Astfel, Legea 76/2012 a fost modificată în sensul schimbării art. 82 prin dispunerea amânării datei de intrare în vigoare a art. 38 pct. 1 și 2 până la 1 octombrie 2013. Art. 38, la pct. 1 și 2, conține dispoziții modificatoare ale art. 12 și 13 din Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianți și consumatori, republicată (MO 305/2008).
Se mai dispune, de asemenea, că prevederile art. 13 alin. (3) din Legea 193/2000 se aplică în procesele începute în perioada 15 februarie 2013–30 septembrie 2013.
Legea 214/2013 vine să modifice și Legea 287/2009 privind Codul civil (MO 409/2019), dispunând că alineatul (3) de la art. 229 din Legea 71/2011 se modifică și va avea următorul cuprins: „(3) Până la data intrării în vigoare a reglementării prevăzute la alin. (1), atribuțiile instanței de tutelă referitoare la exercitarea tutelei cu privire la bunurile minorului sau ale interzisului judecătoresc ori, după caz, cu privire la supravegherea modului în care tutorele administrează bunurile acestuia revin autorității tutelare.“
Se aduc modifică și Legii 192/2006 privind medierea și organizarea profesiei de mediator (MO 441/2006): la art. 2, după alin. (1 2 ) se introduc două noi alineate, alin. (1 3 ) și (1 4 ), cu următorul cuprins: „(1 3 ) Efectuarea procedurii de informare asupra avantajelor medierii poate fi realizată de către judecător, procuror, consilier juridic, avocat, notar, caz în care aceasta se atestă în scris. (1 4 ) Serviciile prestate conform dispozițiilor alin. (1) și (1 1 ) sunt gratuite, neputându-se percepe onorarii, taxe sau orice alte sume, indiferent de titlul cu care s-ar putea solicita". La art. 59, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins: „(3) Actul întocmit de notarul public conform alin. (1) și art. 58 alin. (4) și (4 1 ), prin care se autentifică înțelegerea din acordul de mediere, are putere de titlu executoriu.“
Legea 214/2013 a adăugat OUG 4/2013 patru noi articole, cu următorul cuprins:
Art. IX. (1) Pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul instanțelor judecătorești și al parchetelor ale cărui pensii au fost revizuite potrivit OUG 59/2011 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor prevăzute la art. 1 lit. c)–h) din Legea 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în MO 457/2011, aprobată prin Legea 109/2012, sumele încasate în temeiul unor hotărâri judecătorești de acordare a pensiilor de serviciu în cuantumul anterior OUG 59/2011, desființate în căile de atac, nu se mai recuperează. (2) Sumele deja recuperate până la data intrării în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonanțe de urgență nu se restituie. (3) Dispozițiile alin. (1) și (2) sunt aplicabile și în cazul sumelor încasate în temeiul unei hotărâri judecătorești de admitere a cererii de ordonanță președințială prin care s-a dispus suspendarea executării deciziei de revizuire emise conform dispozițiilor OUG 59/2011 și menținerea în plată a pensiei de serviciu până la soluționarea contestației introduse împotriva deciziei de revizuire. (4) Dispozițiile alin. (3) sunt aplicabile și în cazul prevăzut la art. XXII din Legea 2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanțelor judecătorești, precum și pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii 134/2010 privind Codul de procedură civilă.
Art. X. La art. 23 din OUG 27/2006 privind salarizarea și alte drepturi ale judecătorilor, procurorilor și altor categorii de personal din sistemul justiției, publicată în MO 314/2006, aprobată cu modificări și completări prin Legea 45/2007, cu modificările și completările ulterioare, alin. (1) se modifică și va avea următorul cuprins: „Art. 23. (1) Judecătorii, procurorii, personalul asimilat acestora și magistrații-asistenți, cărora nu li s-a acordat locuință de serviciu de către ordonatorii principali de credite, au dreptul, în condițiile art. 22, la compensarea diferenței dintre chiria ce s-ar stabili pentru o locuință de serviciu, potrivit legii, și chiria plătită pe baza unui contract de închiriere încheiat în condițiile legii. Acest drept nu are caracter salarial și nu se impozitează. Compensarea nu se acordă în cazul în care contractul de închiriere este încheiat cu rude de gradul I sau II. În situații excepționale, determinate de inexistența unui fond locativ adecvat în localitatea unde își desfășoară activitatea, contractul de închiriere poate avea ca obiect o locuință situată în altă localitate din circumscripția aceleiași curți de apel“.
Art. XI.Legea 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești și al parchetelor de pe lângă acestea și al personalului care funcționează în cadrul Institutului Național de Expertize Criminalistice, publicată în MO 1197/2004, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La art. 50, alin. (1) va avea următorul cuprins: „Art. 50. (1) În cazul prevăzut la art. 48 alin. (1) lit. b), boala psihică se constată printr-o expertiză de specialitate, la sesizarea președintelui instanței sau, după caz, a conducătorului parchetului, iar suspendarea din funcție se dispune pe perioada recomandată de comisia medicală de specialitate. Comisia medicală de specialitate, precum și condițiile concrete de expertizare a persoanelor care suferă de o boală psihică se stabilesc prin ordin comun al ministrului justiției și al ministrului sănătății“.
2. La art. 67 1 , alin. (2) va avea următorul cuprins: „(2) Personalul prevăzut la alin. (1), căruia nu i s-a acordat locuință de serviciu de către ordonatorii principali de credite, are dreptul, în condițiile alin. (1), la compensarea diferenței dintre chiria ce s-ar stabili pentru o locuință de serviciu, potrivit legii, și chiria plătită pe baza unui contract de închiriere încheiat în condițiile legii. Acest drept nu are caracter salarial și nu se impozitează. Compensarea nu se acordă în cazul în care contractul de închiriere este încheiat cu rude de gradul I sau II. În situații excepționale, determinate de inexistența unui fond locativ adecvat în localitatea unde își desfășoară activitatea, contractul de închiriere poate avea ca obiect o locuință situată în altă localitate din circumscripția aceleiași curți de apel“.
Art. XII.Legea 7/1996 a cadastrului și a publicității imobiliare, republicată în MO 83/2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La art. 9, alin. (4) se modifică și va avea următorul cuprins: „(4) Tarifele pentru cererile având ca obiect furnizarea serviciilor prestate de Agenția Națională și unitățile sale subordonate pot fi încasate de notarii publici în numele și pe seama Agenției Naționale, pe chitanțiere și facturiere ale acestei instituții, pe bonuri fiscale proprii, prin ordine de plată, ca urmare a viramentelor bancare efectuate în contul biroului notarial, prin mijloace electronice de plată sau orice alte modalități prevăzute de lege. În vederea acoperii cheltuielilor de încasare și virare, se percepe un comision din tarifele încasate. Chitanțierele și facturierele sunt puse la dispoziție de către Agenția Națională și sunt inscripționate cu datele sale de identificare. Tarifele încasate de notarii publici în contul biroului notarial, în condițiile prezentei legi, prin oricare dintre mijloacele prevăzute anterior (chitanțiere, facturiere, bonuri fiscale proprii, ordine de plată ca urmare a viramentelor bancare efectuate în contul biroului notarial, mijloace electronice de plată sau orice alte modalități prevăzute de lege) sunt virate, până la data de 25 a lunii următoare, în contul Agenției Naționale, deschis la Trezoreria Statului, conform evidențelor ținute de biroul notarial. Metodologia de încasare și virare a tarifelor de publicitate imobiliară se stabilește de Agenția Națională și Uniunea Națională a Notarilor Publici din România prin protocol, care se aprobă în condițiile alin. (3). Evidența tarifelor încasate de notarii publici în condițiile prezentei legi se ține separat de evidența financiar-contabilă a biroului notarial“.
2. La art. 25 se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul cuprins: „(2) Actele de alipire și dezlipire a imobilelor înscrise în cartea funciară se încheie în formă autentică“.