În Monitorul Oficial nr. 465 din 21 iunie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat nr. 689/2017 pentru aprobarea Procedurii de acordare a Avizului tehnic de specialitate pe planul de afaceri al investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale.

ARTICOLUL 1

Preambul

(1) Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat (M.M.A.C.A.) este autoritatea publică centrală competentă să emită, în baza art. 3 alin. (2) secţiunea С pct. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 23/2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, avizul tehnic de specialitate pe planul de afaceri al investitorilor străini, în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale, conform art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi documentul care atestă implementarea investiţiei, conform art. 55 din acelaşi act normativ.

(2) La nivelul M.M.A.C.A, prin ordin al ministrului, vor fi constituite comisii, astfel:

– comisie de analiză şi evaluare, formată din 3 persoane, din care 1 persoană este desemnată preşedinte, precum şi 2 membri supleanţi;

– comisie de soluţionare a contestaţiilor, constituită din 2 membri şi 1 membru supleant care nu au participat la procesul de evaluare.

De asemenea vor mai fi desemnate:

– o persoană responsabilă cu preluarea cererilor de eliberare a avizului/atestatului tehnic de specialitate şi a documentelor ce le însoţesc, persoană care nu face parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor şi nu participă la procesul de analiză şi evaluare;

– o persoană care va asigura secretariatul comisiilor.

ARTICOLUL 2

Condiţii de acordare

(1) În vederea obţinerii avizului tehnic de specialitate, cetăţeanul străin interesat trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) să deţină calitatea de asociat/acţionar al societăţii care urmează să beneficieze de investiţie;

b) să deţină şi să exercite atribuţii de conducere în societatea care urmează să beneficieze de investiţie;

c) să dispună de fonduri necesare desfăşurării activităţii în valoare de cel puţin 100.000 euro pentru străinii asociaţi într-o societate cu răspundere limitată şi cel puţin 150.000 euro pentru străinii acţionari ai unei societăţi pe acţiuni;

d) să investească cel puţin 100.000 euro în aport de capital sau tehnologie în societatea în care deţine calitatea de asociat şi să creeze cel puţin 10 noi locuri de muncă cu normă întreagă în maximum 12 luni de la data obţinerii permisului de şedere dacă deţine calitatea de asociat al unei societăţi cu răspundere limitată sau să investească cel puţin 150.000 euro în aport de capital sau tehnologie în societatea pe acţiuni în care deţine calitatea de acţionar şi să creeze cel puţin 15 noi locuri de muncă cu normă întreagă în maximum 12 luni de la data obţinerii permisului de şedere dacă deţine calitatea de acţionar al unei societăţi pe acţiuni;

e) proiectul de investiţii să fie necesar, pertinent şi util derulării activităţii autorizate a fi desfăşurată, să demonstreze eficienţa tehnico-economică, rentabilitatea, sustenabilitatea şi viabilitatea pentru minimum 3 ani consecutivi celui în care s-a finalizat investiţia;

f) societatea care urmează să beneficieze de investiţie să nu aibă datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale, atât pentru sediul social/profesional, sucursale, filiale, cât şi pentru toate punctele de lucru;

g) societatea care urmează să beneficieze de investiţie să nu se afle în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operaţională, insolvenţă, faliment sau suspendare temporară a activităţii;

h) în cazul societăţilor cu 2 sau mai mulţi asociaţi ori acţionari care solicită eliberarea avizului tehnic de specialitate se va proceda conform cerinţelor art. 43 alin (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Pentru obţinerea avizului tehnic de specialitate în vederea obţinerii vizei de lungă şedere în România pentru desfăşurarea de activităţi comerciale, cetăţeanul străin trebuie să depună:

o cerere-tip de eliberare a avizului tehnic de specialitate (formularul nr. 1, prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta procedură) în două exemplare semnate şi ştampilate de administratorul societăţii (sau mandatar cu procură specială/împuternicire avocaţială, după caz), însoţită de următoarele documente:

a) copia paşaportului solicitantului;

b) planul de afaceri (formularul nr. 2, prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta procedură) în original, semnat şi ştampilat pe fiecare pagină, la care vor fi ataşate documente din care rezultă valoarea elementelor de cost prezentate în plan.

Planul de afaceri va trebui să demonstreze necesitatea investiţiei, precum şi calendarul creării şi ocupării noilor locuri de muncă cu normă întreagă. De asemenea, în cadrul planului de afaceri trebuie justificată fiecare cheltuială în vederea demonstrării necesităţii realizării acesteia în desfăşurarea activităţilor pentru care se solicită aprobarea investiţiei;

c) extras de cont, în original, emis de o bancă din România pe numele persoanei fizice cetăţean străin solicitant al avizului şi care să confirme disponibilitatea sumelor necesare investiţiei în suma prevăzută de art. 43 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

d) copia legalizată a ultimului act constitutiv al societăţii;

e) copia ultimului bilanţ contabil înregistrat la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (A.N.A.F.) şi ultima balanţă de verificare contabilă, dacă este cazul;

f) procură notarială/împuternicire avocaţială pentru depunerea documentaţiei şi ridicarea avizului, în cazul în care deponentul este o altă persoană decât asociatul/acţionarul/ administratorul societăţii. În cazul în care procura este emisă de autorităţile străine, aceasta va fi apostilată/supralegalizată conform prevederilor legale în vigoare;

g) copia actului de identitate al deponentului;

h) documente justificative pentru dovedirea calităţii de asociat/acţionar în societăţile cu istoric de funcţionare (unde este cazul), inclusiv certificat constatator detaliat al societăţii emis de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (O.N.R.C.) şi valabil la data depunerii;

i) documente justificative privind plata;

j) certificate de atestare fiscală, în original sau copie legalizată, emise conform prevederilor legale privind îndeplinirea obligaţiilor exigibile de plată a impozitelor, taxelor şi datoriilor la bugetul general consolidat sau, după caz, la bugetele locale – atât pentru sediul social/profesional, sucursale, filiale, cât şi pentru toate punctele de lucru.

(3) Activele achiziţionate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a) pot fi mijloace fixe sau obiecte de inventar, conform legislaţiei în vigoare, şi se vor regăsi în activele imobilizate ale societăţii. Nu se permite achiziţionarea bunurilor care au constituit obiectul unei subvenţionări/finanţări nerambursabile şi nici achiziţionarea în sistem leasing;

b) trebuie să fie noi (cu excepţia clădirilor);

c) activele constând în spaţii pentru desfăşurarea activităţii vor fi înscrise în cartea funciară pentru care se va face dovada cu extrasul de carte funciară.

ARTICOLUL 3

Atestarea implementării planului de afaceri

În vederea eliberării documentului care atestă realizarea planului de afaceri (formularul nr. 4, prevăzut în anexa nr. 4 care face parte integrantă din prezenta procedură), în vederea prelungirii dreptului de şedere în România, în conformitate cu art. 55 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cetăţenii străini vor depune la sediul M.M.A.C.A. o cerere de eliberare a atestatului (formularul nr. 1), însoţită de următoarele documente:

a) copia paşaportului solicitantului;

b) avizul tehnic de specialitate pe planul de afaceri al investitorilor străini avizat anterior (transpus în formularul nr. 2), semnat şi ştampilat pe fiecare pagină;

c) copia legalizată a ultimului act constitutiv al societăţii;

d) certificat constatator detaliat al societăţii emis de O.N.R.C şi valabil la data depunerii;

e) procură notarială/împuternicire avocaţială pentru depunerea documentaţiei şi ridicarea atestatului, în cazul în care deponentul este o altă persoană decât asociatul/acţionarul/ administratorul societăţii. În cazul în care procura este emisă de autorităţile străine, aceasta va fi apostilată/supralegalizată conform prevederilor legale în vigoare;

f) copia actului de identitate al deponentului;

g) documente justificative privind efectuarea investiţiei în conformitate cu planul de afaceri avizat (originale sau copii semnate și stampilate, certificate „conform cu originalul”), după caz:

– ultima situaţie financiară anuală (bilanţ contabil) înregistrată la A.N.A.F., precum şi balanţa contabilă aferentă;

– fişele mijloacelor fixe;

– declaraţie pe propria răspundere a beneficiarului că activul/activele achiziţionat/achiziţionate este/sunt nou/noi şi pus/puse în funcţiune la locul implementării proiectului;

– documente justificative privind dreptul de proprietate/folosinţă asupra spaţiilor achiziţionate prin proiect, înscrise în cartea funciară (contract de vânzare-cumpărare, extras de carte funciară, antecontract de vânzare-cumpărare intabulat), iar pentru spaţiile din elemente prefabricate se vor prezenta dovada deţinerii în proprietate/folosinţă a terenului înregistrată la notariat/primărie/organ fiscal, certificat de urbanism, autorizaţie de construcţie (dacă este cazul), extras de carte funciară;

– raport de evaluare a activului certificat de un expert autorizat de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (A.N.E.V.A.R.);

– documente justificative privind dreptul de proprietate asupra mijloacelor de transport: carte de identitate, certificate de înmatriculare, asigurare obligatorie;

– documente justificative privind achiziţia şi plata activelor:

– contract de achiziţie;

– ordin de plată şi extras de cont ştampilat şi semnat de banca emitentă, în care se evidenţiază plata, conform contract.

Pentru locurile de muncă nou-create în cadrul proiectului dovada creării acestora se va face cu contractul individual de muncă înregistrat, cu normă întreagă, încheiat pe perioadă nedeterminată.

Ulterior, pe toată perioada de monitorizare, se va face dovada menţinerii acestora, cu documentele prevăzute de legislaţia în vigoare (extras REGES din REVISAL şi Raport salariaţi din REVISAL), pentru minimum 10 locuri de muncă în cazul asociatului în societăţile cu răspundere limitată şi minimum 15 locuri de muncă în cazul acţionarului în societăţile pe acţiuni.