Publicat in M. Of. 152/2011, Ordinul 3794/2011 privind infiintarea Consiliului National al Cercetarii Stiintifice, precum si pentru aprobarea regulamentului de organizare si functionare a acestuia, abroga mai vechiul Ordin  5.771 /2006.

Va prezentam Ordinul 3794 asa cum poate fi acesta vizualizat in Biblioteca Juridica online Legalis 2.0:

ORDIN Nr. 3.794/2011

 Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie

privind înfiinţarea Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice, precum şi pentru aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a acestuia

M.Of. nr. 152 din 2.3.2011

În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei Guvernului nr. 62/1999 privind înfiinţarea Unităţii Executive pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării Ştiinţifice Universitare, cu modificările şi completările ulterioare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 150/2000, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007–2013, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 217 şi ale art. 219 alin. (3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi ale Hotărârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.

Art. 1
Se înfiinţează Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice, organism consultativ de nivel naţional, fără personalitate juridică, prin reorganizarea Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior.

Art. 2
Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 3
La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei şi cercetării nr. 5.771/2006 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior (C.N.C.S.I.S.), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 4 ianuarie 2007.

Art. 4
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului,

Daniel Petru Funeriu

ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice

CAPITOLUL I
Misiunea, rolul şi atribuţiile

Art. 1
Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice, denumit în continuare CNCS, este un organism consultativ de nivel naţional, fără personalitate juridică, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi ale Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2
CNCS are misiunea de a stimula excelenţa în cercetarea ştiinţifică din România şi de a asista Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, denumit în continuare MECTS, precum şi Autoritatea Naţională de Cercetare Ştiinţifică, denumită în continuare ANCS, în coordonarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea activităţilor de cercetare ştiinţifică din România.

Art. 3
(1) CNCS coordonează ştiinţific conducerea de către Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării, denumită în continuare UEFISCDI, a programelor Resurse umane, Idei şi Capacităţi din cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanţarea, monitorizarea şi evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare şi a acţiunilor cuprinse în Planul naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 475/2007 privind aprobarea Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare II, pentru perioada 2007–2013, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Pentru coordonarea programelor prevăzute la alin. (1), CNCS are următoarele atribuţii:

a) elaborează, cu sprijinul tehnic al UEFISCDI, propuneri de pachete de informaţii pentru programele de finanţare coordonate şi subprogramele acestora, în corelare cu prevederile Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare;

b) stabileşte procedurile de selecţie a experţilor evaluatori care asigură evaluarea şi monitorizarea proiectelor, procedurile de alocare a proiectelor către evaluatori, procedurile de evaluare şi monitorizare ştiinţifică a proiectelor, precum şi procedurile de negociere a contractelor de finanţare, cu respectarea pachetelor de informaţii aprobate;

c) supraveghează şi controlează selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor către evaluatori, procesele de evaluare şi monitorizare ştiinţifică a proiectelor şi procesul de negociere a contractelor, cu respectarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese;

d) verifică respectarea procedurilor şi avizează rezultatele evaluării, negocierii şi monitorizării ştiinţifice.

(3) Pachetele de informaţii ale programelor de finanţare şi ale subprogramelor acestora se aprobă prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.

Art. 4
CNCS coordonează ştiinţific competiţiile naţionale de proiecte ştiinţifice pentru acordarea granturilor doctorale organizate conform prevederilor art. 160 din Legea nr. 1/2011.

Art. 5
CNCS poate coordona şi alte programe de finanţare a cercetării ştiinţifice şi a dezvoltării resurselor umane pentru cercetare-dezvoltare, precum şi programe sau acţiuni de diseminare a rezultatelor cercetării ştiinţifice ori de popularizare a ştiinţei, potrivit mandatului acordat de MECTS.

Art. 6
CNCS îndeplineşte de asemenea următoarele atribuţii:

a) îşi desemnează un reprezentant în Consiliul de etică şi management universitar, conform art. 125 alin. (2) din Legea nr. 1/2011;

b) elaborează rapoarte referitoare la calitatea cercetării din şcolile doctorale supuse procesului de evaluare în vederea acreditării, conform art. 158 alin. (4) din Legea nr. 1/2011;

c) elaborează metodologia-cadru pentru evaluarea internă şi clasificarea departamentelor din universităţi pe niveluri de performanţă în cercetare, conform art. 195 alin. (1) din Legea nr. 1/2011;

d) la solicitarea ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, stabileşte standarde, criterii şi indicatori de calitate pentru cercetarea ştiinţifică, care se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului;

e) la solicitarea ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, evaluează cercetarea ştiinţifică universitară sau din unităţile de cercetare-dezvoltare, în colaborare cu Colegiul consultativ pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi cu sprijinul UEFISCDI;

f) realizează anual, în colaborare cu Colegiul consultativ pentru cercetare, dezvoltare şi inovare şi cu sprijinul UEFISCDI, un raport privind starea cercetării ştiinţifice în învăţământul superior şi performanţele universităţilor; acest raport este public, se afişează pe site-ul CNCS şi se transmite MECTS;

g) realizează un raport anual privind activitatea proprie, care este public şi se afişează pe site-ul CNCS.

Art. 7
CNCS poate coopera cu alte organisme, naţionale sau internaţionale, din domeniul administrării programelor de cercetare sau al evaluării cercetării, potrivit mandatului acordat de MECTS.

Art. 8
Pe baza mandatului acordat de MECTS, CNCS poate desfăşura şi alte activităţi sau acţiuni în domeniul cercetării-dezvoltării, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea CNCS

Art. 9
CNCS este format din 19 membri, cadre didactice şi cercetători, având cel puţin titlul de conferenţiar sau de cercetător ştiinţific II ori titluri echivalente obţinute în străinătate, selectaţi pe baza performanţelor lor ştiinţifice cu relevanţă internaţională şi numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

Art. 10
Mandatul membrilor CNCS este de 4 ani.

Art. 11
(1) În cazul existenţei unui loc vacant în componenţa CNCS sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de a-şi exercita mandatul, se procedează la numirea altui membru prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

(2) Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuieşte.

Art. 12
(1) În cazul în care un membru al CNCS încalcă normele etice sau de deontologie ori nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, acesta poate fi revocat din calitatea de membru al CNCS.

(2) Se consideră că un membru nu se implică, în mod sistematic, în activităţile consiliului, în următoarele cazuri:

a) nu participă la mai mult de 50% din şedinţele din decursul a 6 luni consecutive;

b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu îşi exprimă opţiunea pentru mai mult de 25% din deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutive;

c) în alte cazuri stabilite prin regulamentul intern de funcţionare.

(3) Procedura de revocare se desfăşoară după cum urmează:

a) unul sau mai mulţi dintre membrii CNCS ori ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului solicită declanşarea procedurii de revocare;

b) revocarea se confirmă prin votul secret al majorităţii absolute a membrilor CNCS, în cazul în care a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectiv prin votul secret a două treimi dintre membrii CNCS, în caz contrar;

c) în cazul în care revocarea nu se confirmă conform prevederilor lit. b), procedura de revocare încetează;

d) în cazul în care revocarea nu a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, revocarea se aprobă de către ministru.

(4) Pe locul rămas vacant în urma revocării se numeşte un nou membru, conform prevederilor art. 11.

Art. 13
(1) CNCS are un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi, aleşi dintre membrii CNCS.

(2) Preşedintele şi vicepreşedinţii CNCS sunt aleşi prin vot secret, cu majoritate simplă, de către membrii CNCS, pe baza propunerilor făcute de oricare dintre membrii CNCS, inclusiv a autopropunerilor.

(3) O persoană nu poate ocupa funcţia de preşedinte al CNCS pentru o perioadă cumulată mai mare de 4 ani, indiferent de perioada în care a fost preşedinte şi de eventualele întreruperi.

(4) Preşedintele şi vicepreşedinţii pot fi revocaţi din respectivele funcţii de conducere prin votul secret a cel puţin două treimi dintre membrii CNCS, la cererea unuia sau mai multor membri ai CNCS.

(5) Odată cu numirea componenţei CNCS conform prevederilor art. 9, ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului desemnează preşedintele şi vicepreşedinţii, din rândul membrilor CNCS. Preşedintele şi vicepreşedinţii astfel numiţi pot fi înlocuiţi în urma alegerilor desfăşurate conform alin. (2), care pot avea loc după cel puţin un an de activitate a consiliului nou-numit.

Art. 14
Preşedintele CNCS are următoarele atribuţii:

a) îndeplineşte mandatul atribuit explicit prin decizie a membrilor CNCS;

b) conduce şedinţele de lucru ale CNCS;

c) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNCS, pe baza propunerilor membrilor; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a membrilor CNCS, la cererea oricărui membru al CNCS;

d) asigură legătura operativă a CNCS cu ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului şi cu preşedintele ANCS, în vederea informării acestora despre activitatea CNCS;

e) reprezintă CNCS în relaţia cu terţii.

Art. 15
În cazul indisponibilităţii sale, atribuţiile preşedintelui sunt preluate de vicepreşedinţi, cu alternarea preluării atribuţiilor de către cei 2 vicepreşedinţi.

Art. 16
(1) Pentru realizarea diferitelor activităţi, CNCS poate constitui, pe perioadă determinată, organe de lucru – comisii şi grupuri de lucru, care sunt numite, restructurate, desfiinţate şi coordonate de către CNCS şi cărora CNCS le poate delega unele din atribuţiile proprii.

(2) Standardele minimale care trebuie îndeplinite de membrii acestor organe de lucru, componenţa şi regulamentele lor sunt stabilite de CNCS, şi publicate pe site-ul web propriu.

(3) Organele de lucru pot include membri CNCS şi experţi din afara CNCS, atât din ţară, cât şi din străinătate.

Art. 17
Pentru a adopta o decizie, membrii CNCS pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimându-şi dreptul la vot prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare.

Art. 18
În afara cazurilor prevăzute la art. 12 şi 13, deciziile CNCS sunt aprobate prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi, în cazul votului în cadrul şedinţelor, respectiv prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor votanţi, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice.

Art. 19
(1) Pentru luarea deciziilor în cadrul şedinţelor CNCS este necesară prezenţa a cel puţin 10 din membrii CNCS.

(2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile se pot adopta numai dacă numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare.

Art. 20
CNCS poate adopta un regulament intern de funcţionare, care trebuie să respecte prevederile legale şi ale prezentului regulament de organizare şi funcţionare.

Art. 21
Şedinţele CNCS se convoacă de către preşedintele CNCS, de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, de către preşedintele ANCS sau la cererea a cel puţin o treime dintre membrii CNCS.

Art. 22
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau un reprezentant al acestuia, precum şi preşedintele ANCS sau un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la şedinţele CNCS, în calitate de observatori.

Art. 23
CNCS poate invita în cadrul şedinţelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau consultanţi.

CAPITOLUL III
Finanţarea CNCS

Art. 24
Resursele materiale şi financiare necesare funcţionării CNCS şi organelor de lucru ale acestuia sunt asigurate de către MECTS, prin UEFISCDI sau prin alte mijloace legal constituite.

Art. 25
Pentru activitatea desfăşurată pentru coordonarea ştiinţifică a programelor din cadrul Planului naţional de cercetare-dezvoltare şi inovare, resursele materiale şi financiare ale CNCS se asigură din tariful perceput de UEFISCDI pentru conducerea respectivelor programe şi din alte surse legal constituite.

Art. 26
Administrarea şi gestionarea resurselor destinate activităţilor CNCS este asigurată de UEFISCDI, în conformitate cu deciziile CNCS, în condiţiile legii.

Art. 27
Pentru activitatea desfăşurată în afara activităţii de bază, membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale acestuia pot fi remuneraţi, în funcţie de numărul orelor efectiv lucrate, la nivelul gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare, stabilit pentru unităţile bugetare, conform prevederilor art. 35 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 28
Pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru, membrilor CNCS şi organelor de lucru ale acestuia le sunt decontate cheltuielile de transport şi cazare, în condiţiile legii.

Art. 29
Remunerarea activităţii desfăşurate în afara activităţii de bază de către membrii organelor de lucru ale CNCS şi decontarea cheltuielilor de transport şi cazare ale acestora pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru se fac în limitele bugetului alocat cu această destinaţie.

CAPITOLUL IV
Relaţia instituţională CNCS–UEFISCDI

Art. 30
UEFISCDI asigură sprijinul tehnic şi executiv pentru activitatea CNCS, conform solicitărilor CNCS şi normelor legale în vigoare.

Art. 31
UEFISCDI, prin departamentele sale şi conform prevederilor legale, are următoarele atribuţii:

a) asistă CNCS în aplicarea politicilor elaborate de MECTS, pe baza propunerilor CNCS;

b) asigură condiţiile materiale şi financiare necesare organizării competiţiilor pentru granturi;

c) realizează, sub coordonarea CNCS, întregul proces operativ pentru selectarea şi auditarea proiectelor şi programelor propuse spre finanţare de CNCS şi sprijină managementul financiar al acestora;

d) asigură buna desfăşurare a activităţii curente a CNCS;

e) administrează şi gestionează resursele destinate activităţilor CNCS, în conformitate cu deciziile CNCS, în condiţiile legii.

CAPITOLUL V
Norme de etică şi deontologie profesională

Art. 32
Membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale acestuia au obligaţia de a respecta reglementările aplicabile şi normele de etică specifice profesiei şi de deontologie, conform prevederilor legale.

Art. 33
Membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale acestuia au obligaţia de a raporta CNCS, respectiv organelor de lucru orice situaţie în care consideră că se află într-un conflict de interese, imediat după ce constată existenţa conflictului de interese, şi de a se recuza de la luarea deciziilor supuse direct conflictului de interese.

Art. 34
Constituie conflict de interese situaţiile prevăzute de legislaţia în vigoare, precum şi următoarele situaţii, referitoare la evaluarea şi finanţarea proiectelor în cadrul programelor coordonate de către CNCS:

a) situaţia în care o persoană evaluează în mod direct sau ia decizii nominale de selecţie directă ori de excludere a evaluatorilor unui proiect faţă de care persoana în cauză are un interes financiar direct legat de finanţarea sau nefinanţarea proiectului, inclusiv atunci când persoana în cauză face parte din lista de personal a proiectului ori a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare şi când persoana în cauză se află în una dintre următoarele relaţii cu cel puţin una dintre persoanele din lista de personal a proiectului evaluat:

se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv;

sunt angajate în aceeaşi unitate sau instituţie;

au colaborat în ultimii 5 ani, având publicaţii sau proiecte de cercetare-dezvoltare realizate în comun;

b) situaţia în care o persoană evaluează în mod direct sau ia decizii nominale de selecţie directă ori de excludere a evaluatorilor unei şcoli doctorale sau a unei unităţi de cercetare-dezvoltare, numită în continuare entitate, în cazul în care persoana în cauză este angajată a entităţii respective ori a unei persoane juridice din care face parte entitatea respectivă sau care este membru al consorţiului din care face parte entitatea respectivă ori se află în relaţie de soţi, afini şi rude până la gradul al III-lea inclusiv cu cel puţin una dintre persoanele din lista de personal a entităţii respective;

c) situaţia în care o persoană supraveghează direct sau controlează direct selecţia experţilor evaluatori, alocarea proiectelor către evaluatori, procesul de evaluare a proiectelor şi procesul de negociere a contractelor, pentru proiectele la care persoana în cauză se află pe lista de personal a proiectului sau a unor proiecte concurente depuse spre finanţare în cadrul aceleiaşi competiţii şi linii de finanţare.

Art. 35
(1) În sensul prezentului capitol, lista de personal a proiectului este constituită din persoanele nominalizate în propunerea de proiect supusă evaluării, incluzând directorul de proiect şi, în cazul proiectelor realizate prin parteneriat între mai multe instituţii sau unităţi, responsabilii de proiect.

(2) În sensul prezentului capitol, linia de finanţare este cea mai mică componentă din cadrul unui program, subprogram, domeniu prioritar sau domeniu ştiinţific, după caz, pentru care s-a stabilit un plafon de angajare a fondurilor bugetare în cadrul unei anumite competiţii de finanţare sau pentru care ierarhizarea propunerilor de proiecte în funcţie de punctaj se face independent.

Art. 36
Întreaga activitate a CNCS se va baza pe corectitudine, principialitate şi responsabilitate.

CAPITOLUL VI
Sancţiuni

Art. 37
Pentru nerespectarea prevederilor legale, membrii CNCS, evaluatorii, membrii panelurilor, ai comisiilor sau grupurilor de lucru constituite de CNCS răspund disciplinar, contravenţional şi penal în condiţiile legii.

Art. 38
Membrii CNCS şi ai organelor de lucru ale acestuia pot fi sancţionaţi în conformitate cu prevederile generale ale legislaţiei în vigoare. Aceştia îşi asumă responsabilitatea pentru corectitudinea şi legalitatea operaţiunilor ale căror acte şi/sau documente justificative le-au certificat.

Art. 39
Procedura de sancţionare disciplinară a membrilor CNCS se desfăşoară de către o comisie de cercetare numită prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. Pentru membrii grupurilor de lucru constituite de CNCS, sancţionarea disciplinară se desfăşoară de către o comisie numită prin decizia CNCS, sancţiunea fiind aplicată prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.

 Timp de 14 zile puteti testa GRATUIT tot continutul Bibliotecii Legislative Legalis 2.0. Legislatie consolidata, Jurisprudenta romaneasca si europeana, Doctrina, Reviste online, Bibliografie