În Monitorul Oficial nr. 749 din 19 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale nr. 4.802/2017 pentru modificarea şi completarea Metodologiei de organizare a Programului „Şcoala după şcoală”, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.349/2011.
Metodologia de organizare a Programului „Şcoala după şcoală”, aprobată prin Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5.349/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 738 din 20 octombrie 2011, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 2, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 2.
(1) Programul «Şcoala după şcoală», denumit în continuare Programul SDS, este un program complementar programului şcolar obligatoriu care, prin modalităţi integrate de sprijin, are ca scop prevenirea abandonului şcolar şi a părăsirii timpurii a şcolii, creşterea performanţelor şcolare, învăţarea remedială, accelerarea învăţării prin activităţi educative, recreative şi de timp liber, dezvoltarea personală şi integrarea socială, precum şi menţinerea elevilor într-un spaţiu securizat, ca alternativă la petrecerea timpului liber în medii cu potenţial de dezvoltare a unui comportament deviant.”
2. La articolul 3, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
„(2) Oferta de Program SDS este proiectată astfel încât să răspundă nevoilor tuturor elevilor şi, cu prioritate, nevoilor elevilor aparţinând grupurilor dezavantajate.
(3) Organizarea programului se face pe baza unui regulament intern de organizare a Programului SDS, elaborat de fiecare unitate de învăţământ, denumit în continuare regulament intern de organizare.”
3.Articolul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:
„Art. 6.
(1) În învăţământul primar, Programul SDS cuprinde activităţi de educaţie, complementare activităţii didactice, care se corelează cu activităţi de susţinere şi de dezvoltare personală a elevilor.
(2) Activităţile de educaţie, complementare activităţii didactice, cuprind următoarele tipuri de intervenţii:
a) supraveghere și îndrumare în efectuarea temelor;
b) recuperare pentru elevii cu dificultăţi cognitive.
(3) Activităţile de susţinere şi de dezvoltare personală a elevilor cuprind următoarele tipuri de intervenţii:
a) recuperare pentru elevii cu tulburări emoţionale, tulburări de limbaj prin activităţi remediale, consiliere, alte activităţi specifice;
b) activităţi de dezvoltare pentru elevii capabili de performanţă;
c) activităţi de încurajare a lecturii independente;
d) autocunoaştere, intercunoaştere prin activităţi de dezvoltare emoţională și socială;
e) activităţi practic-aplicative pe diferite domenii (arte, ştiinţe, tehnologii, sport etc.);
f) proiecte tematice, propuse de către elevi sau părinţi, cadre didactice etc.;
g) activităţi fizice și mişcare;
h) drumeţii/excursii/vizionări de spectacole și altele asemenea.
(4) Fiecare unitate de învăţământ, în funcţie de grupul-ţintă, constituie module de pachete de activităţi din activităţile menţionate la alin. (3) sau prin combinarea activităţilor menţionate la alin. (3) cu cele de la alin. (2). Modificările intervenite în structura modulelor de pachete de activităţi se aduc la cunoştinţa părinţilor.”
4.Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7.
(1) În învăţământul secundar, Programul SDS cuprinde activităţi de educaţie, complementare activităţii didactice, care se corelează cu activităţi de susţinere şi de dezvoltare personală a elevilor.
(2) Pachetul de activităţi de educaţie, complementare activităţii didactice, cuprinde activităţi de suport pentru efectuarea temelor și activităţi remediale;
(3) Pachetul de activităţi de susţinere şi de dezvoltare personală a elevilor cuprinde:
a) asistenţă psihopedagogică pentru recuperarea decalajelor în învăţare;
b) consiliere psihologică;
c) consiliere în carieră;
d) activităţi pentru accelerarea învăţării şi pentru performanţă: pregătirea pentru participarea la competiţii şi olimpiade şcolare, la concursuri sportive și artistice, pe discipline de învăţământ, la concursuri cu recunoaştere internaţională etc.; participarea/organizarea de festivaluri și expoziţii; realizarea de publicaţii şcolare; participarea la activităţi de cooperare europeană (de exemplu Erasmus +);
e) activităţi de pregătire pentru viaţă: activităţi de autocunoaştere, activităţi care vizează dezvoltarea atitudinii active, integrarea și implicarea socială (coduri de conduită, cetăţenie activă, atitudine responsabilă faţă de mediul înconjurător, dezvoltare durabilă etc.), activităţi pentru dezvoltarea capacităţii de comunicare şi gândire critică, activităţi de promovare a unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie sănătoasă, regim de viaţă sănătos etc.), activităţi de prevenire a comportamentelor riscante datorate consumului de alcool, tutun şi droguri etc.; activităţi fizice şi mişcare;
f) activităţi tematice/ateliere (microproiecte pe diferite domenii: arte, ştiinţe, tehnologii, sport etc.);
g) alte activităţi specifice.
(4) Fiecare unitate de învăţământ, în funcţie de grupul-ţintă, constituie module de pachete de activităţi din activităţile menţionate la alin. (3) sau prin combinarea activităţilor menţionate la alin. (3) cu cele de la alin. (2). Modificările intervenite în structura modulelor de pachete de activităţi se aduc la cunoştinţa părinţilor.”