Procuror General Laura Codruta Kovesi a facut o scurta prezentare a activitatii institutionale, prin prisma datelor statistice, punctand, in acelasi timp, realizarile procurorilor, vulnerabilitatile sistemului judiciar si, nu in ultimul rand, prioritatile Ministerului Public pe anul 2010.
S-a apreciat ca anul 2009 a reprezentat un an al premierelor, atat din punct de vedere al datelor statistice, cat si al domeniilor in care procurorii au actionat. Astfel, a fost solutionat cel mai mare numar de dosare din istoria Ministerului Public (497.119 cauze, dintre care 38.109 au reprezentat trimiteri in judecata); a crescut, pentru prima data in ultimii 8 ani, numarul de rechizitorii; s-a dublat numarul de inculpati trimisi in judecata pentru coruptie de catre parchetele de pe langa tribunale; a crescut cu 40% numarul de inculpati trimisi in judecata pentru evaziune fiscala; a crescut cu 30% numarul de inculpati arestati preventiv si s-a ajuns la cel mai mic numar de achitari din ultimii 13 ani (au scazut cu 30%).
De asemenea, procurorii au investigat si solutionat cauze complexe de spionaj militar, coruptie in competitiile sportive, sustragere de armament militar sau coruptie in domeniul eliberarii permiselor auto.
Pe linia realizarilor Ministerul Public se inscrie si organizarea a celui de-al Treilea Summit Mondial al Procurorilor Generali si Procurorilor sefi, urmat de infiintarea la Bucuresti, din initiativa Romaniei, a Secretariatului Permanent care constituie memoria functionala si logistica a  Summit-ului.
Una dintre cele mai mari provocari cu care s-a confruntat Ministerul Public in anul precedent a fost incercarea de schimbare a modului de abordare a fenomenului infractional, in domeniul guvernat de „mica coruptie”, precum si in cel privind activitatea procurorilor criminalisti. Aceste aspecte au impus un set de masuri, concretizate in specializarea procurorilor, realizarea periodica de schimburi de experienta si bune practici, toate acestea prin intocmirea unor strategii locale de combatere a fenomenului infractional, adaptate specificului zonal. Luarea acestor masuri a determinat o imbunatatire a indicatorilor in toate aceste domenii, constatandu-se o crestere semnificativa a numarului de rechizitorii.
In ceea ce priveste vulnerabilitatile identificate in sistem, acestea se refera la:
– cresterea permanenta a volumului de activitate (1,4 milioane dosare in anul 2009; de 8 ori mai mult decat in anul 1989 si de 3 ori mai mare ca in anul 2000);
– deficitul de resursa umana (20% din posturile de procurori sunt vacante).
In acest context, s-a subliniat necesitatea identificarii unor solutii care sa permita limitarea numarului de dosare si solutionarea cauzelor importante pentru societate, si cu finalitate juridica.
Ca masura de reglare a volumului de activitate din interiorul sistemului s-a dispus preluarea cauzelor de catre parchetele superioare, ajungandu-se, astfel, ca procurorii Sectiei de Urmarire Penala si Criminalistica sa preia 26.000 de cauze de la parchetele locale, in care s-au emis 1800 de rechizitorii. In acelasi timp, la nivelul sistemului judiciar a fost identificata ca solutie viabila modificarea normelor de procedura care sa reglementeze principiul oportunitatii actiunii penale, in sensul ca procurorii vor avea posibilitatea sa stabileasca, pe baza unor criterii obiective si sub controlul instantei, in ce cauze interesul public justifica investitia resurselor in raport cu finalitatea pe care ar obtine-o societatea.
Cat priveste prioritatile Ministerului Public pe anul 2010, acestea vizeaza:
– indeplinirea conditionalitatilor din mecanismul de cooperare si verificare a Comisiei Europene;
– mentinerea fermitatii, evaluata prin numarul de rechizitorii si de inculpati arestati;
– cresterea eficientei in combaterea infractiunilor de coruptie, evaziune fiscala, spalare de bani si infractiuni savarsite cu violenta;
– recuperarea prejudiciilor produse prin infractiuni:
– modificarea sistemului de evaluare a magistratilor, printr-o stransa colaborare cu Consiliul Superior al Magistraturii.
In realizarea acestor obiective s-au stabilit urmatoarele masuri concrete: s-a demarat un proiect care vizeaza angajarea de specialisti financiari in cadrul parchetelor pentru a asista investigatiile; s-au pus la dispozitia procurorilor fonduri pentru organizarea flagrantelor; se va realiza accesul direct al procurorilor la diferite baze de date, se va continua procesul de specializare si pregatire a procurorilor prin folosirea sistemului de videoconferinta, va demara un proiect pilot in cadrul caruia procurori de sedinta de la Parchetul de pe langa Tribunalul Cluj si parchetele de pe langa judecatoriile Hunedoara si Fagaras isi vor sustine cauzele in instanta, avand la dispozitie dosarul in format electronic.

Sursa: http://www.mpublic.ro