Regulamentul de aplicare a dispozițiilor Ordonanței Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea și funcționarea serviciilor de reintegrare socială a infractorilor și de supraveghere a executării sancțiunilor neprivative de libertate, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.239/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651 din 13 decembrie 2000, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Serviciile de probațiune utilizează în activitatea lor serviciile interpreților și traducătorilor autorizați, prin intermediul tribunalelor pe lângă care funcționează, ori de câte ori această utilizare este necesară.“
2. La articolul 7, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5), (6) și (7), cu următorul cuprins:
„(5) În cazul în care persoana cu privire la care este solicitată întocmirea referatului de evaluare nu este găsită, serviciul de probațiune înaintează organului judiciar care a solicitat întocmirea referatului o notă informativă însoțită de dovezi care să ateste situația de fapt constatată și imposibilitatea întocmirii referatului de evaluare.
(6) Dovezile prevăzute la alin. (5) fac referire inclusiv la colaborarea cu organele de poliție în vederea identificării persoanei.
(7) În situația prevăzută la alin. (4), precum și în situația prevăzută la alin. (5), atunci când întocmirea referatului de evaluare a fost solicitată în baza art. 482 din Codul de procedură penală, consilierul de probațiune întocmește referatul de evaluare fără să facă referire în cuprinsul acestuia la datele prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. d) și e).“
3. La articolul 15, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:
(1) Perspectivele de reintegrare în societate vor fi estimate în funcție de factorii prevăzuți la art. 14 alin. (1) care au relevanță asupra comportamentului viitor al persoanei și vor fi prezentate pe scurt, obiectiv și motivat, cu menționarea resurselor individuale, familiale și comunitare ce pot fi utilizate în susținerea reintegrării sociale a persoanei.
(2) În cazul învinuiților și inculpaților nu se fac propuneri sau recomandări organului judiciar privind soluția ce urmează să fie dată în cauză.“
4. După articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 171, cu următorul cuprins:
În cazul în care, din motive obiective, hotărârea judecătorească prin care s-au dispus măsurile prevăzute la art. 863 alin. 1 din Codul penal sau una ori mai multe dintre obligațiile prevăzute la art. 863 alin. 3 sau la art. 103 alin. 3 din Codul penal nu pot fi puse în executare temporar sau definitiv, consilierul de probațiune va înștiința șeful serviciului, care, la rândul său, va sesiza motivat judecătorul delegat cu executarea, în vederea luării măsurilor care se impun.“
5. La articolul 18 alineatul (2), după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
„a1) procesul-verbal întocmit cu ocazia primei întrevederi;.“
6. La articolul 18 alineatul (2), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
„e) dovezi privind modul de îndeplinire a măsurilor și obligațiilor impuse de instanța de judecată persoanei aflate în supraveghere.“
7. La articolul 18, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) La sfârșitul perioadei de supraveghere, consilierul de probațiune întocmește un raport final în care se consemnează modul în care persoana condamnată sau minorul a respectat măsurile de supraveghere și, după caz, obligațiile impuse de instanță, precum și estimarea riscului de a săvârși alte infracțiuni, a riscului pentru siguranța publică și a riscului de sinucidere sau de autovătămare, precum și orice alte informații relevante referitoare la comportamentul persoanei condamnate sau al minorului pe perioada supravegherii.“
8. După articolul 18 se introduce un nou articol, articolul 181, cu următorul cuprins:
(1) La primirea hotărârii judecătorești șeful serviciului desemnează un consilier de probațiune responsabil cu supravegherea modului în care persoana îndeplinește măsurile și, eventual, obligațiile impuse de instanță în sarcina sa.
(2) La desemnarea consilierului responsabil de caz se are în vedere dacă a fost sau nu a fost întocmit un referat de evaluare în cauză, iar în cazul în care a fost întocmit un astfel de referat de evaluare, supravegherea este, de regulă, încredințată consilierului de probațiune care a întocmit referatul respectiv.“
9. La articolul 19, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Cu cel puțin 3 zile înainte de data primei întrevederi, consilierul responsabil de caz contactează persoana condamnată și, în cazul minorului, reprezentantul legal al acestuia, în scopul de a transmite informațiile referitoare la locul, data și ora la care trebuie să aibă loc prima întrevedere, precum și adresa serviciului de probațiune, numărul de telefon și numele consilierului responsabil de caz.“
10. La articolul 19, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (51), cu următorul cuprins:
„(51) Cu ocazia primei întrevederi, consilierul de probațiune face aplicarea dispozițiilor prevăzute la art. 45 alin. (4).“
11. La articolul 19, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(6) Aspectele aduse la cunoștință se consemnează într-un proces-verbal care se semnează de consilierul de probațiune, de persoana supravegheată și de reprezentantul legal al acesteia, atunci când este cazul.“
12. La articolul 19, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) O copie a procesului-verbal prevăzut la alin. (6) se înmânează persoanei supravegheate.“
13. După articolul 19 se introduce un nou articol, articolul 191, cu următorul cuprins:
(1) La prima întrevedere, consilierul de probațiune realizează evaluarea inițială a situației persoanei supravegheate, în vederea întocmirii planului de supraveghere.
(2) La realizarea evaluării se vor lua în considerare informațiile conținute în referatul de evaluare, dacă este cazul.
(3) Dacă referatul de evaluare a fost întocmit de un alt serviciu de probațiune, serviciul de probațiune căruia îi revine supravegherea solicită transmiterea unei copii a acestuia.
(4) Evaluarea persoanei vizează următoarele aspecte:
a) analiza comportamentului infracțional;
b) situația familială, socială și economică și atitudinea față de aceasta;
c) planurile sale de viitor pe termen scurt și mediu și indicarea modalităților concrete prin care intenționează să le pună în practică.
(5) Dacă se constată că persoana supravegheată consumă în exces anumite substanțe, în cadrul procesului de evaluare se vor avea în vedere: tipul sau tipurile de substanțe utilizate, cantitatea, frecvența și metodele de administrare a substanței, istoricul consumului, contextul în care se manifestă acest consum și instituția și/sau organizația de specialitate în evidența căreia se află sau s-a aflat persoana evaluată și, dacă este cazul, consilierul de probațiune sesizează, potrivit legii, organele competente.
(6) Datele obținute în procesul de evaluare se consemnează într-o fișă de evaluare.
(7) Persoanei supravegheate i se va comunica data următoarei întrevederi.“
14. Articolul 21 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) La a doua întrevedere, consilierul de probațiune responsabil de caz va prezenta și va explica persoanei supravegheate planul de supraveghere.
(2) Planul de supraveghere va fi semnat de către consilierul de probațiune și de persoana condamnată și, dacă este cazul, de către reprezentantul legal al acesteia.
(3) O copie a planului de supraveghere va fi înmânată persoanei condamnate și reprezentantului legal al acesteia, atunci când este cazul.
(4) Dacă, prin hotărârea judecătorească, instanța de judecată fixează frecvența întrevederilor la un interval mai mare de o lună, consilierul de probațiune aduce la îndeplinire dispozițiile alin. (1) la prima întrevedere.“
15. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) Planul de supraveghere conține următoarele capitole:
a) introducere: numele, prenumele, data și locul nașterii persoanei supravegheate, adresa de domiciliu, infracțiunea săvârșită, numărul hotărârii instanței de judecată, sancțiunea aplicată, perioada de supraveghere, menționându-se data începerii și încetării acesteia, numele și prenumele consilierului de probațiune responsabil;
b) măsurile și, eventual, obligațiile impuse de instanța de judecată, precum și mijloacele utilizate de consilierul de probațiune pentru asigurarea îndeplinirii obligațiilor și/sau a măsurilor stabilite de instanța de judecată în sarcina persoanei supravegheate;
c) nevoile criminogene și cele sociale ale persoanei supravegheate, precum și obiectivele stabilite în vederea diminuării acestora;
d) riscul săvârșirii de noi infracțiuni, riscul pentru siguranța publică, precum și riscul de sinucidere sau de autovătămare;
e) metode de intervenție propuse în vederea soluționării nevoilor identificate și a diminuării riscului;
f) data, locul și frecvența întrevederilor dintre consilierul de probațiune și persoana supravegheată, fixate pe perioada termenului de încercare.
(2) În cazul în care persoanei condamnate i-a fost impusă prin hotărârea judecătorească obligația de a participa la derularea unui program de intervenție, în cuprinsul planului de supraveghere se descrie pe scurt conținutul programului, durata și modalitatea de derulare ale acestuia.
(3) În cazul în care persoanei condamnate i-a fost impusă prin hotărârea judecătorească obligația de a presta o activitate neremunerată într-o instituție de interes public, planul de supraveghere va conține descrierea activității, locul de executare a acesteia și programul de lucru al persoanei condamnate.
(4) În perioada de supraveghere consilierul de probațiune stabilește, cu ocazia fiecărei întrevederi, în ce măsură obiectivele planului de supraveghere sunt aduse la îndeplinire.
(5) Planul de supraveghere va fi revizuit, prin intermediul unor anexe ale planului de supraveghere ori de câte ori în situația persoanei supravegheate intervin schimbări care influențează nevoile acesteia și riscurile identificate.
(6) În caz de revizuire a planului de supraveghere, dispozițiile art. 21 se aplică în mod corespunzător.“
16. La articolul 23, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Dispozițiile alin. (1) și (2) se aplică și anexelor de revizuire a planului de supraveghere.“
17.Articolul 24 se abrogă.
18. La articolul 26, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) În cazul în care, din motive obiective, persoana supravegheată nu se poate prezenta la una dintre întâlnirile stabilite, comunică acest lucru consilierului de probațiune responsabil de caz înaintea întrevederii sau, în condițiile în care nu este posibil acest lucru, se prezintă la sediul serviciului de probațiune după maximum 3 zile de la momentul în care cauzele care au determinat imposibilitatea neprezentării au încetat.“
19. La articolul 26, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) și (6), cu următorul cuprins:
„(4) Imposibilitatea obiectivă de prezentare se justifică de către persoana supravegheată prin dovezi depuse la dosar.
(5) Consilierul de probațiune responsabil de caz verifică motivele invocate și, dacă se constată că neprezentarea persoanei supravegheate la serviciul de probațiune la termenul fixat nu este justificată de motive obiective, îi transmite acesteia un avertisment scris în care i se reamintesc consecințele încălcării măsurii și se menționează data următoarei întrevederi.
(6) Dacă se constată că, după înmânarea a două avertismente, persoana supravegheată nu se prezintă la termenele fixate, consilierul responsabil de caz înștiințează șeful serviciului de probațiune, care va sesiza judecătorul delegat cu executarea.“
20. La articolul 27, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) În cazul schimbării domiciliului, reședinței sau locuinței, persoana supravegheată prezintă consilierului de probațiune, în termen de 30 de zile, dovezi din care să rezulte această situație.“
21. La articolul 28, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Comunicarea se face numai în scris, precizându-se motivele schimbării locului de muncă, noul loc de muncă al persoanei condamnate, natura muncii pe care o desfășoară și descrierea activității, anexându-se, în termen de 30 de zile de la data angajării, documente justificative în acest sens.“
22. La articolul 29, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Comunicarea informațiilor se face în scris, fiind însoțită de dovezi prezentate consilierului de probațiune în termen de 30 de zile de la data primei întrevederi.“
23. La articolul 29, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Pe perioada supravegherii, consilierul de probațiune responsabil de caz monitorizează orice schimbare privind mijloacele de existență ale persoanei supravegheate.“
24.Articolul 30 se abrogă.
25. La articolul 32, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (4) și (5), cu următorul cuprins:
„(4) Dacă prin hotărârea judecătorească nu este stabilit tipul activității la care este obligată persoana condamnată, consilierul de probațiune stabilește tipul de activitate și modalitatea de desfășurare a acesteia.
(5) Dacă instanța de judecată stabilește, în baza art. 863 alin. 3 lit. a) din Codul penal, obligația ca persoana condamnată să desfășoare o activitate neremunerată într-o instituție de interes public, art. 42 se aplică în mod corespunzător.“
26. La articolul 33, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) În termen de 5 zile lucrătoare de la data primei întrevederi, serviciul de probațiune transmite organelor de poliție prevăzute la alin. (2) o informare privind persoana aflată în supraveghere în sarcina căreia a fost impusă o astfel de obligație, solicitând ca, în condițiile în care se constată nerespectarea obligației, să fie anunțat în scris serviciul de probațiune competent.“
27. La articolul 34, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Atunci când consilierul de probațiune constată prezența persoanei supravegheate în locul sau în locurile a căror frecventare i-a fost interzisă, îi înmânează un avertisment scris, procedând la explicarea verbală a conținutului acestuia.“
28. La articolul 34, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins:
„(4) Dispozițiile art. 33 alin. (21) se aplică în mod corespunzător.“
29. La articolul 35, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Dispozițiile art. 33 alin. (21) se aplică în mod corespunzător.“
30. La articolul 36, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
„(3) Dispozițiile art. 33 alin. (21) se aplică în mod corespunzător.“
31. Articolul 37 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) În cazul în care persoana condamnată este obligată să se supună unor măsuri de control, tratament sau îngrijire, în special în scopul dezintoxicării, serviciul de probațiune identifică pe plan local, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primei întrevederi, unitățile sanitare, precum și organizațiile, instituțiile sau specialiștii care desfășoară programe de recuperare a toxicomanilor sau alcoolicilor, în vederea includerii persoanei supravegheate în aceste programe.
(2) Consilierul de probațiune, cu ocazia întrevederilor cu persoana supravegheată, precum și prin legătura permanentă cu persoanele implicate în tratarea acesteia, verifică dacă persoana respectă programul de tratament sau de îngrijire.
(3) În vederea ducerii la îndeplinire a dispozițiilor alin. (1) și (2), serviciile de probațiune încheie protocoale cu unități sanitare, instituții, organizații și specialiști, prin care să se reglementeze proceduri concrete de colaborare.
(4) Obligația prevăzută la art. 863 alin. 3 lit. f) din Codul penal este considerată neîndeplinită în situațiile în care persoana supravegheată:
a) refuză în mod nejustificat includerea în programe de tratament derulate în scopul dezintoxicării;
b) întrerupe în mod nejustificat tratamentul de dezintoxicare;
c) refuză efectuarea testelor de verificare a consumului de substanțe.“
32. Articolul 38 se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) În cazul în care consilierul de probațiune constată neîndeplinirea măsurilor și/sau obligațiilor impuse persoanei condamnate de către instanță, prevăzute la art. 863 alin. 1 și 3 din Codul penal, întocmește un raport care cuprinde un rezumat al procesului de supraveghere și face mențiuni cu privire la dovezile prin care se constată încălcarea obligației.
(2) Raportul întocmit potrivit alin. (1) împreună cu dovezile în copie vor fi înaintate spre informare șefului serviciului de probațiune care, atunci când consideră necesar, va sesiza judecătorul delegat la compartimentul de executări penale, care va proceda potrivit legii.
(3) În cazul în care șeful serviciului de probațiune apreciază că nu sunt îndeplinite condițiile pentru sesizarea instanței în vederea revocării suspendării, respinge în scris și motivat, în termen de 30 de zile, propunerea consilierului de probațiune.
(4) Dacă pe perioada supravegherii persoana supravegheată săvârșește o altă infracțiune, instanța de judecată poate solicita serviciului de probațiune care a exercitat supravegherea referatele de evaluare prevăzute la art. 13 alin. (1).“
33. La articolul 40, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Dispozițiile art. 33 alin. (21) se aplică în mod corespunzător.“
34. La articolul 40, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(3) Atunci când consilierul de probațiune constată prezența minorului în locul sau în locurile a căror frecventare i-a fost interzisă, îi înmânează un avertisment scris, procedând la explicarea verbală a conținutului acestuia.“
35. La articolul 41, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Dispozițiile art. 33 alin. (21) se aplică în mod corespunzător.“
36. Articolul 42 se modifică și va avea următorul cuprins:
În cazul în care minorul este obligat să presteze o activitate neremunerată într-o instituție de interes public stabilită de instanță, serviciul de probațiune supraveghează îndeplinirea acestei obligații în condițiile stabilite prin ordin al ministrului justiției.“
37.Articolele 43 și 44 se abrogă.
38. La articolul 46 alineatul (2), partea introductivă și litera b) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(2) Dosarul de reintegrare socială și supraveghere conține documentele aferente dosarului de supraveghere, prevăzute la art. 18 alin. (2), și documentele specifice activității de asistență și consiliere, după cum urmează:
...............
b) planul de asistare;.“
39.La articolul 46 alineatul (2), literele c) și d) se abrogă.
40. La articolul 46, după alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (21), (22) și (23), cu următorul cuprins:
„(21) Planul de asistare este întocmit cu implicarea persoanei solicitante în termen de maximum 20 de zile lucrătoare de la momentul solicitării asistării și consilierii.
(22) Planul de asistare cuprinde următoarele capitole:
a) introducere: numele, prenumele, data și locul nașterii persoanei supravegheate, infracțiunea săvârșită și numărul hotărârii instanței de judecată, sancțiunea aplicată, perioada de supraveghere, menționându-se data începerii și încetării acesteia, numele și prenumele consilierului de probațiune responsabil de caz;
b) nevoile sau problemele identificate;
c) obiectivele activității de asistare;
d) planificarea activităților în atingerea obiectivelor;
e) resurse implicate în desfășurarea activităților;
f) programul întâlnirilor dintre consilierul responsabil de caz și persoana asistată;
g) timpul estimat în vederea realizării.
(23) Planul de asistare va fi revizuit ori de câte ori este cazul, în cadrul unor anexe ale planului de asistare.“
41. La articolul 47, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
(1) În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii scrise din partea persoanei supravegheate prin care aceasta solicită asistență și consiliere, serviciul de probațiune poate lua măsurile necesare în vederea includerii acesteia într-un program de intervenție specializată, adaptat nevoilor identificate ale persoanei respective, atunci când este posibil.“
42. La articolul 48, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
(1) Activitatea de asistență și consiliere se poate desfășura și în unitățile penitenciare, includerea în astfel de programe a persoanelor condamnate fiind posibilă numai cu acordul acestora și numai cu 6 luni înainte ca situația persoanei să fie eligibilă pentru analizare în comisia de liberare condiționată.
..............
(3) Activitatea de asistență și consiliere acordată persoanelor prevăzute la alin. (1) presupune:
a) identificarea nevoilor cu care persoana anticipează că se va confrunta la momentul liberării;
b) identificarea resurselor interne ale persoanei condamnate, cum ar fi motivația, aptitudinile și abilitățile acesteia;
c) identificarea resurselor existente în comunitatea în care persoana condamnată urmează să se libereze și informarea cu privire la aceste resurse;
d) indicarea modalităților prin care persoana condamnată poate accesa serviciile oferite de instituțiile aflate în comunitatea în care urmează să se libereze.“
43.Anexa nr. 2 la regulament se modifică și se înlocuiește cu anexa la prezenta hotărâre.
44.Anexa nr. 3 la regulament se abrogă.