În Monitorul Oficial nr. 232 din 23 aprilie 2013 a fost publicata H.G. nr. 181/2013 pentru aprobarea Acordului dintre Guvernul României şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind asistenţa pentru implementarea proiectelor finanţate prin intermediul instrumentelor structurale ale UE, semnat la Bucureşti la 21 noiembrie 2012.


Timp de 10 zile puteti evalua GRATUIT continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie


În cadrul Acordului între Guvernul României şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare privind asistenţa pentru implementarea proiectelor finanţate prin intermediul instrumentelor structurale ale UEse arata:

Guvernul României, reprezentat de Ministerul Afacerilor Europene (denumit în continuare Guvernul), şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, cu sediul în One Exchange Square, Londra EC2A 2JN, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (denumită în continuare BERD sau Banca),

denumite împreună în cele ce urmează părţi şi individual parte,

având în vedere că:

1. părţile recunosc colaborarea pozitivă de lungă durată dintre Guvern şi BERD pentru sprijinirea tranziţiei României, atât prin finanţarea investiţiilor, cât şi prin acordarea de asistenţă pentru susţinerea principalelor reforme în România;

2. părţile recunosc importanţa relaţiei dintre România şi Comisia Europeană, mai ales după aderarea României la Uniunea Europeană (UE), la data de 1 ianuarie 2007;

3. Guvernul este hotărât să crească rata şi calitatea absorbţiei instrumentelor structurale printr-o mai bună administrare, valorificare şi implementare;

4. în acest scop şi, în special, pentru a valorifica experienţa internaţională, Guvernul a solicitat BERD să îi acorde asistenţă în cadrul acestui efort prin întărirea capacităţii Guvernului de elaborare a politicilor şi strategiilor şi de planificare, concepere şi implementare la nivel sectorial şi de proiect;

5. prezentul acord nu are ca scop schimbarea naturii sprijinului acordat până în prezent şi în viitor de către BERD Guvernului, atunci când acest sprijin nu intră în domeniul de aplicare al prezentului acord;

6. părţile recunosc că organele de audit naţionale nu au dreptul de a audita BERD, însă facturile şi/sau alte informaţii disponibile şi/sau documentele care dovedesc cheltuielile efectuate de BERD în legătură cu prestarea serviciilor de sprijin pentru implementarea de proiecte şi finanţate de către beneficiar din fonduri plătite Băncii de către beneficiar din resursele instrumentelor structurale, în baza unui contract de servicii de sprijin pentru implementarea proiectului care va fi pus la dispoziţie, în conformitate cu termenii şi condiţiile prevăzute în anexa 2 la prezentul acord, organelor de audit competente, prin intermediul beneficiarului serviciului de sprijin pentru implementarea proiectului,

părţile au convenit după cum urmează:

I.

Necesităţile de sprijin pentru implementarea de proiecte identificate de Guvern

Guvernul a identificat următoarele domenii mari în care ar fi necesar un sprijin suplimentar pentru intensificarea implementării proiectelor de către Guvern şi, ca urmare, îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor UE:

(a) domeniul 1: strategii sectoriale şi programe de investiţii sectoriale:

  1. (i)

sprijin pentru dezvoltarea strategiilor sectoriale în domenii-cheie de investiţii. Aceste strategii vor elabora obiective strategice pentru o perioadă de 5–10 ani şi vor include politici şi aspecte de dezvoltare instituţională, juridice şi de reglementare;

  1. (ii)

sprijin în vederea identificării programelor de investiţii sectoriale pentru perioada următoare de programare, 2014–2020, pentru a pune în practică strategiile sectoriale relevante. Acestea vor fi identificate atât ca obiective de investiţii sectoriale, cât şi ca proiecte individuale şi costurile aferente;

(b) domeniul 2: livrarea proiectelor:

  1. (i)

sprijin pentru pregătirea şi implementarea proiectelor deja identificate care urmează să primească finanţare în perioada de programare 2007–2013. Sprijinul va include punerea la dispoziţie de personal, identificarea şi definirea necesităţilor de sprijin pentru implementarea proiectului şi asistenţă pentru selecţionarea şi angajarea de consultanţi calificaţi şi competenţi. Acest sprijin se va limita la acordarea de sprijin operaţional agenţiilor de implementare ale Guvernului în vederea întăririi capacităţii lor de pregătire şi management al proiectelor;

(c) domeniul 3: capacitate instituţională:

  1. (i)

identificarea problemelor de guvernanţă care afectează instituţiile publice şi sprijin pentru implementarea reformelor în domeniul guvernanţei;

  1. (ii)

sprijin pentru întărirea capacităţii şi construirea instituţiilor administraţiei publice şi sectoriale în conformitate cu Strategia de ţară pentru România şi priorităţile operaţionale ale BERD. Această întărire a capacităţii se va realiza atât prin instruirea şi dezvoltarea personalului din sector, cât şi prin furnizarea unei capacităţi suplimentare (prin consultanţi; experţi) ministerelor, instituţiilor şi companiilor publice în vederea intensificării absorbţiei pe termen scurt a instrumentelor structurale ale UE;

  1. (iii)

sprijin, în funcţie de solicitări, acordat Guvernului în cadrul agendei sale permanente de reforme structurale, inclusiv în sectoarele de infrastructură. Acest sprijin poate include atât identificarea aspectelor reformei, cât şi sprijin pentru implementarea programelor specifice de reformă.

Sprijinirea capacităţii Guvernului de a monitoriza şi evalua programele şi proiectele implementate prin instrumentele structurale ale UE şi în raport cu Strategia de ţară pentru România şi priorităţile operaţionale ale BERD. Domenii suplimentare de sprijin în implementarea de proiecte, în măsura în care sunt identificate, pot fi convenite prin schimb de scrisori între Bancă şi Ministerul Afacerilor Europene.