În Monitorul Oficial nr. 120 din 7 februarie a.c. a fost publicată Decizia Oficiului Român pentru Drepturile de Autor nr. 6/2018 privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale nr. 1/2018 din 22.01.2018 în Dosarul arbitral nr. 1/2017 a Corpului de arbitri de pe lângă Oficiul Român pentru Drepturile de Autor din 22.01.2018 privind stabilirea formei finale a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune.

HOTĂRÂREA ARBITRALĂ

privind stabilirea formei finale a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune

Dosarul nr. 1/2017

Complet de arbitri:

– Bucur Robert – președinte

– Chelaru Cristina – arbitru

– Romașcanu Nicoleta Cristina – arbitru

– Dimofte Gabriela – arbitru

– Stângu Lucian – arbitru

Pe rol se află cererea formulată de UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor (UCMR-ADA), în contradictoriu cu Societatea Română de Radiodifuziune-SRR, Asociația Română de Comunicații Audiovizuale-ARCA, Asociația Radiodifuzorilor Mici și a Micilor Comunicatori de Fonograme (ARMMCF), Asociația Radiourilor Locale și Regionale (ARLR), Europe Developpment International-R SA- EUROPA FM, A.G. Radio Holding – S.R.L., Grupul Media Camina – S.R.L. (GMC) pentru stabilirea formei finale a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune.

Cererile de arbitraj formulate de către UCMR-ADA, ARCA, SRR, ARMMCF au ca temei juridic, așa cum s-a menționat în cererea de inițiere a procedurii, precum și în cererile de arbitraj, dispozițiile art. 1311 și 1312 din Legea nr. 8/1996, cu completările și modificările ulterioare, și au ca obiect stabilirea formei finale a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune.

Arbitrajul a fost inițiat prin cererea de arbitraj formulată de UCMR-ADA, cerere înregistrată la Oficiul Român pentru Drepturi de Autor în data de 22.02.2017.

Dezbaterile au avut loc la data de 15.01.2018, fiind consemnate în încheierea de ședință, care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

Completul, având nevoie de timp pentru a delibera și a da părților posibilitatea de a depune concluzii scrise, în temeiul art. 396 din Codul de procedură civilă, a amânat pronunțarea la data de 18.01.2018, respectiv 22.01.2018. Deliberările au avut loc în data de 18.01.2018, 19.01.2018 și 22.01.2018 la sediul Oficiului Român pentru Drepturi de Autor (ORDA), cu participarea tuturor arbitrilor.

Având în vedere înscrisurile depuse de părți pe durata arbitrajului, cererile și concluziile părților, Completul de arbitri constată:

Constituirea Completului de arbitraj a fost realizată cu respectarea prevederilor art. 1311 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, părțile fiind convocate pentru tragerea la sorți, în vederea desemnării arbitrilor. Urmare a solicitării UCMR-ADA, prin Decizia ORDA nr. 98/2016 a directorului general al ORDA s-a constituit Comisia pentru negocierea Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune formată din UCMR-ADA, organismul de gestiune colectivă reprezentativ din domeniul drepturilor de autor de opere muzicale, pe de o parte, și utilizatori, respectiv Societatea Română de Radiodifuziune (SRR), Asociația Română de Comunicații Audiovizuale (ARCA), Asociația Radiodifuzorilor Mici și a Micilor Comunicatori de Fonograme (ARMMCF), Asociația Radiourilor Locale și Regionale (ARLR), Europe Developpment – R SA, A.G. Radio Holding – S.R.L., Grupul Media Camina – S.R.L. (GMC), pe de altă parte.

UCMR-ADA, precum și ARMMCF, SRR și ARCA au depus proiecte distincte de metodologie, ce au făcut obiectul negocierilor dintre părți, conform proceselor-verbale de negociere din 10.10.2016, 25.10.2016, 28.10.2016 și 07.11.2016.

Prin cererea de arbitraj precizată la termenul din 15.01.2018, întemeiată pe dispozițiile art. 1312 din Legea nr. 8/1996, cu completările și modificările ulterioare, UCMR-ADA a solicitat stabilirea formei finale a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune. În motivarea cererii, UCMR-ADA arată că, urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 261/2015, prin Decizia ORDA nr. 165/2015 a fost constituită Comisia de negociere a remunerațiilor prevăzută de Protocolul având drept obiect Metodologia privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune și, cu toate că au existat mai multe runde de negocieri, părțile nu au putut ajunge la un consens în ceea ce privește forma finală a Metodologiei privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune. UCMR-ADA arată că potrivit art. 1231 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 8/1996, cu completările și modificările ulterioare, gestiunea colectivă este obligatorie în cazul radiodifuzării operelor muzicale, iar UCMR- ADA îi reprezintă pe toți titularii de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale, indiferent dacă i-au acordat sau nu mandat în acest sens. UCMR-ADA susține că la stabilirea remunerațiilor trebuie să se țină cont de criteriile reglementate de art. 1311 din Legea nr. 8/1996, cu completările și modificările ulterioare, coroborate cu cele prevăzute la punctul 3 al articolului unic al Legii nr. 261/2015, cu prevederile art. 11 bis al Convenției de la Berna, ratificată de România prin Legea nr. 77/1998, cu prevederile din Recitalul nr. 31 și ale art. 16 alin. (2) din Directiva 2014/26/UE.

Prin cererea reconvențională la cererea de arbitraj formulată de UCMR-ADA, completată și precizată la termenele ulterioare, ARMMCF, în temeiul dispozițiilor art. 1311 alin. (1)-(3), art. 154 alin. (3) din Legea nr. 8/1996, cu completările și modificările ulterioare, art. 11 bis din Convenția de la Berna, art. 102 lit. a din TFUE, hotărârile preliminare pronunțate de CJUE în cauzele C-52/07, C-245/00, a propus o altă formă a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune. În motivarea cererii, ARMMCF solicită, în principal, în raport cu prevederile art. 44 coroborat cu art. 1231 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 8/1996, cu completările și modificările ulterioare, exceptarea operelor muzicale create ca atribuție de serviciu din obiectul remunerațiilor ce fac obiectul prezentei metodologii; introducerea unei prevederi vizând nulitatea de drept a clauzelor metodologiei care sunt sau vor deveni contrare unor dispoziții legale; solicită stabilirea instanței competente teritorial să soluționeze litigiile privind executarea obligațiilor utilizatorilor prevăzute în metodologie; solicită stabilirea dobânzii legale de la data scadenței cu privire la întârzierile la plata remunerației; solicită ca, la cererea motivată a oricărui utilizator, organismul de gestiune colectivă desemnat de Oficiul Român pentru Drepturi de Autor drept colector să aibă obligația să pună, prin mijloace electronice, la dispoziția utilizatorului, informațiile deținute cu privire la titularii de drepturi de autor, direcți sau indirecți, și solicită modificarea clauzei vizând momentul intrării în vigoare a metodologiei și a modificărilor aferente.

Prin cererea comună de arbitraj depusă la termenul din 10.04.2017 de ARCA, SRR, SC A.G. RADIO HOLDING, EUROPE DEVELOPPMENT INTERNATIONAL-R SA, GMC, ARLR au propus o altă formă a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune. În motivarea cererii solicită să se aibă în vedere stabilirea corectă a terminologiei utilizate în conținutul metodologiei raportat la dispozițiile prevăzute în Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu dispozițiile prevăzute de Legea nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare; solicită exceptarea operelor muzicale create ca atribuție de serviciu din obiectul remunerațiilor ce fac obiectul prezentei metodologii; solicită stabilirea procentului, precum și a bazei de calcul prin raportare la practica europeană, Directiva 26/2014/EU, jurisprudența națională indicată și hotărârile preliminare pronunțate de CJUE în cauzele C-52/07, C-245/00.

Având în vedere excepțiile invocate și susținute oral la termenul din data de 15.01.2018, Completul de arbitri urmează a soluționa cu prioritate aceste excepții.

Referitor la excepția de necompetență generală a Corpului de arbitri de pe lângă ORDA de a soluționa cererea SRR de stabilire a aplicabilității sau nu a TVA în cazul remunerațiilor reprezentând drepturile de autor, invocată de către UCMR-ADA, Completul de arbitri o respinge ca rămasă fără obiect având în vedere că la termenul din 15.01.2018, UCMR-ADA, pe de o parte, și utilizatorii, pe de altă parte, au ajuns la un acord, în sensul că înțeleg să nu se mai facă referiri în cuprinsul metodologiei cu privire la taxa pe valoarea adăugată (TVA).

Completul de arbitri ia act, de asemenea, și de acordul părților din prezentul arbitraj de a se folosi doar sintagma „dobândă legală penalizatoare”, și nu sintagma utilizată de UCMR-ADA în conținutul pct. 12 din propunerea sa, respectiv: „dobânzile penalizatoare prevăzute de lege pentru raporturile dintre profesioniști.”

Referitor la excepția tardivității completării cererii reconvenționale formulate de către ARMMCF și SRR, invocată de UCMR-ADA, Completul de arbitri o respinge ca neîntemeiată având în vedere că obiectul arbitrajului îl reprezintă stabilirea formei finale a metodologiei care este atributul arbitrilor potrivit dispozițiilor art. 1312 alin. (7) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, iar singurul caz de decădere din dreptul de a propune probe și concluzii și, prin analogie, de a formula pretenții noi, este cel indicat de art. 1312 alin. (6) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, respectiv neplata în termen a onorariului.

Referitor la excepția tardivității pe cererile depuse la dosar, formulată de EUROPE DEVELOPPMENT INTERNAȚIONAL ROMÂNIA-R SA, Completul de arbitri o respinge ca neîntemeiată, motivat de faptul că obiectul litigiului dedus arbitrajului este indicat prin cererea de inițiere a arbitrajului formulată de oricare dintre părți sau prin orice altă cerere reconvențională/completatoare, ca urmare a eșuării negocierilor, arbitrii fiind învestiți de părți, în spiritul legii, să stabilească forma finală a metodologiei. Învestirea Corpului de arbitri s-a făcut tocmai în acest scop.

Referitor la excepția inadmisibilității formulării, prin cererea reconvențională, a unor propuneri noi privind dispozițiile metodologiei supuse negocierii și arbitrajului, excepție invocată de UCMR-ADA, Completul de arbitri o apreciază ca fiind o apărare pe fondul cauzei, urmând a o avea în vedere la soluționarea cauzei.

Referitor la excepția autorității de lucru judecat a Deciziei civile nr. 271A/02.11.2007, pronunțată în Dosarul nr. 3.731/2/2017, privind veniturile care constituie baza de calcul al remunerațiilor, invocată de UCMR-ADA, Completul de arbitri constată că nu există identitate de părți, obiect și cauză, iar chestiunile litigioase dezbătute în decizia mai sus precizată nu formează obiectul prezentei metodologii, fiind vorba de o altă categorie de utilizatori, în speță organisme de televiziune, urmând a o respinge ca nefondată.

După încheierea dezbaterilor de la termenul din 15.01.2018, părțile au depus concluzii scrise, Completul de arbitri urmând a avea în vedere doar susținerile ce au fost discutate în contradictoriu, nu și pretențiile noi formulate prin concluziile scrise depuse după închiderea dezbaterilor.

Având în vedere cererile și înscrisurile depuse de părți, Completul arbitral reține:

1. Părțile au rămas în divergență cu privire la includerea sau neincluderea denumirii UCMR-ADA în cuprinsul Metodologiei, includerea sau nu în remunerațiile prevăzute de prezenta metodologie a operelor muzicale create de angajații utilizatorului în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu și utilizarea în activitatea de radiodifuzare a operelor orfane.

Completul de arbitri consideră că nu se impune introducerea denumirii organismului de gestiune colectivă UCMR-ADA în conținutul metodologiei întrucât ne aflăm pe tărâmul gestiunii colective obligatorii, astfel cum este definită de art. 1231 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, colectarea remunerațiilor realizându-se atât pentru membri, cât și pentru nemembri ai organismului de gestiune desemnat colector. Metodologia cu aplicabilitate pentru viitor nu poate consacra organismul de gestiune colectivă UCMR-ADA drept colector pe domeniu, desemnarea acestuia fiind o atribuție exclusivă a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor.

Completul de arbitri consideră întemeiată propunerea formulată de utilizatori, în sensul de a folosi în cuprinsul metodologiei sintagma de „organism de gestiune colectivă desemnat colector prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor”.

Susținerile utilizatorilor cu referire la excluderea din noțiunea de utilizare (utilizator) și, implicit, din baza de calcul al remunerațiilor cuvenite autorilor titulari de drepturi a titularilor și a remunerațiilor aferente contractelor de muncă/contractelor de cesiune și autorizare individuală, precum și a operelor orfane nu pot forma obiectul prezentei metodologii, scopul metodologiei fiind acela de a fixa cadrul legal general valabil și opozabil erga omnes, fixând regula în materie cu privire la utilizatori, tipul gestiunii, baza de calcul și procent. Completul de arbitri, având în vedere și dispozițiile art. 44 coroborate cu dispozițiile art. 1311 alin. (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, care prevăd că: „În cazul în care gestiunea colectivă este obligatorie conform prevederilor art. 1231, metodologiile se negociază fără a se ține seama de criteriile prevăzute la alin. (1) lit. с) și e), repertoriile fiind considerate repertorii extinse.”, unde art. 1311 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, exceptată de la criteriile de negociere „proporția utilizărilor pentru care utilizatorul a îndeplinit obligațiile de plată prin contracte directe cu titularii”, urmează a le respinge ca nefondate.

De asemenea, Completul de arbitri va avea în vedere și dispozițiile art. 134 alin. (1) și (4) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, care prevăd că „Exercitarea gestiunii colective încredințate prin contractul de mandat nu poate restrânge în niciun fel drepturile patrimoniale ale titularilor”, iar „În exercitarea mandatului, în condițiile prezentei legi, organismelor de gestiune colectivă nu li se transferă sau nu li se transmit drepturi de autor și drepturi conexe ori utilizarea acestora”, motiv pentru care califică aceste susțineri ca apărări cu caracter individual ale utilizatorului, apărări ce pot fi expuse în negocierea licenței cu organismul de gestiune colectivă sau, eventual, în fața unei instanțe judecătorești pentru determinarea remunerației datorate.

Completul de arbitri, având în vedere solicitarea utilizatorilor ca parte Integrantă din prezenta metodologie să facă parte și „Modelul contractului-autorizație licență neexclusivă având ca obiect autorizarea difuzării operelor muzicale protejate prin dreptul de autor” – prevăzut în anexa nr. 1, constată că la proiectele de metodologie transmise nu există nicio anexă, draft de contract-autorizație licență neexclusivă, respectiv faptul că conținutul unui astfel de contract se poate negocia și stabili doar de părți, fiind direct aplicabile atât dispozițiile din legea dreptului de autor, legea specială, cât și dispozițiile Codului civil, motiv pentru care urmează a le respinge.

Completul de arbitri stabilește conținutul art. 1 din Metodologia având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune ca fiind:

Art. 1. – Utilizarea de către organismele de radiodifuziune a operelor muzicale aflate în termenul legal de protecție se poate face în baza unei autorizații licență neexclusivă eliberată de organismul de gestiune colectivă desemnat colector prin decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor al remunerațiilor prevăzute de prezenta metodologie.

2. Părțile au rămas în divergență cu privire la noțiunea de utilizator, precum și cu privire la termenul de „post de radio”, folosit în proiectul de metodologie depus de UCMR-ADA, față de termenul „serviciu de programe de radiodifuziune” sau „organism de radiodifuziune”, propus de utilizatori.

Completul de arbitri, în urma analizei tuturor propunerilor părților, constată că Legea nr. 8/1996, în art. 113-116 din secțiunea consacrată drepturilor organismelor de radiodifuziune și televiziune, utilizează aceeași terminologie cu cea din Legea audiovizualului nr. 504/2002 și apreciază că definirea utilizatorului prin referire la licența audiovizuală eliberată de Consiliul Național al Audiovizualului, în temeiul Legii audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările și completările ulterioare, suplinește solicitările divergente ale părților și nu mai face necesară introducerea de definiții suplimentare în cadrul metodologiei.

Astfel, Completul de arbitri stabilește conținutul art. 2 din metodologie, ca fiind:

Art. 2. – Prin utilizator se înțelege orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică, deținătoare a unei licențe audiovizuale acordate de Consiliul Național al Audiovizualului, care radiodifuzează, prin orice mijloc sau procedeu, opere muzicale, în cadrul unui serviciu de programe de radiodifuziune, astfel cum este definită radiodifuzarea prin art. 151 din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare.

3. Părțile au rămas în divergență cu privire la informațiile necesare a fi comunicate organismului de gestiune colectivă desemnat colector în vederea eliberării autorizației de licență neexclusivă.

Completul de arbitri apreciază că, în condițiile în care art. 130 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, prevede că organismele de gestiune colectivă au obligația „să acorde autorizații neexclusive utilizatorilor, la cererea acestora, efectuată înainte de utilizarea repertoriului protejat, în schimbul unei remunerații, prin licență neexclusivă în forma scrisă”, sunt edificatoare informațiile privind datele de identificare ale utilizatorului, denumirea serviciului de programe de radiodifuziune, copii ale licenței/licențelor audiovizuale eliberate de Consiliul Național al Audiovizualului și ponderea medie estimată a utilizării operelor muzicale în cadrul serviciului de programe de radiodifuziune.

În condițiile în care organismul de gestiune colectivă are obligația emiterii de licență neexclusivă, Completul de arbitri apreciază că nu se poate condiționa încheierea unei licențe de un volum nejustificat și neconcludent de informații.

Completul de arbitri va analiza totodată și propunerile prevăzute la pct. 6-8 din proiectul de metodologie propus de UCMR-ADA, având în vedere terminologia folosită și ipotezele enunțate aflându-se în strânsă legătură cu conținutul art. 3.

UCMR-ADA solicită ca utilizatorii să fie obligați să comunice și următoarele înscrisuri: frecvențele pentru care dețin licență din partea Consiliului Național al Audiovizualului, lista completă a localităților acoperită de fiecare frecvență, numărul de persoane stabilit recenzate pentru fiecare localitate în care poate fi recepționat postul de radio, respectiv serviciul de programe de radiodifuziune.

Completul de arbitri constată că obligația depunerii acestor înscrisuri derivă din solicitarea aflată la pct. 6-8 din proiectul de metodologie propus de către UCMR-ADA, respectiv în stabilirea unei remunerații minime forfetare, în situația în care suma trimestrială ce ar rezulta în urma aplicării procentului prevăzut la art. 4 asupra bazei de calcul prevăzută la art. 5 ar fi mai mică decât cea prevăzută în tabele propuse în cadrul negocierilor sau o raportare la fiecare frecvență (stație) locală în parte de 0,2 ron/trimestru/fiecare potențial receptor al postului de radio. Plecând de la dispozițiile art. 1311 alin. (2) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, unde se prevede în mod expres că „organismele de gestiune colectivă pot solicita de la aceeași categorie de utilizatori remunerații forfetare sau procentuale, raportate la veniturile obținute din activitatea în cadrul căreia se utilizează repertoriul”, legiuitorul realizând o limitare precisă și fără echivoc în sensul aplicării unor remunerații procentuale sau a unor remunerații forfetare, având în vedere faptul că prin dispozițiile Legii nr. 261/2015 privind modificarea Legii dreptului de autor și a drepturilor conexe au fost precizate dispozițiile cu privire la remunerații minimale și criteriile de aplicare, precum și solicitarea părților de stabilire a unei remunerații procentuale determinată pentru fiecare serviciu de programe de radiodifuziune în parte, în mod proporțional cu ponderea de utilizare a operelor muzicale din total timp de emisie, Completul de arbitri urmează a respinge solicitarea UCMR-ADA de stabilire a unei remunerații minime forfetare în sarcina utilizatorilor raportat la suma minimă rezultantă în urma aplicării formulei de calcul privind stabilirea obligației de plată a remunerației. Mai mult decât atât, solicitarea UCMR-ADA de a se stabili o obligație de plată în sarcina utilizatorilor raportat la frecvența pe care acest serviciu de radiodifuziune se emite și nu raportat la serviciul de programe de radiodifuziune este, la acest moment, imposibil de cuantificat din punct de vedere economic, impunând în sarcina utilizatorului de a ține o evidență contabilă paralelă cu cea prevăzută de lege pentru a putea oferi informațiile solicitate de UCMR-DA, fapt ce ar contraveni dispozițiilor legale în vigoare. De asemenea, propunerea UCMR-ADA de a institui obligația de plată a unei remunerații minime pentru fiecare frecvență deținută de utilizator ar duce la concluzia ca remunerația minimă să fie mai mare decât remunerația de referință, ceea ce nu este echitabil. În acest caz există practică judiciară care a reglementat o situație similară și care poate fi avută în vedere de către Completul de arbitri, respectiv Hotărârea civilă nr. 845/2016, pronunțată la data de 9.11.2016 de către Tribunalul București, Secția a IV-a civilă, prin care s-a redus obligația de plată de la cea corespunzătoare a 12 remunerații, pentru fiecare frecvență, la o singură remunerație pentru un singur serviciu de programe de radiodifuziune.

Având în vedere aspectele menționate mai sus, Completul de arbitri urmează să înlăture în totalitate toate prevederile propuse de UCMR-ADA la pct. 6, 7 și 8 din metodologie.

Astfel, Completul de arbitri stabilește conținutul art. 3 din metodologie ca fiind:

Art. 3. – (1) În scopul încheierii autorizației licență neexclusivă, utilizatorul are obligația să depună, la sediul organismului de gestiune colectivă desemnat colector, o cerere de autorizare semnată de reprezentantul legal, care să cuprindă:

– datele de identificare ale utilizatorului și denumirea serviciului de programe;

– ponderea medie estimată a utilizării operelor muzicale în cadrul serviciului de programe.

(2) Utilizatorii au obligația de a atașa cererii de încheiere a autorizației licență neexclusivă copii de pe licența/licențele audiovizuale eliberate de Consiliul Național al Audiovizualului.

4. Părțile prezentului arbitraj au solicitat Completului de arbitri să stabilească remunerația procentuală determinată pentru fiecare serviciu de programe de radiodifuziune în parte, în mod proporțional, cu ponderea de utilizare a operelor muzicale din totalul timpului de emisie.

Plecând de la susținerea părților, Completul de arbitri, având în vedere, în principal, practica europeană privind rezultatul negocierilor dintre utilizatori și organismele de gestiune colectivă, precum și hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene și legislația națională, dispune stabilirea unei remunerații procentuale direct proporțională cu ponderea utilizării repertoriului gestionat colectiv prin activitatea de radiodifuzare de opere muzicale, iar, în lipsa veniturilor, remunerația urmează a se determina în funcție de cheltuielile ocazionate de utilizarea de opere muzicale în activitatea de radiodifuzare.

Completul de arbitri arată că stabilirea unui procent diferențiat între categorii diferite de utilizatori ar fi contrară regulilor de concurență și de politică economică și ar avea un caracter discriminator față ceilalți utilizatori existenți pe piața de profil.

În aprecierea Completului de arbitri nu pot fi pe deplin acceptate susținerile SRR-ului, susțineri la care a achiesat și ARCA, prin prisma faptului că remunerația se determină exclusiv prin raportare la veniturile generate de activitatea de utilizare de opere muzicale, și nu prin raportare la situația specială în care se afla utilizatorul (entitate finanțată de la bugetul de stat). Alocația bugetară, în integralitatea ei, nu poate constitui baza de calcul, însă partea care are legătură cu activitatea de radiodifuzare de opere muzicale va intra în baza de calcul al remunerației.

Față de realitățile economice și sociale din prezent și ținând cont de perioada și cuantumul procentului stabilit în metodologia anterioară (Protocolul având drept obiect Metodologia privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune publicată prin Decizia ORDA nr. 432/07.12.2006), Completul de arbitri apreciază că o creștere a procentului la 4% și stabilirea unui procent unic reprezintă o soluție echitabilă pentru toate părțile arbitrajului, atât pentru titularii de drepturi de autor asupra operelor muzicale radiodifuzate, membri sau nemembri ai unui organism de gestiune colectivă, cât și pentru utilizatori.

În justificarea celor mai sus-menționate, Completul de arbitri are în vedere interesul titularilor de opere muzicale de a fi radiodifuzați de utilizatori și de a-și încasa remunerațiile cuvenite. Or, stabilirea unei remunerații procentuale mai mari ar conduce la descurajarea utilizatorilor în promovarea operelor muzicale, concretizată, fie în sustragerea de la plată, fie în falimentarea utilizatorului, consecințe negative care se răsfrâng, în final, asupra autorilor titulari de drepturi.

În plus, nu trebuie pierdut din vedere și faptul că mai există și alte categorii de titulari de drepturi (artiști interpreți, producători de fonograme, autori de opere scrise etc.) care trebuie remunerați pentru utilizarea de opere (muzicale sau nu) și care ar putea fi dezavantajați prin stabilirea unui procent discreționar în favoarea autorilor de opere muzicale.

Procentul de 9% propus de către reprezentantul UCMR-ADA nu are un suport financiar-contabil și nici o argumentație faptică. Simpla trimitere la procentele stabilite în țările europene sau, mai bine zis, criteriul comparației cu practica europeană și principiul omogenității comparării cu alte state membre, în ceea ce privește strict cuantumul procentului nu poate prevala, în actualul context economic, în fața criteriului privind valoarea economică a utilizării, criteriu impus recent prin Directiva europeană 2014/26. Simpla poziționare geografică a României nu duce la concluzia că procentele aplicabile în țările europene trebuie aplicate și în cazul nostru, fără a ține seamă de contextul economic diferit. Procentul de 9% solicitat de UCMR-ADA este de circa 3 ori mai mare decât procentul maxim aplicabil în prezent și stabilit prin Protocolul având drept obiect Metodologia privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune publicată prin Decizia ORDA nr. 432/07.12.2006. Triplarea procentului existent nu are un suport financiar-contabil și, pe cale de consecință, Completul de arbitri consideră procentul de 9% un procent mult prea mare și care nu poate fi reținut în prezenta metodologie.

Solicitarea SRR de aplicare a unui procent diferențiat, respectiv un procent de 2% pentru SRR și 4% pentru ceilalți utilizatori, nu poate fi primită. Completul de arbitri constată că acest procent este inechitabil și nu poate fi aplicat diferit pentru un singur utilizator. într-o piață trebuie să existe concurență loială care să ducă la stimularea creației și la promovarea culturii. Prin urmare, procentul aplicabil bazei de calcul trebuie să fie același pentru toți utilizatorii.

Părțile au solicitat stabilirea unei remunerații procentuale în baza unor formule diferite ca și formulare și prezentare, dar care au în realitate același algoritm matematic. Varianta propusă de UCMR-ADA este un procent de 9% din veniturile ce constituie baza de calcul, în cazul în care ponderea utilizării operelor muzicale reprezintă 100% din timpul de emisie, iar în cazul în care ponderea utilizării operelor muzicale este mai mică de 100% din timpul de emisie remunerația să se calculeze după formula x=9y/100, unde x reprezintă remunerația cuvenită autorilor, iar у este ponderea radiodifuzării operelor. Varianta propusă de ARMMCF pentru plata remunerației este aplicarea formulei: R = В x 4% x p%, unde В = este „baza de calcul” în lei, 4% este remunerația procentuală datorată și p% este ponderea utilizării. Varianta propusă de ARCA, SRR, AG Radio Holding, Europe Developpment International, GMC și ARLR pentru plata remunerației este: aplicarea unui procent de 4% la baza de calcul în cazul unei utilizări a operelor muzicale în pondere de 100% și aplicarea formulei Pr = 4%x Po/100, unde Pr este procentul ponderat aplicabil bazei de calcul, iar Po este ponderea radiodifuzării operelor muzicale din total timp de emisie.

Completul de arbitri, analizând modalitățile de calcul propuse de părți, apreciază că în determinarea algoritmului de calcul ce va fi avut în vedere pentru calcularea remunerației datorate autorilor de opere muzicale radiodifuzate se vor folosi următorii indicatori, respectiv: veniturile obținute de utilizatori în legătură nemijlocită cu activitatea de radiodifuzare, ponderea de utilizare a repertoriului extins protejat al organismului de gestiune colectivă desemnat colector, procentul de 4% stabilit conform prezentei metodologii.

Completul de arbitri stabilește conținutul art. 4 din metodologie ca fiind:

Art. 4. – Utilizatorii au obligația să plătească organismului de gestiune colectivă, desemnat colector prin decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor, o remunerație procentuală trimestrială reprezentând drepturile patrimoniale de autor cuvenite tuturor titularilor de drepturi pentru radiodifuzarea operelor muzicale, după următoarea formulă de calcul:

R = В x 4% x P%, unde

R – este remunerația cuvenită tuturor titularilor de drepturi pentru radiodifuzarea operelor muzicale;

В – este baza de calcul în lei, determinată conform art. 5 de mai jos pentru fiecare serviciu de programe radiodifuzat;

4% – este remunerația procentuală trimestrială datorată pentru radiodifuzarea operelor muzicale;

P% – este ponderea utilizării operelor muzicale în totalul timpului de emisie determinată pentru fiecare serviciu de programe radiodifuzat.

5. Părțile au rămas în divergență cu privire la veniturile care vor fi avute în vedere pentru determinarea bazei de calcul la care urmează a se raporta remunerația procentuală.

Baza de calcul asupra căreia se aplică procentul de 4% se constituie din veniturile obținute de utilizator din activitatea de radiodifuziune de opere muzicale fără a fi necesară o enumerare efectivă a tipurilor de venituri.

Reprezentantul UCMR-ADA propune la art. 5 al Metodologiei ca baza de calcul să se raporteze la valoarea cea mai mare din totalitatea veniturilor obținute din activitatea de radiodifuzare, enumerând următoarele: „abonamente/taxa pentru serviciul public de radiodifuziune, publicitate, bartere, sponsorizări, subvenții, alocații, numere suprataxate, concursuri și jocuri radiodifuzate, închirieri spațiu emisie, venituri din radiodifuzări realizate, precum și veniturile realizate de societățile de intermediere a publicității pentru publicitatea difuzată pe posturile radio ale utilizatorului ce nu sunt facturate de către utilizator”.

Reprezentanții utilizatorilor au propus ca baza de calcul să includă totalitatea veniturilor trimestriale obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare a operelor muzicale, mai puțin taxa pe valoare adăugată, ce include venituri din publicitate și sponsorizări corespunzătoare utilizării operelor muzicale. În cazul SRR, baza de calcul asupra căreia se aplică procentul este reprezentată de veniturile alocate de la bugetul de stat, cu excepția: fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru plata stațiilor de emisie, a radioreleelor și a circuitelor video și fonice datorate operatorilor economici din sistemul comunicațiilor, a fondurilor alocate de stat pentru costurile programelor Radio Chișinău.

În aprecierea Completului de arbitri, veniturile menționate de părți cu titlu de exemplu nu trebuie precizate într-o metodologie în sens enumerativ, ci trebuie specificat clar tipul de venituri asupra cărora se aplică procentul de 4%. Prin venituri obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare a operelor muzicale, corespunzătoare utilizării operelor muzicale, se înțelege partea din venituri care sunt obținute exclusiv ca urmare a activității de radiodifuzare de opere muzicale. Un exemplu de venituri care nu intră în baza de calcul este o parte din alocația de stat. Prin legea bugetară anuală se aprobă fondurile de la stat, alocate SRR-ului pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare și dezvoltare. În concluzie, o parte din aceste fonduri alocate de la bugetul de stat au o destinație precisă și aceste fonduri nu pot fi destinate acoperirii altor cheltuieli. Prin Legea nr. 41/1994 s-au reglementat organizarea și funcționarea SRR-ului și SRTV-ului, iar prin art. 41 din lege, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 1/2017, se precizează: „Prin legea bugetară anuală se aprobă fondurile de la bugetul de stat, alocate Societății Române de Radiodifuziune și Societății Române de Televiziune pentru acoperirea cheltuielilor de funcționare și dezvoltare”. Din analiza prevederilor legale precizate mai sus se reține că, spre deosebire de ceilalți utilizatori, SRR beneficiază, în temeiul art. 39 și 41 din Legea nr. 41/1994, și de alocații de la bugetul de stat, sume cu o destinație specială pentru acoperirea unor cheltuieli de funcționare și dezvoltare ale societății. Completul de arbitri reține că intenția legiuitorului a fost de a da un regim special acestor venituri și este destul de dificil a considera că aceste alocații bugetare ar face parte din categoria veniturilor obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare, corespunzătoare utilizării operelor muzicale. În aceleași condiții urmează să se analizeze fiecare tip de venit în parte și să se rețină doar acele venituri care au legătură directă cu activitatea de radiodifuzare a operelor muzicale, corespunzătoare utilizării operelor muzicale.

Completul de arbitri nu poate reține susținerile UCMR-ADA cu privire la determinarea bazei de calcul prin raportare la valoarea cea mai mare din totalitatea veniturilor/cheltuielilor utilizatorului realizate în activitatea de radiodifuzare, astfel cum și-a precizat cererea la termenul din 15.01.2018, întrucât principalul obiect de activitate al utilizatorului nu se rezumă exclusiv la radiodifuzarea de opere muzicale, aspect susținut de ponderea pe care utilizatorul o declară, pondere ce acoperă doar un interval din totalul de emisie al serviciului de programe. Urmează a se aprecia, de la caz la caz, cu cât sporesc veniturile utilizatorului din activitatea de radiodifuzare a operelor muzicale.

Completul de arbitri, analizând propunerile formulate și susținerile părților, consideră că în baza de calcul nu pot fi introduse decât acele venituri/cheltuieli care au o legătură nemijlocită cu activitatea de radiodifuzare de opere muzicale. Plata remunerațiilor pentru radiodifuzarea de opere muzicale nu se poate face decât în legătură cu acele activități specifice activității de radiodifuzare a operelor muzicale, în considerarea faptului că utilizarea de opere muzicale poate aduce sau nu un plus valoare activității desfășurate.

Completul de arbitri stabilește conținutul art. 5 din metodologie ca fiind:

Art. 5. – Baza de calcul asupra căreia se aplică remunerația procentuală prevăzută la art. 4 din prezenta metodologie este reprezentată de veniturile trimestriale obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare a operelor muzicale, corespunzătoare utilizării operelor muzicale.

Pentru utilizatorii care nu obțin venituri, baza de calcul al remunerației o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de către utilizator ocazionate exclusiv de activitatea de radiodifuzare de opere muzicale, în trimestrul pentru care remunerația este datorată.

6. Părțile au rămas în divergență cu privire la data plății, data transmiterii informațiilor și forma în care se vor transmite informațiile în baza cărora se va emite documentul justificativ de plată.

Completul de arbitri, analizând propunerile formulate și susținerile părților, consideră că data propusă de către UCMR- ADA, respectiv „până la data de 26 a lunii următoare expirării trimestrului …”, nu este o dată contabilă ușor de respectat și pentru a nu exista întârzieri în raportare și la realizarea plăților efective, stabilește ca dată a plății ultima zi a lunii următoare expirării trimestrului, cu mențiunea că transmiterea raportului trebuie să se realizeze înainte de acea dată pentru a facilita eliberarea documentului justificativ în baza căruia urmează a se realiza plata (factura).

Completul de arbitri stabilește conținutul art. 6 din metodologie ca fiind:

Art. 6. – Remunerația stabilită conform art. 4 din prezenta metodologie se plătește organismului de gestiune colectivă desemnat colector până în ultima zi a lunii următoare trimestrului pentru care este datorată, dată până la care utilizatorul are obligația de a transmite organismului de gestiune colectivă desemnat drept colector prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor în format electronic și un raport semnat de reprezentantul legal al utilizatorului cuprinzând datele de identificare ale acestuia, denumirea serviciului de programe de radiodifuziune și baza de calcul al remunerației.

7. Părțile au rămas în divergență cu privire la data transmiterii către organismul de gestiune colectivă desemnat colector a raportului lunar privind lista tuturor operelor muzicale utilizate zilnic în activitatea de radiodifuzare de utilizator pentru fiecare serviciu de programe.

Completul de arbitri, analizând propunerile formulate și susținerile părților, constată că propunerile sunt similare cu privire la conținutul raportului, în speță se solicită menționarea denumirii fiecărei opere muzicale utilizate, a autorilor fiecărei opere muzicale (compozitor, textier, aranjor) și a duratei de radiodifuzare a fiecărei opere muzicale (oră, minut, secundă), propunere acceptată de majoritatea utilizatorilor conform înscrisurilor de la dosar, existând divergențe cu privire la data depunerii prezentului raport. Având în vedere complexitatea informațiilor și timpul necesar în vederea prelucrării acestor date pentru a se realiza o repartiție corespunzătoare către titularii de drepturi de autor de opere muzicale, beneficiarii finali ai acestor remunerații, în raport cu utilizarea reală a repertoriului protejat de către utilizator, Completul de arbitri apreciază că termenul propus de UCMR-ADA este un termen rezonabil.

De asemenea, Completul de arbitri va avea în vedere și solicitarea ARMMCF formulată la termenul din 15.01.2018, respectiv cererea completatoare la cererea reconvențională prin care solicită introducerea unui nou articol „La cererea motivată corespunzător a oricărui utilizator, organismul de gestiune colectivă desemnat de ORDA drept colector unic are obligația să pună, prin mijloace electronice și fără întârzieri nejustificate, la dispoziția utilizatorului informațiile deținute cu privire la compozitori, textierii și aranjorii operelor muzicale pe care îi reprezintă”, considerând-o întemeiată și utilă atât utilizatorilor, în vederea depunerii la organismul de gestiune colectivă desemnat colector a unui raport complet, cât și în beneficiul organismului de gestiune colectivă desemnat colector, în vederea realizării unei repartiții corespunzătoare cu utilizarea reală către titularii de drepturi de autor ale căror opere au fost radiodifuzate de utilizator, având astfel o informație clară și completă. Completul de arbitri va stabili în sarcina utilizatorului însă obligația de a depune toate diligențele în vederea obținerii informațiilor complete necesare completării raportului mal sus amintit, având în vedere și precizarea expresă făcută de reprezentantul convențional al UCMR-ADA cu privire la existența unei surse publice, respectiv o bază de date comună unde s-ar regăsi toate aceste informații cu privire la repertoriul gestionat de UCMR-ADA, și nu numai. (iswcnet.cisac.org/MWI/result/detail.do?workDetails=2(ISWC-Net)

Astfel, Completul de arbitri stabilește conținutul art. 7 din metodologie ca fiind:

Art. 7. – Până la data de 15 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, utilizatorii au obligația de a depune la organismul de gestiune desemnat colector prin decizie a directorului general al Oficiului Român de Drepturi de Autor, pentru fiecare serviciu de programe, un raport cuprinzând lista operelor muzicale utilizate zilnic, cu menționarea denumirii fiecărei opere muzicale difuzate, a autorilor fiecărei opere muzicale (compozitori, textieri, aranjori) și a duratei de radiodifuzare a fiecărei opere muzicale.

Denumire SERVICIU DE PROGRAME

Data zi/lună/an

Ora de început

hh:mm:ss

Ora de sfârșit

hh:mm:ss

Durata de utilizare în secunde

Denumire operă muzicală

Compozitor

Textier

Aranjor

(2) Raportul va fi transmis în format scris și electronic și va fi însoțit de o adresă de înaintare semnată de reprezentantul legal al utilizatorului care va indica numărul total al operelor muzicale indicate în raport și volum electronic de date cuprins în acesta.

(3) Informațiile cuprinse în raport vor constitui baza de repartizare către titularii de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale a remunerațiilor astfel colectate de organismul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor din domeniul muzical.

(4) La cererea motivată corespunzător a unui utilizator, organismul de gestiune colectivă desemnat colector a remunerațiilor cuvenite autorilor de opere muzicale are obligația să pună, prin mijloace scrise și/sau electronice, la dispoziția utilizatorului informațiile deținute cu privire la titularii de drepturi de autor ale căror opere au fost utilizate în activitatea de radiodifuzare, informații necunoscute utilizatorului din alte surse și necesare completării raportului lunar prevăzut la alin. (2).

8. Completul de arbitri, având în vedere disponibilitatea părților cu privire la exprimarea unui acord în referire la chestiuni ce au rămas în divergență chiar și în timpul soluționării prezentului arbitraj, va lua act de manifestarea de voință exprimată la termenul din 15.01.2018, respectiv de a se folosi doar sintagma „dobândă legală penalizatoare” și nu sintagma utilizată de UCMR-ADA în conținutul pct. 12 din propunerea UCMR-ADA, respectiv: „dobânzile penalizatoare prevăzute de lege pentru raporturile dintre profesioniști.”

În ceea ce privește solicitarea UCMR-ADA de a se indica în mod expres și penalități egale cu dobânzile penalizatoare aplicabile asupra remunerației trimestriale aferente acelui trimestru pentru întârzierea depunerii rapoartelor prevăzute de prezenta metodologie de către utilizatori, Completul de arbitri arată că sancțiunile legale privind necomunicarea informațiilor sunt prevăzute în mod expres de legiuitor în conținutul Legii privind drepturile de autor și drepturile conexe, art. 1392 alin. 1) lit. d), iar momentul de la care curge obligația de plată stabilește totodată și momentul de la care se stabilește și obligația corelativă a plății de penalități, dacă este cazul.

Astfel, Completul de arbitri stabilește conținutul articolului 8 din metodologie ca fiind:

Art. 8. – Pentru întârzieri la plata remunerațiilor utilizatorii datorează organismului de gestiune colectivă desemnat colector dobânda legală penalizatoare.

9. Completul de arbitri va menține pct. 13 din proiectul de metodologie propus de UCMR-ADA, nefiind contestat ca formă și conținut, acesta urmând a fi conținutul art. 9 al metodologiei, respectiv:

Art. 9. – Gradul de utilizare a operelor muzicale de către serviciul de programe de radiodifuziune va putea fi verificat de organismul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor din domeniul muzical, acesta fiind îndreptățit să realizeze sau să comande terților monitorizări ale activității de radiodifuzare a utilizatorilor.

10. Părțile au rămas în divergență cu privire la data intrării în vigoare a prezentei metodologii.

Completul de arbitri consideră că raportat la momentul pronunțării Hotărârii arbitrale, în temeiul art. 1312 alin. (8) din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, pentru a se asigura securitatea raporturilor juridice, prezenta metodologie se va aplica începând cu data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, data de la care acesta devine opozabilă tuturor utilizatorilor.

Astfel, Completul de arbitri stabilește conținutul articolului 10 din metodologie ca fiind:

Art. 10. – Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Completul de arbitri, analizând pct. 12 și 13 din proiectul propus de ARMMCF, susțineri existente și în proiectul comun depus de ARCA, SRR, SC A.G. RADIO HOLDING, EUROPE DEVELOPPMENT INTERNATIONAL-R S.A., GMC, ARLR cu privire la declararea ca nulă de drept a oricăror clauze din prezenta metodologie ce ar deveni contrare dispozițiilor legale, precum și a stabili competența teritorială a instanțelor de judecată cu privire la litigiile ce ar rezulta din executarea obligațiilor utilizatorului, izvorâte din prezenta metodologie, urmează a le respinge motivat de faptul că aceste propuneri nu pot forma obiectul prezentei metodologii, scopul metodologiei fiind acela de a fixa cadrul legal general valabil și opozabil erga omnes, fixând regula în materie cu privire la utilizatori, tipul gestiunii, baza de calcul, procent, iar declararea nulității sau stabilirea competenței privind chestiunile litigioase ce ar rezulta din aplicarea prezentei metodologii nu este atributul Completului de arbitri, acestea fiind stabilite prin norme și dispoziții legale.

PENTRU ACESTE MOTIVE

Completul de arbitri

HOTĂRĂȘTE:

Respinge excepția necompetenței generale a Corpului de arbitri de pe lângă ORDA de a soluționa cererea SRR de stabilire a aplicabilității sau nu a TVA în cazul remunerațiilor reprezentând drepturile de autor, invocată de către UCMR-ADA, ca rămasă fără obiect.

Respinge excepția tardivității completării cererii reconvenționale formulate de către ARMMCF și SRR, invocată de UCMR- ADA, ca neîntemeiată.

Respinge excepția tardivității pe cererile depuse la dosar, formulată de EUROPE DEVELOPPMENT INTERNAȚIONAL ROMÂNIA-R S.A., ca neîntemeiată.

Respinge excepția autorității de lucru judecat a Deciziei Civile nr. 271A/02.11.2007, pronunțată în Dosarul nr. 3.731/2/2017 privind veniturile care constituie baza de calcul al remunerațiilor, invocată de UCMR-ADA, ca nefondată.

Admite în parte cererea de arbitraj formulată de UCMR-ADA, Asociația pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor (UCMR- ADA), cu sediul în municipiul București, Strada Ostașilor nr. 12, sectorul 1.

Admite în parte cererile reconvenționale formulate de Asociația Radiodifuzorilor Mici și a Micilor Comunicatori de Fonograme (ARMMCF) cu sediul în Brăila, str. Ștefan cel Mare nr. 281, județul Brăila, CUI 30744800; Asociația Română de Comunicații Audiovizuale (ARCA), cu sediul în București, intrarea Victor Eftimiu nr. 5-7, et. 9, ap. 58, sectorul 1, cod fiscal 7965700; Societatea Română de Radiodifuziune (SRR) cu sediul în București, str. General Berthelot nr. 60-64, cod fiscal RO8296093; Asociația Radiourilor Locale și Regionale (ARLR), cu sediul în București, bd. Iuliu Maniu nr. 7, corp A, intrarea 3, et. 3, sectorul 6, CIF 31173508; Europe Developpment International-R – S.A. (EUROPA FM), cu sediul în București, str. Amiral Horia Măcelariu nr. 36-38, sectorul 1, cod fiscal R11717605; A.G. Radio Holding – S.R.L., cu sediul în București, Splaiul Independenței nr. 319, Sema Park, RiverViewHouse, Corp Est, etaj. 7, sectorul 6, CUI 31491668; Grupul Media Camina – S.R.L. (GMC) cu sediul în București, Bd. Ficusului nr. 44 A, sectorul 1, CUI 15081313 pentru stabilirea formei finale a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune.

Stabilește forma finală a Metodologiei având ca obiect utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune astfel:

METODOLOGIE

privind utilizarea prin radiodifuzare a operelor muzicale de către organismele de radiodifuziune

Art. 1. – Utilizarea de către organismele de radiodifuziune a operelor muzicale aflate în termenul legal de protecție se poate face în baza unei autorizații licență neexclusivă eliberată de organismul de gestiune colectivă desemnat colector prin decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor al remunerațiilor prevăzute de prezenta metodologie.

Art. 2. – Prin utilizator se înțelege orice persoană fizică autorizată sau persoană juridică, deținătoare a unei licențe audiovizuale acordată de Consiliul Național al Audiovizualului, care radiodifuzează, prin orice mijloc sau procedeu, opere muzicale, în cadrul unui serviciu de programe de radiodifuziune, astfel cum este definită radiodifuzarea prin art. 151 din Legea nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 3. – (1) În scopul încheierii autorizației licență neexclusivă, utilizatorul are obligația să depună, la sediul organismului de gestiune colectivă desemnat colector, o cerere de autorizare semnată de reprezentantul legal, care să cuprindă:

– datele de identificare ale utilizatorului și denumirea serviciului de programe;

– ponderea medie estimată a utilizării operelor muzicale în cadrul serviciului de programe.

(2) Utilizatorii au obligația de a atașa cererii de încheiere a autorizației licența neexclusivă copii de pe licența/licențele audiovizuale eliberate de Consiliul Național al Audiovizualului.

Art. 4. – Utilizatorii au obligația să plătească organismului de gestiune colectivă desemnat colector prin decizia directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor o remunerație procentuală trimestrială reprezentând drepturile patrimoniale de autor cuvenite tuturor titularilor de drepturi pentru radiodifuzarea operelor muzicale, după următoarea formulă de calcul:

R = В x 4% x P%, unde

R – este remunerația cuvenită tuturor titularilor de drepturi pentru radiodifuzarea operelor muzicale

В – este baza de calcul în lei, determinată conform art. 5 de mai jos pentru fiecare serviciu de programe radiodifuzat;

4% – este remunerația procentuală trimestrială datorată pentru radiodifuzarea operelor muzicale;

P% – este ponderea utilizării operelor muzicale în totalul timpului de emisie determinată pentru fiecare serviciu de programe radiodifuzat.

Art. 5. – Baza de calcul asupra căreia se aplică remunerația procentuală prevăzută la art. 4 din prezenta metodologie este reprezentată de veniturile trimestriale obținute de utilizator din activitatea de radiodifuzare a operelor muzicale, corespunzătoare utilizării operelor muzicale.

Pentru utilizatorii care nu obțin venituri, baza de calcul al remunerației o constituie totalitatea cheltuielilor efectuate de către utilizator ocazionate exclusiv de activitatea de radiodifuzare de opere muzicale, în trimestrul pentru care remunerația este datorată.

Art. 6. – Remunerația stabilită conform art. 4 din prezenta metodologie se plătește organismului de gestiune colectivă desemnat colector până în ultima zi a lunii următoare trimestrului pentru care este datorată, dată până la care utilizatorul are obligația de a transmite organismului de gestiune colectivă desemnat drept colector prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturi de Autor în format electronic și un raport semnat de reprezentantul legal al utilizatorului cuprinzând datele de identificare ale acestuia, denumirea serviciului de programe de radiodifuziune și baza de calcul al remunerației.

Art. 7. – (1) Până la data de 15 ale fiecărei luni, pentru luna precedentă, utilizatorii au obligația de a depune la organismul de gestiune desemnat colector prin decizie a directorului general al Oficiului Român de Drepturi de Autor, pentru fiecare serviciu de programe, un raport cuprinzând lista operelor muzicale utilizate zilnic, cu menționarea denumirii fiecărei opere muzicale difuzate, a autorilor fiecărei opere muzicale (compozitori, textieri, aranjori) și a duratei de radiodifuzare a fiecărei opere muzicale.

Denumire SERVICIU DE PROGRAME

Data zi/lună/an

Ora de început

hh:mm:ss

Ora de sfârșit

hh:mm:ss

Durata de utilizare în secunde

Denumire operă muzicală

Compozitor

Textier

Aranjor

(2) Raportul va fi transmis în format scris și electronic și va fi însoțit de o adresă de înaintare semnată de reprezentantul legal al utilizatorului care va indica numărul total al operelor muzicale indicate în raport și volum electronic de date cuprins în acesta.

(3) Informațiile cuprinse în raport vor constitui baza de repartizare către titularii de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale a remunerațiilor astfel colectate de organismul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor din domeniul muzical.

(4) La cererea motivată corespunzător a unui utilizator, organismul de gestiune colectivă desemnat colector al remunerațiilor cuvenite autorilor de opere muzicale are obligația să pună, prin mijloace scrise și/sau electronice, la dispoziția utilizatorului informațiile deținute cu privire la titularii de drepturi de autor ale căror opere au fost utilizate în activitatea de radiodifuzare, informații necunoscute utilizatorului din alte surse și necesare completării raportului lunar prevăzut la alin. (1).

Art. 8. – Pentru întârzieri la plata remunerațiilor utilizatorii datorează organismului de gestiune colectivă desemnat colector dobânda legală penalizatoare.

Art. 9. – Gradul de utilizare a operelor muzicale de către serviciul de programe de radiodifuziune va putea fi verificată de organismul de gestiune colectivă a drepturilor patrimoniale de autor din domeniul muzical, acesta fiind îndreptățit să realizeze sau să comande terților monitorizări ale activității de radiodifuzare a utilizatorilor.

Art. 10. – Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Cu apel în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Pronunțată în ședință publică astăzi, 22.01.2018, la sediul Oficiului Român pentru Drepturi de Autor (ORDA).