În Monitorul Oficial nr. 890 din 27 noiembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 1763/2015 al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor pentru aprobarea Regulamentului privind atestarea persoanelor juridice care realizează lucrări de regenerare și întreținere a semințișurilor și plantațiilor, lucrări de îngrijire a arboretelor, precum și atestarea persoanelor fizice și juridice care efectuează proiectarea și/sau execută lucrări de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic.
Nou în Legalis – Codul de procedură penală. Comentariu pe articole . Accesează volumul!
În extras
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1.
Atestarea persoanelor juridice pentru realizarea lucrărilor de regenerare a pădurilor, întreținerea semințișurilor și plantațiilor forestiere și de îngrijire a arboretelor, precum și atestarea persoanelor fizice și juridice pentru realizarea lucrărilor de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic au drept scop asigurarea premiselor pentru îndeplinirea cerințelor tehnice și calitative pentru crearea de ecosisteme forestiere sănătoase și stabile care pot să își îndeplinească funcțiile multiple de producție, protecție și socială, respectiv pentru luarea de măsuri eficiente în vederea protejării localităților, obiectivelor social- economice și a mediului în general.
Art. 2.
În înțelesul prezentului regulament, lucrările de regenerare a pădurilor, întreținerea semințișurilor și plantațiilor forestiere, îngrijirea arboretelor și lucrările de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic au următoarele semnificații:
a) lucrările de regenerare a pădurilor se referă la lucrările pentru favorizarea instalării semințișului pe cale naturală, pregătirea terenului și a solului și instalarea vegetației lemnoase pe cale artificială prin împăduriri propriu-zise și reîmpăduriri;
b) lucrările de întreținere a semințișurilor și plantațiilor forestiere se referă la completarea golurilor, ajutorarea regenerării naturale, receparea puieților, descopleșiri și mobilizarea solului;
c) lucrările de îngrijire a arboretelor se referă la acele lucrări pentru executarea cărora nu este necesară aplicarea dispozitivelor speciale de marcat, și anume: degajări, depresaj, curățări, îngrijirea marginii de masiv, elagaj artificial, emondaj și deschiderea culoarelor de acces;
d) lucrările de îmbunătățiri funciare în domeniul silvic sunt lucrări complexe care se execută prin mijloace specifice silviculturii, pe terenuri cu orice destinație, în vederea asigurării protecției acestora și a oricăror categorii de obiective față de inundații, alunecări de teren și eroziuni, pentru asigurarea protecției lacurilor de acumulare împotriva colmatării, pentru asigurarea unui nivel corespunzător de umiditate a solului care să permită sau să stimuleze instalarea și dezvoltarea culturilor silvice, pentru realizarea ameliorării solurilor acide, sărăturate și nisipoase, precum și pentru asigurarea protecției împotriva poluării. Acestea se realizează prin desecări, construcții hidrotehnice, măsuri pedoameliorative, împăduriri, crearea perdelelor forestiere de protecție și altele asemenea.
Art. 3.
Prin atestare se confirmă capacitatea tehnico- profesională a persoanelor fizice și juridice de a proiecta și de a executa, după caz, lucrările prevăzute la art. 2, astfel încât acestea să corespundă din punct de vedere tehnic și calitativ normelor tehnice în vigoare.
Art. 4.
Atestarea capacității tehnico-profesionale se realizează prin verificarea performanțelor profesionale și confirmarea posibilităților tehnice de execuție ale persoanelor fizice, respectiv juridice care solicită atestarea, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
CAPITOLUL II
Domenii și criterii de atestare
Art. 5.
Domeniile de atestare pentru activitățile prevăzute la art. 2 sunt următoarele:
a) proiectare – elaborarea studiilor de teren și a documentațiilor tehnico-economice;
b) execuție – efectuarea lucrărilor.
Art. 6.
Grupele de lucrări pentru care autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură acordă atestarea sunt următoarele:
a) regenerarea pădurilor – lucrările sau prestările de servicii pentru favorizarea instalării semințișului pe cale naturală, pregătirea terenului și a solului și instalarea vegetației lemnoase pe cale artificială prin împăduriri propriu-zise și reîmpăduriri;
b) întreținerea semințișurilor și plantațiilor forestiere;
c) îngrijirea arboretelor prin degajări, depresaj, curățări, îngrijirea marginii de masiv, elagaj artificial, emondaj și deschiderea culoarelor de acces, în condițiile prevăzute la art. 2 lit. c);
d) amenajări de desecare și drenaj, care au drept scop prevenirea și înlăturarea excesului de umiditate de la suprafața terenului și din sol, în vederea asigurării condițiilor favorabile de utilizare a terenurilor cu destinație forestieră sau destinate culturii speciilor forestiere. Aceste amenajări cuprind lucrări de colectare, de transport și de evacuare în emisar a apei în exces;
e) lucrări de combatere a eroziunii solului și de ameliorare a terenurilor afectate de alunecări. Aceste amenajări cuprind lucrări pentru protecția solului, regularizarea scurgerii apei pe versanți și stingerea formațiunilor torențiale;
f) amenajări pedoameliorative pe terenurile sărăturate, acide și pe nisipuri, pe terenurile poluate, inclusiv cu reziduuri petroliere, pe haldele de la exploatările miniere, pe alte terenuri neproductive, cuprinzând și lucrările de nivelare-modelare, de scarificare, de afânare adâncă, rigole și șanțuri de scurgere a apei, arăturile în benzi cu coame, udările de spălare a sărurilor, aplicarea de amendamente și îngrășăminte, în scopul valorificării pentru silvicultură sau pentru cultura speciilor forestiere;
g) împădurirea terenurilor agricole, perdele forestiere de protecție și plantații pentru combaterea eroziunii solului și stabilizarea nisipurilor mișcătoare;
h) alte lucrări realizate prin soluții tehnice și tehnologii noi, rezultate din activitatea de cercetare silvică în domeniul îmbunătățirilor funciare.
Art. 7.
Atestarea persoanelor juridice este condiționată de angajarea unor specialiști cu experiență pentru realizarea și coordonarea lucrărilor ce fac obiectul atestării, care au obligația să dețină la rândul lor certificat de atestare în condițiile prevăzute de prezentul regulament.
Art. 8.
(1) Persoanele fizice care solicită atestarea pentru domeniul „proiectare” și grupele de lucrări prevăzute la art. 6 lit. a) și d)-h) trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:
a) să aibă studii superioare de licență, specializarea silvicultură și exploatări forestiere/silvicultură/exploatări forestiere;
b) să aibă o experiență de minimum 5 ani în proiectarea lucrărilor care fac obiectul atestării;
c) să nu fi fost condamnate penal pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni în legătură cu activitatea privind lucrările pentru care solicită atestarea.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. a), persoanele fizice care solicită atestarea pentru domeniul „proiectare” și grupele de lucrări prevăzute la art. 6 lit. d) și e) pot avea studii superioare de licență în specializarea amenajări și construcții hidrotehnice sau îmbunătățiri funciare.
(3) Persoanele fizice care solicită atestarea pentru domeniul „execuție” și grupele de lucrări prevăzute la art. 6 trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiții:
a) să aibă studii medii, respectiv liceu silvic, sau studii postliceale, respectiv școală tehnică silvică, sau studii superioare de scurtă durată, respectiv colegiu, sau studii superioare de licență, în specializarea silvicultură și exploatări forestiere/silvicultură/exploatări forestiere;
b) să aibă o experiență de minimum 5 ani în executarea lucrărilor care fac obiectul atestării, în domeniul silvic;
c) să nu fi fost condamnate penal pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni în legătură cu activitatea privind lucrările pentru care solicită atestarea.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3) lit. a), persoanele fizice care solicită atestarea pentru domeniul „execuție” și grupele de lucrări prevăzute la art. 6 lit. d) și e) pot avea studii superioare în specializarea construcții hidrotehnice sau îmbunătățiri funciare.
(5) Persoanele fizice străine care nu exercită activitățile prevăzute la art. 2 cu titlu permanent în unul dintre statele membre și care solicită atestarea pentru aceste activități în România trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la alin. (1)-(4).
(6) Documentele necesare atestării persoanelor fizice prevăzute la alin. (5) se depun în limba română, traduse de un traducător autorizat.
Art. 9.
(1) În vederea atestării, persoanele juridice trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele condiții:
a) să fie constituite și să funcționeze în condițiile legii;
b) să aibă înscris în statut obiectul de activitate corespunzător cu domeniile și grupele de lucrări în care solicită atestarea, conform Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev. 2, după cum urmează:
b1) 7112 – Activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea – pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. a) și pentru grupele de lucrări prevăzute la art. 6 lit. d)-h);
b2) 0210 – Silvicultură și alte activități forestiere – pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. b) și grupele de lucrări prevăzute la art. 6 lit. a), b), c), f), g) și h);
b3) 4312 – Lucrări de pregătire a terenului – pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. b) și grupele de lucrări prevăzute la art. 6 lit. a), d) și f);
b4) 4291 – Construcții hidrotehnice – pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. b) și grupa de lucrări prevăzută la art. 6 lit. e);
c) să aibă cel puțin 2 angajați cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, ambii atestați ca persoane fizice conform prezentului regulament, pentru domeniul și grupele de lucrări pentru care persoana juridică solicită atestarea;
d) pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. b), una din cele două persoane încadrate cu contract individual de muncă prevăzute la lit. c) trebuie să dețină certificatul de atestare pe care l-a obținut ca absolvent de studii superioare, având în vedere prevederile art. 8 alin. (3) lit. a) și alin. (4);
e) să dețină mijloacele tehnice minime necesare pentru realizarea lucrărilor pentru care solicită atestarea, după cum urmează:
1. pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. a): un calculator cu imprimantă și un teodolit/o stație totală/GPS;
2. pentru domeniul de atestare prevăzut la art. 5 lit. b), în funcție de specificul lucrării: unelte, motoburghiu, ferăstrău mecanic, tractor, plug, buldozer, excavator, compactor, încărcător, macara și altele asemenea.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. c), dacă administratorul sau asociatul persoanei juridice este atestat ca persoană fizică pentru domeniul și grupele de lucrări pentru care persoana juridică solicită atestarea, mai este necesar doar un angajat cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată, atestat conform prezentului regulament, de asemenea pentru domeniul și grupele de lucrări pentru care persoana juridică respectivă solicită atestarea.
(3) Persoanele juridice străine care nu exercită activitățile prevăzute la art. 2 cu titlu permanent în unul dintre statele membre și care solicită atestarea pentru această activitate în România trebuie să îndeplinească condițiile prevăzute la alin. (1) și (2).
(4) Documentele necesare atestării pentru persoanele juridice prevăzute la alin. (3) se depun în limba română, traduse de un traducător autorizat.
CAPITOLUL III
Procedura de atestare
Art. 10.
Atestarea persoanelor fizice și juridice se face de către o comisie de atestare.
Art. 11.
În vederea obținerii certificatului de atestare, persoana fizică are obligația de a depune la Secretariatul Comisiei de atestare un dosar care trebuie să conțină următoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1;
b) curriculum vitae;
c) lista de lucrări elaborate sau la care a fost coautoare în domeniul proiectării, respectiv lista de lucrări executate privind activitățile prevăzute la art. 2, după caz, din care să rezulte experiența corespunzătoare domeniului și grupelor de lucrări pentru care persoana fizică solicită atestarea;
d) diploma de studii, în copie;
e) documente în copie certificată de către angajator/deținător sau alte documente din care să rezulte îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) și/sau alin. (3) lit. b);
f) certificatul de cazier judiciar, din care să rezulte că persoana nu a fost condamnată în ultimii 3 ani, prin hotărârea definitivă a unei instanțe judecătorești, pentru o faptă care să fi adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei greșeli în materie profesională;
g) documentul care dovedește achitarea tarifului stabilit pentru atestare, potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) și (2).
Art. 12.
(1) În vederea obținerii certificatului de atestare, persoana juridică are obligația de a depune la Secretariatul Comisiei de atestare un dosar care trebuie să conțină următoarele documente:
a) cerere-tip, conform modelului prezentat în anexa nr. 2;
b) memoriu de activitate care să conțină: date cu privire la capitalul social și la valoarea patrimoniului, lista principalelor lucrări realizate în domeniu, experiența în proiectarea/execuția lucrărilor, personalul tehnic și economic angajat și experiența acestuia;
c) declarație pe propria răspundere a administratorului, din care să rezulte că persoana juridică nu se află în niciuna dintre situațiile prevăzute la art. 181 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările și completările ulterioare;
d) lista utilajelor și echipamentelor aflate în stare de funcționare deținute, necesare pentru desfășurarea activităților în domeniul și grupele pentru care se solicită atestarea, însoțită de copii de pe documentele prin care se face dovada deținerii pe toată durata de valabilitate a certificatului de atestare;
e) copii de pe documentele care dovedesc înființarea persoanei juridice, potrivit legii:
1. actul constitutiv și/sau statutul;
2. încheierea judecătorului-delegat de la oficiul registrului comerțului/hotărârea judecătorească de înființare/rezoluția directorului oficiului registrului comerțului competent teritorial;
3. certificatul de înregistrare la oficiul registrul comerțului/ Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial;
f) copii de pe contractele individuale de muncă pe durată nedeterminată ale angajaților atestați, ținând seama de prevederile art. 9 alin. (1) lit. c) și alin. (2);
g) extras din aplicația REVISAL, din care să rezulte înregistrarea la inspectoratul teritorial de muncă a contractului individual de muncă pentru angajatul/angajații atestați;
h) copii de pe certificatele de atestare ale persoanelor fizice care au calitatea de angajat/administrator/asociat la persoana juridică, conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c);
i) documentul care dovedește achitarea tarifului stabilit pentru atestare, potrivit prevederilor art. 19 alin. (1) și (2).
(2) Documentele depuse în copie, prevăzute la alin. (1), vor fi certificate, pentru conformitate, prin semnătură și ștampilă, de către reprezentantul legal al persoanei juridice.
Art. 13.
(1) Dosarele de atestare se depun la sediul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură sau la sediul Asociației „Progresul Silvic”.
(2) În cazul documentațiilor incomplete, Comisia de atestare informează solicitanții cu privire la necesitatea transmiterii de documente suplimentare.
(3) Dosarele prevăzute la alin. (1) sunt analizate periodic de către Comisia de atestare, în ședințe de lucru programate de președintele acesteia, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data depunerii documentației complete, iar rezultatele analizării dosarelor se consemnează într-un proces-verbal.
(4) În urma analizării dosarelor, Comisia de atestare comunică solicitanților, după caz, data la care este programată examinarea solicitanților persoane fizice și juridice ale căror dosare au fost admise ca urmare a îndeplinirii condițiilor prevăzute în prezentul regulament, respectiv motivul respingerii documentației depuse. Comunicarea datei pentru sesiunea de examinare se face cu cel puțin două zile lucrătoare înainte de data sesiunii de examinare.