În Monitorul Oficial nr. 683 din 18 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul Ministerului Educaţiei Naţionale nr. 4433/2014 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării absolvenţilor învăţământului liceal, filiera vocaţională.


Citește acum cele mai noi volume din Raftul Legalis® – Noul Cod penal și Noul Cod de procedură penală


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

Prezenta metodologie cuprinde normele de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării absolvenţilor învăţământului liceal, filiera vocaţională, denumit în continuare examen de certificare, pentru profilurile: artistic, pedagogic, teologic şi sportiv.

Art. 2.

Absolvirea învăţământului liceal, filiera vocaţională, are două componente:

a) examenul de bacalaureat, a cărui promovare dă dreptul la obţinerea diplomei de bacalaureat;

b) examenul de certificare a calificării, a cărui promovare dă dreptul la obţinerea certificatului de calificare, nivelul 4, însoţit de suplimentul descriptiv al certificatului, în format Europass.

Art. 3.

(1) Candidaţii proveniţi din învăţământul liceal, filiera vocaţională, pot susţine examenul de certificare, fără taxă, de cel mult două ori. Prezentările ulterioare la acest examen sunt condiţionate de achitarea unei taxe.

(2) Taxa de examen menţionată la alin. (1) se stabileşte de Ministerul Educaţiei Naţionale.

(3) Candidaţii proveniţi din învăţământul liceal, filiera vocaţională, din unităţile de învăţământ liceal autorizate să funcţioneze provizoriu, susţin examenul pentru certificarea competenţelor profesionale la unităţile de învăţământ acreditate, stabilite de inspectoratele şcolare judeţene/inspectoratul şcolar al municipiului Bucureşti. Unităţile de învăţământ acreditate la care aceşti candidaţi susţin examenul de certificare se stabilesc cu cel puţin 60 de zile înainte de susţinerea examenului.

Art. 4.

(1) În urma promovării examenului de certificare, absolventului i se eliberează certificatul de calificare, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare.

(2) Certificatul de calificare este un act prin care se confirmă pregătirea profesională dobândită de absolvenţi pe întreaga durată a studiilor liceale.

Art. 5.

În conformitate cu prevederile legale în vigoare, eliberarea certificatului de calificare nu este condiţionată de promovarea examenului de bacalaureat.

CAPITOLUL II

Coordonarea metodologică a examenului de certificare

Art. 6.

(1) Organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare în învăţământul liceal, filiera vocaţională, sunt coordonate, la nivel naţional, de Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare, care se constituie în fiecare an şcolar şi funcţionează în cadrul Ministerului Educaţiei Naţionale.

(2) Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare coordonează şi organizarea şi desfăşurarea celorlalte examene de certificare a absolvenţilor din învăţământul preuniversitar.

(3) Comisia Naţională de Evaluare şi Certificare, denumită în continuare CNEC, are următoarea componenţă:

a) preşedinte: secretarul/subsecretarul de stat pentru învăţământ preuniversitar;

b) vicepreşedinţi: directorul general al Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii, directorul general al Direcţiei generale învăţământ în limbile minorităţilor, directorul Centrului Naţional de Dezvoltare a învăţământului Profesional şi Tehnic — CNDIPT;

c) secretar: un inspector general de specialitate din cadrul Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii;

d) 7—9 membri: directori, şefi de serviciu, consilieri, inspectori generali din cadrul Direcţiei generale educaţie şi învăţare pe tot parcursul vieţii şi din cadrul Direcţiei generale învăţământ în limbile minorităţilor din Ministerul Educaţiei Naţionale, parteneri sociali din Comisia de dialog social a Ministerului Educaţiei Naţionale, inspectori de specialitate din cadrul Centrului Naţional de Dezvoltare a învăţământului Profesional şi Tehnic.

(4) Componenţa nominală a CNEC se aprobă anual, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

(5) CNEC are următoarele atribuţii:

a) centralizează datele cu privire la componenţa nominală a comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare;

b) instruieşte preşedinţii comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare;

c) controlează şi îndrumă acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea examenului de certificare;

d) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare;

e) analizează modul de desfăşurare a examenelor de certificare, precum şi rezultatele acestora, pe baza rapoartelor întocmite de comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare, din cadrul inspectoratelor şcolare judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti;

f) întocmeşte şi prezintă ministrului educaţiei naţionale raportul naţional al examenului de certificare;

g) propune ministrului educaţiei naţionale eventuale modificări în modul de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare;

h) dispune în orice alte situaţii nereglementate de prezenta metodologie.

(6) CNEC poate delega, pe perioada pe care o stabileşte aceasta, reprezentanţi pe lângă comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare. Reprezentantul CNEC are următoarele atribuţii:

a) controlează modul în care îşi desfăşoară activitatea comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare, precum şi comisiile de examinare din centrele de examen, verificând respectarea dispoziţiilor prezentei metodologii;

b) consiliază comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare şi comisiile de examinare în privinţa organizării şi desfăşurării examenului de certificare;

c) propune comisiilor judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare schimbări în componenţa comisiilor de examinare şi a supraveghetorilor, atunci când constată abateri de la aplicarea prezentei metodologii, şi informează CNEC cu privire la acestea;

d) informează comisiile judeţene/a municipiului Bucureşti de evaluare şi certificare sau CNEC, în cazul în care constată disfuncţii în organizarea examenului de certificare, în vederea sancţionării persoanelor vinovate, în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare;

e) întocmeşte un raport cu privire la modul de desfăşurare a examenului, pe care îl transmite CNEC.