Procedura de încetare a obligației de plată a contribuției de asigurări sociale
1. În conformitate cu prevederile art. 29621 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, (Codul fiscal), următoarele persoane au calitatea de contribuabili la sistemul public de pensii, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internaționale la care România este parte, după caz, respectiv:
a) întreprinzătorii titulari ai unei întreprinderi individuale;
b) membrii întreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoană fizică autorizată să desfășoare activități economice;
d) persoanele care realizează venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidența contabilă în partidă simplă.
2. Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I lit. a)–c), pct. II, III și V din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate în sistemul public de pensii, precum și cele care au calitatea de pensionari nu datorează contribuția de asigurări sociale pentru veniturile obținute ca urmare a încadrării în una sau mai multe dintre situațiile prevăzute la pct. 1.
3. În situația în care contribuabilii nu se mai încadrează în niciuna dintre situațiile prevăzute la pct. 1 sau se află în situațiile prevăzute la art. 6 alin. (1) pct. I lit. a)–c), pct. II, III și V din Legea nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, sunt asigurați în sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate în sistemul public de pensii sau au calitatea de pensionari, vor depune la organul fiscal competent o cerere de încetare a obligației de plată a contribuției de asigurări sociale, în vederea scoaterii din evidența fiscală. Modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 1.a) la ordin.
4. Organul fiscal competent este organul fiscal în a cărui rază teritorială se află adresa unde contribuabilul își are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiește efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu.
5. Cererea prevăzută la pct. 3 se completează în două exemplare, originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se păstrează de către contribuabil sau de către împuternicitul acestuia.
6. Cererea se depune, pe suport hârtie, direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poștal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, împreună cu documentele justificative care atestă dreptul contribuabilului de a solicita încetarea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale. Data depunerii cererii este data înregistrării acesteia la organul fiscal sau data depunerii la poștă, după caz.
7. Contribuabilul trebuie să bifeze în formularul 601, cap. II „Date privind încetarea încadrării în categoriile de contribuabili la sistemul public de pensii“, situația de încetare a obligației de plată a contribuției de asigurări sociale în care se încadrează și să anexeze documentele justificative care atestă situația declarată.
8. Documentele justificative care atestă încetarea obligației de plată a contribuției de asigurări sociale sunt, după caz, următoarele:
a) copie de pe certificatul de radiere eliberat de oficiul registrului comerțului – în cazul întreprinzătorului titular al unei întreprinderi individuale sau al persoanei fizice autorizate să desfășoare activități economice;
b) copie de pe certificatul de radiere sau copie de pe certificatul constatator, după caz, eliberat de oficiul registrului comerțului, în cazul persoanei fizice, membru al unei întreprinderi familiale;
c) copie de pe formularul (070) „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni pentru persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere“, înregistrat la organul fiscal competent, prin care s-a solicitat încetarea activității, conform legii – în cazul unei persoane care exercită profesii libere sau activități reglementate prin legi speciale;
d) copie de pe documentele din care rezultă încetarea activității, cum ar fi declarația de venit estimat, înregistrată la organul fiscal competent, conform legii – în cazul unei persoane care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală la care impozitul pe venit se determină pe baza datelor din evidența contabilă în partidă simplă.
Totodată, în situația în care s-a optat pentru determinarea venitului net pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, se va verifica îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 51 alin. (2) din Codul fiscal;
e) copie de pe contractul individual de muncă sau adeverință eliberată de angajator, după caz – în cazul unei persoane care desfășoară activități pe bază de contract individual de muncă, inclusiv soldat/gradat voluntar;
f) copie de pe ordinul de numire în funcție – în cazul în care persoana este funcționar public;
g) adeverință eliberată de angajator – în cazul în care persoana este cadru militar în activitate, soldat/gradat voluntar, polițist sau funcționar public cu statut special din sistemul administrației penitenciare, din domeniul apărării naționale, ordinii publice și siguranței naționale;
h) copie de pe actul de numire în funcție, în cazul unei persoane care își desfășoară activitatea în funcții elective sau care este numită în cadrul autorității executive, legislative ori judecătorești, pe durata mandatului, ale cărei drepturi și obligații sunt asimilate, în condițiile legii, cu cele ale persoanelor prevăzute la lit. e)–g);
i) copie de pe documentul care atestă calitatea de membru cooperator dintr-o organizație a cooperației meșteșugărești, ale cărui drepturi și obligații sunt asimilate, în condițiile legii, cu cele ale persoanelor prevăzute la lit. e)–g);
j) adeverință eliberată de instituțiile care administrează bugetul asigurărilor pentru șomaj – în cazul unei persoane care beneficiază de drepturi bănești lunare, ce se asigură din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în condițiile legii (șomer);
k) adeverință eliberată de instituțiile plătitoare – în cazul în care persoana este cadru militar trecut în rezervă, polițist sau funcționar public cu statut special din sistemul administrației penitenciare ale cărui raporturi de serviciu au încetat, din domeniul apărării naționale, ordinii publice și siguranței naționale, care beneficiază de ajutoare lunare ce se asigură din bugetul de stat, în condițiile legii;
l) adeverință eliberată de instituția în a cărei evidență contribuabilul figurează că are calitatea de asigurat sau orice alt document care atestă calitatea de persoană asigurată în sisteme proprii de asigurări sociale neintegrate în sistemul public de pensii;
m) copie de pe decizia de pensionare – în cazul unei persoane care are calitatea de pensionar.
9. Documentele se prezintă în copie și original. Copia se certifică de organul fiscal „conform cu originalul“, iar originalul se restituie contribuabilului. În situația depunerii cererii prin poștă, documentele se vor anexa în copie legalizată.
10. Cererea împreună cu documentele anexate se analizează de organul fiscal competent.
10.1. În situația în care din documentele prezentate se constată că respectivul contribuabil nu îndeplinește condițiile legale pentru a fi scos din evidență ca plătitor de contribuții de asigurări sociale, organul fiscal competent respinge cererea.
Organul fiscal competent comunică contribuabilului, potrivit legii, respingerea motivată a cererii.
10.2. În situația în care se constată că documentația depusă este incompletă, se editează automat, prin aplicația informatică, o notificare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.b) la ordin, prin care se înștiințează contribuabilul cu privire la necesitatea completării documentelor, conform legii.
Notificarea se comunică contribuabilului, în conformitate cu prevederile art. 44 din Ordonanța Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare (Codul de procedură fiscală).
În cazul în care, în termen de 15 zile de la data comunicării notificării, contribuabilul nu se prezintă la organul fiscal competent în vederea clarificării situației, cererea se respinge.
11. Contribuția de asigurări sociale se datorează inclusiv pentru luna în cursul căreia contribuabilul a îndeplinit condițiile de scoatere din evidență ca plătitor de contribuții de asigurări sociale, potrivit legii.
12. Pentru cererile care au fost admise se emite o nouă decizie de impunere privind obligații de plată cu titlu de contribuții de asigurări sociale (formular 610), în care se stabilește contribuția la nivel „0“ pentru lunile următoare din anul fiscal în curs celei în care contribuabilul a îndeplinit condiția de încetare a obligației de plată a contribuției de asigurări sociale.
13. Decizia de impunere se emite în două exemplare, se avizează de conducătorul compartimentului de specialitate și se aprobă de conducătorul organului fiscal. Decizia se comunică contribuabilului în conformitate cu art. 44 din Codul de procedură fiscală.
14. Documentele primite de la contribuabil și cele emise de compartimentul de specialitate în aplicarea prezentei proceduri se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.