În Monitorul Oficial nr. 921 din 23 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Afacerilor Interne nr. 139/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare în Ministerul Afacerilor Interne a prevederilor Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviştilor voluntari.
[…]
Art. 2.
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 321/2007 pentru aplicarea, în unităţile Ministerului Afacerilor Interne, a unor dispoziţii din Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor voluntari, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 728 din 26 octombrie 2007, cu modificările ulterioare, precum şi Ordinul ministrului internelor şi reformei administrative nr. 404/2008 privind metodologia de stabilire a cheltuielilor efectuate pe timpul instruirii/pregătirii soldaţilor şi gradaţilor voluntari şi soldaţilor şi gradaţilor rezervişti voluntari din Ministerul Afacerilor Interne, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 156 din 29 februarie 2008, îşi încetează aplicabilitatea în ceea ce priveşte soldaţii şi gradaţii rezervişti voluntari.
[…]
NORME METODOLOGICE
de aplicare în Ministerul Afacerilor Interne a prevederilor Legii nr. 270/2015 privind Statutul rezerviştilor voluntari
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1.
(1) Încadrarea rezerviştilor voluntari se realizează pe bază de contract individual pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar, denumit în continuare contract.
(2) Conţinutul contractului este prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2.
(1) Rezerviştii voluntari sunt destinaţi pentru asigurarea cu prioritate a structurii de forţe a Ministerului Afacerilor Interne, cu resursele umane necesare realizării capacitaţii operaţionale complete, potrivit reglementărilor în vigoare.
(2) Numărul maxim de posturi prevăzute a fi încadrate cu rezervişti voluntari, pe unităţi militare şi categorii de rezervişti voluntari, respectiv cadre militare rezervişti voluntari sau soldaţi şi gradaţi rezervişti voluntari, se aprobă anual prin ordin al ministrului afacerilor interne, în funcţie de fondurile aprobate cu această destinaţie prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, la propunerile inspectoratelor generale/similare care au în structură posturi aflate sub incidenţa prevederilor statutului personalului militar, denumite în continuare inspectorate generale/similare, întocmite potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 2.
(3) La formularea propunerilor prevăzute la alin. (2), inspectoratele generale/similare au în vedere prognoza deficitului de personal şi priorităţile instituţionale în domeniul misiunilor specifice.
Art. 3.
După aprobarea numărului maxim de posturi prevăzute a fi încadrate cu rezervişti voluntari, unităţile militare întocmesc planurile anuale de recrutare, selecţie şi încadrare a rezerviştilor voluntari, cu avizul inspectoratului general/similar.
CAPITOLUL II
Recrutarea, selecţia, formarea şi dezvoltarea profesională a rezerviştilor voluntari
SECŢIUNEA 1
Criterii de recrutare a rezerviştilor voluntari
Art. 4.
Candidaţii pentru încadrarea în funcţii de rezervist voluntar trebuie să îndeplinească, cumulativ, condiţiile legale, criteriile generale şi criteriul specific, prevăzute de prezentele norme metodologice.
Art. 5.
Criteriile generale pentru încadrarea în funcţii de rezervist voluntar sunt următoarele:
a) să albă cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) să aibă capacitate deplină de exerciţiu;
c) să nu fi împlinit vârsta de 55 ani înainte de data depunerii cererii, pentru cadre militare, respectiv 51 de ani, înainte de data semnării primului contract, pentru soldaţi şi gradaţi;
d) să lie apţi din punct de vedere medical, fizic şi psihologic;
e) să îndeplinească condiţiile de ocupare prevăzute în fişa postului;
f) să nu fie în curs de urmărire penală ori de judecată pentru săvârşirea de infracţiuni;
g) să nu fi fost destituiţi dintr-o funcţie publică sau să nu le fi încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare în ultimii 7 ani ori să nu fi fost trecuţi în rezervă pentru abateri grave de la prevederile regulamentelor militare sau de la alte dispoziţii legale.
Art. 6.
În vederea îndeplinirii criteriului specific pentru încadrarea în funcţii de rezervist voluntar a cadrelor militare şi a soldaţilor sau gradaţilor, rezervişti, candidaţii trebuie să deţină gradul corespunzător funcţiei pe care urmează să o încadreze sau un grad inferior, în cadrul aceleiaşi categorii de personal militar.
SECŢIUNEA a 2-a
Procedura de recrutare a rezerviştilor voluntari
Art. 7.
Recrutarea candidaţilor se realizează de către structurile de resurse umane din cadrul unităţilor militare care au aprobate posturi prevăzute a fi încadrate cu rezervişti voluntari.
Art. 8.
Structurile de resurse umane prevăzute la art. 7 desfăşoară următoarele activităţi:
a) identifică şi aplică metode şi tehnici de publicitate în vederea atragerii potenţialilor candidaţi;
b) elaborează anunţul privind recrutarea rezerviştilor voluntari şi îl supune aprobării şefului unităţii militare;
c) consiliază candidaţii cu privire la potenţialul lor viitor profesional;
d) verifică existenţa documentelor necesare constituirii dosarului de recrutare, cu respectarea cerinţelor de formă şi conţinut;
e) desfăşoară activităţi specifice privind planificarea candidaţilor la evaluarea psihologică;
f) verifică îndeplinirea condiţiilor legale, criteriilor generale şi criteriului specific de recrutare şi întocmesc dosarele de candidat pentru cei care au depus documentele necesare în perioada destinată activităţilor de înscriere;
g) afişează la sediul unităţii militare şi postează pe pagina de internet a unităţii sau a eşalonului superior lista candidaţilor care nu îndeplinesc condiţiile legale, criteriile generale şi criteriul specific de recrutare;
h) transmite comisiei de selecţie dosarele candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale, criteriile generale şi criteriul specific de recrutare şi care au fost declaraţi „apt” la evaluarea psihologică;
i) restituie candidaţilor declaraţi „respins”, la solicitarea acestora, pe bază de semnătură, documentele personale din dosarele de recrutare;
j) efectuează activităţile de cunoaştere a candidaţilor declaraţi „admis” la probele de selecţie şi „apt” la examinarea medicală, materializând rezultatul acestora în nota de cunoaştere;
k) comunică, în scris, candidaţilor care nu îndeplinesc condiţiile legale, criteriile generale şi criteriul specific de recrutare motivul/motivele respingerii cererii de înscriere la concurs.
Art. 9.
Anunţul prevăzut la art. 8 lit. b) se afişează la sediul unităţii militare şi se postează prin grija structurii de resurse umane, cu cel puţin 30 de zile înainte de data-limită pentru demararea procedurii de recrutare, pe pagina de internet a unităţii sau a eşalonului superior ori, dacă aceasta nu există ori nu este operaţională, în presa scrisă şi cuprinde:
a) condiţiile de recrutare;
b) normele şi baremele minime pentru a fi declarat „admis” la probele de evaluare a performanţei fizice;
c) probele de selecţie;
d) conţinutul contractului individual pentru îndeplinirea serviciului militar în calitate de rezervist voluntar pe durată determinată;
e) actele solicitate candidaţilor pentru constituirea dosarului de candidat, data-limită până la care se pot depune acestea şi compartimentul care gestionează problematica specifică recrutării;
f) date de contact.
Art. 10.
(1) Dosarul de candidat conţine următoarele documente:
a) cererea de înscriere şi CV;
b) copii ale documentelor care atestă nivelul şi specializarea studiilor impuse de cerinţele postului, precum şi alte competenţe dobândite;
c) copii ale actului de identitate, ale carnetului de muncă/certificatului privind stagiul de cotizare şi/sau ale altor documente doveditoare care să ateste vechimea în muncă;
d) fişa de cunoaştere – document tipizat;
e) extras de pe cazierul judiciar sau certificatul de cazier judiciar;
f) copia livretului militar, în cazul candidaţilor rezervişti;
g) o fotografie color 9×12 cm;
h) fişa medicală-tip de încadrare în Ministerul Afacerilor Interne;
i) declaraţia de confirmare a cunoaşterii şi acceptării condiţiilor de recrutare.
(2) Structura de resurse umane, anterior desfăşurării probelor de selecţie, introduce în dosarul de candidat avizul psihologic.
(3) În urma declarării „apt” la examinarea medicală a candidaţilor declaraţi „admis” la probele de selecţie, structura de resurse umane introduce în dosarul de candidat nota de cunoaştere şi procesele-verbale de distrugere privind rezultatele verificărilor efectuate prin intermediul structurilor de cazier judiciar.
(4) Cererea de înscriere prevăzută la alin. (1) lit. a) se completează potrivit modelului şi precizărilor prevăzute în anexa nr. 3.
(5) Copiile documentelor prevăzute la alin. (1) lit. b), c) şi f) se realizează de structurile de resurse umane, se certifică pentru conformitate şi se semnează de persoana desemnată şi de candidat. Originalul documentelor prezentate se restituie candidatului după realizarea copiilor.
(6) Documentele prevăzute la alin. (1) pot fi depuse şi în copie legalizată, situaţie în care activităţile prevăzute la alin. (5) nu se mai realizează.
(7) Extrasul de pe cazierul judiciar se solicită de către structurile de resurse umane, potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. (7) din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza consimţământului expres al candidatului. În cazul în care candidatul depune un certificat de cazier judiciar, în termen de valabilitate, structura de resurse umane nu mai solicită extrasul de pe cazierul judiciar.
SECŢIUNEA a 3-a
Selecţia rezerviştilor voluntari
Art. 11.
(1) În vederea verificării îndeplinirii condiţiilor de selecţie a candidaţilor, prin ordin de zi pe unitate al şefului unităţii militare care are prevăzute în statul de organizare posturi prevăzute a fi încadrate cu rezervişti voluntari, se constituie comisia de selecţie, formată dintr-un număr impar de membri, dintre care unul este preşedinte.
(2) Comisia de selecţie are un secretar desemnat din rândul personalului structurii de resurse umane.
Art. 12.
Comisia de selecţie are următoarele atribuţii:
a) stabileşte datele de susţinere a probelor de selecţie pe care le afişează la sediul unităţii militare şi le postează cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării probelor pe pagina de internet a unităţii sau a eşalonului superior ori, dacă aceasta nu există ori nu este operaţională, în presa scrisă;
b) evaluează performanţele fizice ale candidaţilor;
c) selecţionează dosarele candidaţilor;
d) semnează procesul-verbal care conţine concluziile selecţiei, întocmit de secretarul comisiei, şi îl prezintă şefului unităţii militare, însoţit de tabelul cu rezultatele obţinute de candidaţi.
Art. 13.
Probele de selecţie a candidaţilor sunt următoarele:
a) evaluarea performanţelor fizice;
b) selecţia de dosare.
Art. 14.
(1) Evaluarea performanţelor fizice se realizează conform reglementărilor în vigoare referitoare la activităţile de pregătire fizică şi sport în Ministerul Afacerilor Interne.
(2) La evaluarea performanţelor fizice pot participa candidaţii care deţin adeverinţă eliberată de medicul de familie din care să rezulte faptul că sunt apţi pentru efort fizic.
Art. 15.
Selecţia dosarelor se realizează potrivit criteriilor de departajare prevăzute în anexa nr. 4, pentru candidaţii declaraţi „admis” la evaluarea performanţelor fizice.
Art. 16.
(1) În urma aplicării criteriilor de departajare prevăzute în anexa nr. 4, comisia de selecţie întocmeşte, în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute, în limita numărului de locuri pentru care se realizează selecţia, lista candidaţilor declaraţi „admis”.
(2) În cazul clasării mai multor candidaţi pe ultimul loc sau, după caz, ultimele locuri, în lista celor declaraţi „admis”, cu aceleaşi punctaje, departajarea acestora se realizează prin compararea punctajelor obţinute, în ordinea prevăzută în anexa nr. 4, până la identificarea primei diferenţe între acestea. Se declară „admis” candidatul sau, după caz, candidaţii la care s-a constatat cel mai mare punctaj.
(3) În situaţia menţinerii egalităţii candidaţilor după aplicarea procedurii prevăzute la alin. (2), departajarea se realizează pe baza punctajului obţinut la evaluarea performanţelor fizice, în ordine descrescătoare.
Art. 17.
Lista finală a candidaţilor declaraţi „admis” se afişează la sediul unităţii militare şi se postează pe pagina de internet a unităţii sau a eşalonului superior ori, dacă aceasta nu există ori nu este operaţională, în presa scrisă.
Art. 18.
Procedura de selecţie se încheie cu procesul-verbal care conţine concluziile selecţiei, întocmit de secretarul comisiei şi semnat de membrii comisiei.
Art. 19.
(1) Candidaţii declaraţi „admis” în urma parcurgerii procedurii de selecţie efectuează examinarea medicală pe baza fişei medicale-tip de încadrare în Ministerul Afacerilor Interne.
(2) Examinarea medicală a candidaţilor se realizează conform reglementărilor în vigoare în Ministerul Afacerilor Interne.
(3) Baremul medical aplicabil este cel prevăzut pentru candidaţii care urmează a fi încadraţi direct în funcţii militare conform prevederilor categoriei a III-a din anexa nr. 1 la Ordinul ministrului apărării naţionale, al viceprim-ministrului, ministrul afacerilor interne, al ministrului justiţiei, al directorului Serviciului Român de Informaţii, al directorului Serviciului de Informaţii Externe, al directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi al directorului Serviciului de Protecţie şi Pază nr. 55/107/ 2.587/C/10.357/210/496/831/2014 pentru aprobarea baremelor medicale privind efectuarea examenului medical pentru admiterea în unităţile/instituţiile de învăţământ militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, pe perioada şcolarizării elevilor şi studenţilor în unităţile/instituţiile de învăţământ militar, de informaţii, de ordine publică şi de securitate naţională, pentru ocuparea funcţiilor de soldat/gradat profesionist, precum şi pentru candidaţii care urmează a fi chemaţi/rechemaţi/încadraţi în rândul cadrelor militare în activitate/poliţiştilor în serviciu/funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciare, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Cheltuielile aferente examinării medicale a candidaţilor se finanţează din fondurile alocate cu această destinaţie prin bugetele centrelor medicale de diagnostic şi tratament ambulatoriu din Ministerul Afacerilor Interne.
Art. 20.
În situaţia în care, după efectuarea examinării medicale, un candidat este declarat inapt sau nu se prezintă pentru semnarea angajamentului în cazul persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015 ori, după caz, a contractului în cazul persoanelor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 270/2015, oferta de ocupare a postului se face candidatului clasat pe locul următor în ordinea descrescătoare a punctajelor obţinute, dispoziţiile art. 19 aplicându-se în mod corespunzător.
Art. 21.
(1) Persoanele prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 270/2015, declarate „admis” la selecţie şi „apt” în urma examinării medicale, semnează un angajament în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (5) din Legea nr. 270/2015.
(2) Modelul angajamentului este prevăzut în anexa nr. 5.
SECŢIUNEA a 4-a
Formarea rezerviştilor voluntari
Art. 22.
Formarea rezerviştilor voluntari cuprinde formarea profesională iniţială şi formarea profesională continuă şi se realizează prin cursul de instruire iniţială, precum şi prin concentrări pentru instruire.
Art. 23
(1) Cursul de instruire iniţială are drept scop formarea iniţială a rezerviştilor voluntari şi reprezintă procesul de instruire instituţionalizată a candidaţilor care nu au îndeplinit serviciul militar activ, respectiv nu au fost încadraţi în funcţii de poliţist, în vederea dobândirii, în context formal, a competenţelor de bază necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor.
(2) Instituţiile de formare profesională, modul de realizare a formării iniţiale, precum şi durata acesteia se stabilesc prin dispoziţie comună a secretarilor de stat şi a secretarului general.
Art. 24.
(1) Pe timpul cursului de formare iniţială, personalul participant are statutul de cursant şi beneficiază de drepturile prevăzute la art. 15 alin. (2) din Legea nr. 270/2015.
(2) La finalizarea cursului de formare, absolventului i se eliberează un certificat de absolvire aferent categoriei de rezervişti voluntari pentru care s-a instruit, după caz.
Art. 25.
(1) Formarea continuă se desfăşoară pe timpul îndeplinirii serviciului militar în rezervă în calitate de rezervist voluntar, în unitatea în care este încadrat, pe durata a 15 zile calendaristice, anual.
(2) Prin excepţie de la alin. (1), formarea profesională continuă a rezerviştilor voluntari prevăzuţi la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 270/2015 se realizează în context nonformal potrivit nevoilor de formare identificate de unitatea unde este încadrat.
(3) Modul de executare a concentrărilor pentru instruire, respectiv planificarea, organizarea, desfăşurarea şi evaluarea Instruirii rezerviştilor voluntari, pe timpul concentrărilor pentru instruire, se stabilesc prin dispoziţie comună a secretarilor de stat şi a secretarului general.
[…]