În Monitorul Oficial nr. 665 din 30 august a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Transporturilor nr. 691/2016 pentru aprobarea Metodologiei de contractare a evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră, de desemnare și de lucru a auditorilor de siguranță rutieră.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. este instituția competentă să gestioneze efectuarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră.
(2) Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere și auditul de siguranță rutieră se realizează la solicitarea investitorului proiectului de infrastructură rutieră, denumit în continuare investitor.
CAPITOLUL II
Contractarea serviciilor privind realizarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră
SECȚIUNEA 1
Evaluarea de impact asupra siguranței rutiere
Art. 2.
În vederea contractării serviciilor privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere, investitorul depune sau transmite prin poștă cu confirmare de primire, la sediul Autorității Rutiere Române – A.R.R., o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
Art. 3.
(1) În termen de maximum 10 zile de la înregistrarea cererii prevăzute la art. 2, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. înaintează solicitantului, în două exemplare, în original, contractul de prestări de servicii privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere, semnat și înregistrat, întocmit conform contractului-cadru prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta metodologie, în vederea semnării de către solicitant.
(2) Solicitantul evaluării de impact asupra siguranței rutiere are obligația de a returna în termen de maximum 10 zile un exemplar original al contractului prevăzut la alin. (1) semnat, împreună cu documentația privind fiecare capitol al proiectului de infrastructură rutieră sau al drumului supus evaluării de impact asupra siguranței rutiere.
(3) Data intrării în vigoare a contractului privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere reprezintă data comunicării.
Art. 4.
În termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării contractului privind asigurarea realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere, investitorul va fi notificat cu privire la auditorul de siguranță rutieră sau echipa de auditori de siguranță rutieră desemnați în condițiile legii.
Art. 5.
(1) Documentele minime prevăzute la art. 3 alin. (2), întocmite conform legislației în vigoare, sunt următoarele:
a) părțile scrise ale proiectului*;
b) părțile desenate ale proiectului*;
c) caietele de sarcini ale proiectului;
d) situația obiectivelor generatoare atât de trafic rutier, cât și pietonal;
e) situația accidentelor rutiere petrecute în ultimii 3 ani pe sectorul studiat sau în zona intersecțiilor cu acesta;
f) analiza cost-beneficiu, dacă aceasta este disponibilă la data realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere;
g) alte date/informații/documente necesare realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere.
(2) La cererea auditorului de siguranță rutieră sau a echipei de auditori de siguranță rutieră, autoritățile cu atribuții în siguranță rutieră pun la dispoziția acestora, în scris, informațiile necesare realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere, cu excepția cazurilor prevăzute de lege.
Art. 6.
După realizarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere în termenii contractuali prevăzuți, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. verifică documentul care atestă predarea raportului de evaluare de impact asupra siguranței rutiere către solicitant.
Art. 7.
Investitorul are obligația de a întreprinde, conform legii, demersurile necesare pentru a asigura respectarea recomandărilor conținute în raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere.
Art. 8.
Investitorul are dreptul de a contesta motivat recomandările cuprinse în raportul de evaluare de impact asupra siguranței rutiere la Comisia de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii raportului.
SECȚIUNEA a 2-a
Auditul de siguranță rutieră
Art. 9.
(1) Auditul de siguranță rutieră este parte integrantă a unui proiect de infrastructură rutieră ce se concretizează printr-un raport de audit de siguranță rutieră, se execută obligatoriu pe capitole, corespunzător pentru fiecare stadiu, cu respectarea prescripțiilor prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
a) studiul de fezabilitate/documentația de avizare a lucrărilor de intervenții;
b) proiect tehnic și detalii de execuție;
c) anterior recepției la terminarea lucrărilor la drumul public;
d) imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic.
(2) Raportul rezultat în urma auditului de siguranță rutieră are anexat un set de recomandări privind remedierea eventualelor deficiențe constatate.
Art. 10.
Investitorul are obligația de a încheia cu Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. câte un contract distinct pentru fiecare stadiu supus auditului de siguranță rutieră.
Art. 11.
În vederea contractării serviciilor privind asigurarea realizării auditului de siguranță rutieră, solicitantul depune sau transmite prin poștă cu confirmare de primire, la sediul Autorității Rutiere Române – A.R.R., o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta metodologie.
Art. 12.
(1) În termen de maximum 10 zile de la înregistrarea cererii prevăzute la art. 2, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. înaintează solicitantului, în două exemplare, în original, contractul de prestări de servicii privind asigurarea realizării auditului de siguranță rutieră, semnat și înregistrat, întocmit conform contractului-cadru prevăzut în anexa nr. 3 la prezenta metodologie, în vederea semnării de către solicitant.
(2) Solicitantul auditului de siguranță rutieră are obligația de a returna în termen de maximum 10 zile un exemplar original al contractului prevăzut la alin. (1) semnat, împreună cu documentația privind fiecare capitol al proiectului de infrastructură rutieră sau al drumului public supus auditului de siguranță rutieră.
(3) Data intrării în vigoare a contractului privind asigurarea realizării auditului de siguranță rutieră reprezintă data comunicării.
Art. 13.
În termen de cel mult 30 de zile de la data comunicării contractului privind asigurarea realizării auditului de siguranță rutieră, investitorul va fi notificat cu privire la auditorul de siguranță rutieră sau echipa de auditori de siguranță rutieră desemnați în condițiile legii.
Art. 14.
(1) Documentele prevăzute la art. 12 alin. (2) necesare realizării auditului de siguranță rutieră, în funcție de stadiul proiectului, sunt, după caz:
a) raportul privind evaluarea de impact asupra siguranței rutiere;
b) documentele conținute în studiul de prefezabilitate, studiul de fezabilitate, proiect tehnic și detalii de execuție, dar nu mai puțin decât:
(i) planurile generale ale traseului;
(ii) planurile de situație și profilurile transversale și longitudinale ale traseului;
(iii) planurile terenurilor pe care este proiectat traseul;
(iv) planurile de semnalizare orizontală și verticală de pe traseu, precum și ale echipamentelor de tip sistem de transport inteligent;
(v) memorii tehnice;
(vi) analizele de trafic, existent și prognozat;
c) datele și informațiile privind accidentele rutiere înregistrate pe drumuri auditate;
d) informațiile cu privire la recomandările conținute în raportul anterior;
e) alte informații necesare.
(2) La cererea auditorului de siguranță rutieră sau a echipei de auditori de siguranță rutieră, autoritățile cu atribuții în siguranța rutieră pun la dispoziția acestora, în scris, informațiile necesare realizării auditului de siguranță rutieră, cu excepția cazurilor prevăzute de lege.
Art. 15.
După finalizarea auditului de siguranță rutieră pentru fiecare stadiu menționat, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. verifică documentul care atestă predarea raportului de audit de siguranță rutieră aferent stadiului respectiv către solicitant.
Art. 16.
Investitorul are obligația de a întreprinde, conform legii, demersurile necesare pentru a asigura respectarea recomandărilor prevăzute în raportul menționat la art. 15.
Art. 17.
Investitorul are dreptul de a contesta motivat recomandările cuprinse în raportul menționat la art. 15 la Comisia de atestare, disciplină și soluționare a contestațiilor, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii acestuia.
CAPITOLUL III
Desemnarea auditorilor de siguranță rutieră
Art. 18.
Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. desemnează auditorii de siguranță rutieră în vederea realizării evaluării de impact asupra siguranței rutiere și a auditului de siguranță rutieră în termenul legal.
Art. 19.
Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. păstrează evidența auditorilor de siguranță rutieră în Registrul auditorilor de siguranță rutieră și în format electronic.
Art. 20.
(1) Auditorii de siguranță rutieră au obligația de a informa Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în situația în care nu vor fi disponibili în vederea efectuării evaluării de impact asupra siguranței rutiere/auditului de siguranță rutieră pentru o perioadă mai mare de 5 zile.
(2) Informarea se transmite în format electronic, la adresa de e-mail pusă la dispoziție de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. în acest sens, cu cel puțin o zi înainte de începerea perioadei de indisponibilitate.
(3) Auditorii de siguranță rutieră au obligația de a anunța, în termen de 48 de ore de la luarea la cunoștință, orice modificare intervenită cu privire la datele de contact înscrise în Registrul auditorilor de siguranță rutieră.
(4) În cazul nerespectării prevederilor alin. (1)-(3), auditorul de siguranță rutieră nu va mai fi desemnat pentru o perioadă de 6 luni.
Art. 21.
(1) În vederea desemnării auditorilor de siguranță rutieră, Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. publică pe pagina sa de internet anunțul privind solicitarea investitorului pentru realizarea evaluării de impact asupra siguranței rutiere/auditului de siguranță rutieră care urmează a fi contractată.
(2) Auditorii de siguranță rutieră au obligația de a transmite în format electronic, în termen de 10 zile de la publicarea anunțului Autorității Rutiere Române – A.R.R., solicitarea de înscriere pe lista auditorilor de siguranță rutieră disponibili pentru proiectul respectiv, însoțită de declarația pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor de independență prevăzute de Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare, conform modelului publicat pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române – A.R.R.
(3) La încheierea perioadei prevăzute la alin. (2), Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. va desemna auditorii de siguranță rutieră dintre cei înscriși, în baza procedurii interne de desemnare, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 11 alin. (2) din Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(4) În situația în care nu au fost înregistrate solicitări sau nu se poate asigura numărul necesar de auditori de siguranță rutieră, desemnarea acestora se realizează de Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. conform procedurii menționate la alin. (3), ținând seama de prevederile legale.
Art. 22.
(1) Numărul necesar de auditori de siguranță rutieră se stabilește având în vedere lungimea sectorului de drum. Pentru un sector de cel mult 20 km, lucrările de evaluare de impact asupra siguranței rutiere/audit de siguranță rutieră se execută de către un auditor de siguranță rutieră.
(2) Pentru sectoarele de drum care depășesc 20 km, lucrările de evaluare de impact asupra siguranței rutiere/audit de siguranță rutieră se execută de o echipă formată din doi auditori de siguranță rutieră. Componența echipei de evaluare/audit este stabilită de către Autoritatea Rutieră Română – A.R.R.
Art. 23.
(1) Procedura de desemnare a auditorilor de siguranță rutieră se finalizează prin încheierea, între Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. și persoanele desemnate, a unui contract de prestări de servicii întocmit, după caz, conform contractelor-cadru prevăzute în anexele nr. 4 și 5 la prezenta metodologie.
(2) În cazul refuzului nejustificat al semnării contractului prevăzut la alin. (1), auditorul de siguranță rutieră nu va mai fi desemnat pentru o perioadă de 6 luni.