În Monitorul Oficial nr. 337 din 3 mai a.c. a fost publicat Ordinul Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 1.486/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, act care abrogă, începând cu data de 3 mai, Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.252/2015 pentru aprobarea Normelor tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 și 758 bis din 12 octombrie 2015.
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
(1) Statutul de operator economic autorizat poate fi solicitat de operatorii economici definiți la art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, care îndeplinesc criteriile enunțate la articolul 39 din actul normativ menționat anterior.
(2) Statutul de operator economic autorizat se atestă prin emiterea autorizațiilor prevăzute la art. 38 alin. 2 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
Art. 2.
(1) Autorizațiile de operator economic autorizat, denumite în continuare autorizații AEO, sunt codificate astfel:
a) Autorizație AEO – Simplificări vamale (AEOC) – care permite titularului să beneficieze de anumite simplificări prevăzute de legislația vamală și care se acordă în cazul îndeplinirii criteriilor prevăzute la art. 39 lit. a)-d) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
b) Autorizație AEO – Securitate și siguranță (AEOS) – care permite titularului să beneficieze de facilități în materie de securitate și siguranță, aplicate la intrarea sau la ieșirea mărfurilor de pe teritoriul vamal al Uniunii, în cazul îndeplinirii criteriilor prevăzute la art. 39 lit. a), b), c) și e) din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
(2) Autorizațiile menționate la alin. (1) pot fi deținute în același timp, prin eliberarea unei autorizații combinate.
(3) Titularii de autorizații AEO de tip AEOS și de tip combinat AEOC/AEOS beneficiază de facilități în ceea ce privește controalele vamale referitoare la securitate și de acordurile de recunoaștere reciprocă (MRA), cu țările din afara UE.
CAPITOLUL II
Solicitarea acordării statutului de operator economic autorizat
Art. 3.
(1) Statutul de operator economic autorizat este acordat la solicitarea operatorilor economici prin eliberarea de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) – Direcția Generală a Vămilor a unei autorizații AEO, în baza evaluării rezultatelor obținute în urma unui proces de auditare al solicitantului.
(2) Solicitarea prevăzută la alin. (1) are forma unei cereri tipizate prevăzută în anexa 6 din Regulamentul delegat (UE) 2016/341 al Comisiei din 17 decembrie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele tranzitorii pentru anumite dispoziții din Codul vamal al Uniunii, în cazul în care sistemele electronice relevante nu sunt încă operaționale, și de modificare a Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei. Modelul cererii se regăsește pe site-ul www.customs.ro, secțiunea „Formulare”.
Art. 4.
(1) Cererea este însoțită obligatoriu de următoarele documente:
a) chestionarul de autoevaluare AEO. Modelul acestuia și instrucțiunile de completare se regăsesc pe site-ul www.customs.ro, secțiunea „Formulare”;
b) certificatul de înregistrare al operatorului economic, în copie;
c) actul constitutiv al operatorului economic, cu modificările și completările ulterioare, după caz, în copie;
d) cazierul judiciar al persoanei care reprezintă legal operatorul economic în raporturile juridice cu autoritățile vamale;
e) cazierul judiciar al angajatului operatorului economic, responsabil cu reprezentarea acestuia față de autoritatea vamală;
f) cazierul fiscal și certificatul de atestare fiscală, eliberate de autoritatea fiscală competentă;
g) o declarație pe propria răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic prin care se obligă:
– să notifice ANAF – Direcției Generale a Vămilor orice modificare survenită în activitatea pe care urmează să o desfășoare, legată de operațiunile pe care trebuie să le reglementeze autorizația AEO sau de informațiile transmise inițial care au stat la baza eliberării autorizației AEO;
– să informeze ANAF – Direcția Generală a Vămilor cu privire la evenimentele semnificative care ar putea afecta autorizarea sa, inclusiv cu privire la cazurile în care apare o modificare a condițiilor de acces la informații sau a modalităților prin care informațiile respective sunt făcute disponibile;
h) o declarație pe proprie răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic din care să reiasă că proprietarii/acționarii principali sunt/nu sunt cunoscuți de către autoritățile vamale pentru abateri anterioare.
(2) Cererea, însoțită de documentele enumerate la alin. (1), se transmite în format letric la registratura ANAF – Direcția Generală a Vămilor, București și în format electronic la adresa „aeo_ro@customs.ro”.
Art. 5.
În urma verificării îndeplinirii condițiilor de formă și de fond prevăzute la art. 3 și 4, ANAF – Direcția Generală a Vămilor informează în scris solicitantul despre decizia luată privind acceptarea sau respingerea cererii de acordare a statutului de operator economic autorizat. În cazul respingerii, autoritatea emitentă motivează decizia luată.
CAPITOLUL III
Verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat
Art. 6.
(1) Verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de operator economic autorizat se efectuează, la nivel central și teritorial, în conformitate cu prevederile art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, de structurile cu atribuții de verificare în domeniul AEO din cadrul autorității vamale. Verificarea constă în auditarea activităților reglementate prin legislația vamală, desfășurate de operatorii economici solicitanți aflați în raza lor de competență teritorială.
(2) Structura de specialitate cu atribuții de verificare în domeniul AEO de la nivel central din ANAF – Direcția Generală a Vămilor efectuează analiza de risc preliminară a dosarului și întocmește fișa riscurilor ce va cuprinde riscurile identificate și potențiale.
(3) Dacă verificările preliminare impun respingerea cererii, se aplică prevederile art. 22 alin. 6 și 7 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
(4) Dacă verificările preliminare nu impun respingerea cererii, aceasta se înregistrează în baza de date EOS gestionată de către Comisia Europeană – DG TAXUD.
ANAF – Direcția Generală a Vămilor informează operatorul economic cu privire la acceptarea cererii sale și a datei de la care curge termenul de 120 de zile menționat la art. 22 alin. 3 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
Totodată, cererea se consideră acceptată și în cazul în care solicitantului nu i se comunică acceptarea sau respingerea acesteia în termen de 30 zile de la înregistrare.
Dosarul complet, inclusiv fișa riscurilor, se transmite, în termen de 5 zile de la data acceptării cererii, structurii cu atribuții de verificare în domeniul AEO din cadrul Direcției regionale vamale în a cărei rază de competență se află domiciliul fiscal al operatorului economic. Această structură verifică, prin efectuarea unui audit, îndeplinirea, de către solicitant, a condițiilor aferente criteriilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) și/sau b).
Cu aprobarea conducerii Direcției supraveghere și control vamal din cadrul Direcției Generale a Vămilor, auditul se poate efectua și de la nivel central sau local.
Structura desemnată cu efectuarea auditului este responsabilă cu supravegherea permanentă a derulării raporturilor juridice vamale ale operatorului economic, în calitatea sa de titular al unei autorizații AEO.
(5) În termen de 15 zile de la primirea dosarului, echipa de audit desemnată întocmește, în baza chestionarului de autoevaluare depus la dosar și a fișei riscurilor, Lista de verificare, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme tehnice. Lista de verificare conține aspectele ce vor fi analizate în vederea evaluării riscurilor identificate și potențiale.
Riscurile identificate și potențiale stabilite de către echipa de audit se înscriu de către aceasta în planul de audit, completat conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme tehnice.
Echipa de audit aduce la cunoștința operatorului economic data preconizată pentru începerea verificărilor.
(6) Auditul prevăzut la alin. (4) se derulează în baza Listei de verificare și a Planului de audit și vizează, în special, aspectele conținute în Lista posibilelor riscuri, amenințări și soluțiile la acestea. Modelul acestei liste se regăsește pe site-ul www.customs.ro, secțiunea „Formulare”.
(7) În situația existenței unor sedii secundare aflate în afara zonei de competență, echipa de audit transmite o copie a dosarului către direcția regională vamală competentă, în termen de 5 zile, în vederea efectuării verificărilor la sediul secundar, în conformitate cu alin. (5).
În cazul în care echipa de audit aplică prevederile art. 29 alin. 1) paragraful 2 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziții din Regulamentul nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, în raportul de audit se înscriu verificările efectuate care susțin decizia luată.
(8) Proiectul raportului de audit se prezintă operatorului economic spre luare la cunoștință. Acesta se modifică sau se completează în baza observațiilor formulate de operatorul economic, dacă este cazul.
(9) În termen de 60 de zile de la data primirii dosarului, echipa de audit întocmește raportul de audit conform anexei nr. 3 la prezentele norme tehnice, pe baza constatărilor proprii și a celor obținute de la celelalte echipe implicate în verificările concomitente, după caz.
(10) Termenul de la alin. (9) se poate prelungi cu maximum 30 de zile, pe baza unor solicitări justificate ce vor fi anexate la raportul de audit.
(11) Raportul de audit final conține obligatoriu propunerea cu privire la acordarea sau refuzul acordării statutului de operator economic autorizat și precizări detaliate privind motivele avute în vedere în caz de refuz.
(12) Raportul de audit final, însoțit de lista de verificare completată cu rezultatele auditului și cu documentele justificative necesare susținerii constatărilor, se transmite, în termen de maximum 5 zile de la data luării la cunoștință de către solicitant, la ANAF – Direcția Generală a Vămilor.
CAPITOLUL IV
Acordarea statutului de operator economic autorizat
Art. 7.
(1) În termen de 15 zile de la data primirii raportului de audit conținând propunerea de acordare a statutului de operator economic autorizat, ANAF – Direcția Generală a Vămilor eliberează autorizația AEO. Acest termen poate fi prelungit în cazul în care sunt necesare informații suplimentare în vederea emiterii autorizației cu respectarea prevederilor art. 22 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.
(2) În cazul în care ANAF – Direcția Generală a Vămilor intenționează să ia o decizie nefavorabilă, solicitantului i se acordă posibilitatea să își exprime punctul de vedere, în termenul prevăzut la art. 8 din Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește normele detaliate ale anumitor dispoziții ale Codului vamal al Uniunii.
(3) ANAF – Direcția Generală a Vămilor decide neacordarea autorizației AEO în cazul în care punctul de vedere transmis de către solicitant:
– nu este în măsură să modifice constatările care stau la baza luării unei decizii nefavorabile; sau
– nu este transmis în termenul legal prevăzut.
ANAF – Direcția Generală a Vămilor comunică solicitantului motivele neacordării autorizației AEO, precum și calea de atac prevăzută la art. 44 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.