H.G. nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local a fost publicata in Monitorul Oficial 84 din 1 februarie 2011.

La data intrarii in vigoare a acestei hotarari se abroga:

a) H.G. nr. 242/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 407/2005 privind unele masuri prealabile lucrarilor de reabilitare si extindere a infrastructurii feroviare publice, publicata in Monitorul Oficial 190 din 20 martie 2007

b) H.G. nr. 1129/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 85/2007 privind unele masuri prealabile lucrarilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la „Aeroportul International Henri Coanda – Bucuresti“, publicata in Monitorul Oficial 676 din 4 octombrie 2007

c) H.G. nr. 434/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local, publicata in Monitorul Oficial al 309 din 11 mai 2009

Norme Metodologice de aplicare a Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local sunt prezentate in Anexa.

Structura anexei

Capitolul I. Dispozitii generale

Este definit coridorul de expropriere, fiind facute mentiuni si privind planurile topocadastrale, documentatia privind coridorul de expropriere, modul de stabilirea a amplasamentului lucrarii, lucrarile de utilitate publica si lucrarile de interes national, documentatia tehnico aferenta, precum si documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului.

Capitolul II. Etapele procedurii de expropriere

Este descrisa procedura incepand cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici pana dupa inscrierea in cartea funciara a coridorului de expropriere.

Capitolul III. Documentatiile cadastrale

In vederea clarificarii situatiei juridice a zonelor afectate de expropriere, expropriatorul va intocmi documentatiile cadastrale individuale conform dispozitiilor legale aplicabile, pe baza planurilor parcelare intocmite pe sectoare cadastrale.

Sunt facute mentiuni privind expertul evaluator specializat in evaluarea proprietatilor imobiliare si obligatiile acestuia.

Imobilele proprietate privata pot fi si ele expropriate si se supun prevederilor legii. In cazul in care nu au fost stabilite prin studiul de fezabilitate, aceste terenurile se stabilesc de catre expropriator si pot fi expropriate potrivit prevederilor din lege.

Un aspect foarte important este ca atat procedura de expropriere, cat si realizarea lucrarilor de utilitate publica ce fac obiectul legii nu pot fi suspendate sau sistate la cererea vreunei persoane care invoca existenta unor litigii privind posesia ori proprietatea imobilului expropriat.

Capitolul IV. Accesul la imobilele afectate de expropriere

Detinatorii cu orice titlu ai imobilelor afectate de elaborarea variantei finale a studiului de fezabilitate pe coridorul de expropriere sunt obligati, dupa o prealabila si obligatorie instiintare efectuata de catre expropriator, sa permita accesul pentru efectuarea oricaror operatiuni necesare conform legii.

CAPITOLUL V. Functionarea comisiei de verificare a dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale si acordarea despagubirilor

La nivelul fiecarei unitati administrativ teritoriale se va numi prin decizie a expropriatorului o comisie de verificare a dreptului de proprietate sau a altui drept real in temeiul caruia cererea a fost formulata si constata acceptarea sau, dupa caz, neacceptarea cuantumului despagubirii de catre proprietar sau titularii altor drepturi reale asupra imobilelor supuse exproprierii.

In continuare sunt prezentare elementele pe care trebuie sa le contina o cerere: numele si prenumele persoanei interesate; adresa de domiciliu; documentele doveditoare referitoare la existenta drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat, in original sau in copie legalizata; optiunea privind cuantumul despagubirii.

Secretariatul comisiei va constitui registre si arhive speciale, in care se vor inregistra cererile si originalele/copiile legalizate ale documentelor anexate acestora. Cererile se arhiveaza si se pastreaza prin grija secretariatelor constituite la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale.

In continuare Normele detaliaza procudura in fata Comisiei. In toate cazurile comisia va emite o hotarare de stabilire a despagubirilor in termen de doua zile de la incheierea procesului-verbal. Urmeaza alte informatii cu privire la emiterea, revocarea, comunicarea si consultarea hotararii Comisiei.

In ceea ce priveste despagubirile, art. 17 din norme reglementeaza situatiile care pot interveni in ceea ce priveste situatia juridica a persoanelor indreptatite.

CAPITOLUL VI. Avize, acorduri, certificate si autorizatii

In ceea ce priveste documentatia de avizare si aprobare a scoaterii definitive sau temporare a terenurilor necesare pentru lucrari de utilitate publica de interes national, judetean si local din circuitul agricol si, respectiv, din fondul forestier national, Normele diferentiaza intre:

– terenurile forestiere cu suprafata mai mica de 1,0 ha
– terenurile forestiere cu suprafata mai mare sau egala cu 1,0 ha
.