În Monitorul Oficial nr. 386 din 20 mai a.c. a fost publicată Instrucțiunea nr. 1/2016 a Fondului de garantare a asiguraților privind întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților.

Art. 1.

Prezenta instrucțiune stabilește modul de întocmire a situațiilor financiare anuale de către Fondul de garantare a asiguraților, denumit în continuare Fond, cu respectarea prevederilor Normei Autorității de Supraveghere Financiară nr. 15/2016 privind aprobarea Reglementărilor contabile aferente situațiilor financiare anuale aplicabile Fondului de garantare a asiguraților, și de depunere a acestora la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice.

Art. 2.

(1) Fondul menționat la art. 1 depune situațiile financiare anuale, denumite în continuare raportare anuală, la unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice, în format hârtie și format electronic sau numai în format electronic, având atașată o semnătură electronică extinsă.

(2) Formatul electronic al raportării anuale la data de 31 decembrie, generat prin programul de asistență, constă într-un fișier PDF având atașat un fișier xml care conține datele de identificare a Fondului, precum și un fișier cu extensia zip. Fișierul cu extensia zip conține raportarea anuală și documentele cerute de lege, așa cum acestea sunt întocmite de Fond, scanate alb-negru, lizibil și cu o rezoluție care să permită încadrarea în limita a 9,5 MB a fișierului PDF la care este atașat fișierul zip.

(3) Formatul electronic prevăzut la alin. (2) conține formularistica necesară și programul de verificare cu documentația de utilizare aferentă și este obținut prin folosirea programului de asistență elaborat de Ministerul Finanțelor Publice pentru întocmirea raportărilor anuale.

(4) Programul de asistență este pus la dispoziția Fondului în mod gratuit de unitatea teritorială a Ministerului Finanțelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Finanțelor Publice, de la adresa www.mfinante.ro.

(5) Raportarea anuală poate fi depusă la registratura unității teritoriale a Ministerului Finanțelor Publice sau la oficiile poștale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătățirea disciplinei depunerii bilanțurilor contabile și a altor documente cu caracter financiar-contabil și fiscal, de către operatorii economici și alți contribuabili.

Art. 3.

(1) Fondul întocmește și depune raportarea anuală care cuprinde următoarele formulare:

a) bilanț, respectiv situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (cod 10) – conform anexei nr. 1;

b) cont de profit și pierdere, respectiv situația veniturilor și cheltuielilor (cod 20) – conform anexei nr. 2;

c) date informative (cod 30) – conform anexei nr. 3;

d) situația activelor imobilizate (cod 40) – conform anexei nr. 4;

e) situația amortizării activelor imobilizate (cod 40) – conform anexei nr. 5;

f) situația ajustărilor pentru depreciere (cod 40) – conform anexei nr. 6;

g) situația modificărilor capitalului propriu – conform anexei nr. 7;

h) situația fluxurilor de trezorerie – conform anexei nr. 8;

i) note explicative la situațiile financiare.

(2) Formularele prevăzute la alin. (1) cuprinse în raportarea anuală la 31 decembrie sunt întocmite pe baza balanței de verificare a conturilor sintetice încheiate la data de 31 decembrie prin utilizarea planului de conturi aplicabil, conform reglementărilor contabile aprobate prin Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 15/2016.

Art. 4.

(1) Raportarea anuală este semnată de persoanele în drept și de către administratorul sau persoana care are obligația gestionării Fondului și include și numele în clar al acestora. Calitatea persoanei care a întocmit raportarea anuală se completează cu director economic, contabil-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, potrivit legii.

(2) Prin persoană împuternicită să îndeplinească această funcție se înțelege orice persoană angajată potrivit legii, care îndeplinește condițiile prevăzute de Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 5.

(1) Fondul completează datele de identificare (denumire, adresă și telefon), cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate (anexa nr. 1), precum și codul unic de înregistrare, citeț, și codul privind activitatea, fără a se folosi prescurtări sau inițiale.

(2) Necompletarea corectă pe prima pagină a formularului „Situația activelor, datoriilor și capitalurilor proprii” a datelor prevăzute la alin. (1) conduce la imposibilitatea identificării Fondului și, în consecință, se consideră că raportarea anuală nu a fost depusă.

(3) Fondul completează codul privind activitatea desfășurată, potrivit Clasificării activităților din economia națională – CAEN, aprobată prin Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică nr. 337/2007. În cazul în care Fondul desfășoară mai multe activități, se trece codul activității preponderente, care definește profilul Fondului (respectiv codul clasei CAEN al activității preponderente).

(4) Formularele care compun raportările anuale se completează în lei. Această unitate de măsură se trece pe fiecare formular în parte.