În Monitorul Oficial nr. 311 din 22 aprilie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 282/2016 privind aprobarea Planului de acţiune pentru implementarea Strategiei de dezvoltare a sistemului judiciar 2015-2020. Fondurile necesare îndeplinirii obiectivelor prevăzute în Planul de acţiune se prevăd anual prin bugetul instituţiilor cu responsabilităţi în implementarea măsurilor prevăzute în Planul de acţiune.
În extras
DIRECȚIA DE ACȚIUNE A: EFICIENTIZAREA JUSTIȚIEI CA SERVICIU PUBLIC |
|||||
Obiectiv strategic |
Măsuri |
Responsabil |
Estimare bugetară în lei11,22,3 |
Termen |
Indicatori de realizare |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
A.1. Crearea și implementarea unui sistem unitar de management strategic la nivelul sistemului judiciar |
A.1.1. Înființarea și operaționalizarea Consiliului de management strategic (CMS) format din conducerea la vârf a MJ, CSM, MP, ÎCCJ și crearea unui grup tehnic de lucru care să sprijine consiliul strategic. |
MJ CSM MP ÎCCJ |
Bugetul de stat |
Semestrul I 2016 |
Protocol interinstituțional adoptat Instituții din sistemul judiciar implicate în dezvoltarea sistemului integrat de management: 4 |
A.1.2. Dezvoltarea și implementarea unui sistem integrat de management strategic la nivelul sistemului judiciar |
MJ CSM MP ÎCCJ |
POCA 3.600.000 |
2016-2020 |
Participanți din grupul-țintă la acțiuni de formare profesională pentru instanțe, parchete și alte instituții din sistemul judiciar: 300 Dezvoltarea/Implementarea de soluții informatice de tip Balance scorecard |
|
A.1.3. Dezvoltarea integrată a sistemului de statistică judiciară la nivel interinstituțional (MJ- CSM-MP-ÎCCJ) prin noul ECRIS V pentru a deveni un instrument-suport pentru luarea deciziilor de management strategic (inclusiv cu elementele de prognoză) Integrarea statisticii judiciare în componenta de date deschise a Parteneriatului pentru o guvernare deschisă |
MJ CSM MP ÎCCJ |
POCA |
2020 |
Sistem compatibil între toate modulele statistice ale principalilor actori din sistem Modul de analiză și prognoză în cadrul ECRIS V dezvoltat: 1 (detaliat la măsura A.3.1) |
|
A.1.4. Elaborarea unei analize naționale de risc privind formele grave de criminalitate pentru fundamentarea politicilor în materie penală |
MJ MP |
POCA |
2017-2018 |
Analiză elaborată |
|
A.1.5. Elaborarea unei strategii IT a sistemului judiciar aferente perioadei 2016-2020, însoțită de un plan de acțiune al acesteia, inclusiv constituirea unui grup interinstituțional pentru monitorizarea implementării acesteia |
MJ CSM, IJ INM, SNG MP (incl. DNA, DIICOT) ÎCCJ ANP ONRC |
Bugetul de stat |
Trimestrul II 2016 |
Hotărârea Guvernului pentru aprobarea strategiei IT |
|
A.2. Definitivarea procesului de punere în aplicare a noilor coduri (civil/penal, de procedură civilă/penală) |
A.2.1. Îmbunătățirea organizării și funcționării sistemului judiciar, precum și a statutului magistraților, în contextul profundei reforme a celor patru coduri fundamentale pentru sistem (în materie civilă și penală) |
MJ, CSM, ÎCCJ, MP |
Bugetul de stat |
Decembrie 2016 |
Act normativ adoptat de Guvern |
A.2.2. Continuarea formării profesionale a magistraților și a personalului auxiliar din instanțe și parchete |
INM SNG |
POCA 67.466.106 (INM) 5.264.730 (SNG) |
2016-2019 |
Acțiuni de formare specializată pentru magistrați: 614 Acțiuni de formare specializată a grefierilor: 60 |
|
A.3. Optimizarea organizării și funcționării instanțelor și parchetelor |
A.3.1. Optimizarea managementului instanțelor și parchetelor prin: – analiza sarcinilor administrative ale conducerii acestora care ar putea fi transferate către alte categorii de personal și îmbunătățirea cadrului normativ privind atribuțiile colegiilor de conducere și ale factorilor de decizie din instanțe și parchete; – dezvoltarea unui modul de management organizațional strategic pentru curțile de apel și tribunale și parchetele de pe lângă acestea; – întocmirea unei metodologii de elaborare a planului de management integrat; – formarea profesională unitară a persoanelor cu funcție de conducere, inclusiv manageri economici, la nivelul curților de apel și al tribunalelor și al parchetelor de pe lângă acestea cu privire la modulul de management organizațional strategic; |
MJ CSM MP ÎCCJ Prin CMS CSM Curți de apel |
Bugetul de stat |
Trimestrul IV 2016 |
Analiză instanțe și parchete, aprobată de CMS Proiect de act normativ elaborat |
Bugetul de stat POCA 5.022.000 |
Trimestrul I 2017 |
Modul de management organizațional dezvoltat pentru curțile de apel |
|||
2016-2018 |
Număr de participanți la acțiuni de formare profesională: 320 Număr de instanțe și parchete care implementează sistemul de management strategic: 15 curți de apel și tribunalele arondate |
||||
– elaborarea și implementarea de către fiecare curte de apel și de către parchetele de pe lângă acestea a unui plan de management integrat; – dezvoltarea unui mecanism de analiză și monitorizare în cadrul CSM a modului de implementare a managementului strategic integrat la nivelul curților de apel și al parchetelor de pe lângă acestea |
|||||
A.3.2. Alocarea resurselor umane pentru instanțe prevăzute în Memorandumul adoptat de Guvern în septembrie 2012 Alocarea posturilor necesare implementării legislației privind falimentul persoanelor fizice Analiza infrastructurii tuturor instanțelor, în vederea identificării spațiilor necesare amenajării sălilor de consiliu |
MJ, CSM |
Bugetul de stat |
2016-2020 |
Posturi suplimentare ocupate: Instanțe 244 de posturi de judecători 102 posturi de personal auxiliar de specialitate la instanțe |
|
2016-2020 |
600 de judecători 750 de grefieri |
||||
Trimestrul II 2016 |
Finalizare analiză |
||||
A.3.3. Alocarea resurselor umane suplimentare pentru unitățile Ministerului Public |
MP, MJ, CSM |
Bugetul de stat |
2016-2020 |
MP și celelalte parchete (exclusiv DNA și DIICOT): 100 de posturi de procurori și 200 de posturi de personal auxiliar |
|
2016-2018 |
DIICOT – posturi suplimentate și ocupate: 16 procurori, 17 specialiști, 55 personal auxiliar și administrativ, 40 de ofițeri de poliție, 14 specialiști IT |
||||
2017-2018 |
DNA: posturi suplimentate și ocupate: 180 (50 de procurori, 50 de ofițeri de poliție, 30 de specialiști, 50 de grefieri) |
||||
A.3.4. Implementarea indicatorilor de eficiență în cadrul instanțelor, așa cum au fost stabiliți în cadrul Grupului de lucru privind eficiența al CSM, inclusiv prin organizarea formării profesionale aferente |
Instanțe CSM |
Bugetul de stat |
2016 |
Rata instanțelor care evoluează din clasele „satisfăcător/ineficient” în clasa „eficient”: 60% (20 din 35) |
|
A3.5. Dezvoltarea abilităților magistraților și personalului auxiliar în domeniul managementului schimbării, managementului instanțelor și parchetelor și al fluxului de dosare |
INM SNG |
Bugetul de stat MFN 2009- 2014 POCA prevăzut la B2.3. |
2016-2019 |
Participanți la formarea în managementul instanțelor și parchetelor: 510 magistrați Acțiuni de formare specializată a personalului auxiliar: 72 |
|
A.3.6. Introducerea metodei de planificare bugetară multianuală, atât pentru instanțe, cât și pentru parchete, inclusiv prin: fundamentarea solicitărilor de buget de către ordonatorii secundari/terțiari pe baza unor analize economice realiste (execuție ani anteriori, prioritizarea cheltuielilor, contextul macroeconomic); îmbunătățirea criteriilor de proiecție și execuție bugetară (inclusiv bugetare bazată pe rezultate și volum de activitate) |
MJ CSM – avizator Instanțe MP Parchete |
Bugetul de stat |
2017 |
Planificare bugetară multianuală operațională |
|
A.3.7. Identificarea a 3 instanțe-pilot pe baza concluziilor proiectului „Îmbunătățirea eficienței și calității sistemului judiciar, cu accent pe o alocare echilibrată a resurselor printr-un management judiciar adecvat” derulat de CSM și Consiliul Judiciar din Olanda Elaborarea unei metodologii pentru bugetele bazate pe rezultate, inclusiv stabilirea costurilor/dosar în diferite materii Instituirea, într-o serie de instanțe-pilot, a sistemului bugetelor bazate pe rezultate, pentru a corela cerințele bugetare și alocarea resurselor cu rezultatele dorite; definirea unor metodologii clare și selectarea riguroasă a indicatorilor Analiza funcționării managementului bazat pe rezultate în cadrul instanțelor-pilot și adoptarea unor soluții de implementare la nivelul tuturor instanțelor |
MJ CSM Instanțe |
Bugetul de stat |
2017 |
Sistem de alocare resurse financiare bazat pe rezultate realizat în 3 instanțe-pilot |
|
2018-2019 |
Analiză efectuată |
||||
A.3.8. Efectuarea unei analize a nevoilor de resurse umane, ulterior alocărilor prevăzute la punctul A.3.2 |
MJ CSM MP |
Bugetul de stat |
2016-2020 |
Prima analiză realizată: trimestrul I 2016 Analiză necesar resurse umane: 2 anuale |
|
A.3.9. Redistribuirea și ocuparea posturilor de judecători, procurori și grefieri și suplimentarea fondului de rezervă, conform analizei efectuate la punctul A.3.8 |
MJ CSM MP |
Bugetul de stat |
Bianual 2016-2020 |
Posturi redistribuite |
|
A.3.10. Elaborarea și adoptarea unui document strategic de dezvoltare a resurselor umane la nivelul instanțelor și parchetelor (2016-2020), precum și evaluarea acestuia |
CMS, grup tehnic de lucru la nivelul CMS CSM MJ ÎCCJ PÎCCJ |
POCA 1.350.000 |
2016-2017 |
Strategie de dezvoltare a RU în sistemul judiciar elaborată și aprobată Evaluare realizată |
|
A.3.11. Elaborarea unei metodologii de calcul adecvat privind volumul optim de activitate al procurorilor și judecătorilor |
CSM MP |
În cadrul proiectului POCA |
2016-2018 |
Metodologie de calcul adoptată |
|
A.3.12. Analiza sistemului de repartizare aleatorie a dosarelor și a normelor procedurale incidente, în special din perspectiva eficienței factorului aleatoriu |
CSM – în baza verificărilor IJ |
Bugetul de stat |
2016 |
Raport de analiză anuală elaborat |
|
A.3.13. Îmbunătățirea sistemului informatic de repartizare aleatorie sau, după caz, completarea Regulamentului de ordine interioară a instanțelor judecătorești potrivit concluziilor analizei de la A.3.12 |
CSM – completarea ROI MJ MP |
Bugetul de stat |
2017 |
Modificări implementate |
|
A.3.14. Analiza situației curente și a nevoilor pentru dezvoltarea ECRIS V. Elaborarea specificațiilor tehnice pentru dezvoltarea tuturor componentelor sistemului ECRIS V |
MJ MP CSM ÎCCJ Grup de lucru al CMS |
Bugetul de stat POCA 4.211.784 |
Trimestrul II 2017 |
Analiză și specificații tehnice realizate |
|
A.3.15. Dezvoltarea și punerea în funcțiune a ECRIS V, precum și formarea personalului care gestionează și utilizează aplicația |
MJ MP CSM ÎCCJ Grup de lucru al CMS DIICOT |
Bugetul de stat POCA 127.224.000 |
2020 |
Sistem IT funcțional Participanți din grupul-țintă la acțiuni de formare: 10.000 (judecători, procurori, personal auxiliar) |