În Monitorul Oficial nr. 663 din 9 septembrie a.c. a fost publicat Ordinul nr. 4542/2014 al Ministerului Educaţiei Naţionale pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind organizarea şi funcţionarea învăţământului terţiar nonuniversitar, organizat la nivelul colegiilor din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate, în anul şcolar 2014—2015.


Citește acum cele mai noi volume din Raftul Legalis® – Noul Cod penal și Noul Cod de procedură penală


În extras

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1.

(1) Prezenta metodologie reglementează organizarea şi funcţionarea, în anul şcolar 2014—2015, a nivelului de învăţământ terţiar nonuniversitar ce se poate organiza de către instituţiile de învăţământ superior acreditate în cadrul unor structuri fără personalitate juridică, denumite colegii, înfiinţate în condiţiile legii în acest scop.

(2) Colegiul este condus de un director.

Art. 2.

(1) Conform prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, nivelul de învăţământul terţiar nonuniversitar se organizează pentru absolvenţii de liceu.

(2) Instituţiile de învăţământ superior acreditate care organizează învăţământ terţiar nonuniversitar în cadrul colegiilor elaborează o metodologie proprie ce vizează organizarea şi funcţionarea acestui învăţământ.

Art. 3.

(1) Instituţiile de învăţământ superior acreditate oferă, în cadrul colegiilor, cursuri de învăţământ de nivel terţiar nonuniversitar autorizate în condiţiile legii.

(2) Iniţiativa înfiinţării nivelului de învăţământ terţiar nonuniversitar se realizează prin hotărârea Senatului instituţiei de învăţământ superior acreditate, la propunerea Consiliului de administraţie.

(3) Sediul, resursa umană şi resursele materiale se aprobă conform prevederilor legale în vigoare.

CAPITOLUL II

Organizarea şi funcţionarea

Art. 4.

(1) învăţământul terţiar nonuniversitar se organizează la forma cu frecvenţă pentru calificările profesionale/ocupaţiile corespunzătoare nivelului de calificare 5, conform Cadrului Naţional al Calificărilor (CNC), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 918/2013.

(2) Calificările profesionale/ocupaţiile corespunzătoare nivelului de calificare sunt conforme celor menţionate în Registrul Naţional al Calificărilor — RNC, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului. Până la aprobarea RNC se utilizează nomenclatoarele calificărilor profesionale pentru care se asigură pregătirea prin învăţământul preuniversitar.

(3) Învăţământul terţiar nonuniversitar organizat în cadrul colegiilor are o durată de 1—3 ani, în funcţie de complexitatea calificării şi de numărul de credite dobândite, şi se derulează pe baza Standardelor de Pregătire Profesională (SPP) aprobate de către Ministerul Educaţiei Naţionale pentru calificările respective.

Art. 5.

Învăţământul terţiar nonuniversitar poate fi organizat în colegii, conform prezentei metodologii-cadru, numai în domeniile şi calificările pentru care instituţiile de învăţământ superior care le organizează au programe de studii universitare de licenţă acreditate/autorizate ( nivel 6 CNC).

Art. 6.

(1) Pentru anul şcolar 2014—2015, instituţiile de învăţământ superior de stat acreditate pot proceda, în condiţiile legii, la organizarea de colegii în cadrul cărora se desfăşoară nivelul de învăţământ terţiar nonuniversitar care se finanţează integral de către solicitanţi.

(2) Taxele de admitere la colegiu se stabilesc la propunerea Consiliului de administraţie din instituţia de învăţământ superior acreditată şi se aprobă prin hotărâre a Senatului.

(3) Candidaţii admişi încheie un contract de şcolarizare cu instituţia de învăţământ superior acreditată.

(4) Taxa corespunzătoare şcolarizării se aprobă de către Senatul universităţii, la propunerea Consiliului de administraţie, şi se afişează odată cu planul de şcolarizare.

Art. 7.

Instituţiile de învăţământ superior acreditate înaintează, în condiţiile legii, Ministerului Educaţiei Naţionale lista calificărilor ce se propun a fi şcolarizate în cadrul colegiilor în anul şcolar 2014—2015, însoţită de planul de şcolarizare, cuprinzând calificările/ocupaţiile profesionale şi numărul de locuri pentru fiecare domeniu, până la data de 20 octombrie 2014, în vederea aprobării prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

CAPITOLUL III

Admiterea

Art. 8.

(1) Fiecare instituţie de învăţământ superior acreditată care organizează învăţământ terţiar nonuniversitar, prin intermediul colegiilor, elaborează o metodologie proprie de admitere, conform prevederilor Ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 5. 346/2011 privind aprobarea Criteriilor generale de admitere în învăţământul postliceal.

(2) Metodologia proprie pentru admitere este elaborată de către colegiu, este avizată de Consiliul de administraţie şi este aprobată prin hotărârea Senatului universităţii.

CAPITOLUL IV

Finalizarea studiilor.

Evaluarea şi certificarea rezultatelor învăţării

Art. 9.

Finalizarea studiilor, respectiv evaluarea şi certificarea rezultatelor învăţării în colegiile din cadrul instituţiilor de învăţământ superior acreditate se realizează în conformitate cu prevederile ordinului ministrului educaţiei naţionale privind aprobarea metodologiei de organizare şi desfăşurare a examenului de certificare a calificării profesionale a absolvenţilor învăţământului postliceal.

CAPITOLUL V

Dispoziţii finale

Art. 10.

Instituţiile de învăţământ superior acreditate întreprind măsurile legale necesare pentru organizarea colegiilor la data intrării în vigoare a prezentei metodologii-cadru.