În Monitorul Oficial nr. 57 din 19 ianuarie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni nr. 3/2018 pentru aprobarea Ghidului beneficiarului – 2018.

Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, denumit în continuare Ministerul, sprijină activitatea românilor de pretutindeni prin acordarea de finanţări nerambursabile şi alte mijloace de sprijin financiar, în limita bugetului alocat, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, eficacităţii utilizării fondurilor publice, transparenţei şi tratamentului egal. Finanţările nerambursabile se acordă pe baza evaluării programelor, proiectelor sau acţiunilor de către o comisie de evaluare şi se realizează efectiv prin acorduri de finanţare (contracte) încheiate cu solicitanţii ce au întrunit condiţiile cumulative prevăzute de prezentul ghid, în condiţiile Legii nr. 321/2006*), ale Legii nr. 299/2007**) şi ale Programului de guvernare 2017-2020.

Sesiunea de depunere a cererilor de finanţare va fi deschisă permanent.

1. Programele de finanţare ale Ministerului pentru Românii de Pretutindeni

Cultură – „Constantin Brâncuşi” – păstrarea, dezvoltarea şi afirmarea identităţii etnice, culturale, religioase şi lingvistice a românilor din vecinătate, din emigraţie şi din diaspora de mobilitate, precum şi întărirea legăturilor dintre România şi comunităţile româneşti din afara graniţelor ţării

Mass-media – „Mihai Eminescu” – păstrarea şi afirmarea identităţii culturale a românilor, promovarea României şi a valorilor comunităţilor româneşti, prin sprijinirea mass-mediei de expresie românească din comunităţile româneşti de peste hotare

Educaţie – „Nicolae Iorga” – sprijinirea procesului de integrare a românilor care îşi au domiciliul/reşedinţa în străinătate în paralel cu păstrarea şi afirmarea identităţii lingvistice a românilor de pretutindeni şi formarea noii generaţii, care să reprezinte România şi interesele româneşti în străinătate Spiritualitate şi tradiţie – „Andrei Şaguna” – păstrarea identităţii spirituale şi respectarea libertăţii religioase a românilor de pretutindeni

Societatea civilă – „Dimitrie Gusti” – sprijinirea, consolidarea şi extinderea mediului asociativ în comunităţile locuite de români şi solidaritatea pe care societatea civilă o generează în rândul comunităţilor de români

Centenarul 2018 – păstrarea şi promovarea ideii de apartenenţă la românitate, promovarea imaginii României şi educaţia tinerei generaţii în spiritul respectului faţă de valorile româneşti

2. Eligibilitate

2.1. Eşti un aplicant eligibil pentru obţinerea unei finanţări nerambursabile dacă:

– eşti reprezentantul unei asociaţii, fundaţii, unităţi de cult, a altei categorii de organizaţii neguvernamentale ale românilor de pretutindeni sau a unei organizaţii internaţionale; eşti persoană fizică autorizată sau juridică de drept public ori privat din România sau din străinătate şi care utilizează finanţări nerambursabile pentru derularea de proiecte sau acţiuni în sprijinul românilor de pretutindeni.***)

2.2. Eligibilitatea proiectului:

Asigură-te că proiectul tău îndeplineşte toate condiţiile de mai jos:

– proiectul are legătură cu activităţile/acţiunile prevăzute în statutul sau obiectul de activitate al beneficiarului;

– implementarea proiectului nu generează, în niciun fel, premisele existenţei unui conflict de interese, aşa cum este el definit în „Documentarul aferent acordării de finanţări nerambursabile” (Documentarul);

– proiectul nu urmăreşte obţinerea de profit, cu excepţiile prevăzute în Legea nr. 321/2006, cu modificările şi completările ulterioare.

3. Cererea de finanţare

Completează cererea în limba română, conform anexei care face parte integrantă din prezentul ghid. Nu uita să o datezi şi să o semnezi. Dacă nu o poţi semna personal, atunci împuterniceşte pe cineva.

Pentru a beneficia de finanţare nerambursabilă este necesară existenţa unor surse de finanţare proprii sau atrase ale solicitantului (Cofinanţare), în cuantum de minimum 10% din valoarea sumei aprobate de către finanţator.

Contribuţia proprie se poate realiza şi prin aport în natură, cuantificabil.

Cererea trebuie însoţită obligatoriu de următoarele documente:

– copie după actul de identitate (în funcţie de ţara de domiciliu sau de reşedinţă) al reprezentantului legal/persoanei împuternicite, cu menţiunea „conform cu originalul”;

– actul constitutiv, statutul, actul de numire a persoanelor din conducere, împreună cu ultima modificare a acestora, şi, dacă este cazul, hotărârea judecătorească sau actul de înregistrare, certificatul de înregistrare fiscală, dacă legislaţia din ţara ta de reşedinţă o prevede (în copie şi traduse în limba română), cu menţiunea „conform cu originalul”.

Documentele vor fi trimise iniţial în format electronic, urmând ca acestea să fie transmise în original sau cu menţiunea „conform cu originalul” la următoarea adresă: Bulevardul Primăverii nr. 22, sectorul 1, cod poştal 011972, Bucureşti, România.

De asemenea, documentele solicitate pot fi transmise şi prin e-mail certificat prin semnătură electronică, conform normelor în vigoare.

3.1. Examinarea cererii de finanţare

Cererea de finanţare va fi analizată de către comisia de evaluare a proiectelor, programelor şi acţiunilor, iar rezultatele evaluării proiectelor vor fi publicate pe site-ul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni (MRP).

În cazul in care proiectul a fost aprobat de către comisia de evaluare, beneficiarul va transmite, în regim de urgenţă, toate documentele necesare în scopul încheierii contractului de finanţare.

În acest sens, responsabilul de proiect este îndreptăţit să solicite orice documente necesare şi utile, în funcţie de specificul proiectului.

Pe site-ul MRP se regăsesc formularele-tip ce pot fi accesate de către solicitanţii de finanţări nerambursabile.

Documentele vor fi trimise iniţial în format electronic, urmând ca acestea să fie transmise în original sau cu menţiunea „conform cu originalul”, în vederea semnării contractului de finanţare, la următoarea adresă: Bulevardul Primăverii nr. 22, sectorul 1, cod poştal 011972, Bucureşti, România.

De asemenea, documentele solicitate pot fi transmise şi prin e-mail certificat prin semnătură electronică, conform normelor în vigoare.

NOTĂ:

În cazul în care cererea necesită clarificări, responsabilul de proiect ţi le va solicita prin e-mail. Te rugăm să răspunzi de urgenţă solicitărilor responsabilului de proiect.

4. Contestarea evaluării

Potrivit dispoziţiilor Legii nr. 321/2006, cu modificările şi completările ulterioare, solicitantul finanţării care se consideră nedreptăţit de rezultatele procesului de evaluare, selectare şi aprobare a cererii de finanţare depuse de el poate formula o contestaţie (vezi model în anexa la Documentar) care va fi trimisă spre soluţionare MRP.

Contestaţiile se trimit prin e-mail la adresa proiecte@mprp.gov.ro, prin poştă, cu confirmare de primire, sau se depun direct la registratura MRP în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării rezultatelor.

Contestaţiile vor fi soluţionate de către comisia de contestaţii în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării lor, prin „admis” sau „respins”.

Rezultatul procesului de evaluare a contestaţiilor va fi publicat pe site-ul MRP, însoţit de motivarea deciziei în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data comunicării rezultatelor.

În cazul în care contestaţia este admisă, cererea de finanţare va fi reevaluată.

5. Acordul de finanţare

Dacă cererea ta este aprobată, vei semna cu MRP un acord/contract de finanţare (vezi model în anexa la Documentar).

Acordul/Contractul de finanţare va fi adaptat în funcţie de specificul fiecărui proiect şi al acţiunilor aferente derulate.

6. Monitorizarea

Pe durata desfăşurării proiectului, MRP va monitoriza, prin reprezentanţii săi, respectarea clauzelor contractuale. MRP va evalua realizarea obiectivelor fixate, inclusiv după terminarea proiectului.

Atât pe parcursul derulării proiectului, cât şi la prezentarea decontului, vei avea obligaţia să pui la dispoziţia MRP orice informaţie sau document relevant, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la solicitare.

Modificările de orice fel intervenite în derularea proiectului trebuie argumentate şi supuse aprobării MRP.

7. Raportul de activitate

La finalizarea programului, proiectului sau acţiunii, vei trimite obligatoriu un raport final de activitate (vezi anexa la Documentar) şi decontul centralizator (vezi anexa la Documentar).

Termenul-limită de înregistrare la MRP a raportului final de activitate şi a decontului centralizator este de maximum 30 de zile de la finalizarea ultimei activităţi din cadrul proiectului, dar nu mai târziu de 10 decembrie.

Termenul de depunere a raportului final şi a decontului centralizator poate fi prelungit o singură dată, cu maximum 30 de zile, prin încheierea unui act adiţional la acordul de finanţare, în urma unei solicitări a beneficiarului, aprobată de către finanţator.

Nedepunerea documentelor solicitate în termenele stabilite duce la obligaţia de rambursare, parţială sau totală, a sumelor virate, sau la nedecontarea cheltuielilor efectuate.

8. Decontarea cheltuielilor

Decontarea sumelor se face numai pe bază de decont centralizator de cheltuieli şi documente justificative care atestă efectuarea cheltuielilor, în limita devizului aprobat, anexă la contractul de finanţare. Documentele justificative necesare în vederea decontării, pe categorii de cheltuieli, se regăsesc în Documentar.

Ministerul pentru Românii de Pretutindeni va publica un „Documentar aferent procesului de acordare a finanţării”, care va cuprinde şi anexele aferente încheierii acordului de finanţare, precum şi un glosar de termeni.

MINISTERUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI

Bulevardul Primăverii nr. 22, sectorul 1, cod poştal 011972 Bucureşti, România.

Tel.: +40 21/233.96.87;+40 21/233.97.32;+40 21/233.96.73, fax: +40 21/23.395.99, e-mail: proiecte@mprp.gov.ro.