ROMÂNIA
MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE
CABINET MINISTRU
Ministerul Finanțelor Publice
nr. 17, str. Apolodor, sectorul 5
RO - 70060, București
România
Către: Domnul Michael Dumlich
Șef departament
România, Bulgaria și Cipru
Banca Europeană de Investiții
Bd. Konrad Adenauer nr. 100
Luxemburg, L-2950, Luxemburg
C.c: Domnului Flavio Schiavo Campo,
șef birou
România
Banca Europeană de Investiții
Str. Vasile Lascăr nr. 31
sectorul 2, București
19 decembrie 2016
Subiect: România-Amendamentul nr. 2 la Contractul de finanțare nr. 25.224 dintre România și Banca Europeană de Investiții
Linia 5 Metrou București
Stimate domn,
La solicitarea S.C. METROREX-SA, ca urmare a actualizării studiului de fezabilitate și a perioadei suplimentare de timp necesare pentru achiziția trenurilor, vă rugăm să aveți amabilitatea de a fi de acord cu amendamentul la contractul de finanțare constând în:
- reducerea costului total al proiectului de la 883 milioane EUR și cu redistribuirea lui pe surse de finanțare, după cum urmează: împrumut BEI -169,9 milioane EUR, POS Transport - 231,5 milioane EUR, POIM - 253,1 milioane EUR, contribuția bugetului de stat -186,2 milioane EUR. Această diminuare a costului total al proiectului se datorează eliminării secțiunii Eroilor-Universitate din proiect, ceea ce trebuie să fie reflectat de asemenea și în anexa A1 .A- Descrierea tehnică. Proiectul va cuprinde numai secțiunea Râul Doamnei-Eroilor (P.S Opera), inclusiv Valea Ialomiței, cu o lungime totală de 6,1 km și 9 stații, cât și achiziționarea a 37 de trenuri, după cum s-a preconizat anterior.
O altă consecință a reducerii costului este diminuarea împrumutului BEI de la 395 milioane EUR la 169,9 EUR, fapt care trebuie să se reflecte în mod adecvat în întregul contract de finanțare.
- modificarea datei de finalizare a proiectului, de la 31 decembrie 2017 la 31 decembrie 2019, luând în considerare timpul necesar pentru achiziționarea trenurilor;
- modificarea datei-limită de tragere a împrumutului, de la 31 decembrie 2016 la 31 decembrie 2019.
Așteptând primirea cu celeritate a răspunsului dumneavoastră, vă mulțumim pentru înțelegere și sprijin.
Cu stimă,
Attila György,
secretar de stat
Transmis prin DHL
Ministerul Finanțelor Publice
Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5
RO - 70060 București
România
În atenția domnului Attila György, secretar de stat
JUOPS/SEE/AIA/amc nr. 5
BEI - Utilizare corporativă
Luxemburg, 24 noiembrie 2017
Subiect: București Linia 5 Metrou
(FI 25.224 - SERAPIS 2006-0340)
Contract de finanțare încheiat între România și Banca Europeană de Investiții la 12 noiembrie 2009 în București, după cum a fost amendat ulterior („Contractul de finanțare”)
Amendament nr. 2 la Contractul de finanțare
Stimați domni,
Referirea se face la:
(i) contractul de finanțare după cum este definit mai sus;
(ii) scrisoarea dumneavoastră datată 19 decembrie 2016.
1. Interpretare
În cazul în care nu sunt altfel definiți, termenii cu majuscule utilizați în această scrisoare au același înțeles cu cel atribuit lor în Contractul de finanțare. Referirile la articole din prezenta scrisoare sunt aceleași cu referirile la articole din Contractul de finanțare.
În prezenta scrisoare
„Data efectivă” înseamnă data la care Banca confirmă Împrumutatului în scris (inclusiv prin poșta electronică sau prin alt mijloc electronic) că Banca a primit într-o formă și conținut satisfăcătoare pentru ea: (i) două (2) originale ale prezentei scrisori contrasemnate în mod corespunzător în numele Împrumutatului, împreună cu o copie certificată a semnăturilor autorizate, cu excepția cazului în care s-a prevăzut deja altfel, precum și copia oricărei alte autorizații sau altui document, opinii sau asigurări pe care Banca o consideră a fi necesară sau de dorit (în cazul în care Împrumutatul a fost notificat în consecință) în legătură cu intrarea în și executarea tranzacției avute în vedere prin prezenta scrisoare sau cu validitatea și executarea acestei scrisori.
2. Amendamente la contractul de finanțare
Cu impact de la Data efectivă, Contractul de finanțare va fi amendat după cum se prevede mai jos:
Preambul (3)
Preambulul (3) se va amenda a se citi după cum urmează:
„Costul total al Proiectului, incluzând prețurile, contingențele, dobânzile în timpul construcției, cu excepția impozitelor și taxelor, este estimat de Bancă la 840.700.000 EUR (opt sute patruzeci de milioane șapte sute de mii de euro) și Împrumutatul a declarat că intenționează să finanțeze Proiectul după cum urmează:
Sursa | Suma maximă |
Credit de la Bancă pentru finanțarea parțială a contribuției bugetului de stat | EUR 169.900.000 |
Finanțare directă de la bugetul de stat | EUR 670.800.000 |
TOTAL | EUR 840.700.000” |
Preambul (4)
Preambulul (4) se va amenda a se citi după cum urmează:
„Pentru a îndeplini planul de finanțare prevăzut în Preambulul (3), Împrumutatul a solicitat de la Bancă un credit echivalent cu 169.900.000 de euro (o sută șaizeci și nouă milioane nouă sute de mii de euro) care urmează a fi utilizat în conformitate cu legislația privind datoria publică din România.”
Preambul (5)
Preambulul (5) se va amenda a se citi după cum urmează:
„Banca, apreciind că finanțarea Proiectului intră în sfera funcțiilor sale și având în vedere afirmațiile și faptele menționate în aceste preambuluri, a hotărât să pună în aplicare solicitarea Împrumutatului, oferindu-i un credit în valoare de 169.900.000 euro (o sută șaizeci și nouă milioane nouă sute de mii de euro) în cadrul prezentului Contract de finanțare („Contractul”); cu condiția ca suma împrumutului bancar să nu depășească, în niciun caz, 50% (cinzeci la sută) din costul total al Proiectului prevăzut în Preambulul (3).”
Preambul (6)
Preambulul (6) se va amenda a se citi după cum urmează:
„Împrumutatul, Promotorul și Metrorex au convenit împrumutarea sumei de 169.900.000 EUR (o sută șaizeci și nouă milioane nouă sute de mii de euro) reprezentată prin acest credit, la termenele și în condițiile stabilite în prezentul Contract și în Anexa I și ale specimenelor de semnătură autentificate.”
Preambul (9)
în Preambulul (9), definiția datei finale de disponibilizare se modifică după cum urmează:
„«Data finală de disponibilizare» înseamnă 1 iulie 2020.”
Articol 1.01
Articolul 1.01 se va amenda a se citi după cum urmează:
„Prin prezentul Contract Banca stabilește în favoarea Împrumutatului și Împrumutatul acceptă creditul în valoare echivalentă de până la 169.900.000 EUR (o sută șaizeci și nouă milioane nouă sute de mii de euro) pentru finanțarea Proiectului («Împrumutul»).”
Articolul 1.02A
În cadrul Articolului 1.02A, data „31 Decembrie 2016” se va amenda a se citi „1 iulie 2020”.
Articolul 3.01 В
În finalul Articolului 3.01 В se va introduce o propoziție suplimentară cu următorul text:
„În cazul în care Rata variabilă pentru oricare perioadă de referință a Ratei variabile este negativă, ea va fi setată la zero.”
Anexa A.1 - Descrierea tehnică
Descrierea tehnică stabilită în Anexa A.1 se va înlocui cu noua Descriere tehnică, după cum este prevăzut în Anexa I la prezentul Amendament 2 la Contractul de finanțare.
Anexa С
În Anexa C, suma totală a împrumutului se va amenda a se citi „169.900.000 EUR”.
3. Obligații continue
Obligațiile Contractului de finanțare, cu excepția celor modificate prin prezenta scrisoare, vor rămâne în vigoare și continuă să producă efecte. Împrumutatul își asumă și este de acord că, altfel decât s-a stabilit și agreat alăturat, prezenta scrisoare nu reprezintă o reducere acordată de Bancă sau amendare a vreunui alt termen sau a unei alte condiții a Contractului de finanțare. Banca își rezervă fiecare dintre și toate drepturile contractuale și juridice pe care le deține în cadrul Contractului de finanțare și al legii aferente.
4. Legea de guvernare și jurisdicția
Prezenta scrisoare va fi guvernată de legile Marelui Ducat de Luxemburg și părțile la prezenta convenție se supun jurisdicției Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Dacă sunteți de acord cu cele de mai sus, vă rugăm să trimiteți două (2) originale ale acestei scrisori la Bancă, în atenția doamnei Angela Iacomucci (tel.: +352 4379 83466, e-mail: a.iacomucci@eib.org), Inițializate pe flecare pagină, datate și semnate corespunzător în numele și din partea României, reprezentate de Ministerul Finanțelor Publice, împreună cu o copie a autorității relevante a semnatarilor, cu excepția cazului în care acestea au fost deja furnizate până cel târziu la 29 decembrie 2017. După această dată, Banca își rezervă dreptul, la discreția sa, prin notificarea Împrumutatului, să confirme dacă acceptarea acestei scrisori de către Împrumutat este considerată ca fiind dată în mod întemeiat de către Împrumutat.
Cu stimă,
BANCA EUROPEANĂ DE INVESTIȚII
Dietmar Dumlich
Massimo Novo
Asumate și acceptate pentru și în numele,
României, reprezentată de Ministerul Finanțelor Publice
Attila György,
secretar de stat
...............................
(nume și funcție)
Data: 5 decembrie 2017
Anexa I la Amendamentul nr. 2 la Contractul de finanțare
ANEXA A.1
Scop, localizare
Proiectul include construirea unei noi secțiuni a liniei de metrou în București, România, inclusiv achiziționarea de material rulant asociat pentru sistemul de transport cu metroul.
Descriere
Proiectul cuprinde două componente diferite care permit extinderea și modernizarea sistemului de transport cu metroul în orașul București (România).
1) Construirea Liniei 5 de Metrou (Râul Doamnei-Eroilor, inclusiv stația Valea Ialomiței, depou și galeria de legătură)
Prima componentă cuprinde proiectarea, construirea și punerea în funcțiune a unei noi secțiuni a liniei 5 de metrou între Râul Doamnei și Eroilor, inclusiv stația Valea Ialomiței, depoul și galeria de legătură. Proiectul include proiectarea, livrarea și instalarea sistemelor operaționale incluzând: alimentarea cu electricitate, semnalizare și control, comunicații, încasarea tarifelor, ventilare, drenaj, ascensoare și scări rulante și supraveghere de siguranță și securitate. Proiectul include, totodată, lucrări suplimentare, auxiliare și paralele, cum ar fi relocarea rețelelor de utilități și îmbunătățirea condițiilor existente în zonele stațiilor de metrou.
Principalele caracteristici tehnice:
Lungime totală | 6,871 m |
Stații (număr) | 10 |
Stații (lungime totală) | 2,309 m |
Tunele circulare (diametru 2 x 6.5 m) | 4.058 m |
Galerii dreptunghiulare | 376 m |
Șine | 15.493 m |
Depou | lângă stația Valea Ialomiței |
Viteza comercială | 36 km/h |
Interval minim | 1,5 minute |
Frecvența medie/zi | 3-5 minute |
2) Achiziția de material rulant
Cea de-a doua componentă a proiectului constă în achiziționarea a 37 de noi trenuri. Aceasta include 13 unități pentru linia de metrou 5 și 24 pentru a înlocui materialul rulant învechit aflat în prezent pe liniile existente de metrou.
Principalele caracteristici tehnice:
Formarea trenului | 6 vagoane - pasarelă deschisă de-a lungul trenului |
Lățimea maximă | Conform dimensiunilor materialului |
Capacitate nominală | ≥1200 pasageri/tren (4/m2), inclusiv minimum 216 locuri standard |
Calendar
Se estimează că toate componentele Proiectului trebuie să fie finalizate și complet operaționale până la 1 iulie 2020.