În Monitorul Oficial nr. 976 din 28 decembrie 2015 a fost publicat Ordinul nr. 3.710/2015 al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală privind modelul şi conţinutul Raportului de inspecţie fiscală întocmit la persoane juridice.
Nou în Legalis – Noul Cod de procedură civilă. Comentariu pe articole. Ediția 2. Accesează volumul!
În extras
INSTRUCŢIUNI
privind întocmirea Raportului de inspecţie fiscală la persoane juridice
Raportul de inspecţie fiscală se întocmeşte de echipa de inspecţie fiscală pentru consemnarea constatărilor cu privire la stabilirea situaţiei de fapt fiscale şi a consecinţelor fiscale, indiferent dacă se modifică sau nu baza de impozitare şi/sau se stabilesc sau nu diferenţe de obligaţii fiscale principale în cadrul unei inspecţii fiscale generale sau parţiale la persoane juridice.
CAPITOLUL I
Date despre inspecţia fiscală
1. Organele de inspecţie fiscală
Se înscriu organele de inspecţie fiscală care efectuează verificarea şi care întocmesc raportul de inspecţie fiscală, precizându-se, pentru fiecare, numele şi prenumele, funcţia, unitatea fiscală din care face parte, numărul legitimaţiei de inspecţie fiscală, numărul şi data ordinului de serviciu, precum şi perioada în care au participat la efectuarea inspecţiei fiscale, dacă aceasta diferă de perioada de desfăşurare efectivă a inspecţiei fiscale.
2. Delegare de competenţă
Se menţionează dacă inspecţia fiscală se efectuează în baza unei delegări de competenţă şi se înscriu numărul, data şi organul emitent al acesteia.
3. Temeiul juridic al inspecţiei fiscale
Se înscriu baza legală, titlul, capitolul, articolul, alineatul din actul normativ care reglementează inspecţia fiscală.
4. Avizul de inspecţie fiscală
Se înscriu numărul şi data avizului de inspecţie fiscală, precum şi data comunicării.
În cazul în care, în timpul unei inspecţii fiscale, este necesară extinderea verificărilor şi asupra altor obligaţii fiscale sau pe perioade diferite de cele prevăzute în avizul iniţial, se înscriu şi numărul şi data noului aviz de inspecţie fiscală.
În cazul în care inspecţia fiscală nu a început la data prevăzută în avizul de inspecţie fiscală, se fac menţiuni asupra motivelor care au determinat modificarea datei de începere a inspecţiei fiscale.
5. Amânarea începerii inspecţiei fiscale
Se consemnează dacă data începerii inspecţiei fiscale a fost amânată. Totodată se fac precizări dacă amânarea a fost aprobată sau respinsă prin decizie emisă de conducătorul structurii de inspecţie fiscală, cu indicarea numărului şi datei acesteia. În cazul în care cererea de amânare a fost admisă, se menţionează şi data la care a fost reprogramată inspecţia fiscală.
6. Obligaţiile fiscale şi perioadele care fac obiectul inspecţiei fiscale
Se precizează tipurile de impozite/taxe/contribuţii care se verifică. În cazul în care verificarea se face pentru o perioadă diferită de cea din avizul de inspecţie fiscală iniţial, se înscrie perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale, perioadă înscrisă într-un nou aviz de inspecţie fiscală.
6.1. Deconturi de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare verificate
În cazul verificărilor efectuate pentru soluţionarea deconturilor de taxă pe valoarea adăugată cu sume negative cu opţiune de rambursare se înscriu perioada verificată efectiv, cu precizarea motivului care a condus la modificarea perioadei supuse inspecţiei fiscale, numărul şi data DNOR, suma solicitată, precum şi modul de soluţionare a DNOR, respectiv cu inspecţie fiscală anticipată sau ulterioară.
7. Începerea inspecţiei fiscale
Se înscrie data începerii inspecţiei fiscale care este data menţionată în registrul unic de control ori de câte ori există obligaţia ţinerii acestuia. În cazul contribuabilului/plătitorului care nu ţine sau nu prezintă organului de inspecţie fiscală registrul unic de control, această dată se înscrie într-un proces-verbal, întocmit în acest sens.
8. Perioada desfăşurării inspecţiei fiscale
Se înscrie perioada dintre data începerii inspecţiei fiscale şi data finalizării inspecţiei fiscale, conform prevederilor legale.
9. Locul desfăşurării inspecţiei fiscale
Se înscrie locul unde se desfăşoară efectiv inspecţia fiscală, care poate fi domiciliul fiscal, sediul social, sediul secundar sau alte spaţii de lucru ale contribuabilului/plătitorului, sediul organului fiscal sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul.
10. Perioadele de suspendare
În cazul în care inspecţia fiscală a fost suspendată, se înscriu numărul şi data deciziei de suspendare, perioadele de suspendare, precum şi motivele şi baza legală a suspendării.
11. Modul de ducere la îndeplinire a dispoziţiilor stabilite prin ultimul act de control
Se fac menţiuni cu privire la numărul/data ultimului act de control întocmit de organele de inspecţie fiscală, precum şi dacă au fost duse la îndeplinire măsurile dispuse anterior, cum ar fi măsurile cuprinse în Dispoziţia privind măsurile stabilite de organele de inspecţie fiscală, raport de inspecţie fiscală, proces-verbal etc.
12. Metode de control utilizate
Se înscriu metoda sau metodele de control utilizate în cadrul unei acţiuni de inspecţie fiscală, respectiv:
a) verificarea prin sondaj;
b) verificarea exhaustivă;
c) controlul electronic.
CAPITOLUL II
Date despre contribuabilul/plătitorul supus inspecţiei fiscale
1. Date de identificare ale contribuabilului/plătitorului
Se înscriu: denumirea, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de înregistrare în registrul comerţului, codul CAEN al activităţii principale efectiv desfăşurate, capitalul social subscris şi vărsat, categoria de contribuabil/plătitor: mare, mijlociu, mic.
2. Forma de proprietate, forma juridică, principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social
Se înscriu: forma de proprietate, forma juridică şi principalii acţionari/asociaţi şi evoluţia capitalului social, precum şi comentarii privind majorarea/diminuarea capitalului social.
3. Alte informaţii referitoare la acţionari/asociaţi
Se completează numai în situaţia în care sunt constatate relaţii de participare la alt contribuabil/plătitor şi are relaţii de afaceri, reprezentant/membru grup fiscal unic.
4. Lista conturilor bancare
Se verifică corectitudinea conturilor bancare utilizate de contribuabil/plătitor, precum şi concordanţa cu conturile comunicate de unităţile bancare organelor fiscale competente.
5. Evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului exerciţiului financiar
Se prezintă evoluţia cifrei de afaceri şi a rezultatului exerciţiului financiar, conform ultimelor 5 bilanţuri anuale, indiferent de perioada verificată.
6. Evidenţa documentelor/formularelor utilizate
Se menţionează despre modul de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, despre regimul intern de numerotare a formularelor financiar-contabile, cu menţionarea existenţei seriei şi plajei de numere aprobată de conducerea contribuabilului/plătitorului şi data începerii utilizării acestora, precum şi evidenţa documentelor cu regim special, dacă este cazul.
7. Prezentarea subunităţilor contribuabilului/plătitorului
Se prezintă subunităţile contribuabilului/plătitorului cu precizări specifice, dacă este cazul, pentru cele care prezintă un interes fiscal deosebit, declararea punctelor de lucru/sediilor secundare.
8. Persoana care asigură administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului
Se prezintă datele de identificare ale persoanei/persoanelor care asigură/au asigurat administrarea activităţii contribuabilului/plătitorului verificat, atât pe perioada supusă inspecţiei fiscale, cât şi pe durata de desfăşurare a acesteia.
9. Persoana care răspunde de conducerea contabilităţii
Se prezintă datele de identificare ale persoanei/persoanei împuternicite care răspunde de conducerea contabilităţii, atât pe perioada supusă inspecţiei fiscale, cât şi pe durata de desfăşurare a acesteia, precizându-se funcţia deţinută şi tipul relaţiei (angajat/colaborator), precum şi numărul şi data documentului în baza cărui îşi exercită activitatea, după caz.
10. Persoana desemnată să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale
Se prezintă datele de identificare ale persoanei desemnate să reprezinte contribuabilul/plătitorul pe durata inspecţiei fiscale, funcţia/calitatea acesteia, precum şi numărul şi data documentului prin care aceasta a fost desemnată/mandatată, după caz.
11. Prezentarea relaţiilor de afiliere
Se prezintă persoanele fizice/juridice cu care contribuabilul/plătitorul se află în relaţii de afiliere şi cu care au fost derulate tranzacţii comerciale în perioada ce face obiectul inspecţiei fiscale.