PRECIZĂRI
privind inventarierea bunurilor din domeniul public al statului
Potrivit prevederilor art. 20 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia, cu modificările și completările ulterioare, inventarul bunurilor din domeniul public al statului se întocmește, după caz, de ministere, de celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și de autoritățile publice centrale care au în administrare asemenea bunuri, Ministerul Economiei și Finanțelor având atribuții în centralizarea acestuia și supunerea spre aprobare Guvernului.
În baza acestor precizări, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autoritățile publice centrale care au în administrare bunuri din domeniul public al statului, la inventarierea acestor bunuri, trebuie să aibă în vedere următoarele:
a) la stabilirea regimului juridic al unui bun ordonatorul de credite care se află în posesia tuturor informațiilor, juridice și economice, referitoare la bunul în cauză, are obligația ca în inventar, în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare, să menționeze titlul de deținere a acestuia;
b) interpretarea și aplicarea corectă a dispozițiilor Legii nr. 213/1998, referitoare la departajarea bunurilor aflate în domeniul public al statului, în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale, bunurile aflate în domeniul privat al statului/unităților administrativ-teritoriale, precum și bunurile aflate în proprietatea privată;
c) cuprinderea în inventare numai a bunurilor din domeniul public al statului, nu și a investițiilor în curs;
d) respectarea de către ordonatorii de credite a machetei stabilite de Ministerul Economiei și Finanțelor, conform anexei nr. 1g la prezentele precizări, și a condițiilor stabilite pentru instituțiile care, în baza unor legi speciale, dețin informații cu caracter secret.
Astfel, ordonatorii principali de credite a căror activitate este organizată în baza unor legi speciale, potrivit cărora informațiile legate de acestea au caracter secret, vor completa inventarele numai cu informațiile privind: codul de clasificare, tipul bunului (mobil sau imobil), elemente de identificare fără caracter secret, situația juridică, județ, hotărârea Guvernului de administrare sau acte prin care au intrat în posesie, dacă acestea nu au caracter special;
e) ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autoritățile publice centrale care au în administrare bunuri din domeniul public al statului au obligația ca în hotărârile Guvernului privind transferul de bunuri din domeniul public al statului să precizeze numărul de identificare atribuit fiecărui bun de către Ministerul Economiei și Finanțelor, precum și codul de identificare fiscală (CIF) al administratorului, potrivit anexelor nr. 1a–1g la prezentele precizări.
În baza prevederilor art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006 pentru aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, modificările de orice fel intervenite în inventarul bunurilor din domeniul public al statului se aprobă numai prin acte normative adoptate în acest sens și se operează în inventarul bunurilor din domeniul public al statului de către ordonatorii principali de credite, în termen de 10 zile de la intrarea în vigoare a acestora.
Modificările intervenite în inventarul bunurilor din domeniul public al statului constau în:
A. Intrări de bunuri prin:
a) trecerea din domeniul privat al statului în domeniul public al statului, în baza prevederilor art. 8 alin. (1) din Legea nr. 213/1998, cu modificările și completările ulterioare;
b) trecerea din domeniul public al unei unități administrativ-teritoriale în domeniul public al statului, în baza prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, cu modificările și completările ulterioare;
c) includerea în domeniul public al statului a bunurilor rezultate din investiții noi puse în funcțiune, în condițiile legii;
d) majorarea valorii bunurilor cuprinse în inventar ca urmare a efectuării unor lucrări de investiții puse în funcțiune, în condițiile legii;
e) majorarea valorii bunurilor cuprinse în inventar ca urmare a reevaluării acestora în baza unor acte normative;
f) majorarea suprafețelor de teren ca urmare a efectuării lucrărilor tehnice de cadastru sau a revizuirii măsurătorilor inițiale, ca urmare a lucrărilor de desecare și/sau a altor situații de acest gen;
g) înregistrarea plusurilor de inventar constatate la inventarierea anuală a patrimoniului, stabilite prin procesul-verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, conform prevederilor legale în vigoare;
h) orice alte intrări potrivit prevederilor legale în vigoare pentru bunuri de natura celor aparținând domeniului public al statului.
Potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, bunurile reprezentând imobilizări finalizate, efectuate din surse bugetare și puse în funcțiune, vor fi incluse în inventar cu valoarea corespunzătoare surselor bugetare utilizate până la data punerii în funcțiune.
Potrivit prevederilor art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 1.705/2006, bunurile reprezentând imobilizări finalizate, efectuate din surse proprii de finanțare și puse în funcțiune, vor fi incluse în inventarul bunurilor din domeniul public al statului după recuperarea amortizării investiției, respectiv la expirarea duratei normale de utilizare, a contractului de concesiune sau de închiriere, după caz, potrivit prevederilor legale în vigoare.
Bunurile reprezentând imobilizări finalizate, efectuate atât din fonduri bugetare, cât și din surse proprii de finanțare, vor fi cuprinse în inventarul bunurilor din domeniul public al statului, la data punerii în funcțiune, cu valoarea corespunzătoare surselor bugetare utilizate, urmând ca aceasta să fie reîntregită după recuperarea amortizării investiției efectuate din surse proprii de finanțare, respectiv la expirarea duratei normale de utilizare, a contractului de concesiune sau de închiriere, potrivit prevederilor legale în vigoare.
În baza prevederilor menționate, în inventarul bunurilor din domeniul public al statului nu sunt cuprinse bunurile și valorile aferente, efectuate din surse proprii de finanțare, decât după recuperarea amortizării investiției, astfel:
– investițiile efectuate din surse proprii de finanțare la bunurile date în concesiune, cu chirie, sau date în folosință gratuită;
– investițiile efectuate din surse proprii la bunurile din domeniul public al statului, date în concesiune sau atribuite sub orice formă societăților/companiilor naționale ori societăților comerciale, după caz;
– investițiile efectuate din surse proprii la bunurile din domeniul public al statului, date în administrare regiilor autonome;
– orice alte investiții din surse proprii efectuate la bunurile din domeniul public al statului, conform prevederilor legale în vigoare.
B. Ieșiri de bunuri, prin:
a) trecerea din domeniul public al statului în domeniul public al unei unități administrativ-teritoriale, în baza prevederilor art. 9 alin. (1) din Legea nr. 213/1998, cu modificările și completările ulterioare.
Atribuirea bunurilor din domeniul public al statului în administrarea unităților administrativ-teritoriale nu se poate face fără schimbarea regimului juridic al acestora, respectiv trecerea bunurilor din domeniul public al statului în domeniul public de interes județean sau local;
b) trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului, în baza prevederilor art. 10 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, cu modificările și completările ulterioare;
c) scoaterea din domeniul public al statului ca urmare a retrocedărilor de bunuri, în condițiile legii;
d) trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului în vederea scoaterii din inventar a bunurilor ieșite din funcțiune, în vederea valorificării și, după caz, casării, în condițiile legii.
În acest caz trebuie avute în vedere prevederile Ordonanței Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din funcțiune, casare și valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001;
e) operarea diferențelor constatate în minus la inventarierea anuală a patrimoniului, stabilite prin procesul-verbal de valorificare a rezultatelor inventarierii, precum și a scoaterilor din inventar a bunurilor constatate ca lipsuri prin acte emise în acest sens de către organele în drept, în condițiile legii, conform prevederilor legale în vigoare;
f) orice alte ieșiri potrivit prevederilor legale în vigoare.
C. Schimbarea administratorului în cadrul aceluiași ordonator, în baza prevederilor art. 12 alin. (2) din Legea nr. 213/1998, cu modificările și completările ulterioare
D. Transferul bunurilor în cadrul domeniului public al statului între ministere, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autoritățile publice centrale
Modificările intervenite în urma acestor transferuri, aprobate prin acte normative, se operează la Ministerul Economiei și Finanțelor, la aceeași dată, de către ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și de autoritățile publice centrale implicate.
În această situație, inițiativa operării în inventarul bunurilor din domeniul public al statului aparține instituției de la care se transferă integral sau parțial bunul/bunurile din domeniul public al statului, prin depunerea la Ministerul Economiei și Finanțelor a unei adrese, prin care să se solicite efectuarea modificărilor intervenite, adresă care va fi semnată de către inițiator și de către celelalte instituții implicate.
E. Alte modificări, astfel:
a) corectarea unor erori și/sau omisiuni referitoare la caracteristicile bunurilor;
b) corectarea unor date înscrise eronat de către reprezentantul ordonatorului principal de credite sau omise a fi înscrise în inventar (valoare, bază legală, adresa, desfășurarea unor suprafețe etc.);
c) operarea modificărilor intervenite ca urmare a restructurărilor și reorganizărilor intervenite în cadrul administrației publice centrale.
În acest caz, modificările se operează în inventar în baza actului normativ de aprobare a restructurării/reorganizării, respectiv a protocoalelor de predare-primire încheiate între părți.
Modificările intervenite în baza protocoalelor de predare-primire încheiate între părți se operează la Ministerul
Economiei și Finanțelor, la aceeași dată, de către ministerele, celelalte organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și de autoritățile publice centrale implicate,
d) orice alte modificări în condițiile legii.
La efectuarea modificărilor intervenite în inventarul bunurilor din domeniul public al statului, potrivit lit. A–E, ministerele, organele de specialitate ale administrației publice centrale, precum și autoritățile publice centrale, în calitate de ordonatori principali de credite, vor întocmi, după caz, anexele nr. 1a–1g, anexe care vor însoți adresa prin care se solicită efectuarea modificărilor intervenite.
SITUAȚIA
trecerilor în totalitate de bunuri din domeniul public al statului, potrivit art. 9 și 10 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia
SITUAȚIA
trecerilor parțiale de bunuri din domeniul public al statului, potrivit art. 9 și 10 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia
SITUAȚIA
transferurilor de bunuri din domeniul public al statului între ordonatori/administratori ca urmare a reorganizării/restructurării acestora în baza unor acte normative
SITUAȚIA
transferurilor în totalitate de bunuri din domeniul public al statului, potrivit art. 12 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia
SITUAȚIA
transferurilor parțiale de bunuri din domeniul public al statului, potrivit art. 12 din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică și regimul juridic al acesteia
SITUAȚIA
modificărilor datelor de identificare referitoare la bunurile din domeniul public al statului
INVENTARUL
bunurilor aflate în patrimoniul public al statului