În Monitorul Oficial nr. 933 din 21 noiembrie a.c.a fost publicat Ordinul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice nr. 5.086/2016 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind școlarizarea la domiciliu, respectiv înființarea de grupe/clase în spitale.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Prezenta metodologie reglementează cadrul general, instituțional, conceptual și procedural, prin care se realizează școlarizarea la domiciliu și înființarea de grupe/clase în spitale.
(1) Obiectul prezentei metodologii îl constituie organizarea școlarizării la domiciliu, respectiv înființarea de grupe/clase în spitale, ca forme de educație adaptate, în conformitate cu legislația în vigoare.
(2) Beneficiarii acestor forme de educație adaptate sunt copiii/elevii nedeplasabili, cu boli cronice sau cu boli care necesită perioade de spitalizare mai mari de 4 săptămâni, cu sau fără alte deficiențe asociate, care, temporar sau permanent, nu pot frecventa cursurile școlare în cadrul unității de învățământ.
(3) Prezenta metodologie conține reglementări cu privire la:
a) cadrul legislativ privind școlarizarea la domiciliu și înființarea de grupe/clase în spitale;
b) factorii implicați în școlarizarea la domiciliu și înființarea și funcționarea unor grupe/clase în spitale;
c) organizarea procesului instructiv-educativ la domiciliu și în spitale;
d) evaluarea elevilor școlarizați la domiciliu și în spitale.
(4) Scopul școlarizării la domiciliu și în spitale este acela de a le acorda elevilor aflați în imposibilitatea frecventării școlii de masă șansa de a atinge un nivel de educație corespunzător particularităților individuale, premisă a unei bune integrări sociale și profesionale.
(5) Specificul educației la domiciliu și în spitale este reprezentat de adaptarea desfășurării procesului instructiv – educativ la posibilitățile de educație individuală ale fiecărui copil și la mediul în care se desfășoară acest proces.
(6) Obiectivele urmărite prin școlarizarea la domiciliu, respectiv prin înființarea de grupe/clase în spitale sunt:
a) asigurarea continuității școlarizării, care să permită elevului să promoveze anul de studiu în curs sau să participe la evaluările organizate pentru finalizarea unui nivel de învățământ;
b) crearea și dezvoltarea unei bune relații de comunicare între mediul școlar și cel al copiilor, elevilor și tinerilor școlarizați la domiciliu/spital;
c) asigurarea cadrului de acțiune comună a cadrelor medicale și a cadrelor didactice implicate în recuperarea și educația elevilor.
Prezenta metodologie operează cu un ansamblu de concepte, principii, termeni, expresii specifice și abrevieri, definit în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.
CAPITOLUL II
Școlarizarea la domiciliu
SECȚIUNEA 1
Factori implicați
Beneficiază de școlarizare la domiciliu, pe o perioadă determinată, copiii/elevii/tinerii nedeplasabili, cu boli cronice, cu sau fără alte deficiențe asociate, și elevii aflați în stare de convalescență de lungă durată, după afecțiuni/traumatisme care au necesitat sau nu intervenții chirurgicale, tratamente spitalicești etc.
Categoriile de deficiențe (afectări) pentru care se va avea în vedere școlarizarea la domiciliu, structurate tipologic conform Ordinului ministrului sănătății și familiei și al secretarului de stat al Autorității Naționale pentru Protecția Copilului și Adopție nr. 725/12.709/2002 privind criteriile pe baza cărora se stabilește gradul de handicap pentru copii și se aplică măsurile de protecție specială a acestora, cu modificările și completările ulterioare, sunt următoarele:
a) afectări (deficiențe) ale sistemului nervos și funcțiilor mentale globale;
b) afectări ale structurilor și funcțiilor senzoriale;
c) afectări ale structurii laringelui și funcțiilor sale;
d) afectări ale structurii și funcțiilor sistemelor cardiovascular, respirator și imunitar;
e) afectări ale structurii și funcțiilor sistemelor digestiv, metabolic și endocrin;
f) afectări ale structurii și funcțiilor aparatului urinar;
g) afectări ale structurii și funcțiilor aparatului locomotor și corespunzătoare mișcării și ale mușchilor;
h) afectări ale structurii pielii, anexelor și funcțiilor tegumentului;
i) afectări legate de boala canceroasă;
j) afectări multiple ale organismului legate de boli genetice invalidante;
k) afectări ale organismului legate de transplantul de organe.
(1) Evaluarea dosarului care conține documentele referitoare la starea de sănătate a copiilor/elevilor/tinerilor în vederea școlarizării la domiciliu se realizează la cererea părinților/tutorelui legal instituit, de către Serviciul de evaluare și orientare școlară și profesională, denumit în continuare SEOSP, din cadrul centrului județean de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, denumite în continuare C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E., care va conține:
a) cerere-tip pentru evaluare complexă și orientare școlară și profesională;
b) documente de identitate (copie a certificatului de naștere al copilului/elevului/tânărului sau a actului de identitate; copia buletinului de identitate/cărții de identitate al/a părinților/tutorelui legal instituit; copie a documentului prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este tutorele legal instituit al copilului/elevului/tânărului, după caz);
c) dosar medical, conținând: certificat/raport medical, cu recomandare explicită pentru școlarizarea la domiciliu, eliberat de un medic de specialitate, conform legislației în vigoare; fișa medicală sintetică;
d) fișa de evaluare psihologică, după caz;
e) dosar educațional, cuprinzând rezultatele evaluărilor precedente, respectiv copie a foii matricole a elevului, fișa psihopedagogică, portofoliu, acolo unde este cazul;
f) raportul de anchetă socială, după caz;
g) copie a ultimului certificat de orientare școlară și profesională, la reorientare.
(2) Părintele/Tutorele legal instituit depune cererea semnată, împreună cu documentele menționate la alin. (1), la SEOSP.
(3) Cererea se înregistrează numai în condițiile în care sunt anexate toate documentele menționate la alin. (1).
(1) În urma evaluării dosarului, C.J.R.A.E./C.M.B.R.A.E. eliberează certificatul de orientare școlară și profesională, în care se va specifica tipul unității de Învățământ care va organiza școlarizarea la domiciliu (școală de masă sau școală specială).
(2) Înscrierea se face în urma unei solicitări scrise din partea părintelui/tutorelui legal instituit, de regulă la unitatea de învățământ aflată în proximitatea domiciliului, denumită în continuare unitate de învățământ rezidențială, în limita planului de școlarizare aprobat.
(3) Unitatea de învățământ care organizează școlarizarea copilului/elevului/tânărului la domiciliu elaborează și supune spre aprobare inspectoratului școlar județean/inspectoratului Școlar al Municipiului București, denumit în continuare I.S.J/I.S.M.B., planul educațional individualizat (P.E.I.) și propunerile privind cadrul didactic/cadrele didactice care asigură instruirea elevului la domiciliu.
(1) Monitorizarea cursurilor desfășurate pe perioada de școlarizare la domiciliu revine în totalitate unității de învățământ rezidențiale.
(2) Reevaluarea gradului de handicap și a orientării școlare și profesionale a copiilor se face cu 30 de zile înainte de expirarea certificatului de orientare școlară și profesională sau, după caz, la cererea părintelui/tutorelui legal instituit.