In M. Of. 140/2011 a fost publicat Ordinul 3/2011 pentru punerea in aplicare a Normelor privind incheierea exercitiului financiar 2010 pentru societatile din domeniul asigurarilor.

ORDIN Nr. 3/2011

pentru punerea în aplicare a Normelor privind încheierea exerciţiului financiar 2010 pentru societăţile din domeniul asigurărilor

M.Of. nr. 140 din 24.02.2011

Potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 8 februarie 2011 prin care s-au adoptat Normele privind încheierea exerciţiului financiar 2010 pentru societăţile din domeniul asigurărilor,

în temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) şi (27), precum şi ale art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,

preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:

Art. 1

Se pun în aplicare Normele privind încheierea exerciţiului financiar 2010 pentru societăţile din domeniul asigurărilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2

Normele prevăzute la art. (1) sunt aplicabile asigurătorilor, reasigurătorilor şi brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare aşa cum sunt definiţi la art. 2 lit. A pct. 5, lit. B pct. 39 şi lit. C pct. 57 din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 3

Asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare, precum şi direcţiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor vor asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. 4

La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 1/2010 pentru aprobarea Normelor privind încheierea exerciţiului financiar 2009 pentru societăţile din domeniul asigurărilor, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 10 februarie 2010.

Art. 5

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,

Angela Toncescu

NOR

ANEXĂ

NORME

privind încheierea exerciţiului financiar 2010 pentru societăţile din domeniul asigurărilor

Art. 1

(1) Prezentele norme se aplică asigurătorilor persoane juridice române, sucursalelor sau filialelor unui asigurător dintr-un stat terţ, precum şi sucursalelor unei societăţi de asigurare sau a unei societăţi mutuale dintr-un stat membru, care a primit o autorizaţie de la autoritatea competentă a statului membru de origine, reasigurătorilor, persoane juridice autorizate în condiţiile legii de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau de autoritatea competentă a statului membru de origine, brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare, persoane juridice române, precum şi intermediarilor dintr-un stat membru care desfăşoară activităţi de intermediere pe teritoriul României, societăţi comerciale autorizate în condiţiile Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, care au obligaţia să întocmească şi să depună situaţii financiare anuale la data de 31 decembrie 2010.

(2) Situaţiile financiare anuale la data de 31 decembrie 2010 vor fi depuse astfel: un exemplar la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, iar al doilea exemplar, vizat prin aplicarea ştampilei Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, după caz, la registratura acestora sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995 privind îmbunătăţirea disciplinei depunerii bilanţurilor contabile şi a altor documente cu caracter financiar-contabil şi fiscal, de către operatorii economici şi alţi contribuabili. La depunere se vor avea în vedere şi prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, referitoare la implementarea Sistemului Electronic Naţional, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 2

Situaţiile financiare anuale la data de 31 decembrie 2010 vor fi întocmite cu respectarea prevederilor reglementărilor contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurărilor, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, denumite în continuare reglementări contabile, cu modificările şi completările ulterioare, care se aplică împreună cu prevederile Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, şi vor fi avute în vedere şi următoarele precizări:

a) elementele monetare exprimate în valută (disponibilităţi şi alte elemente asimilate, cum sunt acreditivele şi depozitele bancare, creanţe şi datorii în valută) trebuie evaluate şi raportate utilizând cursul de schimb comunicat de Banca Naţională a României în data de 31 decembrie 2010, respectiv 4,2848 lei/euro, 3,2045 lei/dolar USD. Diferenţele de curs valutar, favorabile sau nefavorabile, între cursul de la data înregistrării creanţelor ori a datoriilor în valută sau cursul de la data ultimei evaluări, se înregistrează la venituri sau cheltuieli financiare, după caz;

b) pentru creanţele şi datoriile exprimate în lei, a căror decontare se face în funcţie de cursul unei valute, eventualele diferenţe favorabile ori nefavorabile care rezultă din evaluarea acestora se înregistrează la venituri sau cheltuieli financiare. Determinarea diferenţelor de valoare se efectuează similar prevederilor lit. a);

c) pentru evidenţierea în contabilitate a tranzacţiilor în valută se utilizează cursul de schimb de la data efectuării operaţiunii respective. Prin curs de schimb de la data efectuării operaţiunii se înţelege cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ultima zi bancară anterioară operaţiunii, disponibil ca informaţie la momentul efectuării operaţiunii (încasare, plată, emitere de documente).

Art. 3

(1) Asigurătorii şi reasiguratorii vor întocmi şi vor depune situaţii financiare anuale individuale care cuprind următoarele formulare:

a) Bilanţ (cod 01);

b) Contul de profit şi pierdere compus din:

– Contul tehnic al asigurării generale (cod 02)

– Contul tehnic al asigurării de viaţă (cod 03)

– Contul netehnic (cod 04).

c) Situaţia modificărilor capitalului propriu, conform formatului de la cap. V secţiunea 4 din reglementările contabile menţionate la art. 2;

d) Situaţia fluxurilor de trezorerie, conform formatului de la cap. V secţiunea 3 din reglementările contabile menţionate la art. 2;

e) Note explicative la situaţiile financiare anuale, conform prevederilor capitolului II secţiunea 8 pct. 269–307 din reglementările contabile menţionate la art. 2.

Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite şi de formularele:

f) Date informative (cod 05);

g) Situaţia activelor imobilizate (cod 06).

(2) Asigurătorii care administrează fonduri de pensii facultative vor întocmi şi prezenta şi situaţiile prevăzute la cap. V pct. 2 „Situaţii prezentate de asigurătorii care administrează fonduri de pensii facultative“ din reglementările contabile menţionate la art. 2, astfel:

A). Situaţia activelor, pasivelor şi capitalurilor proprii;

B). Situaţia veniturilor şi cheltuielilor.

(3) Asigurătorii autorizaţi să practice numai asigurări de viaţă, dar care în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (11) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, au autorizaţie şi pentru clasele 1 şi 2 din categoria asigurărilor generale, trebuie să evidenţieze activitatea desfăşurată (inclusiv pentru clasele 1 şi 2 din categoria asigurărilor generale) în contul tehnic al asigurărilor de viaţă.

(4) Modelul formularelor referitoare la situaţiile financiare, instrucţiunile de completare, precum şi corelaţiile aferente, pentru asigurătorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare sunt prezentate în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentele norme.

Art. 4

Brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor întocmi şi vor depune situaţii financiare individuale care cuprind următoarele formulare:

a) Bilanţ (cod 01);

b) Contul de profit şi pierdere (cod 02);

c) Situaţia modificărilor capitalului propriu, conform formatului de la cap. VI secţiunea 4 din reglementările contabile menţionate la art. 2;

d) Situaţia fluxurilor de trezorerie, conform formatului de la cap. VI secţiunea 3 din reglementările contabile menţionate la art. 2;

e) Note explicative la situaţiile financiare anuale, conform prevederilor cap. II secţiunea 8 pct. 269–307 din reglementările contabile menţionate la art. 2 din prezentele norme.

Brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor întocmi şi următoarele situaţii:

f) Date informative (cod 03);

g) Situaţia activelor imobilizate (cod 04).

Art. 5

(1) Notele explicative cuprinse în cap. II secţiunea 8 din reglementările contabile menţionate la art. 3 alin. (1) lit. e) şi art. 4 lit. e) nu sunt limitative, acestea urmând să conţină informaţiile cerute de această secţiune.

(2) Brokerii de asigurare şi/sau reasigurare care intermediază, în conformitate cu legislaţia specifică în vigoare, şi produse ale fondurilor de pensii facultative vor prezenta în notele explicative o situaţie a comisioanelor obţinute din această activitate.

Art. 6

În „Situaţia activelor imobilizate“ (cod 06, respectiv cod 04) informaţiile sunt înscrise la costul istoric sau la valoarea reevaluată a imobilizărilor, după caz.

Art. 7

(1) Situaţiile financiare anuale sunt semnate de persoanele în drept prevăzute la art. 10 din Legea nr. 82/1991, republicată, cuprinzând şi numele în clar al acestora.

(2) Rândul corespunzător calităţii persoanei care a întocmit situaţiile financiare se completează astfel:

– directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii;

– persoane fizice sau juridice, cu care s-au încheiat contracte de prestări servicii, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.

Art. 8

(1) Asigurătorii şi reasiguratorii, precum şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor completa datele de identificare (denumirea societăţii, adresa, telefonul şi numărul de înmatriculare la registrul comerţului), precum şi pe cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate şi codul unic de înregistrare, citeţ, fără a se folosi prescurtări sau iniţiale. În căsuţe se vor trece codurile care delimitează încadrarea asigurătorilor şi a brokerilor de asigurare.

(2) Asigurătorii şi reasiguratorii, precum şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor completa codul privind activitatea desfăşurată, potrivit Clasificării activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu actualizările ulterioare.

(3) Necompletarea corectă pe prima pagină a formularului „Bilanţ“ a datelor prevăzute mai sus conduce la imposibilitatea identificării societăţii şi, în consecinţă, se consideră că lucrarea nu a fost depusă, asigurătorii sau brokerii de asigurare fiind sancţionaţi potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederilor art. 42 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată.

(4) Asigurătorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare completează codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase de activităţi), din Clasificarea activităţilor din economia naţională – CAEN, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, cu actualizările ulterioare.

(5) Forma de proprietate se va înscrie conform nomenclatorului prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme.

Art. 9

Asigurătorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare care au în subordine sucursale sau alte subunităţi fără personalitate juridică, care desfăşoară activitate şi au sediul în străinătate, vor evalua în lei rulajele şi soldurile exprimate în valută, din balanţele de verificare a conturilor sintetice transmise de acestea, la cursul valutar din ultima zi a exerciţiului financiar 2010, şi le vor centraliza cu balanţa de verificare întocmită pentru operaţiunile economico-financiare desfăşurate în ţară.

Art. 10

(1) Potrivit art. 30 din Legea nr. 82/1991, republicată, situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) din aceeaşi lege, prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că:

a) politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată;

c) persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.

(2) Potrivit art. 29 din Legea nr. 82/1991, republicată, situaţiile financiare anuale vor fi însoţite şi de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

Art. 11

Situaţiile financiare anuale la 31 decembrie 2010 se întocmesc în lei. Această unitate de măsură se va trece pe fiecare formular în parte.

Art. 12

(1) Potrivit prevederilor art. 20 alin. (3) lit. g) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, ale cap. II secţiunea 10 din reglementările contabile prevăzute la art. 2, situaţiile financiare anuale ale asigurătorilor şi reasigurătorilor vor fi auditate de auditori statutari, persoane juridice autorizate, potrivit legii şi aprobate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008 pentru aprobarea Normelor privind cerinţele de informare şi de raportare referitoare la auditul statutar al situaţiilor financiare ale societăţilor de asigurare/reasigurare.

(2) În aplicarea prevederilor art. 21 din Normele privind cerinţele de informare şi de raportare referitoare la auditul statutar al situaţiilor financiare ale societăţilor de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008, vor transmite odată cu situaţiile financiare anuale declaraţia cu privire la datele şi informaţiile referitoare la firma de audit completată şi semnată de una dintre persoanele semnificative ale societăţii de asigurare/reasigurare, în forma prezentată în anexa nr. 3 la normele menţionate.

Art. 13

(1) Verificarea situaţiilor financiare ale brokerilor de asigurare şi/sau reasigurare care nu îndeplinesc criteriile de mărime prevăzute de art. 4 alin. (1) din Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene specifice domeniului asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare, se va efectua astfel:

a) de către cenzori, pentru brokerii de asigurare şi/sau reasigurare care au în actul constitutiv obligaţia numirii comisiei de cenzori;

b) de către un expert contabil independent

[pentru brokerii de asigurare şi/sau reasigurare la care nu se aplică prevederile lit. a)], conform prevederilor art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi, republicată. Expertul contabil independent este o altă persoană decât cea care întocmeşte/semnează situaţiile financiare.

(2) Pentru întocmirea situaţiilor financiare ale exerciţiului financiar 2010, încadrarea în criteriile de mărime prevăzute la art. 4 alin. (1) din Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările şi completările ulterioare, se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare ale anului 2009 şi a indicatorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la 31 decembrie 2010.

Art. 14

Asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor depune până la data de 15 aprilie 2011 la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor situaţiile financiare anuale listate, semnate şi ştampilate, împreună cu:

a) o copie a codului unic de înregistrare;

b) raportul administratorului;

c) declaraţia scrisă a persoanelor răspunzătoare pentru organizarea şi conducerea contabilităţii;

d) raportul de audit statutar (pentru situaţiile financiare pentru care auditarea este obligatorie);

e) raportul cenzorilor sau al expertului contabil, după caz;

f) o copie a procesului-verbal al adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor;

g) propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile;

h) o copie a balanţei de verificare a conturilor sintetice şi analitice;

i) asigurătorii care practică cele două categorii de asigurări (asigurări de viaţă şi asigurări generale) vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor atât balanţele analitice şi sintetice aferente fiecărei categorii de asigurări, cât şi pe cele centralizate;

j) asigurătorii care administrează fonduri de pensii facultative vor depune şi balanţele analitice specifice activităţii de administrare de fonduri de pensii facultative;

k) declaraţia în forma prezentată în anexa nr. 3 la Normele privind cerinţele de informare şi de raportare referitoare la auditul statutar al situaţiilor financiare ale societăţilor de asigurare/reasigurare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor 22/2008.

Art. 15

(1) Asigurătorii, reasiguratorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare vor depune la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor situaţiile financiare anuale astfel:

– în format electronic, prin încărcarea datelor în aplicaţia CSA-EWS;

– pe suport hârtie, semnate şi ştampilate, conform legii, împreună cu toate documentele prevăzute mai sus.

(2) Asigurătorii şi brokerii de asigurare şi/sau reasigurare care nu au desfăşurat activitate de la data înfiinţării până la 31 decembrie 2010 nu întocmesc situaţii financiare la data de 31 decembrie 2010, urmând să depună, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, o declaraţie pe propria răspundere la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor şi la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice, care să cuprindă toate datele de identificare a societăţii:

– denumirea completă (conform certificatului de înmatriculare);

– adresa şi numărul de telefon;

– numărul de înregistrare la registrul comerţului;

– codul unic de înregistrare;

– capitalul social.

(3) Situaţii financiare anuale auditate vor fi prezentate Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor şi în situaţia transferului de portofoliu de asigurări în conformitate cu prevederile art. 23 din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, a fuziunii, a divizării sau lichidării societăţii comerciale.

(4) Conform prevederilor art. 185 alin. (1) din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 82/1991, republicată, consiliul de administraţie, respectiv directoratul, este obligat să depună la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice situaţiile financiare anuale, raportul lor, raportul cenzorilor sau auditorilor financiari, după caz. Situaţiile financiare se depun la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice în termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, în format hârtie şi în format electronic sau numai în forma electronică, având ataşată o semnătură electronică extinsă. Programul de asistenţă este pus la dispoziţia entităţilor gratuit de unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de web al Ministerului Finanţelor Publice, de la adresa www.mfinante.ro

Art. 16

Nedepunerea situaţiilor financiare anuale, a declaraţiilor şi a celorlalte informaţii solicitate la termenul prevăzut în prezentele norme, prezentarea unor situaţii financiare anuale care conţin date eronate, necorelate sau care nu respectă unitatea de măsură înscrisă la fiecare formular/rând se sancţionează conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii nr. 82/1991, republicată.

Art. 17

(1) Întocmirea situaţiilor financiare consolidate:

Entităţile care îndeplinesc condiţiile specificate în Reglementările contabile conforme cu directivele europene privind situaţiile financiare consolidate ale societăţilor din domeniul asigurărilor, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.129/2005, cu modificările şi completările ulterioare, au obligaţia de a întocmi situaţii financiare anuale consolidate şi raportul consolidat al administratorilor.

(2) Situaţiile financiare anuale consolidate, aprobate de consiliul de administraţie al societăţii-mamă şi semnate în numele consiliului de preşedintele acestuia, se depun la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor până la data de 30 septembrie 2011, documentaţia cuprinzând:

a) bilanţul consolidat;

b) contul de profit şi pierdere consolidat;

c) note la situaţiile financiare consolidate;

d) raportul consolidat al administratorilor;

e) raportul de audit al situaţiilor financiare consolidate, întocmit în conformitate cu prevederile Ordinului preşedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 22/2008;

f) declaraţia scrisă a administratorului societăţii-mamă prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate şi confirmă că:

– politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

– situaţiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea grupului.

(3) Conform prevederilor art. 185 alin. (2) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare: „Consiliul de administraţie, respectiv directoratul societăţii-mamă, definită astfel de reglementările contabile aplicabile, este obligat să depună la unităţile teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice copii ale situaţiilor financiare anuale consolidate, prevederile alin. (1) urmând a fi aplicate în mod corespunzător“.

(4) Nedepunerea situaţiilor financiare consolidate se sancţionează conform prevederilor Legii nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.