În Monitorul Oficial nr. 635 din 18 august a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Sănătății nr. 922/2016 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare al Institutului Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” București.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Institutul Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” din București a fost înființat prin decizia Ministerului Sănătății publicată în Buletinul Oficial nr. 37 din luna februarie 1949 și a început să funcționeze efectiv din data de 21 decembrie 1949.
(2) Actul de înființare al Institutului Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” din București este Decretul nr. 54/1949. Institutul Oncologic „Prof. Dr. Alexandru Trestioreanu” București este instituție sanitară publică cu paturi, de interes public național, cu personalitate juridică, care asigură servicii medicale și de cercetare, denumit în continuare institut.
(3) Institutul dispune de un număr sporit de spații destinate examinării și efectuării tratamentului cu citostatice, inclusiv a bolnavilor ambulatorii, săli de operații, spații pentru prestații diagnostice și de laborator, de investigație radiologică sau cu radioizotopi, ecograf, computer-tomograf, secții clinice, facilități de iradiere necesare pentru întocmirea planului terapeutic și efectuarea de tratamente cu energii înalte, precum și spații care sunt destinate activității de cercetare.
(4) Serviciile medicale acordate de institut pot fi preventive, curative și/sau paleative. Institutul, prin activitatea medicală și activitatea de cercetare, participă la asigurarea stării de sănătate a populației.
(5) Activitățile organizatorice și funcționale cu caracter medico-sanitar din institut sunt reglementate și supuse controlului Ministerului Sănătății.
(6) Asistența medicală în institut se realizează în cadru autorizat potrivit legii.
(7) Institutul trebuie să îndeplinească condițiile de autorizare sanitară, de funcționare și de competență prevăzute de lege.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate
Art. 2.
În raport cu obiectul său de activitate, institutul asigură pentru populația deservită, în principal, următoarele servicii medicale:
1. prevenirea și combaterea bolilor oncologice;
2. primul ajutor medical și asistență medicală de urgență dacă starea sănătății persoanei este critică;
3. efectuarea consultațiilor, investigațiilor, stabilirea diagnosticului, a tratamentelor și a altor îngrijiri medicale tuturor bolnavilor spitalizați;
4. recuperarea medicală a bolnavilor;
5. achiziționarea, gestionarea și distribuirea medicamentelor;
6. achiziționarea, depozitarea, distribuirea și întreținerea instrumentarului și aparaturii medicale, a altor produse tehnico- medicale, potrivit normelor în vigoare;
7. controlul și urmărirea calității medicamentelor administrate bolnavilor în vederea ridicării eficienței tratamentelor, evitarea riscului terapeutic și a fenomenelor adverse;
8. desfășurarea unei activități proprii de cercetare științifică, pe baza unui plan aprobat, având ca scop promovarea stării de sănătate a pacienților;
9. crearea unor condiții moderne de confort, asigurarea unei alimentații specifice afecțiunilor și servirea mesei în condiții de igienă;
10. educația sanitară a bolnavilor internați sau asistați în ambulatoriu;
11. realizarea condițiilor necesare pentru aplicarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă și pază contra incendiilor, precum și a celor privind protecția civilă, corespunzător normelor legale;
12. organizarea și desfășurarea activității de arhivare a documentelor primite, generate și deținute de unitate în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
13. asigurarea condițiilor optime de păstrare a fondului de documente, cu respectarea termenelor de păstrare stabilite pentru unitățile sanitare.
Art. 3.
În cadrul institutului se desfășoară și următoarele activități:
– învățământ medico-farmaceutic;
– învățământ universitar;
– învățământ postuniversitar;
– cercetare științifică medicală;
– efectuarea de studii clinice în domeniul medicamentului;
– implementarea proiectelor finanțate prin Mecanismul financiar al Spațiului Economic European (SEE), Mecanismul financiar norvegian și fonduri externe nerambursabile.
Art. 4.
Pregătirea cadrelor medicale, rezidenților, studenților, doctoranzilor, masteranzilor și elevilor în institut este admisă atât pentru cei din învățământul de stat, cât și pentru cei din învățământul privat autorizat sau acreditat potrivit legii.
Art. 5.
Criteriile pentru desfășurarea activităților de cercetare științifică medicală se propun de către Academia de Științe Medicale și se aprobă prin ordin al ministrului sănătății, cu avizul Ministerului Educației Naționale și Cercetării Științifice.
Art. 6.
Colaborarea dintre institut și instituțiile de învățământ superior medical, respectiv unitățile de învățământ medical, se desfășoară pe bază de contract, încheiat conform metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului sănătății și al ministrului educației naționale și cercetării științifice.
Art. 7.
Cercetarea științifică medicală se efectuează pe bază de teme și de contracte de cercetare, încheiate între institut și finanțatorul cercetării.
Art. 8.
Institutul are obligația să desfășoare activitatea de educație medicală și cercetare (EMC) pentru medici, asistenți medicali și alt personal. Costurile acestor activități sunt de regulă suportate de personalul beneficiar. Institutul poate suporta astfel de costuri, în condițiile alocărilor bugetare.
Art. 9.
(1) Institutul asigură condiții de cazare, igienă, alimentație și de prevenire a infecțiilor nosocomiale, conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătății.
(2) Institutul răspunde, în condițiile legii, pentru calitatea actului medical, pentru respectarea condițiilor de cazare, igienă (neutilizând materiale și instrumente a căror condiție de sterilizare nu este sigură), alimentație și de prevenire a infecțiilor nosocomiale, precum și pentru acoperirea prejudiciilor cauzate pacienților, stabilite de către organele competente.
(3) Institutul răspunde pentru păstrarea confidențialității față de terți asupra tuturor informațiilor decurse din serviciile medicale acordate asiguraților.
(4) Institutul răspunde pentru acordarea serviciilor medicale în mod nediscriminatoriu asiguraților, precum și pentru respectarea dreptului la libera alegere a serviciilor medicale.
(5) Institutul asigură continuitatea asistenței medicale prin organizarea liniilor de gardă, conform legislației în vigoare.
(6) Institutul respectă prevederile Legii pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date nr. 677/2001, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 10.
(1) Institutul are obligația de a acorda primul ajutor și asistență medicală de urgență oricărei persoane care se prezintă la institut, dacă starea sănătății persoanei este critică. După stabilizarea funcțiilor vitale, institutul va asigura, după caz, transportul autorizat obligatoriu la o altă instituție medico- sanitară de profil.
(2) Institutul va fi în permanență pregătit pentru asigurarea asistenței medicale în caz de război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale și alte situații de criză și este obligat să participe cu toate resursele la înlăturarea efectelor acestora.
(3) Cheltuielile efectuate de institut în caz război, dezastre, atacuri teroriste, conflicte sociale și alte situații de criză se rambursează de către stat, prin hotărâre a Guvernului.
Art. 11.
(1) Institutul are obligația să înregistreze, să stocheze, să prelucreze și să transmită informațiile privind activitatea de îngrijire, conform normelor elaborate de Ministerul Sănătății.
(2) Raportările se fac atât la Ministerul Sănătății, cât și la Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București.
(3) Personalul medical are obligația respectării clauzelor contractuale cu Casa de Asigurări de Sănătate a Municipiului București și va fi sancționat corespunzător legii în cazul nerespectării acestor clauze.
(4) Institutul are obligativitatea completării prescripțiilor medicale conexe actului medical atunci când este cazul pentru afecțiuni acute, subacute, cronice (inițiale).
Art. 12.
Atribuțiile institutului
Institutul este obligat, în principiu, să asigure:
1. prevenirea și combaterea infecțiilor nosocomiale;
2. efectuarea consultațiilor, investigațiilor, tratamentelor și a altor îngrijiri medicale bolnavilor spitalizați;
3. stabilirea corectă a diagnosticului și a conduitei terapeutice pentru pacienții spitalizați;
4. aprovizionarea și distribuirea medicamentelor;
5. aprovizionarea cu substanțe si materiale de curățenie și dezinfecție;
6. aprovizionarea în vederea asigurării unei alimentații corespunzătoare, atât din punct de vedere calitativ, cât și cantitativ, conform legislației în vigoare;
7. un microclimat corespunzător astfel încât să fie prevenită apariția de infecții nosocomiale;
8. realizarea condițiilor necesare pentru aplicarea măsurilor de protecție a muncii și pază contra incendiilor, conform normelor în vigoare;
9. limitarea accesului vizitatorilor în institut în perioada de carantină, iar în unele secții, interzicerea vizitării pe secție.
CAPITOLUL III
Conducerea institutului
Art. 13.
(1) Institutul este condus de un manager, persoană fizică. În cadrul institutului se organizează și funcționează Consiliul de administrație și Comitetul director.
(2) Conducerea institutului acționează cu diligența pe care un bun proprietar o depune în administrarea bunurilor sale și răspunde de integritatea acestuia, precum și de întocmirea și prezentarea la termenele stabilite a situației patrimoniului în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 14.
Conducerea institutului este formată din:
1. consiliul de administrație;
2. manager, care asigură conducerea curentă a unității;
3. comitet director, format din:
– manager;
– director medical;
– director financiar-contabil;
– director de îngrijiri.
1.
Consiliul de administrație
Art. 15.
(1) În conformitate cu legislația în vigoare, la nivelul institutului își desfășoară activitatea Consiliul de administrație, care are rol de a dezbate principalele probleme de strategie și de organizare și funcționare a institutului și de a face recomandări managerului institutului în urma dezbaterilor. Consiliul de administrație are următoarea componență:
– trei reprezentanți ai Ministerului Sănătății și trei membri supleanți;
– un reprezentant numit de Consiliul General al Municipiului București și un membru supleant;
– un reprezentant al Universității de Medicină și Farmacie
„Carol Davila” București și un membru supleant;
– un reprezentant al structurii teritoriale a Colegiului Medicilor din România, cu statut de invitat;
– un reprezentant al structurii teritoriale a Ordinului Asistenților Medicali Generaliști, Moașelor și Asistenților Medicali din România, cu statut de invitat.
(2) Managerul participă la ședințele Consiliului de administrație fără drept de vot.
(3) Reprezentantul nominalizat de sindicatul legal constituit în institut, afiliat federațiilor sindicale semnatare ale contractului colectiv de muncă la nivel de ramură sanitară, participă ca invitat permanent la ședințele Consiliului de administrație.
Art. 16.
Atribuțiile principale ale Consiliului de administrație sunt următoarele:
1. avizarea bugetului de venituri și cheltuieli al institutului, precum și a situațiilor financiare trimestriale și anuale;
2. organizarea concursului pentru ocuparea funcției de manager în baza regulamentului aprobat prin ordin al ministrului sănătății;
3. aprobarea măsurilor pentru dezvoltarea activității institutului în concordanță cu nevoile de servicii medicale ale populației;
4. avizarea programului anual al achizițiilor publice întocmit în condițiile legii;
5. analizarea modului de îndeplinire a obligațiilor de către membrii Comitetului director și activității managerului și dispunerea măsurilor pentru îmbunătățirea activității;
6. propunerea revocării din funcție a managerului și a celorlalți membri ai Comitetului director în cazul în care constată existența situațiilor prevăzute de legislația în vigoare.
Art. 17.
Consiliul de administrație se întrunește lunar sau ori de către ori este nevoie, la solicitarea majorității membrilor săi, a președintelui de ședință sau a managerului, și ia decizii cu majoritatea simplă a membrilor prezenți.