor sportive școlare.
4.33. Sectoarele instituționale potrivit manualului Sistemul European de Conturi (SEC 2010) sunt cele prevăzute la pct. 2.(10) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2015, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 465/2015.
În vederea întocmirii corecte a formularului „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația centrală la data de ...” (anexa 40a la situațiile financiare), a formularului „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația locală la data de ...” (anexa 40b la situațiile financiare) și a formularului „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, șomaj, sănătate) la data de ...” (anexa 40c la situațiile financiare), instituțiile publice trebuie să dezvolte conturile contabile în analitice distincte, astfel încât acestea să poată furniza informații detaliate pe sectoare, precum și pe subsectoarele administrației publice: subsectorul administrație publică centrală, subsectorul administrație publică locală, subsectorul asigurări sociale.
4.34. În scopul identificării cazurilor de reclasificare a creditelor comerciale în împrumuturi (Maastricht debt) conform deciziei Eurostat, se au în vedere prevederile pct. 4.39 din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2014, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 96/2015, cu modificările ulterioare.
Raportarea datoriei comerciale reclasificate în împrumuturi se efectuează în:
- anexa 40a „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația centrală la data de ...” la rândurile cu codurile: 422, 423, 424, 425, 426, 427, 428, 429, 429.1, 429.2, 447, 448, 449, 450, 451;
- anexa 40b „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația locală la data de ...” la rândurile cu codurile: 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 284.1, 284.2, 298, 299, 300, 301, 302;
- anexa 40c „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, șomaj, sănătate) la data de...” la rândurile cu codurile: 277, 278, 279, 280, 281, 282, 283, 284, 284.1, 284.2, 300, 301, 302, 303, 304.
Prezentarea acestor informații se efectuează într-o notă explicativă.
Datoria comercială reclasificată în împrumuturi se evidențiază, după caz, astfel:
401, 404 = 5190110 (1670108; 1670208)/analitice distincte
Dobânda aferentă datoriei comerciale reclasificate în împrumuturi se evidențiază, după caz, astfel:
666 = 5180800 (1680708)/analitice distincte
4.35. Unitățile sanitare publice cu paturi de subordonare centrală raportează creanțele față de casele de sănătate în anexa 40a „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația centrală la data de ...”, la rd. 306.1, respectiv în anexa 40b „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația locală la data de ...”, la rd. 171.1, cele de subordonare locală.
Casele de sănătate raportează datoriile față de unitățile sanitare publice cu paturi în anexa 40c „Situația activelor și datoriilor financiare ale instituțiilor publice din administrația asigurărilor sociale (de stat, șomaj, sănătate) la data de ...”, la rd. 319.4.1 pentru cele de subordonare centrală, respectiv la rd. 319.5.1 pentru cele de subordonare locală.
Creanțele raportate de unitățile sanitare publice cu paturi se pun de acord cu datoriile din evidența caselor de sănătate.
Eventualele diferențe se explică atât de unitățile sanitare publice cu paturi, cât și de casele de sănătate în raportul ce însoțește situațiile financiare, în notele explicative referitoare la creanțe și, respectiv, datorii.
Casele de sănătate prezintă în raportul ce însoțește situațiile financiare explicații cu privire la sumele înregistrate în contul extrabilanțier provenind din depășirea contractelor încheiate cu unitățile sanitare publice cu paturi.
4.36. Conturile de venituri (7xx) și conturile de cheltuieli (6xx) raportate în „Contul de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare) întocmit la 31 decembrie 2016 se prezintă detaliat în formularul „Informații privind soldurile conturilor de venituri și finanțări, precum și soldurile conturilor de cheltuieli din Contul de rezultat patrimonial”, pe modelul prevăzut în anexa nr. 2 la Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare ale instituțiilor publice la 31 decembrie 2013, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 116/2014, pe fiecare subsector (administrație centrală, administrație locală, asigurări sociale) și sursă de finanțare, precum și pe total.
Formularul actualizat cu conturile noi aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 2.021/2013, prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 845/2014, prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 465/2015, Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 82/2016, cu completările ulterioare, și Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 529/2016 se publică pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.
Situațiile se depun la Ministerul Finanțelor Publice până la 31 iulie 2017.
4.37. (1) Plățile efectuate din fonduri externe nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA) de către agenții/autorități de implementare în numele instituției publice, care se raportează în „Conturile de execuție a bugetului - Cheltuieli” (anexele 6 și 7 la situațiile financiare), întocmite de autoritățile publice, ministere, celelalte organe ale administrației publice centrale, instituțiile publice autonome și instituțiile publice aflate în subordine, în coordonare sau sub autoritatea lor, poartă viza agențiilor/autorităților de implementare prin care se confirmă exactitatea plăților raportate în conturile de execuție de către instituțiile publice - beneficiari ai fondurilor externe nerambursabile.
4.37. (2) Plățile efectuate din fonduri externe nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA) de către agenții/autorități de implementare în numele instituției publice, care se raportează în formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7b la situațiile financiare) și în formularul „Contul de execuție a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Cheltuieli” (anexa 18 la situațiile financiare), se pun de acord cu datele din evidența agențiilor/autorităților de implementare.
4.38. Situațiile financiare anuale sunt însoțite de Raportul de analiză pe bază de bilanț, care cuprinde: notele explicative prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 616/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea, semnarea, depunerea, componența și modul de completare a situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice în anul 2006, precum și modelele acestora, privind activele fixe, stocurile, creanțele, datoriile, capitalurile proprii, execuția bugetelor de venituri și cheltuieli, notele explicative prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.941/2009 pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2009, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 629/2009, notele explicative prevăzute de Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 479/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2012, notele explicative prevăzute de Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 71/2013, precum și alte note considerate necesare.
4.39. Instituțiile publice care s-au reorganizat în cursul anului 2016 în baza unor acte normative întocmesc o notă explicativă pentru diferențele dintre soldurile finale de la 31 decembrie 2015 și soldurile inițiale de la 1 ianuarie 2016.
4.40. În cazul în care din centralizarea datelor se constată existența unor obligații neachitate la scadență pentru bunuri achiziționate, lucrări executate și servicii prestate, ordonatorii principali de credite dispun, prin structurile de control, controlul asupra modului de respectare a dispozițiilor legale în vigoare la încheierea angajamentelor legale, având obligația de a prezenta în Raportul de analiză pe bază de bilanț măsurile luate.
4.41. Instituțiile publice care în anul 2016 au inclus pe cheltuieli, în condițiile legii, contravaloarea unor pagube care nu se datorează culpei unei persoane menționează în Raportul de analiză pe bază de bilanț natura și valoarea pagubelor respective.
4.42. Autoritatea de Supraveghere Financiară este autoritate de supraveghere a pieței financiare nonbancare și este clasificată de către Biroul de Statistică al Uniunii Europene (EUROSTAT) în lista S 126 „Subsector auxiliar-financiar”. Această clasificare are numai scop statistic, fără să aibă consecințe asupra încadrării administrative, a modului de organizare a sistemului contabil și de raportare a situațiilor financiare. În consecință, aceasta aplică în continuare reglementările contabile referitoare la instituțiile publice, respectiv prevederile Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările și completările ulterioare, precum și normele metodologice referitoare la întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale și anuale și, respectiv, a raportărilor financiare lunare.
4.43. La situațiile financiare la 31 decembrie 2016, unitățile de învățământ preuniversitar ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite depun la unitatea administrativ-teritorială formularul „Bilanț” cuprinzând toate activele, datoriile și capitalurile proprii, indiferent de sectorul sau sursa de finanțare a acestora.
De asemenea, unitățile de învățământ preuniversitar ai căror conducători au calitatea de ordonatori terțiari de credite în bugetele cărora au fost aprobate credite bugetare aferente cluburilor sportive școlare fără personalitate juridică iau măsuri în vederea includerii în situațiile financiare întocmite la 31 decembrie 2016 și a operațiunilor efectuate de acestea.
Formularul „Contul de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare) ce se depune la unitatea administrativ-teritorială cuprinde veniturile și cheltuielile instituției efectuate din bugetul local.
„Situația fluxurilor de trezorerie” (anexa 3 la situațiile financiare) ce se depune la unitatea administrativ-teritorială cuprinde și coloana 3 pentru finanțarea de la bugetul de stat în scop informativ, fără a fi adunată la coloana 1 - Total.
Pentru fondurile primite de la bugetul de stat prin unitățile teritoriale ale Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice, unitățile de învățământ preuniversitar întocmesc formularele: „Contul de execuție a bugetului de stat” (anexele 6 și 7 la situațiile financiare), „Contul de rezultat patrimonial” (anexa 2 la situațiile financiare) și „Situația fluxurilor de trezorerie” (anexele 3 și 4 la situațiile financiare), pe care le prezintă inspectoratelor școlare în vederea centralizării. Aceste formulare cuprind veniturile și cheltuielile instituției efectuate din bugetul de stat.
În mod experimental, unitățile de învățământ preuniversitar de stat întocmesc formularul „Bilanț” și detaliat pe cele două sectoare, buget de stat și, respectiv, buget local. O copie a formularului „Bilanț” întocmit experimental pentru sectorul buget de stat se depune în scop informativ și pentru verificare la inspectoratele școlare, fără a fi centralizat de acestea în bilanțul propriu. Acesta conține numai operațiunile din fonduri de la bugetul de stat derulate cu data de 1 ianuarie 2016, având ca solduri inițiale soldurile finale raportate la 31 decembrie 2015.
Bilanțul întocmit experimental pentru sectorul buget de stat depus de unitățile de învățământ preuniversitar de stat la inspectoratele școlare se centralizează distinct la Ministerul Educației Naționale și Cercetării Științifice.
4.44. Precizările privind dezvoltarea conturilor sintetice în conturi analitice în scop de raportare a Balanței de verificare la Ministerul Finanțelor Publice, prevăzute la cap. III pct. 10 lit. b.5) și b.6) din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare, rămân valabile și în anul 2017.
4.45. Până la intrarea în vigoare a Ordinului ministrului finanțelor publice pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2017, autoritățile publice, ministerele și celelalte organe ale administrației publice centrale, precum și instituțiile publice autonome efectuează raportările financiare lunare la termenele prevăzute la cap. II „Depunerea situațiilor financiare trimestriale și a raportărilor financiare lunare” din Normele metodologice privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare trimestriale ale instituțiilor publice, precum și a unor raportări financiare lunare în anul 2016, pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind organizarea și conducerea contabilității instituțiilor publice, Planul de conturi pentru instituțiile publice și instrucțiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.917/2005, precum și pentru modificarea și completarea altor norme metodologice în domeniul contabilității publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 529/2016.
La raportarea lunară a indicatorilor din bilanț se vor avea în vedere și rândurile 22.1 „Avansuri acordate” și 61.1 Avansuri primite”.
4.46. Societatea Română de Radiodifuziune și Societatea Română de Televiziune depun la Ministerul Finanțelor Publice formularul „Contul de execuție a bugetului instituției publice - Cheltuieli” (anexa 6 la situațiile financiare) și formularul „Contul de execuție a bugetului instituțiilor publice - Cheltuieli” (anexa 7 la situațiile financiare), precum și formularul „Sinteza finanțării programelor” și formularul „Fișa programului” (anexele 25 și 26 la situațiile financiare anuale).