În Monitorul Oficial nr. 385 din 20 mai a.c. a fost publicată Norma Autorității de Supraveghere Financiară nr. 25/2016 privind inventarierea elementelor patrimoniale ale fondurilor de pensii private.

CAPITOLUL I

Dispoziții generale

Art. 1.

Prezenta normă stabilește principalele instrucțiuni specifice operațiunii de inventariere a elementelor patrimoniale de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, pentru fondurile de pensii administrate privat și pentru fondurile de pensii facultative.

Art. 2.

Prezenta normă se aplică de către administratorii fondurilor de pensii private, autorizați de Autoritatea de Supraveghere Financiară, pentru activitatea de administrare a fondurilor de pensii administrate privat și a fondurilor de pensii facultative, denumite în continuare fonduri de pensii private.

Art. 3.

Inventarierea elementelor patrimoniale se realizează în conformitate cu prevederile Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și în baza prevederilor reglementărilor contabile aplicabile fondurilor de pensii private.

Art. 4.

Termenii și expresiile utilizate în prezenta normă au semnificațiile prevăzute la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

CAPITOLUL II

Organizarea operațiunii de inventariere

SECȚIUNEA 1

Aspecte generale

Art. 5.

Operațiunea de inventariere a elementelor patrimoniale ale fondurilor de pensii private cuprinde ansamblul acțiunilor prin care se constată existența tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, după caz, la data la care aceasta se efectuează.

Art. 6.

Operațiunea de inventariere are ca scop stabilirea situației reale a tuturor elementelor patrimoniale ale fiecărui fond de pensii private, în vederea întocmirii situațiilor financiare anuale care trebuie să ofere o imagine fidelă a poziției financiare și a performanței fondului de pensii private pentru respectivul exercițiu financiar.

Art. 7.

Administratorii au obligația să efectueze operațiunea de inventariere a elementelor patrimoniale deținute de către fondurile de pensii private în următoarele situații:

a) cel puțin o dată în cursul exercițiului financiar;

b) în cazul fuziunii sau încetării activității;

c) la cererea echipei de control;

d) ori de câte ori sunt indicii că există lipsuri sau plusuri în gestiune, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventariere;

e) ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune;

f) cu prilejul reorganizării gestiunilor;

g) ca urmare a calamităților naturale sau a unor cazuri de forță majoră;

h) în alte cazuri prevăzute de lege și de reglementările Autorității de Supraveghere Financiare.

Art. 8.

Operațiunea de inventariere a elementelor patrimoniale ale fondurilor de pensii private se face, de regulă, cu ocazia încheierii exercițiului financiar, în baza procedurii interne emise și aprobate în acest sens de administratorul fondului de pensii private.

SECȚIUNEA a 2-a

Comisia de inventariere

Art. 9.

Operațiunea de inventariere a elementelor patrimoniale ale fondului de pensii private se efectuează de către comisia de inventariere numită prin decizie scrisă, emisă de administratorul fondului de pensii private.

Art. 10.

În decizia de numire a comisiei de inventariere emisă de administratorul fondului de pensii private se menționează în mod obligatoriu următoarele elemente:

a) componența comisiei, respectiv numele și prenumele președintelui și ale membrilor comisiei;

b) modul de efectuare a operațiunii de inventariere;

c) gestiunea supusă inventarierii;

d) data de începere și data de finalizare a operațiunii de inventariere, pentru fiecare gestiune.

Art. 11.

Membrii comisiei de inventariere răspund pentru efectuarea lucrărilor de inventariere.

Art. 12.

(1) Din comisia de inventariere fac parte persoane cu pregătire economică și tehnică, alese din cadrul personalului administratorului, care să asigure efectuarea corectă și la timp a operațiunii de inventariere a elementelor patrimoniale.

(2) Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii, contabilii care țin evidența gestiunii respective și nici auditorii interni sau financiari.

(3) Prin proceduri interne, entitățile pot stabili ca la efectuarea operațiunilor de inventariere să participe și contabilii care țin evidența gestiunii respective, fără ca aceștia să facă parte din comisie.

Art. 13.

Membrii comisiei de inventariere nu pot fi înlocuiți decât în cazuri bine justificate și numai prin decizie scrisă, emisă de către administrator.

SECȚIUNEA a 3-a

Măsuri organizatorice

Art. 14.

Principalele măsuri organizatorice ce trebuie luate de către administratorul fondului de pensii private sunt:

a) ținerea la zi a evidenței tehnico-operative, a evidenței contabile și efectuarea confruntării datelor din aceste evidențe;

b) asigurarea personalului necesar pentru operațiunea de inventariere a elementelor patrimoniale ale fondului de pensii private;

c) participarea întregii comisii de inventariere la lucrările de inventariere;

d) asigurarea participării la identificarea elementelor inventariate și la evaluarea lor a unor specialiști din entitate sau din afara acesteia, la solicitarea președintelui comisiei de inventariere. Aceste persoane au obligația de a semna listele de inventariere pentru atestarea datelor înscrise;

e) dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul;

f) asigurarea securității gestiunilor.