În Monitorul Oficial nr. 83 din 4 februarie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 560/2016 al Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea Procedurii de administrare și monitorizare a contribuabililor mijlocii și pentru modificarea unor prevederi referitoare la activitatea de administrare a contribuabililor mijlocii.


Nou în Legalis – Dreptul familiei. Căsătoria. Regimuri matrimoniale. Filiaţia. Ediția 5. Accesează volumul!


În extras

Organele fiscale competente pentru administrarea contribuabililor mijlocii sunt administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz, pentru:

– contribuabilii persoane juridice care își au domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii sau a municipiului București, după caz;

– sediile secundare înființate de contribuabilii mijlocii care își au domiciliul fiscal pe raza teritorială a regiunii sau a municipiului București, după caz, chiar dacă locul de desfășurare a activității sediilor secundare se află pe raza teritorială a altor regiuni/municipiul București;

– contribuabilii nerezidenți pentru care contribuabilii mijlocii au calitatea de reprezentanți sau reprezentanți fiscali, potrivit titlului VII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

A. Procedura de înregistrare fiscală

1. Modificările intervenite în datele declarate inițial de contribuabilii mijlocii și înscrise în certificatul de înregistrare se fac prin depunerea cererii de preschimbare a certificatului de înregistrare la biroul unic din cadrul oficiului registrului comerțului de pe lângă tribunal, în a cărui rază teritorială contribuabilul mijlociu își are sediul social.

2. Modificările intervenite în datele declarate inițial de contribuabilii mijlocii în vectorul fiscal vor fi declarate de către aceștia la organul fiscal competent.

3. La primirea de la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal a modificărilor menționate la pct. 1, Direcția generală de tehnologia informației va actualiza cu aceste date Registrul contribuabililor al administrațiilor pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau al Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după caz.

4. Înregistrarea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii ca plătitoare de salarii și de venituri asimilate salariilor, cu excepția sucursalelor care se înregistrează conform procedurilor speciale în materie de înregistrare a comercianților, se face prin completarea și depunerea formularului „Declarație de înregistrare fiscală/Declarație de mențiuni/Declarație de radiere pentru sediile secundare (060)”, aprobat prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, cu modificările ulterioare, la organul fiscal în a cărui rază teritorială se află situate sediile secundare.

5. Radierea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii se face prin depunerea formularului (060) menționat mai sus la organul fiscal competent, împreună cu certificatul de înregistrare fiscală, în vederea anulării.

6. Informațiile referitoare la înființarea și radierea sediilor secundare ale contribuabililor mijlocii, care își desfășoară activitatea pe raza altor regiuni, se transmit administrațiilor pentru contribuabilii mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice sau Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției generale regionale a finanțelor publice București, după caz, în a căror rază teritorială își are domiciliul fiscal contribuabilul care le-a înființat, prin Direcția generală de tehnologia informației, și se evidențiază într-o secțiune separată a Registrului contribuabililor.

B. Obligații declarative

1. Contribuabilii mijlocii depun declarații fiscale la organul fiscal competent prevăzut în prezenta procedură.

2. În cazul contribuabililor mijlocii care au sedii secundare înregistrate ca plătitori de impozit pe veniturile din salarii, conform legii, declararea impozitului pe veniturile din salarii pentru activitatea sediilor secundare se face de către contribuabilul persoană juridică română care le-a înființat, la organul fiscal competent în administrarea acestuia.

3. (1) Declararea impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale datorate de contribuabilii mijlocii se face prin modalitățile de declarare prevăzute de lege.

(2) Formatul hârtie al declarației fiscale se arhivează la organul fiscal care a primit declarația.

4. (1) În situația în care contribuabilul a utilizat mai multe căi de transmitere a declarației fiscale, va fi înregistrată prima declarație depusă, conform legii.

(2) Orice corecție ulterioară a unei declarații fiscale, cu excepția decontului de TVA, se face prin depunerea unei declarații fiscale rectificative, în condițiile legii.

C. Soluționarea deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare

1. Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se soluționează potrivit art. 169 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, și potrivit Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare, aprobată prin Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.699/2015.

2. (1) Deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse în termenul legal de declarare de către contribuabilii care devin contribuabili mijlocii și nesoluționate până la data preluării de către administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București se soluționează după cum urmează:

a) în cazul deconturilor de TVA pentru care s-au emis deciziile de rambursare a TVA și nu a fost finalizată etapa de compensare/restituire până la data predării, se transferă dosarul solicitării, inclusiv Decizia de rambursare a TVA aprobată, administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, în vederea finalizării procedurii;

b) deconturile pentru care nu s-au emis deciziile de rambursare a TVA până la data predării se transferă administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, în vederea soluționării.

(2) Pentru soluționarea acestor deconturi, administrațiile pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrația fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București aplică procedura corespunzătoare categoriei de contribuabili din care făcea parte respectivul contribuabil la data depunerii decontului de TVA.

(3) Organul fiscal competent la data depunerii decontului transmite administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice și Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare nesoluționate, însoțite, în mod obligatoriu, de următoarele:

a) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, se încadrau în categoria contribuabililor mari:

– referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de contribuabilii mari;

– orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării;

b) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, beneficiau de regimul special de rambursare pentru exportatori:

– decizia privind regimul special de rambursare a taxei pe valoarea adăugată pentru exportatori;

– referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depus de exportatori;

– orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării;

c) pentru deconturile cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare depuse de contribuabilii care, la data depunerii acestora, nu erau considerați mari contribuabili, contribuabili mijlocii sau exportatori:

– fișa de calcul al Standardului Individual Negativ (SIN);

– fișa indicatorilor de inspecție fiscală;

– fișa de analiză de risc;

– referatul pentru analiză documentară;

– orice alte acte procedurale întocmite potrivit procedurii de soluționare, până la data predării.

(4) Organul fiscal, competent la data depunerii decontului, transmite administrațiilor pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/Administrației fiscale pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București și informațiile înscrise în baza de date cuprinzând persoanele impozabile care devin contribuabili mijlocii, ale căror deconturi se încadrează în categoria de risc fiscal mare, ca urmare a informațiilor primite de la organele fiscale, în condițiile prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.699/2015.