În Monitorul Oficial nr. 484 din 27 iunie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Justiției nr. 1619/C/2017 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru organizarea și desfășurarea examenului de definitivat și a concursului de admitere în funcţia de notar public, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.494/C/2014.

Art. I.

Regulamentul pentru organizarea și desfășurarea examenului de definitivat și a concursului de admitere în funcţia de notar public, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 1.494/C/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 290 din 22 aprilie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1.Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 1.

(1) Institutul Notarial Român, denumit în continuare INR, organizează, la solicitarea Consiliului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare Consiliul Uniunii, examenul de definitivat pentru notarii stagiari care au finalizat perioada de stagiu și au obţinut certificatul de absolvire eliberat de INR.

(2) Notarii stagiari susţin examenul de definitivat pentru posturile destinate notarilor stagiari care vor promova examenul de definitivat din circumscripţia Camerei Notarilor Publici, denumită în continuare Camera, pentru care au susţinut examenul de dobândire a calităţii de notar stagiar, prevăzute în ordinul ministrului justiţiei de actualizare, emis în conformitate cu dispoziţiile art. 21 alin. (3) lit. b) din Legea notarilor publici și a activităţii notariale nr. 36/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

2. La articolul 2, alineatele (1), (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„Art. 2.

(1) Președintele Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumit în continuare președintele Uniunii, stabilește, prin dispoziţie, data desfășurării examenului de definitivat, pe care o comunică directorului INR.

(2) Data susţinerii examenului și lista posturilor destinate notarilor stagiari care vor promova examenul de definitivat se comunică de către directorul INR Camerelor și Ministerului Justiţiei. Cu cel puţin 45 de zile înainte de data susţinerii examenului, aceste informaţii se publică pe pagina de internet a Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, denumită în continuare Uniunea, a INR, a fiecărei Camere și a Ministerului Justiţiei, în vederea înștiinţării candidaţilor. În același termen, lista posturilor destinate notarilor stagiari care vor promova examenul de definitivat și data susţinerii examenului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a.

(3) Cu cel puţin 15 zile înainte de data examenului, directorul INR stabilește, prin dispoziţie, ora și locul desfășurării acestuia, care sunt comunicate Camerelor. Aceste informaţii se afișează, de îndată, la sediul Camerelor și se publică pe paginile de internet ale acestora și a INR.”

3. La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(3) În termenul prevăzut la alin. (2), tematica și bibliografia sunt aduse la cunoștinţa candidaţilor prin publicare pe paginile de internet ale INR și Uniunii.”

4. La articolul 4, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 4.

(1) După finalizarea perioadei de stagiu, confirmată prin certificatul de absolvire eliberat de INR, notarul stagiar are dreptul de a se prezenta la cel mult 2 sesiuni ale examenului de definitivat. Calitatea de notar stagiar încetează de drept la data numirii în funcţia de notar public, prin ordin al ministrului justiţiei.”

5.Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 5.

(1) Cu cel puţin 30 de zile înainte de data examenului, notarul stagiar depune la Camera în a cărei circumscripţie se află postul pentru care a susţinut examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar dosarul de înscriere la examenul de definitivat, care cuprinde următoarele documente, ce atestă îndeplinirea condiţiilor legale pentru dobândirea calităţii de notar public:

a) cerere-tip de înscriere la examen, prevăzută în anexa nr. 1;

b) copii certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor de identitate eliberate de autorităţile române competente din care să rezulte și cetăţenia candidatului;

c) declaraţie pe propria răspundere din cuprinsul căreia să rezulte că:

– nu a pierdut și nu i-a fost restrânsă capacitatea de exerciţiu, în condiţiile legii;

– a luat cunoștinţă de prevederile Legii nr. 36/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Regulamentului de aplicare a Legii notarilor publici și a activităţii notariale nr. 36/1995, aprobat prin Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.333/C/2013, cu modificările ulterioare, ale Statutului Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, aprobat prin Hotărârea Congresului Notarilor Publici din România nr. 10/2014, cu completările ulterioare, ale prezentului regulament, precum și de tematica și de bibliografia de examen;

d) copie certificată pentru conformitate cu originalul de pe diploma de licenţă în drept obţinută în România, însoţită de foaia matricolă, respectiv suplimentul la diplomă, sau, în cazul obţinerii în altă ţară, copie certificată pentru conformitate cu originalul de pe actul de studii echivalat sau recunoscut de autorităţile române;

e) certificatul de cazier judiciar sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este;

f) certificatul medical și avizul psihologic, care atestă faptul că este apt pentru exercitarea funcţiei de notar public, prevăzute în anexa nr. 14 și anexa nr. 15, emise de către unităţile sanitare și cabinetele psihologice acreditate potrivit legii și cu care Uniunea sau Camerele au încheiat protocoale de colaborare;

g) certificatul de promovare a examenului sau concursului de dobândire a calităţii de notar stagiar, eliberat de INR, însoţit de Hotărârea Consiliului Uniunii de validare a rezultatelor;

h) scrisoare de recomandare de la INR și de la notarul public coordonator;

i) certificatul de absolvire a stagiului, eliberat de INR;

j) copie certificată pentru conformitate cu originalul de pe certificatul de naștere și, dacă este cazul, de pe certificatul de căsătorie;

k) dovada achitării taxei de înscriere la examen;

l) copie certificată pentru conformitate cu originalul de pe atestatul de cunoaștere a limbii române, eliberat de catedrele de specialitate ale instituţiilor de învăţământ superior de specialitate, pentru examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar. Cunoașterea limbii române se prezumă la persoanele cu cetăţenie română;

m) certificat de cazier fiscal sau echivalentul acestuia, eliberat de autoritatea competentă din statul sau, după caz, statele al cărui/căror cetăţean este.

(2) Pentru obţinerea certificatului medical și a avizului psihologic prevăzute la alin. (1) lit. f), candidatul are obligaţia de a se prezenta la unităţile sanitare și cabinetele psihologice acreditate, potrivit legii, cu care Uniunea sau, după caz, Camerele au încheiat protocoale de colaborare, sub sancţiunea respingerii cererii de înscriere. Entităţile care au încheiat protocoale comunică INR lista cu unităţile sanitare și cabinetele psihologice acreditate, potrivit legii. Detalii cu privire la unităţile sanitare și cabinetele psihologice acreditate se pun la dispoziţia candidaţilor de către Uniune sau, după caz, de către Camere, prin publicare pe paginile de internet ale acestora și a INR.

(3) În situaţii temeinic motivate, candidaţii pot completa dosarul de înscriere la examen cu acte doveditoare, până la data transmiterii dosarelor către INR.”

6. La articolul 51, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 51.

(1) Copiile de pe documentele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. b), d), j) și l) se realizează de Cameră, se certifică pentru conformitate cu originalul și se semnează de persoana desemnată. Originalul documentelor prezentate se restituie după realizarea copiilor.”

7. La articolul 6, alineatele (1), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„Art. 6.

(1) În termen de 2 zile de la finalizarea perioadei de înscriere la examen, președintele Colegiului director al Camerei înaintează INR dosarele depuse de candidaţi, care le va pune la dispoziţia comisiei pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen.

………………………………………………………………………………………………………………………

(3) Împotriva avizului negativ al comisiei prevăzute la art. 7 lit. a) candidatul poate depune contestaţie la Camera în a cărei circumscripţie se află postul pentru care a susţinut examenul sau concursul de dobândire a calităţii de notar stagiar, în termen de 48 de ore de la afișarea situaţiei centralizate. În 24 de ore de la expirarea termenului pentru depunerea contestaţiilor, acestea sunt înaintate comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor formulate de candidaţii respinși la înscrierea la examen, prevăzută la art. 7 lit. b). În același termen de 24 de ore, comisia pentru verificarea condiţiilor de înscriere la examen înaintează comisiei prevăzute la art. 7 lit. b) dosarele candidaţilor care au formulat contestaţie.

……………………………………………………………………………………………………………………

(5) În cazul în care se respinge cererea de înscriere la examen, la solicitarea notarului stagiar, Consiliul director al INR aprobă prelungirea contractului de pregătire încheiat cu notarul stagiar, cu încă un an, pe cheltuiala acestuia din urmă, caz în care notarul stagiar efectuează 6 luni pregătire teoretică și 6 luni pregătire practică.”

8. La articolul 7 litera c), punctul 6 se modifică și va avea următorul cuprins:

„6. completează procesul-verbal care cuprinde:

– data, ora începerii și ora încheierii examenului;

– numărul seturilor de hârtie rămase neutilizate;

– lucrările «Anulate» cu indicarea împrejurărilor care au determinat anularea;

– împrejurările prevăzute la art. 12 alin. (7).”

9. La articolul 7, literele d) și e) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„d) comisia de examinare, constituită în vederea elaborării subiectelor și notării lucrărilor, este alcătuită din: un membru al Consiliului Uniunii, care este și președintele comisiei, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, un membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate și 2 notari publici cu prestigiu profesional, desemnaţi de Consiliul Uniunii dintre notarii propuși de Camere. Președintele comisiei, care este reprezentantul Consiliului Uniunii, este și președintele examenului. Acesta nu participă la notarea lucrărilor și are ca atribuţii supravegherea organizării și desfășurării activităţii tuturor comisiilor prevăzute de prezentul regulament, cu excepţia celor date în sarcina președintelui comisiei prevăzute la lit. e), convoacă, la termenele prevăzute de prezentul regulament, comisiile de la lit. a)-c). Atribuţiile comisiei de examinare sunt cele prevăzute la art. 9-19;

e) comisia de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, alcătuită dintr-un membru al Consiliului Uniunii, care este și președintele comisiei, un membru al corpului didactic din învăţământul superior de specialitate, un reprezentant al Ministerului Justiţiei, desemnat prin ordin al ministrului justiţiei, și 2 notari publici cu prestigiu profesional, desemnaţi de Consiliul Uniunii dintre notarii propuși de Camere, alţii decât cei care fac parte din comisia menţionată la lit. d). Comisia are atribuţiile prevăzute la art. 18, 19 și art. 21 alin. (2)-(12). Președintele comisiei nu participă la notarea lucrărilor și supraveghează desfășurarea activității comisiei.”

10. La articolul 8, alineatele (2) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„(2) În vederea constituirii comisiei de examinare și a comisiei de soluţionare a contestaţiilor împotriva notării lucrărilor, fiecare Cameră propune un notar public cu cel puţin 10 ani vechime în profesie și prestigiu profesional, iar pentru celelalte comisii sunt propuși notari publici care au prestigiu profesional.

(5) Din comisii nu pot face parte notari publici, membri ai corpului didactic din învăţământul superior de specialitate sau reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei, care sunt soţ/soţie, rude sau afini până la gradul IV inclusiv cu candidaţii sau cu ceilalţi membri ai comisiilor și nici notarii publici care au avut calitatea de coordonator al stagiului de practică al unui candidat, respectiv calitatea de formator al notarilor stagiari sau cei care au fost sancţionaţi disciplinar în ultimii 3 ani. Pentru a dovedi că nu se află în vreuna dintre aceste situaţii, membrii comisiilor dau o declaraţie în acest sens. O persoană nu poate face parte din mai multe comisii ale aceluiași examen.”