În Monitorul Oficial nr. 488 din 3 iulie a.c. a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 398/2015 pentru stabilirea cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a fondurilor europene structurale şi de investiţii şi pentru asigurarea continuităţii cadrului instituţional de coordonare şi gestionare a instrumentelor structurale 2007–2013.


Cea mai așteptată lucrare a acestui an. Codul de procedură penală. Comentariu pe articole , disponibilă acum în Legalis® . Accesează volumul!


În extras

Art. 1

Prezenta hotărâre stabileşte cadrul instituţional şi procedural de coordonare şi gestionare a fondurilor europene structurale şi de investiţii şi asigură continuitatea cadrului instituţional şi procedural de coordonare şi gestionare a instrumentelor structurale 2007–2013.

CAPITOLUL I

Definiţii

Art. 2

În înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) termenul Comitetul de coordonare pentru managementul Acordului de parteneriat (CCMAP) are înţelesul prevăzut în Acordul de parteneriat 2014–2020, adoptat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2014)5515 de aprobare a anumitor elemente din Acordul de parteneriat cu România;

b) termenul instrumente structurale 2007–2013 desemnează asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională, Fondului Social European şi a Fondului de coeziune pentru perioada de programare 2007–2013;

c) termenul instrumente structurale 2014–2020 desemnează asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională, Fondului Social European şi al Fondului de coeziune pentru perioada de programare 2014–2020;

d) termenul fonduri europene structurale şi de investiţii, denumite în continuare fonduri ESI, desemnează asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului European de Dezvoltare Regională, Fondului Social European şi al Fondului de coeziune (denumite instrumente structurale 2014–2020), Fondului european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondului european pentru pescuit şi afaceri maritime;

e) termenul Fond European de Dezvoltare Regională, denumit în continuare FEDR, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006, pentru perioada de programare 2007–2013, respectiv în Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013, pentru perioada de programare 2014–2020;

f) termenul fond social european, denumit în continuare FSE, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.081/2006, pentru perioada de programare 2007–2013, respectiv în Regulamentul (UE) nr. 1.304/2013, pentru perioada de programare 2014–2020;

g) termenul Fond de coeziune, denumit în continuare FC, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.084/2006, pentru perioada de programare 2007–2013, respectiv în Regulamentul (UE) nr. 1.300/2013, pentru perioada de programare 2014–2020;

h) termenul Fond European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, denumit în continuare FEADR, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013, pentru perioada de programare 2014–2020;

i) termenul Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, denumit în continuare FEPAM, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 508/2014, pentru perioada de programare 2014–2020;

j) termenul Instrument de asistenţă pentru preaderare, denumit în continuare IPA, respectiv IPA II, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.085/2006, pentru perioada de programare 2007–2013, respectiv în Regulamentul (UE) nr. 231/2014, pentru perioada de programare 2014–2020;

k) termenul Instrument european de vecinătate şi de parteneriat, denumit în continuare ENPI, are înţelesul prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006;

l) termenul Instrument european de vecinătate, denumit în continuare ENI, are înţelesul prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 232/2014;

m)Cadrul strategic naţional de referinţă 2007–2013, denumit în continuare CSNR, reprezintă documentul de referinţă pentru programarea instrumentelor structurale 2007–2013, asigurând conformitatea intervenţiilor acestor fonduri cu orientările strategice comunitare privind coeziunea şi priorităţile naţionale de dezvoltare;

n)Documentul-cadru de implementare a unui program operaţional 2007–2013, pentru obiectivul convergenţă, denumit în continuare DCI, reprezintă documentul elaborat de autoritatea de management prin care sunt stabilite detalii de implementare a programului operaţional;

o)Comitetul de management pentru coordonarea instrumentelor structurale 2007–2013, denumit în continuare CMC – IS 2007–2013, reprezintă structura interinstituţională de analiză şi identificare a soluţiilor pentru problemele operaţionale cu relevanţă orizontală ce rezultă din implementarea instrumentelor structurale 2007–2013, care reuneşte şefii structurilor prevăzute la art. 6, 9 şi 11 şi care se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie;

p)Comitetul de management pentru coordonarea fondurilor ESI reprezintă structura interinstituţională de analiză şi identificare a soluţiilor pentru problemele operaţionale cu relevanţă orizontală ce rezultă din implementarea fondurilor ESI, care reuneşte şefii structurilor prevăzute la art. 6, 9, 11 şi 18 şi care se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie;

q)Planul naţional multianual de evaluare reprezintă documentul de planificare multianuală a activităţilor de evaluare de natură strategică şi/sau operaţională ce urmează a fi realizate pe parcursul implementării instrumentelor structurale 2007–2013 şi fondurilor ESI, care privesc CSNR, Acordul de parteneriat sau aspecte orizontale care acoperă două ori mai multe programe operaţionale;

r)Planul multianual de evaluare reprezintă documentul de planificare multianuală a activităţilor de evaluare de natură strategică şi/sau operaţională privitoare la un program operaţional şi care urmează a fi realizate în perioada de implementare a acestuia;

s)Strategia naţională de comunicare privind instrumentele structurale 2007–2013 este documentul strategic prin care se fundamentează planurile de comunicare pentru programe finanţate din instrumente structurale 2007–2013 şi pentru ansamblul instrumentelor structurale 2007–2013 şi prin care se asigură coordonarea integrată a activităţilor de informare şi publicitate;

t)Strategia naţională de comunicare privind instrumentele structurale 2014–2020 este documentul strategic prin care se fundamentează planurile de comunicare pentru programe finanţate din instrumente structurale 2014–2020 şi pentru ansamblul instrumentelor structurale 2014–2020 şi prin care se asigură coordonarea integrată a activităţilor de informare şi publicitate;

u)Sistemul unic de management al informaţiei privind instrumentele structurale 2007–2013 din cadrul obiectivului convergenţă, denumit în continuare SMIS–CSNR, reprezintă sistemul informatic centralizat care are rolul de a asigura colectarea informaţiilor referitoare la implementare, necesare managementului financiar, monitorizării, verificărilor, auditului şi evaluării programelor din cadrul obiectivului convergenţă, în conformitate cu prevederile art. 60 lit. c) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului;

v)Sistemul de management al informaţiei aferent obiectivului cooperare teritorială europeană, denumit în continuare MIS–CTE, reprezintă sistemul informatic care asigură colectarea informaţiilor referitoare la implementare, necesare managementului financiar, monitorizării, verificărilor, auditului şi evaluării programelor din cadrul obiectivului cooperare teritorială europeană, în conformitate cu prevederile art. 60 lit. c) din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006;

w)SMIS2014+ reprezintă sistemul informatic unitar, gestionat de Ministerul Fondurilor Europene, care are posibilitatea să interacţioneze eficient cu sistemul informatic al Comisiei Europene (SFC 2014) şi este proiectat având la bază principiul asigurării interoperabilităţii cu alte sisteme informatice, astfel încât să poată oferi în orice moment situaţii operative de ansamblu, precum şi raportări specifice şi detaliate, în funcţie de nevoile utilizatorilor, răspunzând nevoilor sistemului de coordonare, gestionare şi control al FEDR, FC şi FSE, în conformitate cu prevederile art. 125 alin. (2) lit. d) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;

x)MySMIS reprezintă aplicaţia conexă SMIS care permite schimbul de date între beneficiari sau potenţiali beneficiari şi autorităţi, integrat în SMIS, şi care acoperă întregul ciclu de viaţă al proiectului, în cadrul programelor finanţate din FEDR, FC şi FSE;

y)MySMIS2014 reprezintă aplicaţia conexă SMIS2014+ care permite schimbul de date între beneficiari sau potenţiali beneficiari şi autorităţi, integrat în SMIS2014+, şi care acoperă întregul ciclu de viaţă al proiectului, în cadrul programelor finanţate din FEDR, FC şi FSE, în conformitate cu prevederile art. 122 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;

z)sisteme de management al informaţiei CTE2014+ reprezintă sistemele informatice care asigură colectarea informaţiilor referitoare la implementare, necesare managementului financiar, monitorizării, verificărilor, auditului şi evaluării programelor de cooperare teritorială europeană 2014–2020;

aa)Sistemul de procesare a cererilor de dezvoltare rurală (SPCDR) reprezintă Sistemul informatic integrat, gestionat de Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, care acoperă întregul ciclu de viaţă al proiectului, precum şi interoperabilităţi cu alte sisteme informatice, pentru proiectele finanţate din FEADR.