În Monitorul Oficial nr. 538 din 18 iulie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Apărării Naționale nr. M.84/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice privind sistemul de control intern/managerial în Ministerul Apărării Naționale.
Acces non-stop la legislație actualizată
În Legalis ai acces la toată legislația consolidată a României și legislația UE. Click pentru detalii
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
Prezentele norme metodologice, denumite în continuare norme, asigură condițiile necesare implementării și dezvoltării sistemului de control intern/managerial în Ministerul Apărării Naționale, denumit în continuare minister.
Art. 2.
Sintagma „control intern/managerial” este utilizată în înțelesul definit de art. 2 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial și controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 3.
(1) În minister se urmărește atingerea obiectivelor și a cerințelor controlului intern/managerial prevăzute la art. 3 și art. 4 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 119/1999, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
(2) Sistemul de control intern/managerial în minister se organizează astfel încât să asigure realizarea următoarelor trei categorii de obiective permanente:
a) eficacitatea și eficiența funcționării;
b) fiabilitatea informațiilor interne și externe;
c) conformitatea cu legile, regulamentele și politicile interne.
(3) Controlul intern/managerial se organizează în cadrul ministerului pe baza următoarelor principii:
a) principiul legalității – respectarea prevederilor Constituției și ale actelor normative în vigoare;
b) principiul adaptabilității – adaptarea la dimensiunea, complexitatea, mediul specific și misiunile structurilor Armatei României;
c) principiul integralității – aplicarea la toate nivelurile de conducere și cuprinderea tuturor activităților/acțiunilor acestora;
d) principiul uniformității – utilizarea acelorași instrumente de control intern/managerial în toate structurile Armatei României;
e) principiul finalității – asigurarea îndeplinirii obiectivelor stabilite;
f) principiul eficienței – obținerea celor mai bune rezultate cu resursele avute la dispoziție;
g) principiul eficacității – îndeplinirea obiectivelor planificate pentru fiecare dintre activități și raportul dintre efectul proiectat și rezultatul efectiv al activității respective;
h) principiul economicității – minimizarea costului resurselor alocate pentru atingerea rezultatelor estimate ale unei activități, cu menținerea calității corespunzătoare a acestor rezultate.
Art. 4.
În sensul prezentelor norme, definițiile unor termeni și expresii utilizate sunt prevăzute în anexa nr. 1.
CAPITOLUL II
Organizarea sistemului de control intern/managerial
Art. 5.
În minister se constituie și funcționează, în funcție de nivelul ierarhic, următoarele structuri și comisii:
a) la nivelul ministerului, structura de specialitate din cadrul Secretariatului general;
b) la nivelul structurilor ministerului ai căror comandanți/șefi au calitatea de ordonatori de credite, comisii cu atribuții de monitorizare, coordonare și îndrumare metodologică a implementării și dezvoltării sistemelor proprii de control intern/managerial, denumite în continuare comisii.
Art. 6.
Secretariatul general, prin structura de specialitate, are următoarele atribuții:
a) monitorizează, coordonează și îndrumă metodologic structurile ministerului în domeniul controlului intern/managerial pentru atingerea obiectivelor, menținerea riscurilor/ vulnerabilităților în limitele acceptabile, luarea deciziilor adecvate de exploatare a oportunităților și îmbunătățirea globală a performanțelor;
b) elaborează raportările și informările/situațiile centralizatoare prevăzute de legislația în domeniu;
c) elaborează, actualizează și supune anual spre aprobare ministrului apărării naționale Registrul de riscuri al Ministerului Apărării Naționale, potrivit procedurii de sistem adoptate de Secretariatul general;
d) elaborează raportul de informare privind analiza riscurilor;
e) elaborează Programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial al Ministerului Apărării Naționale și îl supune spre aprobare ministrului apărării naționale;
f) monitorizează sistemul de pregătire profesională a personalului din cadrul ministerului în domeniul controlului intern/managerial.
Art. 7.
Comisiile de la nivelul structurilor ministerului se înscriu în ordinul de zi pe unitate și se constituie din:
a) președinte – locțiitorul comandantului/șefului structurii sau șeful de stat major/similar al structurii, după caz;
b) membri – persoanele cu funcții de conducere stabilite de comandantul/șeful structurii.
Art. 8.
Secretariatele comisiilor sunt asigurate de un birou/compartiment, o funcție de control intern/managerial sau de către o persoană stabilită de comandantul/șeful structurii.
Art. 9.
(1) Comisia are următoarele atribuții:
a) coordonează inventarierea activităților din cadrul structurii pe domenii de activitate, precum și elaborarea/revizia procedurilor de sistem/operaționale;
b) coordonează activitatea de stabilire a măsurilor de management al riscurilor;
c) analizează, avizează și supune spre aprobare comandantului/șefului structurii Registrul de riscuri;
d) monitorizează și coordonează permanent activitățile de punere în aplicare a măsurilor de management al riscurilor;
e) propune comandantului/șefului structurii noi acțiuni sau revizuiri de termene, atunci când apar disfuncții în implementarea măsurilor de management al riscurilor;
f) analizează, avizează și supune spre aprobare comandantului/șefului structurii raportările și informările/situațiile centralizatoare prevăzute de legislația în domeniu;
g) analizează, avizează și supune spre aprobare comandantului/șefului structurii Programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial.
(2) Secretariatul comisiei are următoarele atribuții:
a) centralizează, ține evidența procedurilor de sistem/ operaționale în format electronic și le pune la dispoziția personalului în rețelele informatice locale existente;
b) elaborează Inventarul activităților structurii pe baza propunerilor șefilor de microstructuri;
c) elaborează Registrul pentru evidența procedurilor de sistem/operaționale, în format electronic;
d) elaborează Registrul de riscuri pe baza propunerilor șefilor de microstructuri;
e) elaborează procesul-verbal de analiză a riscurilor;
f) elaborează și actualizează anual Programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial;
g) elaborează raportările și informările/situațiile centralizatoare prevăzute în Ordinul secretarului general al Guvernului nr. 400/2015 pentru aprobarea Codului controlului intern managerial al entităților publice, cu modificările și completările ulterioare, pe baza datelor primite de la microstructurile responsabile de standarde și de la structurile subordonate/aflate în coordonare;
h) pregătește documentele de lucru pentru ședințele comisiei.
Art. 10.
Pe linia implementării și dezvoltării sistemului de control intern/managerial, comandanții/șefii structurilor ministerului au următoarele atribuții:
a) aplică principiile controlului intern/managerial în actul de conducere;
b) asigură cadrul organizațional și procedural privind punerea în aplicare a măsurilor necesare pentru implementarea și dezvoltarea continuă a sistemului propriu de control intern/managerial;
c) decid măsurile adecvate de management al riscurilor;
d) aprobă Registrul de riscuri și Programul de dezvoltare a sistemului de control intern/managerial;
e) dispun măsurile necesare pentru convocarea comisiei în vederea realizării activității de autoevaluare a sistemului propriu de control intern/managerial;
f) aprobă rapoartele și informările/situațiile centralizatoare prevăzute de legislația în domeniu și dispun transmiterea acestora, ierarhic, la Secretariatul general, la termenele stabilite;
g) analizează, în cadrul autoevaluării anuale a structurii proprii, stadiul implementării și dezvoltării sistemului propriu de control intern/managerial;
h) stabilesc microstructurile responsabile de implementarea standardelor de control intern/managerial în conformitate cu atribuțiile ce le revin.
Art. 11.
(1) Șefii microstructurilor au următoarele atribuții:
a) pun în aplicare măsurile stabilite pentru implementarea și dezvoltarea continuă a sistemului de control intern/managerial;
b) stabilesc obiectivele și indicatorii de performanță ai microstructurii și activitățile necesare îndeplinirii acestora potrivit responsabilităților;
c) identifică, analizează, evaluează și prioritizează riscurile care pot afecta atingerea obiectivelor generale/specifice ale microstructurii și formulează propuneri privind măsurile de management al riscurilor;
d) transmit secretariatului comisiei propuneri pentru Registrul de riscuri și pentru revizia procedurilor de sistem/operaționale;
e) reevaluează riscurile anual sau ori de câte ori situația o impune, semnalează apariția unor noi riscuri și fac propuneri în sensul diminuării acestora sau a exploatării oportunităților.
(2) Personalul implicat pune în aplicare măsurile stabilite pentru implementarea și dezvoltarea sistemului de control intern/managerial.