Au fost publicate metodologia si criteriile minime de pentru clasificarea spitalelor in functie de competenta: Ordinul 323/2011, M. Of. 274/2011.

MINISTERUL SĂNĂTĂŢII

ORDIN Nr. 323/2011

privind aprobarea metodologiei şi a criteriilor minime obligatorii pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă

M.Of. nr. 274 din 19.04.2011

Văzând Referatul de aprobare nr. Cs.A. 4.258/2011 al Direcţiei asistenţă medicală,

având în vedere prevederile art. 171 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul sănătăţii emite următorul ordin:

Art. 1

Se aprobă Metodologia pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2

Clasificarea pe baza metodologiei prevăzute la art. 1 este utilizată pentru stabilirea protocoalelor de transfer interspitalicesc pentru cazurile necritice, pentru planificarea dezvoltării reţelei spitaliceşti în concordanţă cu necesităţile populaţiei, pentru elaborarea propunerilor de modelare a finanţării spitalelor, pe nivele de competenţă şi performanţă, şi pentru planificarea achiziţiilor de aparatură medicală.

Art. 3

Se aprobă criteriile minime obligatorii pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă, prevăzute în anexa nr. 2.

Art. 4

Direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului Sănătăţii, direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, ministerele şi instituţiile cu reţea sanitară proprie, precum şi spitalele publice vor duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.

Art. 5

Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 6

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul sănătăţii,

Cseke Attila

ANEXA Nr. 1

METODOLOGIE

pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă

Art. 1

În termen de maximum 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei metodologii, spitalele sunt obligate să solicite, în scris, direcţiei de sănătate publică din aria administrativ-teritorială unde îşi desfăşoară activitatea clasificarea în funcţie de competenţă, în condiţiile prezentei metodologii, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

Art. 2

(1) Cererea prevăzută la art. 1 este însoţită de fişa de autoevaluare întocmită de unitatea sanitară solicitantă conform modelului prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezenta metodologie.

(2) Pentru spitalele din subordinea ministerelor şi instituţiilor cu reţele sanitare proprii, cererea prevăzută la art. 1, precum şi fişa de autoevaluare conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 vor fi avizate de către reprezentantul legal al autorităţii ierarhic superioare.

Art. 3

Managerul spitalului solicitant este răspunzător de corectitudinea şi realitatea datelor înscrise în fisa de autoevaluare prevăzută la art. 2 alin. (1).

Art. 4

Ca urmare a analizei fişei de autoevaluare, direcţia de sănătate publică judeţeană din aria administrativ-teritorială unde îşi desfăşoară activitatea unitatea sanitară solicitantă, respectiv a municipiului Bucureşti, supune aprobării ministrului sănătăţii categoria în care spitalul este clasificat în funcţie de competenţă, în condiţiile prezentei metodologii, în termen de maximum 5 zile de la primirea cererii.

Art. 5

În cazuri excepţionale, motivate obiectiv, ministrul sănătăţii poate aproba clasificarea provizorie, valabilă până la data de 31 decembrie 2011, pentru un spital care îndeplineşte doar parţial criteriile minime obligatorii pentru categoria solicitată, cu condiţia prezentării de către unitatea solicitantă a unui plan de conformare cu responsabilităţi şi termene de implementare precis specificate.

Art. 6

Schimbarea categoriei de clasificare a unui spital se face pe baza cererii acestuia adresate direcţiei de sănătate publică din aria administrativ-teritorială unde îşi desfăşoară activitatea, în condiţiile prevăzute la art. 2 şi 3.

Art. 7

Dacă spitalul îndeplineşte criteriile minime obligatorii necesare pentru clasificarea în noua categorie solicitată, direcţia de sănătate publică avizează favorabil solicitarea acestuia, pe care o supune aprobării ministrului sănătăţii.

Art. 8

Managerii spitalelor au obligaţia să anunţe direcţia de sănătate publică din aria administrativ-teritorială unde îşi desfăşoară activitatea despre modificarea oricăreia dintre condiţiile care au stat la baza clasificării în condiţiile prezentei metodologii, printr-o notificare scrisă, în maximum 5 zile calendaristice de la data producerii modificării, şi să solicite schimbarea categoriei de clasificare, conform prevederilor art. 6 şi 7.

ANEXA Nr. 1

la metodologie

– model –

Domnule director,

Subsemnatul, ………., manager al spitalului ………., cu sediul în ………., str. ………. nr. ………., telefon: fix/mobil ………., fax ………. e-mail ………., solicit clasificarea în funcţie de competenţă a spitalului pe care îl reprezint în conformitate cu dispoziţiile Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010 privind aprobarea criteriilor de clasificare a spitalelor în funcţie de competenţă şi ale Ordinului ministrului sănătăţii nr. 323/2011 privind aprobarea metodologiei şi criteriilor minime obligatorii pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă.

Anexez la prezenta cerere fişa de autoevaluare a spitalului, întocmită în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Răspund pentru corectitudinea şi realitatea datelor înscrise în fişa de autoevaluare anexată la prezenta cerere.

Mă oblig să anunţ direcţia de sănătate publică despre modificarea oricăreia dintre condiţiile existente, printr-o notificare scrisă, în maximum 5 zile calendaristice de la data producerii modificării, şi să solicit schimbarea categoriei de clasificare, conform prevederilor legale în vigoare.

Data ………. Semnătura ……….

Domnului director executiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Judeţului ………./a Municipiului Bucureşti ……….

ANEXA Nr. 2

la metodologie

– model –

FIŞA DE AUTOEVALUARE

nr. ………./……….

Spitalul ……….

Localitatea ………./judeţul ……….

Criteriul (conform Ordinului ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010 privind aprobarea criteriilor de clasificare a spitalelor în funcţie de competenţă) Criteriul minim obligatoriu Îndeplinit/Neîndeplinit
a) structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii a) anestezie şi terapie intensivă;

b) boli infecţioase;

c) cardiologie;

d) dermatovenerologie;

e) diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;

f) endocrinologie;

g) gastroenterologie;

h) hematologie;

i) medicină de urgenţă;

j) medicină internă;

k) nefrologie;

l) neonatologie;

m) neurologie;

n) oncologie medicală;

o) pediatrie;

p) pneumologie;

q) psihiatrie;

r) recuperare, medicină fizică şi balneologie;

s) reumatologie;

t) chirurgie cardiovasculară;

u) chirurgie generală;

v) chirurgie orală şi maxilo-facială;

w) chirurgie pediatrică;

x) chirurgie plastică – microchirurgie reconstructivă;

y) chirurgie toracică;

z) chirurgie vasculară;

aa) neurochirurgie;

bb) obstetrică-ginecologie

(Se va menţiona nivelul structurii, organizate în conformitate cu prevederile ordinului ministrului sănătăţii şi familiei privind criteriile de ierarhizare a secţiilor de spital de specialitate obstetrică, ginecologie şi neonatologie, cu modificările şi completările ulterioare.);

cc) oftalmologie;

dd) ortopedie şi traumatologie;

ee) otorinolaringologie;

ff) urologie;

gg) anatomie patologică;

hh) medicină de laborator;

ii) radiologie – imagistică medicală;

jj) serviciul/compartimentul de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale.

Se vor menţiona DA/NU şi tipul de structură (secţie, laborator, serviciu de diagnostic şi tratament, compartiment, structură care acordă servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi şi servicii paraclinice) în dreptul fiecărei structuri, după caz.
b) tipul serviciilor medicale furnizate conform prevederilor anexei nr. 2 la ordin Se vor menţiona punctual specialităţile în care spitalul furnizează servicii medicale spitaliceşti (inclusiv prin linii de gardă asigurate în conformitate cu prevederile legale) şi/sau ambulatorii, după caz, dintre cele prevăzute în anexa nr. 2 la ordin.
c) personalul de specialitate medico-sanitar încadrat la nivelul spitalului conform prevederilor anexei nr. 2 la ordin DA/NU
d) continuitatea asistenţei medicale conform prevederilor anexei nr. 2 la ordin DA/NU
e) dotarea cu echipamente şi aparatură medicală conform prevederilor anexei nr. 2 la ordin Se vor menţiona punctual tipurile de echipamente şi aparatura medicală prevăzute în anexa nr. 2 la ordin.
f) activitate de îndrumare şi coordonare metodologică pe domeniile lor de activitate conform prevederilor anexei nr. 2 la ordin DA/NU
g) activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifico-medicală, precum şi de educaţie medicală continuă conform prevederilor anexei nr. 2 la ordin DA/NU
h) proporţia bolnavilor internaţi care au domiciliul în alte judeţe ≥ 40%

≥ 20%

≥ 5%

Se va menţiona DA/NU în dreptul valorii corespunzătoare, după caz.
i) proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară ≤ 0,5%

≤ 0,6%

≤ 1%

≤ 1,5%

≤ 5%

Se va menţiona DA/NU în dreptul valorii corespunzătoare, după caz.
j) proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare ≤ 0,02%

≤ 0,03%

≤ 0,06%

≤ 0,1%

≤ 0,5%

Se va menţiona DA/NU în dreptul valorii corespunzătoare, după caz.

Răspund pentru corectitudinea şi realitatea datelor înscrise în prezenta fişă de evaluare.

Manager,

……….

(numele în clar, semnătura şi ştampila unităţii sanitare)

ANEXA Nr. 2

CRITERIILE MINIME OBLIGATORII

pentru clasificarea spitalelor în funcţie de competenţă

Art. 1

Pentru clasificarea în categoria I, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 2 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010 privind aprobarea criteriilor de clasificare a spitalelor în funcţie de competenţă, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă următoarele:

1.1. structuri organizate conform prevederilor legale în vigoare care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) boli infecţioase;

c) cardiologie;

d) dermatovenerologie;

e) diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;

f) endocrinologie;

g) gastroenterologie;

h) hematologie;

i) medicină de urgenţă;

j) medicină internă;

k) nefrologie;

l) neonatologie;

m) neurologie;

n) pediatrie;

o) pneumologie;

p) psihiatrie;

q) recuperare, medicină fizică şi balneologie;

r) reumatologie;

s) chirurgie cardiovasculară;

t) chirurgie generală;

u) chirurgie orală şi maxilo-facială;

v) chirurgie pediatrică;

w) chirurgie plastică – microchirurgie reconstructivă;

x) chirurgie toracică;

y) chirurgie vasculară;

z) neurochirurgie;

aa) obstetrică-ginecologie (structură de nivel III, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului sănătăţii şi familiei privind criteriile de ierarhizare a secţiilor de spital de specialitate obstetrică, ginecologie şi neonatologie, cu modificările şi completările ulterioare);

bb) oftalmologie;

cc) ortopedie şi traumatologie;

dd) otorinolarihgologie;

ee) urologie;

ff) anatomie patologică;

gg) medicină de laborator;

hh) radiologie – imagistică medicală;

1.2. serviciul/compartimentul de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale.

2. Spitalul trebuie să furnizeze servicii medicale spitaliceşti (inclusiv prin linii de gardă asigurate în conformitate cu prevederile legale) şi/sau ambulatorii, după caz, în toate specialităţile menţionate la pct. 1 subpct. 1.1.

3. Spitalul să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

4. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să fie asigurată, obligatoriu, de următoarele categorii de personal:

4.1. medici de specialitate, care asigură continuitatea prin linii de gardă distincte în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) boli infecţioase;

c) cardiologie;

d) medicină de urgenţă;

e) medicină internă;

f) neurologie;

g) pediatrie;

h) pneumologie;

i) psihiatrie;

j) chirurgie cardiovasculară;

k) chirurgie generală;

l) chirurgie vasculară;

m) neurochirurgie;

n) obstetrică-ginecologie;

o) ortopedie şi traumatologie;

p) otorinolaringologie;

q) medicină de laborator;

r) radiologie – imagistică medicală;

4.2. personal sanitar mediu şi auxiliar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare.

5. Asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti şi ambulatorii, după caz, şi/sau a continuităţii prin liniile de gardă în specialităţile obstetrică-ginecologie, pediatrie şi chirurgie pediatrică nu este obligatorie pentru unităţile sanitare cu paturi aflate în subordinea unor ministere sau instituţii cu reţea sanitară proprie din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale, autorităţii judecătoreşti şi din sectorul transporturi.

6. În cazul în care în aceeaşi localitate, pe o rază de maximum 5 km, o altă unitate sanitară cu paturi clasificată cel puţin în categoria III sau într-o categorie superioară asigură asistenţa medicală prin structură şi linie de gardă distincte într-una dintre specialităţile enumerate la pct. 4 subpct. 4.1, aceasta nu va mai fi considerată obligatorie ca structură şi linie de gardă distincte pentru spitalul care solicită clasificarea.

7. Prevederile pct. 6 sunt aplicabile pentru două specialităţi dintre cele menţionate la pct. 4 subpct. 4.1.

8. Spitalul trebuie să aibă în dotare sau în comodat, în stare de funcţionare, obligatoriu, cel puţin următoarele echipamente şi aparate medicale:

a) aparat de radiologie digitală;

b) aparat de tomografie computerizată;

c) aparat de rezonanţă magnetică nucleară;

d) aparat pentru angiografie;

e) aparate de ultrasonografie convenţională şi Doppler;

f) instrumentele şi echipamentele necesare pentru efectuarea analizelor medicale de hematologie, biochimie, microbiologie, imunologie şi toxicologie, corespunzător volumului de activitate al unităţii sanitare şi la nivelul calitativ prevăzut de reglementările legale în vigoare;

g) în cazul spitalelor care au în structura organizatorică aprobată structuri de primiri urgenţă de tip UPU sau CPU este obligatorie şi aparatura prevăzută pentru aceste structuri în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007 privind conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, cu modificările şi completările ulterioare.

9. Spitalul trebuie să desfăşoare activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifico-medicală, precum şi de educaţie medicala continuă, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare al acestuia, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.

10. Proporţia bolnavilor internaţi care au domiciliul în alte judeţe trebuie să fie ≥ 20%.

11. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare, trebuie să fie ≤ 0,5%.

12. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară trebuie să fie ≤ 0,5%.

13. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare trebuie să fie ≤ 0,02%.

Art. 2

Pentru clasificarea în categoria I M, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 3 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă serviciul/compartimentul de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale, precum şi structuri organizate conform prevederilor legale în vigoare, care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice într-o specialitate, în conexiune cu alte specialităţi complementare, după caz.

2. Spitalul trebuie să furnizeze servicii medicale spitaliceşti (inclusiv prin linii de gardă asigurate în conformitate cu prevederile legale) şi/sau ambulatorii, după caz, în toate specialităţile, conform prevederilor pct. 1.

3. Spitalul trebuie să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

4. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să fie asigurată, obligatoriu, prin linie de gardă organizată în specialităţile clinice/paraclinice, după caz, în conformitate cu prevederile legale, precum şi de personal sanitar mediu şi auxiliar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare.

5. Spitalul trebuie să aibă în dotare sau în comodat, în stare de funcţionare, obligatoriu, cel puţin următoarele echipamente şi aparate medicale:

a) aparatură de radiodiagnostic şi imagistică medicală;

b) instrumentele şi echipamentele necesare pentru efectuarea analizelor medicale de hematologie, biochimie, precum şi, după caz, microbiologie, imunologie şi/sau toxicologie, corespunzător specificului şi volumului de activitate al unităţii sanitare, la nivelul calitativ prevăzut de reglementările legale în vigoare;

c) alte aparate specifice necesare pentru furnizarea serviciilor medicale corespunzătoare specialităţilor aprobate în structura organizatorică aprobată, în condiţiile legii;

d) în cazul spitalelor care au în structura organizatorică aprobată structuri de primiri urgenţă de tip UPU sau CPU este obligatorie şi aparatura prevăzuta pentru aceste structuri în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

6. Spitalul trebuie să desfăşoare activitate de coordonare metodologică pe domeniile de activitate, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare al acestuia, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.

7. Spitalul trebuie să desfăşoare activitate de învăţământ şi cercetare stiinţifico-medicală, precum şi de educaţie medicala continuă, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare al acestuia, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.

8. Proporţia bolnavilor internaţi care au domiciliul în alte judeţe trebuie să fie ≥ 40%.

9. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare, trebuie să fie ≤ 0,5%.

10. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară trebuie să fie ≤ 0,5%.

11. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare, trebuie sa fie ≤ 0,02%.

Art. 3

Pentru clasificarea în categoria II, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 5 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă următoarele:

1.1. structuri care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) boli infecţioase;

c) cardiologie;

d) dermatovenerologie;

e) endocrinologie sau diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;

f) medicină internă;

g) nefrologie;

h) neonatologie;

i) neurologie;

j) oncologie medicală;

k) pediatrie;

l) pneumologie;

m) psihiatrie;

n) chirurgie generală;

o) obstetrică-ginecologie (structură de nivel III, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului sănătăţii şi familiei privind criteriile de ierarhizare a secţiilor de spital de specialitate obstetrică, ginecologie şi neonatologie, cu modificările şi completările ulterioare);

p) oftalmologie;

q) ortopedie şi traumatologie;

r) otorinolaringologie;

s) urologie;

t) anatomie patologică;

u) medicină de laborator;

v) radiologie – imagistică medicală.

1.2. serviciul/compartimentul de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale.

2. Spitalul trebuie să furnizeze servicii medicale spitaliceşti (inclusiv prin linii de gardă asigurate în conformitate cu prevederile legale) şi/sau ambulatorii, după caz, în toate specialităţile menţionate la pct. 1.

3. Spitalul trebuie să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

4. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să fie asigurată, obligatoriu, de următoarele categorii de personal:

4.1. medici de specialitate, care asigură continuitatea prin linii de gardă distincte în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) cardiologie;

c) medicină internă;

d) neurologie;

e) pediatrie;

f) psihiatrie;

g) chirurgie generală;

h) obstetrică-ginecologie;

i) ortopedie şi traumatologie;

j) medicină de laborator;

k) radiologie–imagistică medicală.

4.2. personal sanitar mediu şi auxiliar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare.

5. Asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti şi ambulatorii, după caz, şi a continuităţii prin liniile de garda în specialităţile obstetrică-ginecologie şi pediatrie nu este obligatorie pentru unităţile sanitare cu paturi aflate în subordinea unor ministere sau instituţii cu reţea sanitară proprie din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale, autorităţii judecătoreşti şi din sectorul transporturi.

6. În cazul în care în aceeaşi localitate, pe o rază de maximum 5 km, o altă unitate sanitară cu paturi clasificată cel puţin în categoria III sau într-o categorie superioară asigură asistenţa medicală prin structură şi linie de gardă distincte în una dintre specialităţile enumerate la pct. 4 subpct. 4.1, aceasta nu va mai fi considerată obligatorie ca structură şi linie de gardă distincte pentru spitalul care solicită clasificarea.

7. Prevederile pct. 6 sunt aplicabile pentru cel mult două specialităţi dintre cele menţionate la pct. 4 subpct. 4.1.

8. Spitalul trebuie să aibă în dotare sau în comodat, în stare de funcţionare, obligatoriu, cel puţin următoarele echipamente şi aparate medicale:

a) aparatură digitală de radiodiagnostic şi imagistică medicală;

b) aparat de tomografie computerizată;

c) aparat de rezonanţă magnetică nucleară;

d) aparate de ultrasonografie convenţională şi Doppler;

e) instrumentele şi echipamentele necesare pentru efectuarea analizelor medicale de hematologie, biochimie, microbiologie, imunologie şi toxicologie, corespunzător volumului de activitate al unităţii sanitare şi la nivelul calitativ prevăzut de reglementările legale în vigoare;

f) în cazul spitalelor care au în structura organizatorică aprobată structuri de primiri urgenţă de tip UPU sau CPU este obligatorie şi aparatura prevăzută pentru aceste structuri în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

9. Prevederea de la pct. 8 lit. c) se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2014.

10. Spitalul trebuie să desfăşoare activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifico-medicală, precum şi de educaţie medicala continuă, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare al acestuia, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.

11. Proporţia bolnavilor internaţi care au domiciliul în alte judeţe trebuie să fie ≥ 5%.

12. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare trebuie să fie ≤ 0,6%.

13. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară trebuie să fie ≤ 0,6%.

14. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare trebuie să fie ≤ 0,03%.

Art. 4

Pentru clasificarea în categoria II M, în conformitate cu prevederile art. 2 pct. 6 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă serviciul/compartimentul de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale, precum şi structuri organizate conform prevederilor legale în vigoare, care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice într-o specialitate, în conexiune cu alte specialităţi complementare, după caz.

2. Spitalul trebuie să furnizeze servicii medicale spitaliceşti şi/sau ambulatorii, după caz, în toate specialităţile, conform prevederilor pct. 1.

3. Spitalul trebuie să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

4. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să fie asigurată, obligatoriu, prin linie de gardă organizată în specialităţile clinice/paraclinice, după caz, în conformitate cu prevederile legale, precum şi de personal sanitar mediu şi auxiliar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare.

5. Spitalul trebuie să aibă în dotare sau în comodat, în stare de funcţionare, obligatoriu, cel puţin următoarele echipamente şi aparate medicale:

a) aparatură de radiodiagnostic şi imagistică medicală;

b) instrumentele şi echipamentele necesare pentru efectuarea analizelor medicale de hematologie, biochimie, precum şi, după caz, microbiologie, imunologie şi/sau toxicologie, corespunzător specificului şi volumului de activitate al unităţii sanitare, la nivelul calitativ prevăzut de reglementările legale în vigoare;

c) alte aparate specifice necesare pentru furnizarea serviciilor medicale corespunzătoare specialităţilor aprobate în structura organizatorică aprobată, în condiţiile legii;

d) în cazul spitalelor care au în structura organizatorică aprobată structuri de primiri urgenţă de tip UPU sau CPU este obligatorie şi aparatura prevăzută pentru aceste structuri în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

6. Spitalul trebuie să desfăşoare activitate de învăţământ şi cercetare ştiinţifico-medicală, precum şi de educaţie medicala continuă, în conformitate cu prevederile regulamentului de organizare şi funcţionare al acestuia, aprobat prin ordin al ministrului sănătăţii, în condiţiile legii.

7. Proporţia bolnavilor internaţi care au domiciliul în alte judeţe trebuie să fie ≥ 20%.

8. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare trebuie să fie ≤ 0,6%.

9. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară trebuie să fie ≤ 0,6%.

10. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare trebuie să fie ≤ 0,06%.

Art. 5

Pentru clasificarea în categoria III, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) şi art. 2 pct. 7 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă următoarele:

1.1. structuri organizate conform prevederilor legale în vigoare care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) boli infecţioase;

c) cardiologie;

d) dermatovenerologie;

e) endocrinologie sau diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;

f) medicină internă;

g) nefrologie;

h) neonatologie;

i) neurologie;

j) oncologie medicală;

k) pediatrie;

l) pneumologie;

m) psihiatrie;

n) chirurgie generală;

o) obstetrică-ginecologie (structură de nivel minim II în conformitate cu prevederile ordinului ministrului sănătăţii şi familiei privind criteriile de ierarhizare a secţiilor de spital de specialitate obstetrică, ginecologie şi neonatologie, cu modificările şi completările ulterioare);

p) oftalmologie;

q) ortopedie şi traumatologie;

r) otorinolaringologie

s) urologie;

t) anatomie patologică;

u) medicină de laborator;

v) radiologie – imagistică medicală.

1.2. serviciul/compartimentul de supraveghere şi control al infecţiilor nosocomiale.

2. Spitalul trebuie să furnizeze servicii medicale spitaliceşti (inclusiv prin linii de gardă asigurate în conformitate cu prevederile legale) şi/sau ambulatorii, după caz, în toate specialităţile menţionate la pct. 1.

3. Spitalul trebuie să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

4. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să fie asigurată, obligatoriu, de următoarele categorii de personal:

4.1. medici de specialitate care asigură continuitatea prin linii de gardă distincte în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) medicină internă;

c) neurologie;

d) pediatrie;

e) psihiatrie;

f) chirurgie generală;

g) obstetrică-ginecologie;

h) ortopedie şi traumatologie;

i) medicină de laborator;

j) radiologie – imagistică medicală.

4.2. personal sanitar mediu şi auxiliar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare.

5. Asigurarea asistenţei medicale spitaliceşti şi ambulatorii, după caz, şi a continuităţii prin liniile de garda în specialităţile obstetrică-ginecologie şi pediatrie nu este obligatorie pentru unităţile sanitare cu paturi aflate în subordinea unor ministere sau instituţii cu reţea sanitară proprie din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale, autorităţii judecătoreşti şi din sectorul transporturi.

6. În cazul în care în aceeaşi localitate, pe o rază de maximum 5 km, o altă unitate sanitară cu paturi clasificată cel puţin în categoria III sau într-o categorie superioară asigură asistenţa medicală prin structură şi linie de gardă distincte în una dintre specialităţile enumerate la pct. 4 subpct. 4.1, aceasta nu va mai fi considerată obligatorie ca structură şi linie de gardă distincte pentru spitalul care solicită clasificarea.

7. Prevederile pct. 6 sunt aplicabile pentru cel mult o specialitate dintre cele menţionate la pct. 4 subpct. 4.1.

8. Spitalul trebuie să aibă în dotare şi în stare de funcţionare, obligatoriu, cel puţin următoarele echipamente şi aparate medicale:

a) aparatură digitală de radiodiagnostic şi imagistică medicală;

b) aparat de tomografie computerizată;

c) aparate ultrasonografie convenţională;

d) instrumentele şi echipamentele necesare pentru efectuarea analizelor medicale de hematologie, biochimie, microbiologie, imunologie şi toxicologie, corespunzător volumului de activitate al unităţii sanitare şi la nivelul calitativ prevăzut de reglementările legale în vigoare;

e) în cazul spitalelor care au în structura organizatorică aprobată structuri de primiri urgenţă de tip UPU sau CPU este obligatorie şi aparatura prevăzuta pentru aceste structuri în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

9. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare trebuie să fie ≤ 1%.

10. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară trebuie să fie ≤ 1%.

11. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare, trebuie să fie ≤ 0,1%.

Art. 6

Pentru clasificarea în categoria IV, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) şi art. 2 pct. 8 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă structuri organizate conform prevederilor legale în vigoare, care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice în următoarele specialităţi:

a) anestezie şi terapie intensivă;

b) medicină internă;

c) pediatrie;

d) chirurgie generală;

e) obstetrică-ginecologie (structură de nivel minim I, în conformitate cu prevederile ordinului ministrului sănătăţii şi familiei privind criteriile de ierarhizare a secţiilor de spital de specialitate obstetrică, ginecologie şi neonatologie, cu modificările şi completările ulterioare);

f) medicină de laborator;

g) radiologie – imagistică medicală.

2. Spitalul trebuie să furnizeze servicii medicale spitaliceşti şi/sau ambulatorii, după caz, în toate specialităţile menţionate la pct. 1.

3. Spitalul trebuie să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

4. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să fie asigurată, obligatoriu, de următoarele categorii de personal:

4.1. medici de specialitate, în una dintre specialităţile:

a) medicină internă;

b) pediatrie;

c) chirurgie generală;

d) obstetrică-ginecologie;

4.2. personal sanitar mediu şi auxiliar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare.

5. Continuitatea asistenţei medicale trebuie să se asigure prin cel puţin două linii de gardă, organizate astfel:

a) linie de gardă pentru specialităţile medicale;

b) linie de gardă pentru specialităţile chirurgicale.

6. Pentru unităţile sanitare cu paturi aflate în subordinea unor ministere sau instituţii cu reţea sanitară proprie din sistemul apărării, ordinii publice, siguranţei naţionale, autorităţii judecătoreşti şi din sectorul transporturi, specialităţile enumerate la pct. 4 subpct. 4.1 şi organizarea asigurării continuităţii prin liniile de gardă se stabilesc prin ordin comun al Ministerului Sănătăţii şi al ministerului sau instituţiei respective.

7. Spitalul trebuie să aibă în dotare sau în comodat, în stare de funcţionare, obligatoriu, cel puţin următoarele echipamente şi aparate medicale:

a) aparat de radiologie convenţională;

b) ecograf;

c) instrumentele şi echipamentele necesare pentru efectuarea analizelor medicale de hematologie şi biochimie corespunzător volumului de activitate al unităţii sanitare şi la nivelul calitativ prevăzut de reglementările legale în vigoare;

d) în cazul spitalelor care au în structura organizatorică aprobată structuri de primiri urgenţă de tip UPU sau CPU este obligatorie şi aparatura prevăzuta pentru aceste structuri în Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 1.706/2007, cu modificările şi completările ulterioare.

8. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare trebuie să fie ≤ 1,5%.

9. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în acelaşi spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externarea anterioară trebuie să fie ≤ 1,5%.

10. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare trebuie să fie ≤ 0,5%.

11. Unităţile sanitare din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor se încadrează în categoria IV, având în vedere caracterul de unităţi sanitare cu circuit închis care funcţionează într-o reţea integrată, prin care se asigură serviciile medicale de specialitate necesare.

Art. 7

Pentru clasificarea în categoria V, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) şi art. 2 pct. 9 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.408/2010, spitalele trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii minime obligatorii:

1. Structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, trebuie să cuprindă structuri organizate conform prevederilor legale în vigoare, care acordă servicii de spitalizare continuă, servicii ambulatorii de specialitate, servicii de spitalizare de zi sau servicii paraclinice necesare pentru asigurarea, după caz, a următoarelor:

a) servicii medicale pentru îngrijirea bolnavilor cronici;

b) servicii medicale într-o singură specialitate (TBC, psihiatrie, de recuperare şi altele);

c) servicii paliative.

2. Spitalul trebuie să aibă încadrat personal de specialitate medico-sanitar, în conformitate cu normativele de personal în vigoare, pe toate structurile prevăzute la pct. 1.

3. Asigurarea continuităţii asistenţei medicale trebuie să se realizeze în conformitate cu prevederile legale în vigoare şi corespunzător structurii organizatorice aprobate în condiţiile legii.

4. Spitalul trebuie să aibă în dotare sau în comodat, în stare de funcţionare, echipamentele şi aparatura medicală necesare pentru furnizarea serviciilor medicale corespunzătoare specialităţilor aprobate în structura organizatorică aprobată, în condiţiile legii.

5. Proporţia bolnavilor externaţi care se reinternează în alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 48 de ore de la externare trebuie să fie ≤ 5%.

6. Proporţia bolnavilor transferaţi într-un alt spital, pentru patologie de acelaşi tip, într-un interval de 72 de ore de la internare trebuie să fie ≤ 0,5%.