În Monitorul Oficial nr. 368 din 17 mai a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Finanțelor Publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică.
CAPITOLUL I
Reguli generale privind comunicarea prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică
ARTICOLUL 1
Comunicarea prin „Spaţiul privat virtual”
(1) Persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică pot opta pentru a li se comunica prin mijloace electronice de transmitere la distanţă actele administrative fiscale emise în formă electronică de către organul fiscal central, prin accesarea serviciului „Spaţiul privat virtual”, denumit în continuare SPV.
(2) Prin SPV sunt comunicate şi alte documente sau informaţii, inclusiv de natura celor prevăzute la art. 2, în măsura în care acestea sunt deţinute de Ministerul Finanţelor Publice şi unităţile sale subordonate şi sunt prevăzute în prezenta procedură.
(3) Accesarea SPV reprezintă opţiune în sensul art. 47 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală.
(4) În cazul utilizării SPV nu se mai utilizează şi altă modalitate de comunicare a actului administrativ-fiscal.
(5) Prin SPV persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică pot transmite Ministerului Finanţelor Publice/organului fiscal central şi cereri, înscrisuri sau documente.
(6) SPV constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică a unui spaţiu virtual, aflat pe serverele Ministerului Finanţelor Publice/Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, prin intermediul căruia se efectuează comunicarea electronică a informaţiilor şi înscrisurilor între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică în legătură cu situaţia financiară sau fiscală proprie a acesteia.
ARTICOLUL 2
Comunicarea prin serviciul „Buletinul informativ”
(1) Prin mijloacele electronice de transmitere la distanţă Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală furnizează serviciul „Buletinul informativ”, care constă în punerea la dispoziţia persoanelor fizice, persoanelor juridice şi altor entităţi fără personalitate juridică a unor informaţii publice cu caracter financiar sau fiscal, în scopul îndrumării acestora în îndeplinirea obligaţiilor fiscale, precum şi a altor informaţii publice.
(2) Serviciul prevăzut la alin. (1) este o aplicaţie informatică de tip RSS.
ARTICOLUL 3
Reguli privind furnizarea de servicii de comunicare electronică
(1) Serviciile de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă furnizate de Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, potrivit art. 1 şi 2, denumite în continuare servicii de comunicare electronică, sunt gratuite. În cazul în care furnizarea unui serviciu de comunicare electronică presupune suportarea unor costuri pentru utilizatori, aceştia vor fi avertizaţi în mod corespunzător.
(2) Serviciile de comunicare electronică prevăzute la art. 1 şi 2 sunt disponibile 24 de ore din 24.
(3) Furnizarea serviciilor de comunicare electronică se efectuează prin intermediul sistemului informatic centralizat al Ministerului Finanţelor Publice, pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, denumit în continuare platformă informatică dedicată.
(4) Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală furnizează serviciile de comunicare electronică în condiţii normale de funcţionare a echipamentelor electronice şi nu răspunde pentru eventualele disfuncţionalităţi ale sistemelor prin care se asigură serviciile electronice şi care nu îi pot fi imputabile.
(5) Serviciile de comunicare electronică prevăzute la art. 1 şi 2 se furnizează în baza ofertei de servicii puse la dispoziţie de Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală şi a opţiunilor utilizatorului, potrivit termenilor şi condiţiilor stabilite prin prezenta procedură.
ARTICOLUL 4
Reguli privind utilizarea de servicii de comunicare electronică
(1) La serviciile de comunicare electronică prin SPV au acces persoanele fizice, persoanele juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică, direct sau prin reprezentanţii sau împuterniciţii acestora.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) care utilizează serviciile de comunicare electronică prin SPV trebuie să respecte regulile de protecţie şi securitate a datelor stabilite de legislaţia în vigoare şi prezenta procedură.
(3) În scopul utilizării SPV persoanele prevăzute la alin. (1) trebuie să se identifice folosind mijloacele de identificare şi să se înregistreze conform regulilor stabilite prin prezenta procedură.
CAPITOLUL II
Mijloacele de identificare electronică a persoanelor fizice, persoanelor juridice şi a altor entităţi fără personalitate juridică în mediul electronic
ARTICOLUL 5
Definiţii
În sensul prezentului capitol, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) autentificare – proces electronic care permite confirmarea identificării electronice a unei persoane fizice, persoane juridice sau a altei entităţi fără personalitate juridică, prin tehnici şi mijloace de identificare electronică, în vederea obţinerii anumitor drepturi în cadrul sistemului informatic, în baza identităţii persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică;
b) certificat calificat – certificat calificat eliberat de furnizorii de servicii de certificare, acreditaţi în condiţiile Legii nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, şi ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 910/2014;
c) date de identificare – setul de date definit potrivit art. 1 pct. 40 din Codul de procedură fiscală;
d) document electronic – conţinut stocat în format electronic;
e) HTTPS – protocol de transmitere a informaţiilor, securizat, folosit pentru criptarea transferului de informaţii;
f) identificatorul persoanei fizice, persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică – şirul de caractere alfanumerice care este asociat în mod unic de către un furnizor de servicii de autentificare electronică persoanei fizice, persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică;
g) identificare electronică – procesul de recunoaştere a unei persoane fizice, persoane juridice sau altei entităţi fără personalitate juridică, prin mijloace electronice, în baza informaţiilor deţinute de un furnizor de servicii de certificare, acreditaţi în condiţiile Legii nr. 455/2001, republicată, şi ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014;
h) identificare fizică – procesul de recunoaştere unică a persoanei (fizice, juridice sau entităţii fără personalitate juridică) în baza informaţiilor prezentate de persoana fizică, reprezentantul legal, împuternicitul sau reprezentantul desemnat din documentele de identitate, de reprezentare sau de împuternicire, după caz, valabile, emise de autorităţile competente conform legii;
i) metodă de identificare electronică – autentificarea electronică în relaţia cu Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, realizată în scopul accesului la serviciul în SPV al persoanei fizice, persoanei juridice sau al altei entităţi fără personalitate juridică;
j) mijloc de identificare electronică – ansamblul de informaţii şi dispozitivul sau procedura informatică prin care se poate face la distanţă dovada identităţii persoanei (fizice, juridice sau entităţii fără personalitate juridică) în vederea oferirii unui acces la informaţii sau servicii electronice;
k) navigator internet – aplicaţie informatică ce permite utilizatorilor să afişeze pe terminalul propriu text, grafică, video, muzică şi alte informaţii aflate pe o pagină web, să comunice cu furnizorul de informaţii şi cu alţi utilizatori;
l) NPOTP – identificatorul persoanei fizice, persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică (nume) şi cod de autentificare (parolă) însoţită de OTP;
m) OTP – cod de autentificare de unică folosinţă, parolă valabilă pentru o singură sesiune de lucru sau o tranzacţie;
n) RSS – familie de formate de date pentru conţinutul sau/şi sumarurile de pagini web actualizate frecvent, împreună cu legături către conţinutul complet al paginilor şi alte metadate.
ARTICOLUL 6
Mijloacele de identificare electronică
(1) Persoanele juridice sau alte entităţi fără personalitate juridică se identifică electronic cu certificate calificate.
(2) Persoanele fizice care au calitatea de reprezentant sau de împuternicit al unei persoane fizice, persoane juridice sau al altei entităţi fără personalitate juridică se identifică electronic cu certificate calificate.
(3) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere se identifică electronic cu certificate calificate numai pentru obligaţiile fiscale pentru care, în relaţia cu Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, se identifică prin codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
(4) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent ori exercită profesii libere, pentru obligaţiile fiscale, altele decât cele prevăzute la alin. (3), precum şi celelalte persoane fizice se identifică electronic prin oricare dintre următoarele dispozitive:
a) certificate calificate;
b) NPOTP.
(5) Mijloacele de identificare prevăzute la alin. (1)-(3) şi alin. (4) lit. a) asigură un nivel de încredere încadrat în categoria ridicat, iar mijloacele de identificare prevăzute la alin. (4) lit. b) asigură un nivel de încredere încadrat în categoria substanţial. Nivelurile de încredere pentru mijloacele de identificare electronică sunt stabilite prin raportare la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.502 de stabilire a unor specificaţii şi proceduri tehnice minime pentru nivelurile de asigurare a încrederii ale mijloacelor de identificare electronică în temeiul art. 8 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
ARTICOLUL 7
Securitatea datelor de identificare
(1) Persoanele fizice care se identifică potrivit prezentului capitol au drepturile prevăzute de Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Regulamentului (UE) 2016/679 din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Schimbul de date realizat în scopul aprobării cererii de înregistrare între persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică şi furnizorul serviciului trebuie să îndeplinească cerinţe-standard de integritate şi confidenţialitate potrivit protocolului HTTPS.
ARTICOLUL 8
Confirmarea informaţiilor şi acordul de folosire a datelor personale
(1) În cadrul procedurii de autentificare electronică, după efectuarea cu succes a identificării, Ministerul Finanţelor Publice/Agenţia Naţională de Administrare Fiscală are obligaţia de a pune la dispoziţia utilizatorului datele personale ale acestuia, pe care le deţine în baza sa de date şi pe care le utilizează în scopul autentificării, precum şi denumirea serviciului electronic la care se acordă accesul.
(2) Acordul persoanei fizice, persoanei juridice sau entităţii fără personalitate juridică pentru folosirea datelor sale personale şi pentru verificarea datelor şi documentelor justificative prezentate, în scopul acordării accesului la serviciile de comunicare electronică pentru care persoana fizică, persoana juridică sau entitatea fără personalitate juridică solicită utilizarea, se consideră a fi implicit.
(3) Acceptarea termenilor şi condiţiilor de utilizare a SPV, potrivit prezentului ordin, reprezintă inclusiv acordul pentru utilizarea datelor cu caracter personal. Neacceptarea acestora conduce la respingerea automată a cererii de înregistrare în SPV.